Jump to content
IGNORED

Sagan om en utbytesstudent

Banankontakt

Recommended Posts

• Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Banankontakt

33

• frason

6

• Gorocco

5

Top Posters In This Topic

Popular Posts

PROLOG   1987 åkte jag iväg som utbytesstudent till Thailand där jag bodde hos en värdfamilj på landet utanför Nakorn Pathom och gick i den lokala gymnasieskolan.  Denna tråd kommer att handla om mi

UTTAGNINGEN   Det var en gång en yngling som ville se sig om i världen. Hans utlandserfarenhet begränsade sig till grannländerna, en bilresa med familjen på kontinenten och någon enstaka skidresa ti

UTRESAN OCH ANKOMST   Fredagen den 13 mars 1987 kl 13 klev den unge mannen in på  Arlandas utrikesterminal för att checka in på Thai Airways flight till Bangkok. Reveljen hade gått kl 04.30 och det

Posted Images

Robbanthai

Intressant och underhållande.

Jag följer den vidare publikationen.

//Robbanthai

• Fint 5

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Banankontakt

Intressant och underhållande.

Jag följer den vidare publikationen.

//Robbanthai

Kul att du gillade det. Nu packar vi för att resa bort över helgen så nästa uppdatering kommer nästa vecka någon gång.

• Fint 7

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Trident

Suveränt, alla förutsättningar att bli MPR´s bästa tråd genom tiderna.

Nja, att slå hans tidigare tråd är snudd på omöjligt :)

Men jag väntar med spänning på fortsättningen.

• Fint 6
Drivern

Detta måste jag bara följa,hur intressant som helst,blir fortsättningen som starten av tråden,då är den närmaste tiden på forumet i hamn.Trevlig helg!

• Fint 3
Enis

Jag får tårar i ögonvrån redan... så tagen och inne i historien redan.

Håller helt och hållet med Atom

Makalöst bra upptakt

/Enis

• Fint 6

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Eftersom de flesta superlativen redan avverkats blir det bara att instamma i hyllningskoren!

Nu blir det att starta upp burken och leta efter ett nytt "banankontaktinlagg" titt som tatt.

• Fint 3

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Kenneth4618

Håller med alla andra :good: :good: :good:

• Fint 2

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Kötthandlarn

Magiskt redan nu... :good:

Nu behöver man inte köpa ngn ny bok utan jag lär vara fullt upptagen med att läsa denna berättelsen...

• Fint 2

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Kanonstart! :good: :good: :good:

Det här ska jag följa med största intresse.

Mvh

Amja

• Fint 2

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

kongo24

Detta uppnår samma underhållningsvärde som Siam Nilsson hade i sina bästa ögonblick, i form av bra språk och underhållande. Med andra ord 11 av 10 fortsätt gärna snart.

• Fint 7

Christer/Arunee/Tawan

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

• YFU Sverige
      By YFU Sverige
      Hejsan,
      Jag heter Carin och jobbar på den ideella utbytesorganisation Youth for Understanding (YFU). Vi skriver här på forumet och uppskattar verkligen all er hjälp!

I augusti i år, 2015, kommer tre thailändska utbytesstudenter i åldern 15-18 år hit till Sverige för att läsa ett år på gymnasiet. Vi på YFU arbetar just nu för att hitta bra värdfamiljer runt om i Sverige åt dessa studenter. Studenterna kommer till Sverige för att lära sig mer om Sverige och den svenska kulturen, för att gå på svensk skola och lära sig svenska.

-Är ni eller någon ni känner intresserad av att hjälpa oss att hitta bra värdfamiljer till dessa ungdomar, eller är ni själva nyfikna på att ta emot en utbytesstudent?

-Har ni några tips på hur vi kan nå ut till intresserade värdfamiljer?

Tveka i så fall inte att kontakta oss!
      Det går bra att svara här i tråden eller att maila mig på carin@yfu.se.

YFU är en ideell icke-vinstdrivande utbytesorganisation som i över 50 år har jobbat med kulturutbyten för ungdomar i Sverige. Vår organisation bygger på volontärer som på sin fritid engagerar sig i YFU. De allra flesta har själva varit utbytesstudenter eller värdfamiljer och jobbar nu ideellt för att nya familjer och studenter ska få bra upplevelser under sitt utbytesår.

Vill man veta mer om YFU och vad det innebär att bli värdfamilj går man in på http://www.yfu.se/ under menyn ”Värdfamilj”. Där man också kan lämna en intresseanmälan, som självklart inte är bindande. Har man frågor kan man också ringa oss på kontoret, 08-650 50 25 eller maila till carin@yfu.se. Vi finns även på Facebook, facebook.com/YFUSweden, där man kan få uppdateringar om oss genom att ”gilla” vår sida, YFU Sweden.

Kolla gärna in vår värdfamiljsfilm också:

Vill ni veta mer om just de thailändska studenterna, svara här på tråden så kan jag skicka deras profiler!

Tack på förhand för er hjälp!

Carin Trygg Monvall, Värdfamiljsrekryterare på Youth for Understanding
    • softish
      By softish
      Hej
      Har planer på att flytta till Chiang Mai ett halvår/år med familjen fru och 3 barn (11,11 och 1 åring) kommer vara föräldrarledig med minstingen men måste sysselsätta dom 2 äldre och har tittat på lite olika internationella skolor,men det ser så fruktansvärt dyrt ut,men man får väl vad man betalar för.Frugan är lärare och ett alternativ är ju hemskolning,men tror det blir rätt tråkigt och barnen blir ju rätt låsta hemma och svårt att hitta nya kompisar,mm
      Någon här som har lite tips/info på skolor?
      Har kollat lite på Lanna internation school då det ligger nära där vi troligtvis kommer bo den mesta av tiden.
    • Guest JJC
      By Guest JJC
      Jag undrar det hur fungerar det med skola i Thailand
      Jag vet att det finns statliga skolor och privata skolor
      Men hur många år barnen går i skola hur fungerar vad kostar privata skolor
      Är statliga skolor dåliga eller bra, Privata hur är de? 

• karlarpsmetz
      By karlarpsmetz
      Hej vi ska resa till Thailand i oktober en månad och nu vill inte skolans rektor ge min plastson som ska börja första klass i höst ledigt.
      vi har inte varit i Thailand på nästan 5 år nu pga familjebildning och husrenoveringar och behöver ner och träffa släkten, men nu verkar skolan sätta sig på tvären. 

Vad kan man göra och vad händer om man skiter i vad rektorn säger?

Hjälp!!!

Mvh
      Mats och Nikun
    • leifen
      By leifen
      Nu har vi kommit så långt att vi kan ge lille brännskade Pop en chans till ett så bra liv som det går.

Drivern ställer upp och administrerar i Thailand. Scannar kvitton, betalar fakturor om så behövs.
      Allt kommer att redovisas så inga tvivel finns.
      Kanske en egen tråd senare, vi får prova oss fram.

Jag redovisar läget med text och bilder allt eftersom tillsammans med Drivern.
      Mindre belopp regelbundet varje månad eller enstaka belopp. Allt är välkommet.

Leif

För donationsalternativ, kontakta Leifen eller Drivern via PM.

Ansvariga för denna insamling: Leifen och Drivern

------------------------------

Läs om Pop här: http://www.maipenrai.se/forum/t/23487-när-jag-började-lipa-eller-är-thai-utan-känslor/
      Varning för känsliga bilder!
  • Create New...