Jump to content
IGNORERAD

Man biten av spindel, kan förlora sitt ben.


Khun Ken

Recommended Posts

En patient som blev biten av en giftig spindel i Phrae provinsen riskerar att få sitt ben amputerat för att förhindra ytterligare skador på andra kroppsorgan från giftet.

 

Patienten, Uthai Wiangkham behandlas på intensivvårdsavdelningen på Phrae General Hospital.

 

Siriraj´s medicinska team har efter tester som gjorts funnit att spindeln var en Brun Tarantella och inte den fruktade "Svarta Änkan".

 

Inlägg av KK. I början av artikeln kan man läsa att patienten ”riskerar” att förlora sitt ben, längre ner i texten kan man läsa att man har amputerat hans ben.

 

Artikeln fortsätter:

Phrae General Hospital´s chef Dr Wanchai Lohkarnjanarat avslöjade att patientens tillstånd nu är stabilt och att det medicinska teamet hade inget annat val än att amputera hans högra ben på grund av omfattande skador på vävnaden.

 

Såret visade sig ha orsakats av en giftig insekt, men den resulterande infektionen uppstod p.g.a att släktingar inte rengjort såret bara behandlat det med örter.

 

Offrets sår visade också tecken på omfattande bakterieinfektion som i sin tur resulterade i lågt antal vita blodkroppar och trombocyter.

 

Patientens lever-och njurfunktioner är också kraftigt nedsatta.

 

Detta är det första fallet i sitt slag som redovisats i landet.

 

Fågelspindlar och "Svarta Änkor" har sitt ursprung på den amerikanska kontinenten och med all sannolikhet kommit in i landet genom handel med vilda djur.

 

Fågelspindlar kan skiljas från de ökända "svarta änkorna" av anpassningen av sina sex ögon som är arrangerade i ett 'U' och inte i "fiol formen" som finns på den dödliga "svarta änkan".

 

Professorer från Institutionen för Biologi vid Chulalongkorn Medicinska fakultet uppgav att chanserna för en människa att biten av en "svart änka" är liten men det händer.

 

Giftet från "Svart änkor" angriper det nervsystemet och orsakar stora skador på omgivande vävnad.

 

Lokal förlamning av organ som omger bettet är också ett annat symptom. Mängden gift som utsöndras är relativt liten. Rådet man ger i händelse av ett spindel bett är att rengöra såret och snabbt söka läkarvård.

 

Om möjligt bör kadavret av spindeln också föras in så att läkare kan inspektera det och förskriva rätt serum.

 

Dom flesta fall av spindelbett rapporteras under regnperioden när spindlar är flest till antalet.

 

De varnar allmänheten att vara extra försiktiga under denna period, men inte vara alltför oroliga.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/spider-bitten-patient-may-lose-leg/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=spider-bitten-patient-may-lose-leg

 

Länkar från KK. Asiens giftigaste spindlar. https://sites.google.com/site/venomousdangerous/spiders/asia-s-most-venomous-spiders

 

Trombocyter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Trombocyt

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

En patient som blev biten av en giftig spindel i Phrae provinsen riskerar att få sitt ben amputerat för att förhindra ytterligare skador på andra kroppsorgan från giftet.

 

Patienten, Uthai Wiangkham behandlas på intensivvårdsavdelningen på Phrae General Hospital.

 

Siriraj´s medicinska team har efter tester som gjorts funnit att spindeln var en Brun Tarantella och inte den fruktade "Svarta Änkan".

 

Inlägg av KK. I början av artikeln kan man läsa att patienten ”riskerar” att förlora sitt ben, längre ner i texten kan man läsa att man har amputerat hans ben.

 

Artikeln fortsätter:

Phrae General Hospital´s chef Dr Wanchai Lohkarnjanarat avslöjade att patientens tillstånd nu är stabilt och att det medicinska teamet hade inget annat val än att amputera hans högra ben på grund av omfattande skador på vävnaden.

 

Såret visade sig ha orsakats av en giftig insekt, men den resulterande infektionen uppstod p.g.a att släktingar inte rengjort såret bara behandlat det med örter.

 

Offrets sår visade också tecken på omfattande bakterieinfektion som i sin tur resulterade i lågt antal vita blodkroppar och trombocyter.

 

Patientens lever-och njurfunktioner är också kraftigt nedsatta.

 

Detta är det första fallet i sitt slag som redovisats i landet.

 

Fågelspindlar och "Svarta Änkor" har sitt ursprung på den amerikanska kontinenten och med all sannolikhet kommit in i landet genom handel med vilda djur.

 

Fågelspindlar kan skiljas från de ökända "svarta änkorna" av anpassningen av sina sex ögon som är arrangerade i ett 'U' och inte i "fiol formen" som finns på den dödliga "svarta änkan".

 

Professorer från Institutionen för Biologi vid Chulalongkorn Medicinska fakultet uppgav att chanserna för en människa att biten av en "svart änka" är liten men det händer.

 

Giftet från "Svart änkor" angriper det nervsystemet och orsakar stora skador på omgivande vävnad.

 

Lokal förlamning av organ som omger bettet är också ett annat symptom. Mängden gift som utsöndras är relativt liten. Rådet man ger i händelse av ett spindel bett är att rengöra såret och snabbt söka läkarvård.

 

Om möjligt bör kadavret av spindeln också föras in så att läkare kan inspektera det och förskriva rätt serum.

 

Dom flesta fall av spindelbett rapporteras under regnperioden när spindlar är flest till antalet.

 

De varnar allmänheten att vara extra försiktiga under denna period, men inte vara alltför oroliga.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/spider-bitten-patient-may-lose-leg/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=spider-bitten-patient-may-lose-leg

 

Länkar från KK. Asiens giftigaste spindlar. https://sites.google.com/site/venomousdangerous/spiders/asia-s-most-venomous-spiders

 

Trombocyter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Trombocyt

Vidriga kryp , spindlar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

genesis, on 19 Jul 2014 - 06:39, said:

Vidriga kryp , spindlar. 

Jag har haft flera arter av fågelspindlar och tycker att dom är vackra, men jag kan garantera att deras bett är fruktansvärt smärtsamma, det vet jag av egen erfarenhet.

Min favorit är den Mexikanska Rödknäade Fågelspindeln ([size=3][size=4]Brachypelma smithi[/size])[/size]. Den är inte den största i sin familj, men den vackraste.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 Jag har haft flera arter av fågelspindlar och tycker att dom är vackra, men jag kan garantera att deras bett är fruktansvärt smärtsamma, det vet jag av egen erfarenhet.

Min favorit är den Mexikanska Rödknäade Fågelspindeln ([size=3][size=4]Brachypelma smithi[/size])[/size]. Den är inte den största i sin familj, men den vackraste.

 

 

Ditt inlägg blev lite konstigt. Vad hände ?

Link to comment
Dela på andra sajter

 Jag har haft flera arter av fågelspindlar och tycker att dom är vackra, men jag kan garantera att deras bett är fruktansvärt smärtsamma, det vet jag av egen erfarenhet.

Min favorit är den Mexikanska Rödknäade Fågelspindeln (Brachypelma smithi). Den är inte den största i sin familj, men den vackraste.

 

 

Har väldiga problem med MPR idag, övriga internetsidor jag använder är snabba som vanligt. Någon annan som upplever detsamma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt inlägg blev lite konstigt. Vad hände ?

Giftet satter sig pa nervsystemet!

 

 

Spindlar ska ju vad jag har hoert ha 8 ben, Jag hittade en ganska stor (allt ar relativt) ungefar som en enbath i kroppsvolym, men den hade bara 6 ben, ar det fortfarande en spindel?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har väldiga problem med MPR idag, övriga internetsidor jag använder är snabba som vanligt. Någon annan som upplever detsamma?

Ok, men om jag förstått ditt inlägg rätt, så har du haft en del spindlar själv och du tycker dom är vackra. Kan hända att dom är fina att titta på. Men jag själv har alltid haft en liten skräck för spindlar,  :) Och den här tråden gör inte skräcken mindre. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Giftet satter sig pa nervsystemet!

 

 

Spindlar ska ju vad jag har hoert ha 8 ben, Jag hittade en ganska stor (allt ar relativt) ungefar som en enbath i kroppsvolym, men den hade bara 6 ben, ar det fortfarande en spindel?

Alla insekter har sex ben förutom "klassen" Arachnider dit bland annat spindlar skorpioner kvalster. Kännetecken för spindeldjur är att de har åtta ben och tvådelad kropp.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

 Jag har haft flera arter av fågelspindlar och tycker att dom är vackra, men jag kan garantera att deras bett är fruktansvärt smärtsamma, det vet jag av egen erfarenhet.

Min favorit är den Mexikanska Rödknäade Fågelspindeln (Brachypelma smithi). Den är inte den största i sin familj, men den vackraste.

 

 

Vad jag ville ha sagt i mitt inlägg var att jag tycker att den Mexikanska Rödknäade fågelspindeln med det latinska namnet Brachypelma smithi är den vackraste spindeln. 

 

post-9848-0-20672100-1405754933.jpg

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vad jag ville ha sagt i mitt inlägg var att jag tycker att den Mexikanska Rödknäade fågelspindeln med det latinska namnet Brachypelma smithi är den vackraste spindeln. 

Mhh, spindelugglan Photus shoppus är ju mer sällsynt i alla fall. Åsså syns det att det är en fågelspindel åxå.

post-11193-0-77134900-1405777627.jpg

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Man biten av spindel - inte en nyhet...

 

Spindel biten av man - nyhet!

Meh...

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Meh...

 

 

OK då, det där var en travesti på brevbäraren och hunden - nyhet om det är brevbäraren som biter. Men säg såhär i stället.

 

Man UPPÄTEN av spindel - det vore i alla fall en nyhet!

 

 

Förresten, här i Thailand är det nog knappast en nyhet att sådant som kryper och krälar blir uppätet. Fast gärna friterat först...

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog passa sig att bli biten av kryp över huvud taget...

Syrran min fick ett vanligt bromsbett, här i Sverige, för ett par veckor sedan. Dagen efter fick hon feber, och mådde skit...

Tog kontakt med primärvården, och hon fick komma samma dag, Det blev en antibiotika kur under en vecka.

Läkaren sa att det var tur att hon kom så fort, för det hade kunnat bli riktigt otäckt...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Man ska nog passa sig att bli biten av kryp över huvud taget...

Syrran min fick ett vanligt bromsbett, här i Sverige, för ett par veckor sedan. Dagen efter fick hon feber, och mådde skit...

Tog kontakt med primärvården, och hon fick komma samma dag, Det blev en antibiotika kur under en vecka.

Läkaren sa att det var tur att hon kom så fort, för det hade kunnat bli riktigt otäckt...

 

Mvh. borje222

 

Japp, det finns dom som är allergiska mot våra trevliga insekter i Sverige åxå.

 

Getingstick i munnen är tydligen inte att leka med heller, och dom krypen gillar ju saft...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Min son blev väldigt sjuk av ett myggbett i Finland han ingen som helst allergi.

Han fick harpest av myggan, några fall om året men inte vanligt..

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Man biten av spindel - inte en nyhet...

Spindel biten av man - nyhet!

Inte i ett land som har insekter och spindlar på menyn.
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte i ett land som har insekter och spindlar på menyn.

Hehe, du hann före mig.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Bangkok Post var han biten av en  North American Brown Recluse Spider. (Nordamerikansk Brun Eremit Spindel) Latin:  Loxosceles reclusa. 

 

Första fallet i Thailand.

 

A man in Phrae province has become the first confirmed person in Thailand to be bitten by a brown recluse spider, a venomous species native to the United States.  

 

post-9848-0-71532800-1405830819.jpgResterna av spindeln.

 

post-9848-0-51471200-1405831086.jpgSå här ser den ut

 

post-9848-0-22603300-1405831185.jpgBett  från Brown Recluse Spider.

 

Glömde länken.http://www.bangkokpost.com/news/local/421283/man-critical-after-spider-bite

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mhh, spindelugglan Photus shoppus är ju mer sällsynt i alla fall. Åsså syns det att det är en fågelspindel åxå.

attachicon.gifspindeluggla.jpg

:rotfl:  :rotfl: Du e tammefan bäst!  :14:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...