Jump to content
IGNORERAD

Vilken skola kan ni rekomendera?

Sara 50/50

Recommended Posts

Hej!

Hittade precis hit, till denna oerhört smidiga webbsida :great:

Jag är en tjej som är 50% svensk och 50% thai. Är uppvuxen i Sverige och talar inte Thailändska :wacko:

Har besökt min familj och mina släktingar i Thailand nu 3 gånger och tröttnat rejält på att inte kunna komunicera med dem.

Ingen talar Engelska i hela byn så det är inte så lätt att förstå jämt, visst kan jag några ord och fraser men inte alls så mycket att jag förstår hela samtal.

Jag har letat oerhört mycket på nätet efter olika skolar i Thailand som undervisar Thailändska,men jag vet inte vilka som är bra och vilka som anses vara dyra.

Ett tips jag har fått är att lära mig "Bangkok Thai" då det sägs att det förstås över hela landet.

Är det någon som kan rekomendera en skola där jag kan plugga thai? alltså hela språket, inte bara turist fraser.

Om ni vet ifall skolan är CSN berättigad vore det ett jätte plus men inget krav.

Tack på förhand!!!!! :wai:

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Dela på andra sajter

Hej Sara och välkommen till forumet!

Vad kul med en hasip hasip :)

Så vitt jag vet så är det många som studerar på AUA i Bangkok. Åsikter kring denna skola går dock isär, en del tycker den är bra och en del inte. Den har dock funnits i många år. Det finns säkert medlemmar här som har studerat där och kan ge dig ett bättre svar. Men du kan ju alltid googla AUA. Lycka till! :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Vet ej vilket håll i Sverige du bor. Men här är en sida från Vuxenskolan som har olika kurser olika håll i Sverige: http://www.sv.se/sok...?newsearch=true

Och här är Medborgarskolan http: http://www.medborgar...sid=1111&p=thai

De är tyvärr inte CSN-berättigade.

Har själv gått båda skolor och kan prata hyfsad thai men att skriva och läsa har redan glömt.

Arto

Dela på andra sajter

Oj vad roligt med snabba svar :rofl:

Att kalla mig hasip hasip är igentligen lite fel... då min morfar faktiskt är 50% thai och 50% kines :dance1: haha

Jag har kollat in AUA och lite filmer ifrån klassrummen där undervisningen sker.

Ni som har läst där, tycker ni att upplägget va bra och skulle ni rekomendera mig dit? Är den skolan CSN berätigad?

För tillfället bor jag i Helsingborg. Har letat lite kurser här, men hittar bara nybörjar Thai med inriktning på turismspråket..Mycket dåligt tycker jag!

Kanske fins det någon på denna sajt som oxå bor i Helsingborg och känner för att lära ut språket till mig så mina kusiner kan sluta kalla mig för farang (elelr falang som dem säger) någongång :heat: haha

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Dela på andra sajter

Heheh okej! ;)

Tycker du har en bra idé där, personlig undervisning kan ju vara ett bra alternativ. Synd att du inte bodde i Stockholm. Då hade min fru kunnat hjälpa dig. Hon är duktig på att lära ut. Plus att du kunde ha varit med på vår kommande medlemsträff på Thailändska Tigern i Stockholm  :drinks:

Dela på andra sajter

Hmm thailändska tigern??? det är väl en pub i sthlm??

Min mamma bor nämligen där, och jag har vart ut på ett thai ställe som heter så.

Ja om jag får för mig att flytta upp till Stockholm så vet jag iaf att möjligheterna finns ;)

Jag har nu kollat dem adresserna jag blev tippsat om, och faktiskt så finns det en kurs där jag bor som är för nybörjare och inte bara inriktning på turismen. Det låter ganska intressant, fram tills det att man har sparat pengar så man har råd att studera thai i Thailand. Tror trots allt att det är där man lär sig mest. Man blir ju tvungen att lära sig utan för skolan med (om man inte är en trist person som bara dras till västerläningarna såklart) :taunt:

Tack snälla för era svar!!! :im_so_happy:

Dela på andra sajter

Om det är någon annan som har fler tips på andra skolor I Thailand så vore jag väldigt tacksam :preved:

Och om jag kan hjälpa till med något, vad det skulle vara vet jag inte men säg då till iaf :yes:

Dela på andra sajter

Japp, det är en pub på Hornsgatan.

www.learningthai.com är en ganska rolig sida om man har lite pli på sig själv när det gäller självstudier.

Dela på andra sajter

Frugan och hennes dotter går och lär sig svenska här i helsingborg nu. Hon sa att ni kan hjälpas åt dvs. du hjälper dom med svenkan så hjälper dom dig med thailändskan.

m.v.h. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Dela på andra sajter

Absolut!!

Det låter jätte bra. Hur ska vi gå vidare med det här? Jag är väldigt intresserad och även min kille är intresserad om det går bra ;)

Jag har mailadressen: saramatsson@hotmail.com

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Hej

Vill du plugga i Bangkok så kan jag rekomendera AUA, men det krävs lite tid för deras metod men dom som har gått där pratar mycket bra Thai.

Har själv pluggat där i ett par år.

Mvh Rony

Dela på andra sajter

Hej!

Ja då var man hastigt och lustigt anmäld till Medborgarskolan i Stockholms kurs i thailändska för nybörjare med start den 4 maj!

Tack för länken Arto

Mvh

Svempa

Dela på andra sajter

Själv har jag läst nybörjarthai på PRO Language School i Bangkok. Ligger på Sukhumvit Road (Times Square) och har ingång från BTS Asok.

Har tagit 20 lektioner per gång de senaste två gångerna jag varit i BKK. Tror denna räknas som den dyrare varianten och är kanske inte vad du söker.

Men i allafall här är länken.

http://www.prolangua...thai/index.html

Dela på andra sajter

Hej!

Ja då var man hastigt och lustigt anmäld till Medborgarskolan i Stockholms kurs i thailändska för nybörjare med start den 4 maj!

Tack för länken Arto

Mvh

Svempa

Jag är lite nyfiken på den jag med bara för att jag är nyfiken på språket. Känner du någon som gått den och kan säga något om den eller plockade du bara en?  :wai:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Dela på andra sajter

Svempa och Falken

Jag är också intresserad av kursen. Låter skitkul. Skulle  vara trevligt om någon kunde ge ett omdöme. Ska fundera lite. Jag måste lära mig lite. Så detta borde vara en bra början. Hoppas vi syns

Dela på andra sajter

Tackar och bockar för tipsen! :wai:

Jag har kollat in AUA rätt mycket. Du säger att du harn läst på den skolan ett par år själv. Vad har det kostat dig? Hade mail kontakt med någon från AUA  och dem sa att "programmet" skulle ta 20månader totalt.

Kan man både läsa,skriva och prata efter det?

Är det någon som kan tipsa om billigt boende i Bangkok nära skolorna ni tipsar om?

Tyvärr ligger hembyn lite för långt bort för att jag ska orka pendla varje dag...

Dela på andra sajter

Hej!

Tack för länken Arto

Mvh

Svempa

För all del Svempa, hoppas du får mycket nytta och nöje av dina thaikunskaper i framtiden.

Arto

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Hej

Ja man kan både läsa och skriva om man går på AUA i 20 månader, och mycket bättre änn dom som pluggat på andra skolor enligt min erfarenhet.

Angående boendet så finns det hur mycket som helst att välja på, men måste veta vad u vill betala innan jag rekomenderar något.

/Rony

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...