Jump to content
IGNORERAD

Fängelse för majestätsbrott i Thailand

Molle

Recommended Posts

En domstol i Thailand dömde på måndagen den australiske författaren Harry Nicolaides till tre års fängelse efter att han förolämpat Thailands kung i en bok. Egentligen skulle författaren ha dömts till sex års fängelse men straffet sänktes eftersom han erkänt brottet.

Thailand har de senaste månaderna antagit en rad lagar mot att förolämpa kungafamiljen.

– Jag respekterar Thailands kung. Jag visste att det fanns märkliga lagar om monarkin men trodde inte att de var tillämpliga på mig, sa Nicolaides somm tidigare arbetat som universitetslärare i norra Thailand.

Thailändska myndigheter har de senaste månaderna förbjudit nära 4 000 internetsidor som anses förolämpa monarkin. Förra veckan sade polisen att fler än 17 förundersökningar eller domstolsprocesser, liknande den mot Nicolaides, pågår i Thailand.

2007 dömdes en schweizare, Oliver Jufer, till tio års fängelse för att ha framställt vanärande bilder av kungen. Men han beviljades sedan nåd av monarken och kastades därefter ut ur landet.

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Dela på andra sajter

Ja,det gäller att vakta sin tunga i främmande land,alla har inte ett så öppet samhälle som vi i västvärlden.Mvh Måne  :wai:

Måne

Dela på andra sajter

Klart kungen är populär av Thailändarna. Om inte hamnar de i fängelse.

Nu drabbas även utläningar så snart är väl deras kung gud även utanför Thailands gräns  ;)

Dela på andra sajter

Man kan ju tycka vad man vill om ett lands lagstiftning, om man vill vistas dar ar det dock ett gott rad att respektera densamma.

Soiwalker

Dela på andra sajter

Det spelar nog ingen roll var i världena majestätsbrottet skett. Om "rätt" person anmäler och "rätt" polischef får fallaet på sitt bord så kan vederbörande känna sig osäker vid nästa Thailandsbesök. Det säger pling i passpolisens dator, snart kommer någon och knackar på axeln och säger: "Please follow me".

Jag menar inte att Thailändska myndigheter skannar av tidningar och internet för att hitta "syndabockar". Vad jag menar är att har någon något otalt med någon så är majestätsbrott ett ypperligt verktyg.

Till exempel här på forumet finns nog en hel del som kan betraktas som majestätsbrott. En fodervärd eller författare blir identifierad till person av en ovän.

Kanske någon man har en affärstvist med i Thailand. Ovännen anmäler till Thailändsk polis, kanske ger "rätt" polischef en summa pengar. Nästa gång fodervärden/författaren kommer till Thailand så grips man på flygplatsen.

Harry Nicolaides bok gavs ju bara ut i 7 exemplar exakt vad som stod i boken och därmed var ett brott framgår inte, men det hela verkar harmlöst, är övertygad om att det är något annat som ligger bakom. Någon har anmält honom, fick en gyllene chans när han blev tipsad om boken. I ett annat sammanhang kanske allt skulle passerat harmlöst.

Normalt skall man inte behöva vara rödd för les Majestät, men man bör akta sig, kan hända man skänker ett verktyg till någon i Thailand man har en "oplockad gås" med.

Dela på andra sajter

Ett klipp från BBC som ger en mycket dålig eftersmak. http://news.bbc.co.u...fic/7836854.stm

Harry Nicolaides, den dömda författaren, har alltså skrivit ett par rader om en fiktiv prins i en bok som inte såldes i fler än sju exemplar. För detta har han sedan suttit i häkte i fem månader och nu alltså dömts till tre år. Helt otroligt!

Precis som Lennart undrar jag om det finns någon annan anledning till denna grekiska tragikomik.

I vilket fall som helst tycker jag till skillnad mot Jerker otroligt synd om Harry och att detta är ytterligare ett bevis på medeltidsmentaliteten som ibland råder i Thailand. Helt klart ett brott mot mänskliga rättigheter.

Dela på andra sajter

Ett klipp från BBC som ger en mycket dålig eftersmak. http://news.bbc.co.u...fic/7836854.stm

Harry Nicolaides, den dömda författaren, har alltså skrivit ett par rader om en fiktiv prins i en bok som inte såldes i fler än sju exemplar. För detta har han sedan suttit i häkte i fem månader och nu alltså dömts till tre år. Helt otroligt!

Precis som Lennart undrar jag om det finns någon annan anledning till denna grekiska tragikomik.

I vilket fall som helst tycker jag till skillnad mot Jerker otroligt synd om Harry och att detta är ytterligare ett bevis på medeltidsmentaliteten som ibland råder i Thailand. Helt klart ett brott mot mänskliga rättigheter.

Kan bara instämma, tror inte att Harrys avsikt var att förolämpa varken kungen eller någon annan Thailändare med sin bok. Men nu så var det någon som av någon anledning till varje pris ville sätta dit honom och det lyckades de med.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Dela på andra sajter

Visst tycker synd om han, men han borde förstå att man inte skriver något negativt om kungahuset i Thailand.

Jag tycker skam att man kan döma någon till 3 års fängelse för några tryckta ord.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om det nu var så att Harry Nicolades skrev lite ironiskt om den thailändska kronprinsen, så får man väl hoppas att han hinner mucka från kåken innan den nuvarande Kungen dör och den förargade kronprinsen tillsätts.

"Harry Nicolaides, den dömda författaren, har alltså skrivit ett par rader om en fiktiv prins "

Dela på andra sajter

GammalDansken

Visst tycker synd om han, men han borde förstå att man inte skriver något negativt om kungahuset i Thailand.

Jag tycker skam att man kan döma någon till 3 års fängelse för några tryckta ord.

Sen kan man fundera på om den andra raden i ovanstående citat är kritik av kungahuset i Thailand.

Säkert tillräckligt för att någon kan sätta dit dig.

Kommer inte att tycka synd i såfall. Du borde förstådd att.  :diablo:   ( :he: )

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

För dem som undrar vad han skrev så beviset för hans grovt kriminella handlingar här,

From King Rama to the Crown Prince, the nobility was renowned for their romantic entanglements and intrigues. The Crown Prince had many wives “major and minor “with a coterie of concubines for entertainment. One of his recent wives was exiled with her entire family, including a son they conceived together, for an undisclosed indiscretion. He subsequently remarried with another woman and fathered another child. It was rumoured that if the prince fell in love with one of his minor wives and she betrayed him, she and her family would disappear with their name, familial lineage and all vestiges of their existence expunged forever.”

Om man tycker att Harry inte förtjänar straffet så kan man skriva på en petition här,

http://www.harrynicolaides.com/

Hur många år får jag för det här inlägget?

Dela på andra sajter

Förmodligen ingenting, eftersom Du verkar helt anonym och inte spårbar. Men om någon av fodervärdarna kan identifieras till namn och adress, så lever de kanske farligt nästa gång de landar i BKK. Kanske för de en klapp på axeln och mat och husrum på Monkey House. Många finns det ju ganska bra bilder på från forumträffar och annat. Många har berättat om sig själva, så vill någon är det nog lätt att identifiera en fodervärd.

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det vi ser nu är nog bara en början på en allt smutsigare och sjukare angiveristat, där obehagliga sanningar kommer att bekämpas som infekterade malariamyggor.

Invänta tronskiftet och se hur det kommer att utveckla sig...

Dela på andra sajter

Hur många år får jag för det här inlägget?

Du klarar dig nog undan Joints, an sa lange. De har nog fortfarande fullt upp med alla thaisprakiga och sekundart engelsksprakiga skrifter och websidor. Men som det stod i BP nu i veckan, den nya kommunikationsministern anvande hela sitt debuttal till att beratta om hur mycket pengar och resurser hon har till forfogande for att jaga ratt pa icke-royalister och inte en sekund om utbildning eller "digital-divide", sa som boende i Thailand far man nog vara lite forsiktig, arbetstillstand och visum ar ju alltid subjektiva bedomningar och det ar kanske battre att vadra sin eventuella kritik i mindre oppna forum om man vill vara kvar.

Dela på andra sajter

Förmodligen ingenting, eftersom Du verkar helt anonym och inte spårbar. Men om någon av fodervärdarna kan identifieras till namn och adress, så lever de kanske farligt nästa gång de landar i BKK. Kanske för de en klapp på axeln och mat och husrum på Monkey House. Många finns det ju ganska bra bilder på från forumträffar och annat. Många har berättat om sig själva, så vill någon är det nog lätt att identifiera en fodervärd.

Det är sant att den uppmärksamme med hjälp av de inlägg jag gjort här kan få fram namn, personnummer etc på mig. Men det är inget jag oroar mig för.

Jag finner det ytterst osannolikt att man bryr sig om vad som skrivs på ett svenskt forum. Till skillnad mot en bok som publiceras i Thailand. OK, i teorin kanske man bryr sig, men i praktiken är det knappast möjligt att granska allt som skrivs på världens säkert tusentals thaiforum.

Angiveri är förstås en möjlighet... men orkar thailändsk polis utreda ett sådant ärende? Fast det vore ju tråkigt om man får för sig att spärra åtkomst till Mai Pen Rai i Thailand.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

GammalDansken

... cut ...

Jag finner det ytterst osannolikt att man bryr sig om vad som skrivs på ett svenskt forum.

... cut ...

Fast det vore ju tråkigt om man får för sig att spärra åtkomst till Mai Pen Rai i Thailand.

Herr Chang har talat.

Angav du inte precis nu den enda troliga anledning till att man skulle kunde vilja ta fast dig?

Faktum'et att websidan MPR nyttjas i Thailand, har svensk "bas" och därmed kan tänkas att beröra

förhållandet mellan de två länder och den svenska synen på kungliga personers ställning i Thailand.

Kombinerat med det andra faktum'et: Att det satsas enorma summor på att hitta och blockera dylika websidor.

Mvh GD

[move]Som Arne förmodligen redan konstaterat är detta ett av dina mindre bekymmer. Fodervärder kan aldrig känna sig säkra.  någonstans :-) [/move]

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Angav du inte precis nu den enda troliga anledning till att man skulle kunde vilja ta fast dig?

Faktum'et att websidan MPR nyttjas i Thailand, har svensk "bas" och därmed kan tänkas att beröra

förhållandet mellan de två länder och den svenska synen på kungliga personers ställning i Thailand.

Kombinerat med det andra faktum'et: Att det satsas enorma summor på att hitta och blockera dylika websidor.

Mvh GD

[move]Som Arne förmodligen redan konstaterat är detta ett av dina mindre bekymmer. Fodervärder kan aldrig känna sig säkra.  någonstans :-) [/move]

Nja, det är väl skillnad på att blockera en sajt och att försöka få tag på den som är ansvarig för den?

Jag vidhåller att thailändska myndigheter främst är intresserade av material som den vanlige thailändaren kan tillgodogöra sig. Dvs, på thailändska eller engelska. Svenska är ointressant.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

MPR torde komma långt ner på listan med sina 2513 medlemmar .Så jag tror nog Kim och kompani sitter ganska säkert,trots allt är det väl ganska snälla ord om Thailand och kungahuset här elr.Mvh Måne som försöker respektera alla personer även om det är svårt ibland.

Måne

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...