Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk migrantskandal utreds


Molle

Recommended Posts

Det verkar ligga något i Aftonbladets kritiserade artikel om burmesiska flyktingar trots allt.

"Den thailändska regeringen håller på att granska rapporter om att hundratals migranter skickats iväg till havs med för lite mat och vatten.

Enligt utsagor från överlevande och rapporter från människorättsgrupper kan så många som tusen medlemmar av den muslimska minoritetsgruppen rohingya från Burma ha spolats upp på thailändska stränder förra året. De ska ha gripits och misshandlats innan de åter skickades iväg i båtar utan motorer.

Premiärminister Abhisit Vejjajiva träffade på måndagen bland andra företrädare för Nationella människorättskommissionen. Abhisit sade att han bett samtliga berörda myndigheter att hålla honom underrättad i ärendet.

Hundratals människor från rohingya-folket har räddats i vattnen runt Indien och Indonesien men hundratals andra befaras saknade eller döda. Den indiska kustbevakningen har uppgett att migranter sagt att de blivit slagna av thailändska soldater och skickats iväg ut på havet utan utrustning och med bara några säckar ris.

Vittnen har rapporterat att en del av fångarna har blivit misshandlade bara några få meter från utländska turister på en avsides belägen thailändsk ö.

Den thailändska flottan uppges ha dementerat uppgifterna.

-Preliminärt meddelades att soldaterna inte gjort så. Det finns flera bilder. . . Jag tror att vi kan ta reda på sanningen, sade biträdande premiärminister Suthep Thaugsuban."

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...