Jump to content
IGNORERAD

Fram och baksida på en diabild!?


L64

Recommended Posts

Tyckte mig läsa någonstans att det är skillnad på en diabilds sidor, dvs den ena som jag kallar för framsidan är bättre att scanna än baksidan... är det så?

 

Jag ser ingen skillnad men så e man ju nästan halvblind också  :crazy:

 

Kanske inte gör nån större skillnad på min amatörnivå vid scanning...?

 

Någon diaexpert får gärna bena ut detta!

 

Jag var glad ibland även -66

 

post-3290-0-24528900-1408123025_thumb.jp

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • L64

    9

  • Kim

    2

  • Swedmark

    2

  • Khemmarat

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vänder du på den så antar jag att bilen blir spegelvänd eller vänster blir höger om man säger så. Prova en med text så ser du om jag har rätt. Pysslar inte med diabilder själv.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänder du på den så antar jag att bilen blir spegelvänd eller vänster blir höger om man säger så. Prova en med text så ser du om jag har rätt. Pysslar inte med diabilder själv.

Se där ja det fanns ett svar :good:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det gör ingen skillnad förutom att text och sånt kan bli bakvänt, ljus ska ju tränga igenom bilden och om den är spegelvänd spelar ju ingen roll, samma diabild och samma ljus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren!  det var här under punkt 1 som jag fann att det skulle vara lite skillnad men på dom här korten som är 48 år gamla så ser jag ingen skillnad alls...

 

http://howtoscan.ca/how-to-setup-your-slide-scanner/

 

 

Jag råkar ju få med en o annan röv i mina trådar så det är väl inte mer än rätt att bjuda på min egen röv anno 1966  :crazy:

 

post-3290-0-29061300-1408125209_thumb.jp

 

 

Har inte tid med detta nu egentligen men det var f-n så möcke roligare än dom hushållsgöromål som väntar/väntade...

 

 

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råkar ju få med en o annan röv i mina trådar så det är väl inte mer än rätt att bjuda på min egen röv anno 1966

 

Vågat Lamaien! Hoppas du slipper skamliga förslag nu! Ja, förutom de du vill ha alltså. :wink:

 

Tyvärr har jag inget att tillföra i ämnet som tråden handlar om.

 

Mvh

BBJ

:ironi:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Tackar för svaren!  det var här under punkt 1 som jag fann att det skulle vara lite skillnad men på dom här korten som är 48 år gamla så ser jag ingen skillnad alls...

 

http://howtoscan.ca/how-to-setup-your-slide-scanner/

 

 

Jag råkar ju få med en o annan röv i mina trådar så det är väl inte mer än rätt att bjuda på min egen röv anno 1966  :crazy:

 

attachicon.gifIMG_20140815_0007.jpg

 

 

Har inte tid med detta nu egentligen men det var f-n så möcke roligare än dom hushållsgöromål som väntar/väntade...

 

Tja, du har ju redan visat snoppen i "Dagens bild" där du la in lite barndomsbilder, så att du visar röven nu från samma tid skall väl inte vara några problem.... :giggle:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte mig läsa någonstans att det är skillnad på en diabilds sidor, dvs den ena som jag kallar för framsidan är bättre att scanna än baksidan... är det så?

 

Jag ser ingen skillnad men så e man ju nästan halvblind också  :crazy:

 

Kanske inte gör nån större skillnad på min amatörnivå vid scanning...?

 

Någon diaexpert får gärna bena ut detta!

 

Jag var glad ibland även -66

 

attachicon.gifIMG_20140815_0001.jpg

 

Tveksam till att det där verkligen är du, ser hyfsat nykter ut och har ingen mustasch.du brukar se annorlunda ut ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser änna ut som du anade ugglor i mossen redan på den tiden...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vågat Lamaien! Hoppas du slipper skamliga förslag nu! Ja, förutom de du vill ha alltså. :wink:

 

Tyvärr har jag inget att tillföra i ämnet som tråden handlar om.

 

Mvh

BBJ

:ironi:

 

Ja va f-n, man får ju bjuda lite på sig själv här på forumet istället för att sitta anonym bakom skärmen och vara tuff!

 

Tyvärr har inga skamliga förslag kommit in ännu men hoppet lever fortfarande!

 

 

 

Njaa, så jäkla stor skillnad e de väl inte!  :giggle:

 

 

 

hehe, kan så vara... men jag skall inom en snar framtid visa varifrån jag tror mitt uggleintresse kom ifrån   :wub:

 

 

När vi bodde på Bellmansgatan för 100 år sen så är det några få saker jag faktiskt minns... bla att dassen fanns nere på den lilla innegården och att jag även fick en spik genom foten där.Och så denna bild där jag badar i diskhon sitter som klistrad på näthinnan och det var jäkligt kul när denna bild dök upp.

 

Det är fortfarande 1966

 

post-3290-0-54944400-1408130375_thumb.jp

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Jag har själv planer om att köpa en scanner. Vilken scanner använder du?

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror mer på vilken typav dia man skall scanna. Färdigmonterade i pappram, lös strip eller mellan glas.

Dom färdigmonterade i pappram brukar bukta lite åt det ena hållet och därmed inte ge full skärpa över hela bilden.

Scannern och program betyder också en del.

Separat diascanner eller vanlig?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Jag har själv planer om att köpa en scanner. Vilken scanner använder du?

 

Jag köpte denna: http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Scanners/Flatbed/CanoScan_9000F_MarkII/Index.aspx

 

Det lilla jag provat hittills så är jag helnöjd och jag ser ju att är bara dian någorlunda så blir den inscannade bilden helt ok... iaf enligt mina krav som kanske inte är jättehöga.Dom här bilderna närmar sig trots allt ett halvsekel i ålder...

 

Den scannar 4 bilder i taget men det går inte jättefort..

 

Upplösningen vid scanning av dia kan jag "bara" få i max 600 dpi men jag har inte en aning om man kan få högre eller ej... enl spec så kan den iaf ha mycket högre upplösning men det kanske är när man tex scannar in vanliga foton eller likn!?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror mer på vilken typav dia man skall scanna. Färdigmonterade i pappram, lös strip eller mellan glas.

Dom färdigmonterade i pappram brukar bukta lite åt det ena hållet och därmed inte ge full skärpa över hela bilden.

Scannern och program betyder också en del.

Separat diascanner eller vanlig?

 

Det jag har här är en blandning pappram och plastram.  man kanske skulle ta o leta upp den gamla projektorn och duken för en retrokväll  B)

 

Denna scanner har 3 olika tillbehör för dia eller filmremsor och nåt mer vilket jag glömt

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man får hoppas att Tellevinken växt lite mer sedan sista bilden på den :good:

 

Eller är det hårbollen som står för detta på dina resor ??

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte denna: http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Scanners/Flatbed/CanoScan_9000F_MarkII/Index.aspx

 

Det lilla jag provat hittills så är jag helnöjd och jag ser ju att är bara dian någorlunda så blir den inscannade bilden helt ok... iaf enligt mina krav som kanske inte är jättehöga.Dom här bilderna närmar sig trots allt ett halvsekel i ålder...

 

Den scannar 4 bilder i taget men det går inte jättefort..

 

Upplösningen vid scanning av dia kan jag "bara" få i max 600 dpi men jag har inte en aning om man kan få högre eller ej... enl spec så kan den iaf ha mycket högre upplösning men det kanske är när man tex scannar in vanliga foton eller likn!?

 

Bra, jag litar på dig, så nu har jag just bestilt den hos NetOnNet. Pris 1.890,-

 

Fan, nu ser jag redan fram emot att ta emot den. Jag har over 2000 negativer jag skal scanna in.

 

 Skulle ville give dig karma, men tyver skriver den sånt!!

2014-08-1609-13-17_zpse38ca631.png

 

Ha en trevlig lördag alla

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv avverkat två dyra film/diascannrar och står suckande inför inköp av ännu en. Den sista, som gick på 10-11 tusen för runt 10 år sen pajade nämligen ihop när jag fick mitt sista scanningsryck för ett par år sen. Dubbelsuck!
 

Har varit något av ett evighetsjobb det där med diabildscanning av 4 bilder i taget så nu lutar jag åt att köpa den reflektamodell som man laddar hela magasin i och batchscannar. Då skulle man kunna sätta igång den när man går på jobbet och ha 100 bilder färdigt avskannade när man kommer hem.

Men den är förstås svindyr (ca 12 500) så jag drar mig.

Den skannar för övrigt, som en jämförelse, i 48 bitars färgdjup och med 5000 dpi som värst. Fast den upplösningen är antagligen inte så användbar mer än möjligen för enstaka bilder eftersom bildfilerna bara blir ohanterligt stora och omöjliga att använda. Gissar på storlekar runt 1GB per bild eller större med värstinginställningen. 600dpi är egentligen fullt tillräckligt för de flesta användningsområden.

 

Kul i alla fall att se att L64 tydligen hade fotointresserade föräldrar. Var väl inte så vanligt att man fotade dia i mitten på sextiotalet tror jag, var nog mest förbehållet entusiasterna.

Själv har man inte överdrivet många bilder av sig själv som barn, vilket är lite synd. Mina egna barn kommer dock att ha ett överflöd av bilder på sig själva ända från BB tills de blir vuxna, så tiderna är aningen förändrade.

 

Gillade den där bilden du la ut där du stod med din mormor eller farmor med en lagårdsbyggnad i bakgrunden.

Så där såg min mormor och farmor också ut, med "hoivi" (dvs huckle) på huvudet och en mer praktiskt betonad klänning. Och på sextiotalet kämpade de ju fortfarande, som de flesta andra på i lagårn, i skogen och på åkrarna som småjordbrukare. De levde i en värld och i ett liv som (tyvärr eller gudskelov?) inte längre existerar i Sverige.
Men som tur är så hittade jag faktiskt i vuxen ålder något liknande i landsbygdens Thailand vilket gjort att även våra barn fick chansen att uppleva jordbrukssamhället innan det försvinner även där.

 

Hur som helst, väldigt kul att se dina sextiotalsbilder. Ser fram mot fler. :)

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man får hoppas att Tellevinken växt lite mer sedan sista bilden på den :good:

 

Eller är det hårbollen som står för detta på dina resor ??

 

Den växte la lite med tiden men sista 10 åren har det änna gått utför tyvärr  :crazy:

 

 

 

Kul, då har du o göra framigenom!   men du ska inte lita för mycket på mig  B)

 

 

 

Ja jäklar vad bekvämt det hade varit och ladda ett helt magasin mot o sitta här och dutta med 4 i taget!

 

Bilden du talar om är på min mormor som hade gård i Grinstad Dalsland

 

Här några fler bilder...  jag o morsan

 

post-3290-0-52495700-1408193115_thumb.jp

 

 

Välling va mums

 

post-3290-0-33541600-1408193117_thumb.jp

 

 

Ute med trehjulingen och plockar blommor

 

post-3290-0-71621900-1408193116_thumb.jp

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag + vän

 

post-3290-0-52649400-1408201229_thumb.jp

 

 

Här fixar mormor senaste modefrillan

 

post-3290-0-89684800-1408201230_thumb.jp

 

 

Pyssel i soffan

 

post-3290-0-73196500-1408201231_thumb.jp

 

 

Jag o mor

 

post-3290-0-80626700-1408201232_thumb.jp

 

 

Hårtvätt

 

post-3290-0-64316800-1408201233_thumb.jp

 

 

Tjusigt droppskydd

 

post-3290-0-77250000-1408201234_thumb.jp

 

 

Och sen vart man lite pumsen

 

post-3290-0-68554400-1408201235_thumb.jp

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm den där sista bilden påminner mycket om hur du sett ut när jag träffat på dig i receptionen på Bay Breeze på småtimmarna ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Ja jäklar vad bekvämt det hade varit och ladda ett helt magasin mot o sitta här och dutta med 4 i taget!

 

Bilden du talar om är på min mormor som hade gård i Grinstad Dalsland

 

 

 

Jo, hela magasin på en gång låter bra. Men jag gissar att det blir en del errors också och några bilder per magasin som måste scannas om pga oskärpa osv. Fast arbetsflödet borde bli bra mycket effektivare än det blir med 4 bilders duttandet.

 

Åtminstone med min gamla, numera trasiga, scanner så behövde man först göra en "pre-scan". Sedan dutta lite och vända till bilder, beskära osv för att sedan klicka på "scan". Och med dust- och scratchborttagningsfunktionen invald så tog det sedan ca 10-12 min för skannern att skanna. Så om man var med och påpasslig hela tiden så hann man skanna maximalt runt 16 bilder i timmen.

Fast hur kul är det egentligen på en skala att sitta och stirra på en skanner som brummar? Så i praktiken pysslade man ju med annat under tiden och gick förbi och bytte bilder i skannern då och då vilket gjorde att det kanske bara blev runt 10 bilder i timmen scannade.

Alldeles på tok för tidskrävande, i alla fall när man som jag har tusentals dian som ska digitaliseras.

 

Och aha, Grinstad, Dalsland. Då innebär det att du är den första generationen, åtminstone på din moders sida, som föddes och växte upp i stan gissar jag. Det gamla bondesamhället är inte längre bort än så.

Detsamma gäller för övrigt även mig, både morsan och farsan växte upp i småbyar men "urbaniserades" strax innan jag föddes. Mina mor-/farföräldrar fortsatte dock jordbruka livet ut så man hann, som tur var, ta del av den kulturen på helger/lov mm.

 

Väldigt kul att se lite sextiotalsmiljöer i dina bilder!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm den där sista bilden påminner mycket om hur du sett ut när jag träffat på dig i receptionen på Bay Breeze på småtimmarna :wink:

 

Inte bra med för mycket frisk luft från Soierna i Pattaya  :crazy:

 

 

 

Jäkligt kul att sitta här och titta på/scanna in gamla bilder!  Det tar ganska exakt 4 minuter för 4 bilder att scannas in exkl laddning/urladdning

 

Stämmer bra det att jag är första generationens betongbarn i släkten och gården lever faktiskt kvar än idag och drivs nu av min kusin Conny men det är lite annorlunda idag mot för 50 år sen minst sagt.Nu har dom tex inte en endaste kossa vilket för mig är/var synonymt med bondgård.

 

På denna länk syns den långa allén på första bilden som ledde upp mot gården med mormors hus på vänster sida längst in.Allén är sig iaf lik efter 50 år.

 

http://www.tornum.com/sv/folj-ett-bygge/hede-gard

 

 

Gåggelkartbild över gården där mormors hus syns lite granna strax ovan "D" i Grinstad

 

post-3290-0-32542800-1408288059_thumb.jp

 

 

Farsan har smart nog märkt upp dom flesta diabilderna i denna lådan så iaf årtalet är inga problem att gissa

 

post-3290-0-78748800-1408288119_thumb.jp

 

post-3290-0-11090000-1408288121_thumb.jp

 

 

En riktig tomte

 

post-3290-0-45549400-1408288215_thumb.jp

 

 

Kul i pulkabacken

 

post-3290-0-02729500-1408288217_thumb.jp

 

 

Inte lika många plastleksaker på den tiden

 

post-3290-0-97885400-1408288217_thumb.jp

 

 

Ingen aning om vem jag delar fordon med

 

post-3290-0-79662000-1408288218_thumb.jp

 

 

Nakenfisen igen

 

post-3290-0-88032200-1408288219_thumb.jp

 

 

Höst på vårat lantställe

 

post-3290-0-82145400-1408288220_thumb.jp

 

 

Känner igen denna rutchkana så väl men jag kan inte placera den...

 

post-3290-0-83433000-1408288221_thumb.jp

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Några till i spannet 66-68

 

post-3290-0-01768900-1408288824_thumb.jp

 

post-3290-0-62109000-1408288825_thumb.jp

 

post-3290-0-44865900-1408288826_thumb.jp

 

post-3290-0-31020100-1408288827_thumb.jp

 

post-3290-0-26381600-1408288828_thumb.jp

 

post-3290-0-32689100-1408288829_thumb.jp

 

post-3290-0-28501200-1408288830_thumb.jp

 

 

Min trygghet, snuttekudden som fortfarande finns kvar och ligger i källaren

 

post-3290-0-29311500-1408288831_thumb.jp

 

post-3290-0-30023800-1408288832_thumb.jp

 

post-3290-0-30158400-1408288833_thumb.jp

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser ut att haft en bra barndom och uppväxt

Knepigt att slutresultatet blev som de blev ;-)

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...