Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket "lön" ger ni eran flickvän/fru /tant?


somtam

Recommended Posts

Min tjej har haft flera diskussioner med sina thaikompisar i skolan angående hur mycket

man ska vara delaktig med pengar i de gemensamma hushållet.

Enligt dom flesta tjejerna så betalar dom inte ett öre hemma 

fast dom har egen lön "gubben" står för alla utgifter,dessutom får tjejerna mellan 500 till 1000 kr i veckopeng :wacko:

är de verkligen så här??

Mvh Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    7

  • måne

    7

  • Soengsang

    7

  • noBuzz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Tjena tjena.. vill va me o bolla.

Jag ger min tjej allt jag har kvar när jag betalat alla utgifter.

Sen får jag 500 i veckan.

Är det för lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min tjej har haft flera diskussioner med sina thaikompisar i skolan angående hur mycket

man ska vara delaktig med pengar i de gemensamma hushållet.

Enligt dom flesta tjejerna så betalar dom inte ett öre hemma 

fast dom har egen lön "gubben" står för alla utgifter,dessutom får tjejerna mellan 500 till 1000 kr i veckopeng :wacko:

är de verkligen så här??

Mvh Somtam

Vet thaitjejer som får ingenting, jävla snålk*kar till gubbar. Sen så tror jag nog att dem allra flesta lever med delad ekonomi, om

man inte hittat en tät farang såklart

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade hon inte egen lön,om så är fallet så ska hon naturligtvis vara med och betala.Denna disskusion har jag ständigt med min fru och hon har betydligt mer i månaden än mig,men hon går motvilligt med på att betala hälften av våra kostnader men aldrig utan gnäll.Numera har vi ett "hushållskonto" där vi sätter in en lika stor summa varje månad.En bra sak är att sätta sig ner och förklara vad allting kostar,sen kommer du nog aldrig ifrån snacket att hon och den får minsann så mycket från sin man och att man är snål.Det gäller att ha tålamod och stå på sig.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag tror nog att en hel del tjejer, inte alla, tar med sig barmoralen in i förhållandet. Dvs att falanggubben ska stå för allt.

Varför skulle det vara annorlunda efter giftermålet än vad det var när det gicks longtime i Pattaya?

Gubben får sig ett nummer när han så önskar och han pröjsar när det ska till.

De gubbar som går med på valsen får väl stå sina kast.

Trots allt är de ju inte tvingade till varken det ena eller det andra.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att en hel del gubbar, inte alla, tar med sig barmoralen in i förhållandet. Dvs att thaitjejen ska ställa upp jämt.

Varför skulle det vara annorlunda efter giftermålet än vad det var när det gicks longtime i Pattaya?

Gubben får sig ett nummer när han så önskar och han pröjsar när det ska till.

De tjejer som går med på valsen får tyvärr stå sina kast.

Trots allt är de ju inte tvingade till varken det ena eller det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena tjena.. vill va me o bolla.

Jag ger min tjej allt jag har kvar när jag betalat alla utgifter.

Sen får jag 500 i veckan.

Är det för lite?

Tjenare

Läste just tråden tillsammans med min älskling, vi har diskuterat att hon ska ha hand om pengarna i vår familj oxå. Tyvärr är jag en sämre förhandlare än noBuzz, så det blev bara 250 spänn i veckan  i fickpeng till mig  :whistle:

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjenare

Läste just tråden tillsammans med min älskling, vi har diskuterat att hon ska ha hand om pengarna i vår familj oxå. Tyvärr är jag en sämre förhandlare än noBuzz, så det blev bara 250 spänn i veckan  i fickpeng till mig  :whistle:

Kitung

Lider med dig. :(

Vissa veckor får jag faktiskt någon hundring över. Delar gärna med mig av överskottet. Säg till om det kärvar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har det bra ni,själv pantar jag burkar för att få det att gå runt,skulle va lycklig om jag hade en hundring över  :suicide: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja..hon måste nog förstå att familjens omkostnader är vikigast innan hon snackar om veckopeng, och det gör dom ju lång där inne i sin Thaiuppfostrade själ, vilken Thailändare sätter sig i första rum innan sin egen familj. Same same här som där   :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Somtam,

Förstår att du är nyfiken, men det hade ju varit klädsamt om du redovisat din egen situation innan du ber andra berätta om sin...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej är med o betalar i vårat hushåll.. hennes klasskompisar förstår inte varför hon gör de..  de va därför jag kom med frågan hur de funkar runt om i Sverige.

För mig är de självklart att man ska ta del i utgifter.. efter inkomst och förmåga!

//Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ter sig klok. Har man lika stora eller små inkomster delar man på utgifterna. Tror att det inte är något annat som gäller i Thailand heller, i de flesta förhållande.

Sen finns det en del tjejer som lärt sig vissa trick för att få lite mer fördelar, möjligen.

Vi gör som du delar på utgifterna efter förmåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lön :no:??? ? Frugan är egenföretagare så jag slipper betala lön hon kan skaffa fram sina egna pengar..

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För mig är de självklart att man ska ta del i utgifter.. efter inkomst och förmåga!

//Somtam

Ja precis, efter inkomst och förmåga. Skulle aldrig orka hålla på och sträva efter millimeterrättvisa. Lever man tillsammans så jämnar allt ut sig på något sätt.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade svårt att hålla mig för skratt när jag hörde kompisens fru fråga om hon kunde låna till en glass i somras. "Javisst gumman, nu är du skyldig mig 15 kr"  :rofl:

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Är det egentligen inte ganska självklart att om båda parter har inkomst så ska väl båda bidraga till den gemensamma hushållskassan?

Oavsett om det är svenskt- svenskt par eller svensk gubbe-thaitjej.

Att det sedan finns en del gubbar som via känslorna får även sin ekonomi planerad av frugorna vet vi ju ganska väl vid detta laget, men tror inte de är i majoritet.

Åtminstone hoppas man ju på det.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

HEHE

Infekterat amne, hur mycket beror val till stor utstrackning i vilket socialschikt man lever, och da kommer det Thailandska behovet av att vara lite mer an andra in i bilden. Fa talar sanning, de flesta ljuger sa oronen bloder for att framsta som omottligt rika och fornama. Sanningen lar val ingen fa reda pa men att tala om att man "bara" far 500 spann i veckan till sloseri ar val att betrakta som att ga naken pa nobelfesten.

Javist ja ! Det var ju en fraga i ingressen.

Vid behov utdelas extraslantar, eljest forutsatts sambon klara sig sjalv och t.o.m. bidraga till hushallet pa sa vis att hon star for de flesta matinkopen, betalar egen manadsbiljett pa T-banan i Sthlm o.s.v. Har i Thailand star jag for alla hus o hem, bil och semesterkostnader och sambon fortfarande for mat o i basta fall dryck.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjenare

Läste just tråden tillsammans med min älskling, vi har diskuterat att hon ska ha hand om pengarna i vår familj oxå. Tyvärr är jag en sämre förhandlare än noBuzz, så det blev bara 250 spänn i veckan  i fickpeng till mig  :whistle:

Kitung

Efter giftermålet fick jag 200 baht per dag (blir ju faktiskt 350 kronor per vecka!). "Behöver" jag köpa något dyrare får jag snällt be om extra pengar...

Min tjej jobbar inte ännu utan tanken är att hon ska avsluta SFI först.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du 200 bath här i sverige,då åker du på transaktionskostnaderna när du ska växla in dom oxå  :kort:   Mvh Måne  :tommy:  

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...