Jump to content
IGNORERAD

Min livshistoria, en alkoholist berättar


gubben4906

Recommended Posts

Tack för mycket bra läsning. Du har kommit långt och du har all min respect för att du klarar av att utlämna dig så här totalt.

Jag har även mycket respect för att du hoppas att detta eventuellt kan hjälpa andra. Som matte skrev, det finns förmodligen många som är närmare riskzonen än de tror och Thailand är inte alltid det bästa stället att vara på i dessa fall.

RESPECT. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gubben4906

    17

  • swedenfarang

    3

  • Bajen_Isaan

    2

  • MG

    2

Mest aktiva i denna tråd

ville bara säga godnatt till alla MPR-are.

:wai:   gubben  :wai:

:Drogar-Kriz(LBG): :Drogar-Kriz(LBG): :Drogar-Kriz(LBG):

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag heter gubben och jag är en alkoholist.

Jag arbetar som Behandlingsassistent i Stockholm. Jag ska idag iväg på ett möte kl. 11.00 och jag börjar jobba kl.10.00. Fortfarande efter snart 19 års nykterhet och 17 år hos samma arbetsgivare så får jag dåligt samvete för att jag tar ut 1 timme friskvård så jag slipper åka till jobbet och vara där 10.00 och i princip dra iväg direkt för jag måste åka med en buss som går 10.10  :diablo: för att hinna till mötet som ligger i centrala Stockholm och min arbetsplats ute i förorten. Jag har alltså rätt att ta ut 1 timme friskvård varje vecka. Det är i sådana här lägen jag märker att jag fortfarande får dåligt samvete för att jag tror att de ska snacka skit  :rtfm: om mig när jag inte är där.

För mig känns det som att jag "måste" prestera mer än de "normala" på arbetsplatsen. Är det bara jag som får dåligt samvete mot sina kollegor eller är det något typiskt för missbrukare?

När jag var hemma för en kraftig förkylning veckan före jul så fick jag dåligt samvete fast jag var sjuk, hade feber, snorade upp en hushållsrulle om dan och mådde helt enkelt piss. Att jag var hemma berodde på att jag skulle jobba julafton.

Berätta gärna om ni själva får samma dåliga vibbar när ni ringer och sjukskriver Er eller måste iväg på något.

:wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När jag var hemma för en kraftig förkylning veckan före jul så fick jag dåligt samvete fast jag var sjuk, hade feber, snorade upp en hushållsrulle om dan och mådde helt enkelt piss. Att jag var hemma berodde på att jag skulle jobba julafton.

Berätta gärna om ni själva får samma dåliga vibbar när ni ringer och sjukskriver Er eller måste iväg på något.

:wai:   gubben  :wai:

Hej Gubben,

Är man sjuk så stannar man hemma, först och främst för sin egen hälsa, men också för att inte smitta ner arbetskamraterna.

Jag har barn och alla vet att då kan saker hända så att man måste avvika från arbetsplatsen. Mina arbetskamrater har full förståelse för det likväl som jag har full förståelse om det händer andra.

Jag har inget som helst dåligt samvete, alla vet att det beror på ärliga grunder om jag måste avvika.

Det finns ingen anledning för dig att oroa dig så länge du har ärliga avsikter.

Sköt om dig!

Keroan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej, jag heter gubben och jag är en alkoholist.

 

Jag arbetar som Behandlingsassistent i Stockholm. Jag ska idag iväg på ett möte kl. 11.00 och jag börjar jobba kl.10.00. Fortfarande efter snart 19 års nykterhet och 17 år hos samma arbetsgivare så får jag dåligt samvete för att jag tar ut 1 timme friskvård så jag slipper åka till jobbet och vara där 10.00 och i princip dra iväg direkt för jag måste åka med en buss som går 10.10  :diablo: för att hinna till mötet som ligger i centrala Stockholm och min arbetsplats ute i förorten. Jag har alltså rätt att ta ut 1 timme friskvård varje vecka. Det är i sådana här lägen jag märker att jag fortfarande får dåligt samvete för att jag tror att de ska snacka skit  :rtfm: om mig när jag inte är där.

För mig känns det som att jag "måste" prestera mer än de "normala" på arbetsplatsen. Är det bara jag som får dåligt samvete mot sina kollegor eller är det något typiskt för missbrukare?

När jag var hemma för en kraftig förkylning veckan före jul så fick jag dåligt samvete fast jag var sjuk, hade feber, snorade upp en hushållsrulle om dan och mådde helt enkelt piss. Att jag var hemma berodde på att jag skulle jobba julafton.

Berätta gärna om ni själva får samma dåliga vibbar när ni ringer och sjukskriver Er eller måste iväg på något.

 

:wai:  gubben  :wai:

Hej Gubben!

Det är också min upplevelse att det inte blir skitsnack om man stannar hemma när man är sjuk. Det är ju ens eget ansvar att låta bli att smitta ner andra eller att inte försämra arbetets standard på något sätt.

Samma gäller friskvårdstimmen. På min arbetsplats är det inte många som tar ut den men de flesta ser upp till de som gör det. De som inte tar ut den tycker att de inte har hunnit jobba tillräckligt mycket men är glada att det finns folk som utnyttjar den så att den ska finnas kvar.

Jag tycker att dina funderingar reflekterar en person som har stort arbetsansvar och tror inte att de egna insatser duger tillräckligt. Det verkar att det finns andra än dig som borde ha dåligt samvete för låga arbetsinsatser!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Gubben!

Det är också min upplevelse att det inte blir skitsnack om man stannar hemma när man är sjuk. Det är ju ens eget ansvar att låta bli att smitta ner andra eller att inte försämra arbetets standard på något sätt.

Samma gäller friskvårdstimmen. På min arbetsplats är det inte många som tar ut den men de flesta ser upp till de som gör det. De som inte tar ut den tycker att de inte har hunnit jobba tillräckligt mycket men är glada att det finns folk som utnyttjar den så att den ska finnas kvar.

Jag tycker att dina funderingar reflekterar en person som har stort arbetsansvar och tror inte att de egna insatser duger tillräckligt. Det verkar att det finns andra än dig som borde ha dåligt samvete för låga arbetsinsatser!

Hälsning

Svarten

Hej Svarten,

Jag vet allt det där men jag känner någonstans att när jag är ansvarig för ett gäng personer som är missbrukare, hemlösa , psykotiska, så känner jag att jag måste ta hand om dem. Jag vet att jag omöjligt kan förändra hela mitt jobb genom att bränna  :suicide:   ut mig. Jag har tagit ett beslut att försöka förändra mitt tankesätt och ta 1 friskvårdstimme i veckan eller om det inte går ta 2 timmar en annan vecka. Jag vet att jag får spara 1 timme till en annan vecka.

I dag ska jag ta det lungt inför Träffen på Thailändska Tigern på Hornsgatan i morgon.

Ha en bra fredag och hälsa frugan och lillgrabben.

:wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
John Khonken

Gubben du tar upp en fråga som varit tabu i sverige under många årtionden. Alkolism. Min far var periodare. Jag kunde varje år den 1 jan tala om när farsan skulle var dyng. Jag kan säga dig att det var hemskt. Ca 5 ggr per år. En veckas råsupa en vecka med sjukintyg från läkaren för att nyktra till. När han var full kunde man göra vad som helst. När han höll på att nyktra till kunde man inte släppa en knappnål. Men det värsta var att man skämdes så mycket över fyllots beteende när han jagade sprit under fyll perioden. Spriten skulle fram till vilket pris som helst. Tack för att du delger oss dina intryck.

MV

John K

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan startade jag en tråd på TT som jag kallade "guldet blev till sand"

I denna tråd tog jag upp det faktum att många faranger som flyttar ner till Thailand tyvärr tenderar att så småningom bli beroende av alkohol.

Är säker på att vi alla sett dem, barägaren som är kul att träffa på semestern, men som alltid är full. Restaurangägaren som öppnar krog, men efter nått år så kan man inte gå dit för att han antingen är så full att han inte kan laga mat, eller så är det stängt p.g.a. fylla/bakfylla.

De finns överallt, i Pattis,Bangkok, på Phuket, i Krabi och Hua Hin.

Ville med denna TT tråd få igång en diskusion om riskerna med Thailivet och göra de som tänker flytta hit lite medvetna om riskerna.

Ämnet visade sig vara så känsligt så att en hel del bekanta här nere slutade höra av sig och jag fick så småningom höra att detta skulle jag ha gett fan i att skriva. Många av dessa bekanta har jag aldrig talat med efter detta TT-inlägg, de tycker jag la näsan i blöt.

Som sagt Gubben, mycket starkt att lämna ut sig så mycket som du gjort, själv ligger jag numera lite lägre i denna fråga, med tanke på vad jag har fått höra av vissa.

Tycker själv det är kul att festa ibland, men är oerhört noga med att det blir ibland. Det är så oerhört lätt att börja leva semesterliv på heltid och då är man illa ute.

Dessutom så finns det många som har direkt tråkigt och är väldigt ensamma bland de thaiboende farangerna, Då är det lätt att ta till spriten för att pigga upp sig lite.

Jaha..hmmmmm...nu får man väl skit igen, men då får jag väl ta det.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

Quote

För några år sedan startade jag en tråd på TT som jag kallade "guldet blev till sand"

I denna tråd tog jag upp det faktum att många faranger som flyttar ner till Thailand tyvärr tenderar att så småningom bli beroende av alkohol.

Är säker på att vi alla sett dem, barägaren som är kul att träffa på semestern, men som alltid är full. Restaurangägaren som öppnar krog, men efter nått år så kan man inte gå dit för att han antingen är så full att han inte kan laga mat, eller så är det stängt p.g.a. fylla/bakfylla.

De finns överallt, i Pattis,Bangkok, på Phuket, i Krabi och Hua Hin.

Ville med denna TT tråd få igång en diskusion om riskerna med Thailivet och göra de som tänker flytta hit lite medvetna om riskerna.

Ämnet visade sig vara så känsligt så att en hel del bekanta här nere slutade höra av sig och jag fick så småningom höra att detta skulle jag ha gett fan i att skriva. Många av dessa bekanta har jag aldrig talat med efter detta TT-inlägg, de tycker jag la näsan i blöt.

Som sagt Gubben, mycket starkt att lämna ut sig så mycket som du gjort, själv ligger jag numera lite lägre i denna fråga, med tanke på vad jag har fått höra av vissa.

Tycker själv det är kul att festa ibland, men är oerhört noga med att det blir ibland. Det är så oerhört lätt att börja leva semesterliv på heltid och då är man illa ute.

Dessutom så finns det många som har direkt tråkigt och är väldigt ensamma bland de thaiboende farangerna, Då är det lätt att ta till spriten för att pigga upp sig lite.

Jaha..hmmmmm...nu får man väl skit igen, men då får jag väl ta det.

Ja du Vaxet, är personer så urbota dumma att de tror att de kan dricka semesteraktigt, då är det bara att beklaga. Vänner, jag skulle nog helre vara glad att slippa de så kallade vännerna.

Quote

Gubben du tar upp en fråga som varit tabu i sverige under många årtionden. Alkolism. Min far var periodare. Jag kunde varje år den 1 jan tala om när farsan skulle var dyng. Jag kan säga dig att det var hemskt. Ca 5 ggr per år. En veckas råsupa en vecka med sjukintyg från läkaren för att nyktra till. När han var full kunde man göra vad som helst. När han höll på att nyktra till kunde man inte släppa en knappnål. Men det värsta var att man skämdes så mycket över fyllots beteende när han jagade sprit under fyll perioden. Spriten skulle fram till vilket pris som helst. Tack för att du delger oss dina intryck.

MV

John K

John Khonken,

Jag förstår vad du menar, min pappa är vad som då kallades för "Storkonsument", men en sån lägger oftast av när något annat i deras liv ger något så de inte behöver alkohol, t.ex. de träffar sin stora kärlek, de får ett jobb som är viktigt för dem, då kan de sluta dricka alkohol men en renodlad alkoholist lägger aldrig av. Ett exempel: En arbetsgivare ger mig i uppdrag att hålla en föreläsning om jobbets ekonomi om 3 veckor. Jag går in i förberedelserna med hull och hår, sliter nästan dygnet runt för att verkligen få till en så bra föreläsning som möjligt så att chefen blir så nöjd så jag kanske får den där befordran jag anser mig var värd. Dan innan blir jag klar med förberedelserna och tänker att nu kan jag gå ut och fira att jag är klar men bara en drink, det slutar oftast 9 gånger av 10 att föreläsningen inte blir av på grund av alkoholen för ingen tror väl att jag bara tog en drink eller. :crazy::crazy: :crazy: Detta är bara en påhittad historia från AA´s Stora Boken.

Ska kanske påpeka att pappa aldrig la av. :nono::nono::nono:

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning, synd bara att det finns folk som inte vet hur man ska uppföra sig..

Men det är väl dom som inte vill erkänna dom lider av samma sjukdom(alkolism) och vill skämta bort allt..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...