Jump to content
IGNORERAD

Rätt nöjd med Windows, fast saknar 7an...


Tommy

Recommended Posts

Var å handlade en ny dator för strax 14 dagar sedan på Netonnet, den billigaste de hade, skulle ju bara surfa lite och skriva lite dokument i Open Office, så va fan?

 

Vaff aaan!!! Vilket skräp! Trodde verkligen inte jag skulle märka nåt speciellt, men fy fasen vilken seg sirap!

 

 

W8, skaffa Outlook konto osv, inte för att jag tänkte använda det, men bara för att..

 

Efter ett tag blev det för mycket, igår kollade jag Net on Nets hemsida 14 dagars öppet köp (snålt), kolla kvittot, det är imorgon!!! (idag alltså)...

 

Gjorde en extra backup av de dokument jag ville behålla, trots att de ligger i nån molntjänst, sen gjorde jag en total återställning till inköpsläget. 

 

 

Lämnade tillbaka datorn och sa att "detta måste vara det segaste som finns?", "Ja" sa han som tog emot returen, "jag kollar" sen kollade han på nåt index...

 

"Denna har hastighets index ca 620 (nånting) som en 10 år gammal dator"... "lägg på en tusing så får du en i3 processor, som har index 3500 (nånting) alltså mer än 5ggr snabbare"

Tog pengarna och tackade så mycket...

 

Just ikväll firar Elgiganten  20 år i Götet, insläpp startade 20:00 (kul grej med 20 års Jubileum kl 20), 20 minuter efter att jag lämnat tillbaka skräp-Toshiban, stod jag 300meter från insläppet i kö, med lika lång kö bakom mej när dörrarna öppnades, 10 minuter senare...

 

Hittade snabbt det som skulle handlas, nån Lenovo med i5 processor, och den största hårddisk jag ägt, 1 Tb, bättre skärm och allt annat jag kunde läsa mej till, gick till kassan som första kund (alla andra stod i kö för att få säljare att stämpla in deras produkter borta vid diverse kundtjänster)...

Tjejen i kassan skrev upp mej på garantin, var nog inne i butiken i 5 minuter, max.

 

Men vad skoj, när jag startade upp datorn och loggade in så fick jag frågan "Vill du köra samma inställningar som på "Toshiba ******",( alltså den nyss återlämnade skitdatorn), "JA", sen var det klart, till och med samma skrivbordsbakgrund som på skräpdatorn fanns på plats direkt!

Säkert inget fantastiskt för en normalbegåvad, men väldigt skönt för mej!

Jag hade "sett fram emot" att sitta och knappa in alla uppgifter igen, bara några veckor efter mitt senaste datorköp...

 

Och vilken skillnad i prestanda, har inte kollat det där indexet, det behövs inte denna är blixtsnabb, schysst för" bara nån tusing mer"

 

Ville inget särskilt, bara väldigt nöjd för tillfället!

 

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för ett atomlångt startinlägg...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt OK

 

Hade du dessutom köpt samma dator med samma prestanda etc men med en SSD-disk istället för en långsam gammaldags HDD som den du köpt har hade du tyckt att det du kallar "blixtsnabb" är rena rama sirapen !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt OK

 

Hade du dessutom köpt samma dator med samma prestanda etc men med en SSD-disk istället för en långsam gammaldags HDD som den du köpt har hade du tyckt att det du kallar "blixtsnabb" är rena rama sirapen !

Jag vet, har en 4 år gammal Toshiba som jag satte SSD i, en ordentlig skillnad!

 

Saknar verkligen Win7 som jag har i den, Win8 är irriterande, inte för att det är helt nytt för mej, utan för att det ÄR irriterande.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte min Apple med SSD i Pattaya för 740 euro efter att jag fått tillbaka några battingar på flygplatsen.

Pris för samma i Finland var då 1150 euro och jag tror att den tom. var ännu dyrare i Sverige.

Jag har svårt att förstå att någon använder Windows överhuvudtaget  :blind:  .

post-7021-0-94216200-1410502279.gif

Linux går väl an  :thumbsup: .

Men Apple är bara så  :av-109998:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte min Apple med SSD i Pattaya för 740 euro efter att jag fått tillbaka några battingar på flygplatsen.

Pris för samma i Finland var då 1150 euro och jag tror att den tom. var ännu dyrare i Sverige.

Jag har svårt att förstå att någon använder Windows överhuvudtaget  :blind:  .

attachicon.gifsabar datorn.gif

Linux går väl an  :thumbsup: .

Men Apple är bara så  :av-109998:

Då får du lära dig Windows

Många företagsdatorer stöds ej Apples.

Då har man inget val.

Dessutom är det rövarpris på Apples dator och telefoner.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet, har en 4 år gammal Toshiba som jag satte SSD i, en ordentlig skillnad!

 

Saknar verkligen Win7 som jag har i den, Win8 är irriterande, inte för att det är helt nytt för mej, utan för att det ÄR irriterande.

 

 

MVH Tommy

Bara att lägga in W7u / W7P och det funkar.

Kör själva W7P på min ASUS som nu är snart 5 år.

Hälsat pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja självklart, om man inte har ett val så har man inget val.

Jag har använt windows i flera år tidigare och behöver inte lära mig det.

Men i annat fall vad kostar Linux?

Jag tror att fler än jag som har varit i Thailand tex. och min Apple blev inte dyrare än en dator med windows direkt.

Om man har en Apple i några år så blir den möjligen något öre dyrare per dag kanske och det tycker jag att det är värt alla gånger.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu kört 8an i snart 1år och kan väl säga att det första som jag installerade var Classic shield vilket gör datorn "nästan som 7an.

 

 

Är helt klart sugen på en mac med retina skärm, men tycker kanske inte att det är värt dom pengarna.

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag köpte en ny stationär för ett par månader sen med 8.1 i och märker ingen större skillnad i krånglighet i det jag använder den till än mot 7:an. Det är liksom bara att trycka på fönstret i vänster hörn (befinner man sig på startsidan så syns ikonen inte förrän man placerar muspekaren där) så kan man skifta mellan start och skrivbord och det senare ser ut och fungerar i princip som med win 7. Finns även en skrivbordsikon att klicka på från startsidan. 

 

När det gäller Skype så måste man ladda ner versionen för skrivbord och inte den där förbannade appen som är en riktig olycka. Datorinställningar har jag lagt lättillgängligt  på startsidan och E-posten ser jag direkt när jag startar upp datorn på startsidan om jag fått någon, för övrigt finns det ingen anledning att hålla till på startsidan med appar och elände. Windows 8 slapp jag befatta mig nåt djupare med och som jag har förstått är krångligare, 8.1 däremot tycker jag är en klar förbättring av Windows :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte min Apple med SSD i Pattaya för 740 euro efter att jag fått tillbaka några battingar på flygplatsen.

Pris för samma i Finland var då 1150 euro och jag tror att den tom. var ännu dyrare i Sverige.

Jag har svårt att förstå att någon använder Windows överhuvudtaget  :blind:  .

attachicon.gifsabar datorn.gif

Linux går väl an  :thumbsup: .

Men Apple är bara så  :av-109998:

Men....

 

 

Det ser ut som en Apple dator som sabbas i din Gif. Dubbla budskap???

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en ny stationär för ett par månader sen med 8.1 i och märker ingen större skillnad i krånglighet i det jag använder den till än mot 7:an. Det är liksom bara att trycka på fönstret i vänster hörn (befinner man sig på startsidan så syns ikonen inte förrän man placerar muspekaren där) så kan man skifta mellan start och skrivbord och det senare ser ut och fungerar i princip som med win 7. Finns även en skrivbordsikon att klicka på från startsidan. 

 

När det gäller Skype så måste man ladda ner versionen för skrivbord och inte den där förbannade appen som är en riktig olycka. Datorinställningar har jag lagt lättillgängligt  på startsidan och E-posten ser jag direkt när jag startar upp datorn på startsidan om jag fått någon, för övrigt finns det ingen anledning att hålla till på startsidan med appar och elände. Windows 8 slapp jag befatta mig nåt djupare med och som jag har förstått är krångligare, 8.1 däremot tycker jag är en klar förbättring av Windows :thumbsup:

Tack för tipsen, och erkänner att jag är lite gammal.modig.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Men.

 

 

Det ser ut som en Apple dator som sabbas i din Gif. Dubbla budskap???

 

 

MVH Tommy

Jaså, du såg det också.Hahah.

 

 

       dubbla budskap?

post-7021-0-63585000-1410522742.gif

 

han provade bara hur mycket skrivbordet höll.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet, har en 4 år gammal Toshiba som jag satte SSD i, en ordentlig skillnad!

 

Saknar verkligen Win7 som jag har i den, Win8 är irriterande, inte för att det är helt nytt för mej, utan för att det ÄR irriterande.

 

 

MVH Tommy

eller så läser du detta och ändrar i inställningar och så vips så startar dator som windows 7 med skrivbord.

det går också att ta bort lösenord eller pin inloggning

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.578594/sa-startar-du-direkt-i-skrivbordslaget

 

fler tips

 

http://pcforalla.idg.se/2.20533?ref=flikwin8

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev först irriterad av Windows 8 när trotjänaren la av med skärmen som blev svart, men går att använda ändå med extern skärm.

 

7:an gillade jag skarpt och var trygg med den och installerade ett program som gav tillbaka 7:an skrivbord och start knapp.

 

Nu när jag blivit mer kunnig och van så avinstallerade jag 7:ans funktioner som start knappen mm.

 

Blir man van så är 8.1 en förbättring.

 

Hade samma inkörningsproblem med min resedator Mac Book Air 11.

 

Det är användaren som är problemet när utvecklingen går fort framåt

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en ny stationär för ett par månader sen med 8.1 i och märker ingen större skillnad i krånglighet i det jag använder den till än mot 7:an. Det är liksom bara att trycka på fönstret i vänster hörn (befinner man sig på startsidan så syns ikonen inte förrän man placerar muspekaren där) så kan man skifta mellan start och skrivbord och det senare ser ut och fungerar i princip som med win 7. Finns även en skrivbordsikon att klicka på från startsidan. 

 

När det gäller Skype så måste man ladda ner versionen för skrivbord och inte den där förbannade appen som är en riktig olycka. Datorinställningar har jag lagt lättillgängligt  på startsidan och E-posten ser jag direkt när jag startar upp datorn på startsidan om jag fått någon, för övrigt finns det ingen anledning att hålla till på startsidan med appar och elände. Windows 8 slapp jag befatta mig nåt djupare med och som jag har förstått är krångligare, 8.1 däremot tycker jag är en klar förbättring av Windows :thumbsup:

Tack för spark i baken! Ditt inlägg fick mig att äntligen ladda ned det riktiga Skype till min W8.1  Appen är rena katastrofen, en lekskoleprodukt. Har kört Skype sedan starten, varit riktigt irriterad sedan jag köpte den här laptopen med W8 förinstallerat.

Nu kan man Skypa som folk igen :-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta program installerade jag på brorsans dator för han höll på att bli galen på 8:an

 

http://www.classicshell.net/

 

funkar klockrent :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar 8: 1. Nytt tank. Galler Att vara mottaglig. Iakttagen! uppmärksammade bara att-JAG ej kan-redigera i "SVAR" in MPR    

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar 8: 1. Nytt tank. Galler Att vara mottaglig. Iakttagen! uppmärksammade bara att-JAG ej kan-redigera i "SVAR" in MPR    

Varför denna text??????

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för spark i baken! Ditt inlägg fick mig att äntligen ladda ned det riktiga Skype till min W8.1  Appen är rena katastrofen, en lekskoleprodukt. Har kört Skype sedan starten, varit riktigt irriterad sedan jag köpte den här laptopen med W8 förinstallerat.

Nu kan man Skypa som folk igen :-)

Classic shell är ett måste på win 8 - 8,1.

 

Dessutom har MS certifierat den programvaran som ok, kan det bero på att ????

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Loggar ut

Ha det fint, foliehatt på, så kan du sova tryggt!

 

 

MVH ommy

 

EDIT!!!! Vart tog  "T" i Tommy vägen???? Säkert FRA!

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog med min dator från Sverige och lämnade den till datoraffären i obygden som jag brukar ta hjälp av.

 

Bad honom att rensa datorn ren från Windows 8 och lägga in Windows 7, kostade 400 Baht.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bror min ringde idag och var riktigt nöjd med sin dator nu

så han skulle komma över med en fågelwhiskey under veckan :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...