Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket "lön" ger ni eran flickvän/fru /tant?


somtam

Recommended Posts

Quote

Det skulle vara roligt att veta vad ni som ger eran parter lön har anställt denne som :neutral:

Skojar du.?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    7

  • måne

    7

  • Soengsang

    7

  • noBuzz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Skojar du.?

Nej, möjligen något ironisk över frågeställningen "ge sin fru lön" normalt ger man lön till anställda eller andra som utför tjänster.

Och eftersom det tydligen finns de som ser det som de ger sin fru lön, så skulle det vara intressant att veta om de ser denne som sin anställde.

Kanske bara jag i min enfald som tror att man delar allt ivått och torrt med sin parter/fru...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser Era insändare så kommer jag att tänka på när jag var liten. När jag föddes så stannade min mamma hemma och tog hand om mig. Pappa jobbade och försörjde familjen. Han gav mamma sin lön, mammas motprestation som "anställd" i familjen var att laga mat, städa, se till att pappa fick matlåda med sig, snyta oss barn och se till att vi var snälla när pappa kom hem. Det var aldrig något snack om att mamma skulle arbeta när vi var små. Min mor var hemma tills jag började ettan, var alltid hemma när jag kom hem efter lunch och hade ostfralla med ögoncacao färdigt. Ni ungdomar som inte vet vad ögoncacao är för något och som vuxit upp med detta syntetiska O´boy ska jag förklara:

Man tar fram ett stort tjockt glas, tar 2 till 3 rågade teskedar

Cloettas Ögoncacao och häller det i glaset, tar lite flytande

tjockgrädde (vispgrädde), går också att använda kaffegrädde,

och rör om allt tills det har blivit en flytande smet. Efter det

tar man kokande mjölk, på den tiden fanns det bara en sorts mjölk,

den röda mjölken, i alla fall i min familj, och häller det i glaset och

vips så har du en underbart, naturligt god chokladdryck.

Prova, det är jättegott, ska efter jag är klar med det här gå och blanda en sådan underbart god dryck.

:wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man tar fram ett stort tjockt glas, tar 2 till 3 rågade teskedar

Cloettas Ögoncacao och häller det i glaset, tar lite flytande

tjockgrädde (vispgrädde), går också att använda kaffegrädde,

och rör om allt tills det har blivit en flytande smet. Efter det

tar man kokande mjölk, på den tiden fanns det bara en sorts mjölk,

den röda mjölken, i alla fall i min familj, och häller det i glaset och

vips så har du en underbart, naturligt god chokladdryck.

:wai:   gubben  :wai:

Funkade på 60/70 talet också, fan det var en favorit :good:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Funkade på 60/70 talet också, fan det var en favorit :good:

Synd att det håller på att dö ut, måste vara nyttigare än O´boy :great::na::preved::preved::preved::preved::punish::punish::punish::punish::dance1::dance1::dance1::dance1:

:wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tomurdoc!

Kanske bara jag i min enfald som tror att man delar allt ivått och torrt med sin parter/fru...

Självklart..same-same här!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru kommer från en liten risodlarby utanför Buriram.

Hon är det sista barnet av fyra och hon var inte särskilt välkommen och blev därför snabbt utplacerad hos någon avlägsen släkting i byn.

Det blev ca 4 år i byns skola, sedan var det dags att hjälpa till med det fysiska arbetet i byn.

Någonstans upp i tonåren drog hon, med sin storasysters hjälp, ut i vida världen (Bangkok med omnejd) och jobbade sej fram på olika byggarbetsplatser.

Så småningom hamnade hon på en bar i Pattaya, där hon jobbade i ca ett år.

Ett svenskt medelålders par besökte den här baren och fick kontakt med henne.

De tog henne ur baren och anställde henne som maid i deras hem.

Eftersom detta svenskpar var mina vänner, så besökte jag ofta deras hem.

Det sa´klick i ett tidigt skede och nu är vi gifta.

Anledningen till att jag berättar detta i den här tråden är, att det kan finnas goda skäl till att man ger sin partner ett visst belopp varje månad.

I mitt fall är motivet att hon skall lära sej att hantera pengar och kunna glädjas åt att se ett sparkapital växa i banken.

Som hos så många andra thaitjejer med en bakgrund liknande min frus, så finns där inget sunt ekonomiskt tänkande i ryggsäcken. Det har aldrig ingått som en del i deras "uppfostran".

I vårt fall har den här pedagogiska strategin, med ett månatligt belopp, funkat väldigt bra och hon har nu blivit ekonomiministern i familjen.

Det skall väl sägas, att eftersom jag är så helvetes gammal, så har nog detta bidragit till hennes benägenhet att ta till sej lärdom om ekonomi.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Hon får inga pengar av mig eftersom hon har egen lön.

Vi delar alla utgifter i Sverige och även kostnader på semester utan större diskussioner.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Vi

Ni :friends:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben.

Jag minns min barndom precis som du uttryckte det. Mamma började jobba då vi barn börjat skolan. Minns även den chokladmjölk du beskrev men.

hmmm socker? Vill allt ha lite socker densamma.

Mvh /oldThaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej kom hit på "heltid" i juli förra året och går och lär sig Svenska på SFI, har ju därmed ingen egen inkomst så jag står ju för allt, räkningar, mat, nöjen, mm men sen så sätter jag över 1500kr på hennes konto varje mån som hon får köpa kläder, smink mm för..

Hon vill ju börja jobba och hjälpa till i hushållet men jag tycker att det är viktigare att hon lär sig bra svenska innan hon rusar ut i arbetslivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Min tjej kom hit på "heltid" i juli förra året och går och lär sig Svenska på SFI, har ju därmed ingen egen inkomst så jag står ju för allt, räkningar, mat, nöjen, mm men sen så sätter jag över 1500kr på hennes konto varje mån som hon får köpa kläder, smink mm för..

Hon vill ju börja jobba och hjälpa till i hushållet men jag tycker att det är viktigare att hon lär sig bra svenska innan hon rusar ut i arbetslivet.

Kan bara hålla med dig... SFI går först !

Och Gubben... den chokladen är jag med uppväxt med... underbart gott !!

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När jag läser Era insändare så kommer jag att tänka på när jag var liten. När jag föddes så stannade min mamma hemma och tog hand om mig. Pappa jobbade och försörjde familjen. Han gav mamma sin lön, mammas motprestation som "anställd" i familjen var att laga mat, städa, se till att pappa fick matlåda med sig, snyta oss barn och se till att vi var snälla när pappa kom hem. Det var aldrig något snack om att mamma skulle arbeta när vi var små. Min mor var hemma tills jag började ettan, var alltid hemma när jag kom hem efter lunch och hade ostfralla med ögoncacao färdigt. Ni ungdomar som inte vet vad ögoncacao är för något och som vuxit upp med detta syntetiska O´boy ska jag förklara:

Man tar fram ett stort tjockt glas, tar 2 till 3 rågade teskedar

Cloettas Ögoncacao och häller det i glaset, tar lite flytande

tjockgrädde (vispgrädde), går också att använda kaffegrädde,

och rör om allt tills det har blivit en flytande smet, häller i socker efter tycke och smak. Efter det tar man kokande mjölk, på den tiden fanns det bara en sorts mjölk, den röda mjölken, i alla fall i min familj, och häller det i glaset och vips så har du en underbart, naturligt god chokladdryck.

Prova, det är jättegott, ska efter jag är klar med det här gå och blanda en sådan underbart god dryck.

:wai:   gubben  :wai:

Det där med socker är ändrat i mitt inlägg, självklart ska det vara socker i, inget barn vill vara utan socker.

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp.. Ögonkakaon har byggt upp min muskelmassa också.Det där med Pappa jobb och Mamma hemma är precis så vi hade det,och jag önskar vi gick tillbaka till det systemet.Givetvis när barnen är vuxna,kan ta hand om sig själva så kan Mamma gå ut i arbetslivet och göra karriär.

Nu får jag väl på skallen,men det här står jag för : )

MVH / Jöns

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, fast både mor och far bör vara hemma med barnen under deras uppväxt, har man inte råd bör man ej skaffa barn.

[move]

Rådgivaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...