Jump to content
IGNORERAD

1,000 samlades på Phuket - vill ha tillbaka solstolar och försäljning till stränderna


MPR Nyheter

Recommended Posts

10%? Nar va du i Patong eller nagon av de andra turist beacherna senast, det finns utan att ta till nagra metematiska exempel gott om plats for de som vill ha egen filt eller stol, och hur kan det komma sig att dessa sa forhatliga stolar och parasoll (trots maffiosopengar) alltid ar uthyrda till stor del. tror du mojligtvis att det kan bero pa att turisterna VILL ha det sa, eller tror du det star en maffioso med hagelspruta och tvingar dom till det?

Har som sagt inga problem med lite solstolar till de där som enligt dig inte är "snobbturister" men hela tråden handlar ju om att uthyrning sköts av folk som mutat sig till sin strandbit och sedan gör allt de kan för att se till att blåsa folk på så mycket pengar det går, eller varför inte bara läsa Jives svar nedan.

 

 

 

Om man nu rensar ut i maffia träsket som du kallar det, har det då betydelse vem som gör det.

 

Bevisligen har ju inte civila myndigheter ens försökt rätta till all skit som sker på Phuket, men nu händer det saker. Och du hur skall man kunna förändra något genom att begära papper på tillstånd etc. när de som har tillstånd köpt dessa och har papper på detta. De som gett ut tillstånden och sålt dem inte har rätt att sälja dessa tillstånd men tack vare att man arbetar tillsammans med mutade poliser och många av säljarna är politiker så kan allt fortgå.

 

Det har bytts polischefer på Phuket i parti och minut men inget har hänt, så det är nog ingen dum ide att starta om från början.

 

Jag bryr mig inte om vem som kastar ut mutade politiker, hindrar maffian från att driva jetskiuthyrning med standardblåsningen, tuktuk maffia och solstollarna som hyr ut solstolarna för överpriser samt har som mål att blåsa skiten ur varenda turist, och först nu händer det ju något, så för mig är det skitsamma om de har lite tingeltangel på axlarna.

 

Det viktiga är att det nu händer något, inte vem som ser till att det händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    36

  • Tamdai

    14

  • Khun Ken

    8

  • MaiChai

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

ja du grabben Tamdai det här med solstolar i Patong är ju inte din starka sida men vill du diskutera frågan , så e du välkommen till Boat Lagoon eller så kan jag komma in till stan , up to u som man säger här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Många vanföreställningar om Phuket/Patong på detta forum, är ju bara paradiset Pattaya som duger :wink:

Naturligvis finns det gott om plats att ligga på medhavda filtar om man så önskar, men de enda jag brukar se som gör det är ungdomar. Inga problem för dem att komma upp/ner eller att få sand överallt. Själv föredrar jag ju en solstol helt klar.

Ja, hyra solstol på Phuket är ganska dyrt, 100 Baht per dag om jag inte missminner mig, mot 35 baht i Pattaya. Solstolarna på Phuket är dock betydligt skönare att ligga i, så om man ska vara en hel dag på stranden föredrar jag de som finns på Phuket. Den gamla modellen som fortfarande finns i Pattaya förbjöds på Phuket efter Tsunamin, och går heller inte att sola ryggen i.

När det gäller ölpriser och dricka på stranden förstår jag inget av vad som skrivs. Brukar alltid ha med eget vatten ner, ingen som protesterar mot det. Ska jag ha en öl, föredrar jag dock den kall, och har i så fall aldrig bemödat mig om att gå upp till en affär för att köpa en öl. Blir det en eller två öl på stranden à 80 Baht, tycker jag att det är värt servicen att få den levererad till solstolen.

Visst finns det sedan försäljare på stranden, och fotvård, fotmassage mm. Är man inte intresserad av dessa är det bara att artigt tacka nej, så går de genast vidare.

Öl å' 80bath de va dyrt var hittade du denna öl?? Har aldrig betalat mer än 60 tbh... jag tro att du har blivit lurad och jag har spenderat de senaste 18 högsäsongerna på Phuket s stränder

Link to comment
Dela på andra sajter

Öl å' 80bath de va dyrt var hittade du denna öl?? Har aldrig betalat mer än 60 tbh... jag tro att du har blivit lurad och jag har spenderat de senaste 18 högsäsongerna på Phuket s stränder

 

Mycket möjligt att jag minns fel, men för de få öl jag dricker på starnden spelar det ingen roll för mig. Det var mest en reaktion på den som skrev att han betalat 150 baht för ölen på stranden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket möjligt att jag minns fel, men för de få öl jag dricker på starnden spelar det ingen roll för mig. Det var mest en reaktion på den som skrev att han betalat 150 baht för ölen på stranden.

Den person som betalar 150 för en pilsner på stranden har mycket o,lära , LURAD så de skriker om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många vanföreställningar om Phuket/Patong på detta forum, är ju bara paradiset Pattaya som duger :wink:

Naturligvis finns det gott om plats att ligga på medhavda filtar om man så önskar, men de enda jag brukar se som gör det är ungdomar. Inga problem för dem att komma upp/ner eller att få sand överallt. Själv föredrar jag ju en solstol helt klar.

Ja, hyra solstol på Phuket är ganska dyrt, 100 Baht per dag om jag inte missminner mig, mot 35 baht i Pattaya. Solstolarna på Phuket är dock betydligt skönare att ligga i, så om man ska vara en hel dag på stranden föredrar jag de som finns på Phuket. Den gamla modellen som fortfarande finns i Pattaya förbjöds på Phuket efter Tsunamin, och går heller inte att sola ryggen i.

När det gäller ölpriser och dricka på stranden förstår jag inget av vad som skrivs. Brukar alltid ha med eget vatten ner, ingen som protesterar mot det. Ska jag ha en öl, föredrar jag dock den kall, och har i så fall aldrig bemödat mig om att gå upp till en affär för att köpa en öl. Blir det en eller två öl på stranden à 80 Baht, tycker jag att det är värt servicen att få den levererad till solstolen.

Visst finns det sedan försäljare på stranden, och fotvård, fotmassage mm. Är man inte intresserad av dessa är det bara att artigt tacka nej, så går de genast vidare.

 

Det må vara hänt att försäljarna vid artigt nej genast går vidare. Men en del återvänder efter tjugo minuter, och efter fyrtio minuter, och efter en timme i ett fåfängt hopp om att man plötsligt skulle ha ändrat sig. Det vore kanske bättre med ett oartigt nej:

 

"Är du trög eller? Jag är inte intresserad av ditt krimskrams, sluta besvära mig! Fattar du?"

 

Fast det törs jag inte :wink:

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Det må vara hänt att försäljarna vid artigt nej genast går vidare. Men en del återvänder efter tjugo minuter, och efter fyrtio minuter, och efter en timme i ett fåfängt hopp om att man plötsligt skulle ha ändrat sig. Det vore kanske bättre med ett oartigt nej:

 

"Är du trög eller? Jag är inte intresserad av ditt krimskrams, sluta besvära mig! Fattar du?"

 

Fast det törs jag inte :wink:

 

Herr Chang har talat.

 

Varför vara oartig, det är ju eras levebröd? Jag tycker nog att det är så att har man en gång tackat nej respekterar de det, speciellt om man tackar artigt nej på thai. Jag upplever faktiskt inte att de kommer tillbaka. Snarare upplever jag att det är svårt att få deras uppmärksamhet om det skulle vara så att man senare ändrar sig och vill ha något från dem. Har man en gång tackat nej satsar de på andra.

 

@ HC: Mycket trevligt att se dig tillbaka i trådarna som vanligt. Hoppas att allt är bra med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag vill gärna hyra en solstol med parasoll. Skulle aldrig få för mig att lägga mig i sanden direkt i solen.

 

Jag vill också kunna köpa dricka och mat av de som sköter stranden. Vill jag ta med själv så vill jag kunna göra detta.

 

Vad jag INTE vill är att en maffia organisation skall ta hutlösa överpriser för denna service.

 

Jag vill kort och gott ha det som i Pattaya! (Kanske är det maffian som styr stränderna i Pattaya också, det vet jag inte, men de tar inga överpriser i alla fall)

 

   / Joe

Hej

 

Håller med dig och hyr gärna stolar, handlar och äter på stranden när vi är där och det utan problem, jag tycker inte att det är extremt dyrt och redan efter några dagar brukar man ju dessutom få bra rabatter (upptill 50%) på allt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller med dig och hyr gärna stolar, handlar och äter på stranden när vi är där och det utan problem, jag tycker inte att det är extremt dyrt och redan efter några dagar brukar man ju dessutom få bra rabatter (upptill 50%) på allt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Om de med lätthet kan ge 50% rabatt och ändå gora vinst så kallar jag det ganska ordentliga overpriser, 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de med lätthet kan ge 50% rabatt och ändå gora vinst så kallar jag det ganska ordentliga overpriser, 

 

/ SatanG

Inte alls, normalt paslag ar betydligt mer an sa om man ska halla pa med affarer!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls, normalt paslag ar betydligt mer an sa om man ska halla pa med affarer!

 

Det beror nog på vad det är for affärer och volymer kanske men om en solstolsuthyrare lägger på mer än 50 % for att bära ner sakerna till solstolen känns det som overpriser for mig.

Brukar du gladeligen tippa servitriserna detsamma när ni går ut och käkar på restaurang t.ex.?

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog på vad det är for affärer och volymer kanske men om en solstolsuthyrare lägger på mer än 50 % for att bära ner sakerna till solstolen känns det som overpriser for mig.

Brukar du gladeligen tippa servitriserna detsamma när ni går ut och käkar?

 

/ SatanG 

Dalig liknense, jag ger tip om jag far service, ar den bra, ger mer och ar den ogefintlig Zero!

 

Hur stor stolshyran ar har nog med efterfragan att gora, jag har inga problem att betala en 100 battare for solstol o parasoll, men i arlighetens namn har jag aldrig blivit erbjuden rabbat heller, det var nog att uthyraren lovade reservera stolar tills vi kom nasta dag!

 

Solstollen Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Påslagen på öl i Udon och Korat medger inte utrymme för någon rabatt alls.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika i lilla Svedala då vi har upp till 80% rabatt på katalogpriserna hos en del leverantörer

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

I Lamai på Samui tycker jag det fungerar det hur bra som helst där de som har strandbarerna har en lika stor remsa som baren är bred ända ned till vattenbrynet. De tar ingenting betalt för solstolarna men däremot förväntar de sig naturligtvis att man skall göra sina beställningar av dem. Därutöver finns det gott om ytor där inga restauranger och stolar är placerade så det är up 2 u vad du föredrar. Med reservation för att det inte ändrats till det sämre de senaste åren även här.

 

Valfrihet med andra ord.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dalig liknense, jag ger tip om jag far service, ar den bra, ger mer och ar den ogefintlig Zero!

 

Hur stor stolshyran ar har nog med efterfragan att gora, jag har inga problem att betala en 100 battare for solstol o parasoll, men i arlighetens namn har jag aldrig blivit erbjuden rabbat heller, det var nog att uthyraren lovade reservera stolar tills vi kom nasta dag!

 

Solstollen Baa

 

Ok så om du beställer t.ex beställer käk som kostar en tusing (20 meter från stolarna) från solstolsuthyraren så tycker du det är fina fisken om killen lägger på minst en femhundring till sig själv om han bär ner det till dig? Att beställa käk genom en solstolsuthyrare är fine med mig och jag gor det själv ibland men jag har svårt att se killen som annat en servitris i detta fallet och kan tycka att påslaget for detta egentligen inte är rimligt, iaf om man ser till hans prestation. 

 

/ SatanG

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så om du beställer t.ex beställer käk som kostar en tusing (20 meter från stolarna) från solstolsuthyraren så tycker du det är fina fisken om killen lägger på minst en femhundring till sig själv om han bär ner det till dig? Att beställa käk genom en solstolsuthyrare är fine med mig och jag gor det själv ibland men jag har svårt att se killen som annat en servitris i detta fallet och kan tycka att påslaget for detta egentligen inte är rimligt, iaf om man ser till hans prestation. 

 

/ SatanG

 

/ SatanG 

Du tar da till alla knep for att fa till nagon form av antagoni!

Men du ger sa lojliga liknelser sa jag avstar att fora dialog med dig.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om de med lätthet kan ge 50% rabatt och ändå gora vinst så kallar jag det ganska ordentliga overpriser, 

 

/ SatanG

Hej

 

Självklart lägger dom på priset en hel del, det som är lättast att pruta ned är ju andra saker än öl och mat som själva solstolarna, badringar, bananaboats och båtturer.

 

T.ex solstolarna kan ju bli helt gratis om man äter och dricker på samma plats några dagar.

 

Har faktiskt inte upplevt några större problem med strandförsäljare under mina resor till badorter jorden runt, någon enstaka person kanske har varit lite väl närig men då har man ju bara gått till grannens servering och stolar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Många glömmer att uthyrare/försäljare skall dra in hela årslönen på turistsesongen.

Att gå hemma i byn utan jobb föder man inte fru och barn på.

Alla måste ju leva hela året och människor kan inte gå i ide när turisterna inte finns.

 

På senare år har jag betalt 50tbh för solstolar i Karon med liggmodell och jomtien med sittmodell.

På jomtien beach varierar priserna beroende på vilken uthyrare man går till

 

Born41.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Många glömmer att uthyrare/försäljare skall dra in hela årslönen på turistsesongen.

Att gå hemma i byn utan jobb föder man inte fru och barn på.

Alla måste ju leva hela året och människor kan inte gå i ide när turisterna inte finns.

 

På senare år har jag betalt 50tbh för solstolar i Karon med liggmodell och jomtien med sittmodell.

På jomtien beach varierar priserna beroende på vilken uthyrare man går till

 

Born41.

Hej

 

Kul att höra en till som får rabatter.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Många glömmer att uthyrare/försäljare skall dra in hela årslönen på turistsesongen.

Att gå hemma i byn utan jobb föder man inte fru och barn på.

Alla måste ju leva hela året och människor kan inte gå i ide när turisterna inte finns.

 

På senare år har jag betalt 50tbh för solstolar i Karon med liggmodell och jomtien med sittmodell.

På jomtien beach varierar priserna beroende på vilken uthyrare man går till

 

Born41.

Du skall inte tro att dom lever av att bara hyra ut solstolar, Thailändarna är mångysslare, kärringen säljer säkert nånting som mat, frukt eller nått annat , och gubben har säkert ett jobb på kvällen han med. Så nog klarar dom av lågsäsongen utan att svälta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag varför en massa tjejer i Thailand går omkring med paraply trots att solen skiner :give_rose:

 

Born41

Det gör även dom flesta thaiare som spelar golf och även en del av oss svenskar när det är riktigt varm om man går i stället för att åka golfbil (vilket vi svenskar gärna gör), viktigt att tänka på är att man skaffar ett paraply som reflekterar bort det mesta av solstrålarna (för bästa effekt)!

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna hyra en solstol med parasoll. Skulle aldrig få för mig att lägga mig i sanden direkt i solen.

 

Jag vill också kunna köpa dricka och mat av de som sköter stranden. Vill jag ta med själv så vill jag kunna göra detta.

 

Vad jag INTE vill är att en maffia organisation skall ta hutlösa överpriser för denna service.

 

Jag vill kort och gott ha det som i Pattaya! (Kanske är det maffian som styr stränderna i Pattaya också, det vet jag inte, men de tar inga överpriser i alla fall)

 

   / Joe

Håller med dig!

 

Tror inte att maffian har något att hämta från uthyrarna på beachen i Pattaya.

En öl kostar ju 50-60 bath, kommer du med den själv på 7/11 för 35bath så är det ju ingen som protesterar,går du och köper mat någon annanstans och kommer tillbaka så är det ju inte någon som hindrar dig från det.

 

Dom flesta thai brukar ju plocka upp en massa mat och drycker där dom sitter under parasollerna och det betraktas ju som ganska normalt.

 

Själv brukar jag ju beställa drycken och eventuellt mat där jag sitter,när det gäller mat så springer dom ju och hämtar det på närmaste stället (eller om dom har ngt avtal med den restaurangen) så det blir ju lite chansartat angående kvaliteten.

 

Har ju även gått ner på eftermiddagen och satt mig på en solstol när dom direkt kommer fram och vill ha betalt för själva stolen,men när jag har sagt att jag endast är intresserad av att beställa en öl och inte är intresserad av att hyra en solstol så är det inga problem.

 

 

 

Själv brukar jag

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller med dig och hyr gärna stolar, handlar och äter på stranden när vi är där och det utan problem, jag tycker inte att det är extremt dyrt och redan efter några dagar brukar man ju dessutom få bra rabatter (upptill 50%) på allt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

 

Där alla har problem så beskriver du hur du skrider in och plötsligt så bjuder de hem dig och bjuder på mat och utflykter och allt trevligt som finns.

 

Inga problem finns och de är naturligtvis alla från ditt Shangrilaa, någonstans i Bortistan.

 

IL, ibland får man en känsla av att du är frälsaren.

 

Nu väntar jag på att du ska kunna mätta alla thailändare som kommer till Sverige inför bärsäsongen med hummer från  västkusten. Din enda insats är naturligtvis att du berört hummern och  läst en välsignelse, på thai, och vips blev de jättemånga.

 

Mvh 

 

Din medmänniska

Link to comment
Dela på andra sajter

Där alla har problem så beskriver du hur du skrider in och plötsligt så bjuder de hem dig och bjuder på mat och utflykter och allt trevligt som finns.

Inte kan det bal bero pa att han talar flytande Thailandska?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...