Jump to content
IGNORERAD

Letat boende i Changmai


Niro

Recommended Posts

Har åkt runt i Changmai i fyra dagar på jakt efter ett hyrboende. Har tittat på lägenheter och hus. Har holt mig nordväst om gamla stan och nära bergen. Försökt hitta ett eller två bedroom condo på 70-150 m2 eller hus 100-200 m2. Och just det, måste finnas tvättmaskin och vara möblerat.

Det finns som i alla andra städer i Thailand lägenheter i alla condominium man går in i och lediga hus i alla vad kallar man det "byar" man åker in i.

Kom snabbt fram till att det inte skulle bli ett hus. De hus jag hittade till en rimlig peng var ofta dåligt Thai möblerade och dåligt skötta, ca 20.000 bath i månaden skulle det kosta. Hus som jag skulle kunna tänka mig att bo i gick för 35.000 och upp.

Hittade one bed room condos på 45m2 för 10.000 men ofta dåligt möblerat och jag tycker dessutom det är för litet. Two bed room condos i modern design, där man har ett smalt vardagsrum i mitten och ett sovrum på var sida kostade 35.000 men då hade man väldigt fin utsikt mot bergen.

Trodde att det skulle vara billigt i Changmai men det är samma priser som i Bangkok och Pattaya.

Nåväll, det slutade med att jag skrev kontrakt på en one bed room condo, två med kokvrå, så heter det väll i Sverige. Lägenheten är på 90 m2 har två badrum och säkert tre meter till tak, det finns jacuzzi och stor pool. Bara stora gröna träd runt omkring utsikt mot bergen och 10 minuter till gamla stan. Kostar 22.000 i månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta det långa inlägget. Här är en bild på en Chang t-shirt som tack för att ni orkade läsa

post-4451-0-28771900-1405688704.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vilka priser... mycket förvånande. Jag trodde åxå att det skulle vara billigare, kanske knepet är att skicka iväg tjejen ensam på en moppe/bil för att leta.

 

Kanske priserna går upp annars när det kommer en farang.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Det är ju ganska gott om kineser i Chiang Mai så det kan vara en bidragande orsak till höga priser.

 

Jag hyrde ett rum på en menssion nära vallgraven -10/11 för 3500baht i grundpris/mån tillkommer el och vatten.

Sen fick man hyra till allt, som TV,kyl,mm.

Jag köpte eget istället.

 

Det var litet,ca 25m2 med balkong mot Doi Suthep.

 

post-6510-0-06430000-1405691869_thumb.jp

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga var du hamnade nånstans? Låter ju som ett relativt flott nybyggt ställe. Själv bor jag i en hyreslägenhet vid Chang Puak gate. 60 kvm, 3:a med kokvrå. 5.800 i månaden.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ju inte vad områdena heter än men det ligger precis väster om stora 121 vägen och norrut finns det ett stort konferenscenter om jag förstått det rätt, måsta ha parkering för over 500 bussar.

Det är inte nybyggt, det är ju det som är grejen. Nu byggs det bara små små lägenheter. För fem åtta år sedan var det mer rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka priser... mycket förvånande. Jag trodde åxå att det skulle vara billigare, kanske knepet är att skicka iväg tjejen ensam på en moppe/bil för att leta.

 

Kanske priserna går upp annars när det kommer en farang.

Nä det funkar inte så. Priserna är fasta och blir billigare ju längre kontrakt man skriver. Spelar ingen roll om det kommer Thai eller utläningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nä det funkar inte så. Priserna är fasta och blir billigare ju längre kontrakt man skriver. Spelar ingen roll om det kommer Thai eller utläningar.

Får hoppas att det är så, ska ju bara stanna en månad i stöten nu. Men för likvärdig lägenhet såg det ut att vara under 5.000 i Isaan och över 10.000 i BKK när jag letade lite. 

 

Jag hade ju ev. funderat på CM nov-dec, eller till mitten av landet (beroende på vädret). Men är det BKK priser i CM så vetefasiken om jag inte drar lite söderöver istället för norr (om BKK alltså).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Får hoppas att det är så, ska ju bara stanna en månad i stöten nu. Men för likvärdig lägenhet såg det ut att vara under 5.000 i Isaan och över 10.000 i BKK när jag letade lite.

Jag hade ju ev. funderat på CM nov-dec, eller till mitten av landet (beroende på vädret). Men är det BKK priser i CM så vetefasiken om jag inte drar lite söderöver istället för norr (om BKK alltså).

Varför inte stanna i BKK?

Har sett i vissa trådar på detta forum att BKK är fint som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Varför inte stanna i BKK?

Har sett i vissa trådar på detta forum att BKK är fint som fan.

Joo ,men dom lever nog inte på CSN heller. Takbarer och galanta middagar får avnjutas senare när det börjar rulla in kulor igen.

 

Letade faktiskt efter en condo med kokmöjligheter där åxå, men priset var ganska högt om jag nu inte skulle bo ute i slummen. Suk soi nåt närmare 100 eller så... Men 63 eller 77 skulle inte vara så fel. makkasan eller on nut

Runt asooke så blir priserna runt 10.000B+el+vatten alltså runt sukhumvit 20-24-nånting.

Och då kan jag lika gärna bo lite mer centralt för ett bättre pris hoppas jag om jag väljer nån annan stad.

 

Sen kan det ju vara kul att ha hyfsat väder, så det styr ju lite åxå.

 

Mailade lite till lägenhetesuthyrare, men det är ganska eftertraktade lägenheter som har vettigt läge och bra pris. Hittade en på sukhumvit soi 27 och ställde mig på waiting list, men det blev inte av i alla fall. Dom som flyttat in där verkade inte flytta ut och dessutom var den i alla fall runt 10.000 och utan kök.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så hyr jag en 2a med kök och alla atirialjer vid Bossotel condo presis vid järnvgen för 10K vatten kostar 90 bath ,internet 630 battingar.Elen har inte kommit enn...

Tycker nog att C M är "billigare" enn längre söderut.

Välkommen till bästa staden i LOS utan lång beach 5555

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga problem med att hitta hus med vardagsrum, kök och tre sovrum möblerat för runt 10 000 Baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga problem med att hitta hus med vardagsrum, kök och tre sovrum möblerat för runt 10 000 Baht.

Jag letade antagligen på fel ställen då, eller så har jag för höga krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letade antagligen på fel ställen då, eller så har jag för höga krav.

Jag gissar på det första.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar på det första.

Du kan ha rätt där, men det ena behöver inte utesluta det andra. Jag kan ha varit på fel ställe OCH haft för höga krav. Eller så var det så att jag var på rätt ställe och mina höga krav gjorde det till fel ställe.

Om jag hade letat på fel ställe men med låga krav, om jag hittat ett hus där, hade det gjort det till rätt ställe?

Ändrades av Niro
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Du kan ha rätt där, men det ena behöver inte utesluta det andra. Jag kan ha varit på fel ställe OCH haft för höga krav. Eller så var det så att jag var på rätt ställe och mina höga krav gjorde det till fel ställe.

Om jag hade letat på fel ställe men med låga krav, om jag hittat ett hus där, hade det gjort det till rätt ställe?

Nu blev det knepigt... Man får väl det man betalar för läste jag in i ditt tidigare inlägg.

 

Och är du nöjd med hyran och huset så är det ju bra.

 

Jag kikar först efter nåt billigt som jag kan tänka mig att bo i, men jag kvartar ju över i skogskojjor ibland för jag är lite för lat för att gå hem åxå. (under älgjakt i Sverige skall kanske tilläggas, och det är våran kojja)

Det beror nog på vad man har för krav, och vad man kan tänka sig att betala.

 

Men såklart skulle jag ju åxå vilja veta vad andra betalat för en liknande (studio i mitt fall) så jag inte blir blåst.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det knepigt... Man får väl det man betalar för läste jag in i ditt tidigare inlägg.

 

Och är du nöjd med hyran och huset så är det ju bra.

 

Jag kikar först efter nåt billigt som jag kan tänka mig att bo i, men jag kvartar ju över i skogskojjor ibland för jag är lite för lat för att gå hem åxå. (under älgjakt i Sverige skall kanske tilläggas, och det är våran kojja)

Det beror nog på vad man har för krav, och vad man kan tänka sig att betala.

 

Men såklart skulle jag ju åxå vilja veta vad andra betalat för en liknande (studio i mitt fall) så jag inte blir blåst.

Jag bara skojade till det lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga problem med att hitta hus med vardagsrum, kök och tre sovrum möblerat för runt 10 000 Baht.

Kan man få några tips var man ska leta ?

 

Ha en bra dag alla önskar Pust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ha rätt där, men det ena behöver inte utesluta det andra. Jag kan ha varit på fel ställe OCH haft för höga krav. Eller så var det så att jag var på rätt ställe och mina höga krav gjorde det till fel ställe.

Om jag hade letat på fel ställe men med låga krav, om jag hittat ett hus där, hade det gjort det till rätt ställe?

 

Huvudsaken är ju att du blev nöjd med den lägenhet du hittade, oavsett om det var rätt eller fel ställe du letade på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...