Jump to content
IGNORERAD

DET HÄR MED RAW-FORMAT


Lung-Nok

Recommended Posts

Hej alla foto-frälsta!

Utvecklingen av digitalkameror går ju fortfarande med en rasande fart. Så även på mjukvarusidan. Nu har vi exv Photoshop CS4. Själv sitter jag med CS2. Problemet är att jag fotar i raw-format och skulle jag byta kamera (vilket är nära nu) så finns inte nya plug-ins till den nya kamerans raw-format att ladda hem till CS2. Alltså kommer jag inte att kunna öppna raw-filer direkt i Photoshop om jag inte uppgraderar till åtminstone CS3. Hängde ni med? Visserligen kan man konvertera till DNG, men har någon ett bättre förslag?

Ett annat problem är Windows Vista. Jag har XP och råfilskonverterarna från min gamla kamera (Minolta A1) fungerar bra där, men går den att installera på en Vista-dator. Kim kanske vet?

Ibland är det trist med utveckling.

/Lung-Nok

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart bästa lösningen är ladda ner Picasa googles egna gratis program tar alla RAW format. Där kan du exportera hela batchar till JPG förminskade eller lika stora som orginalet. Samt att det finns lite lättare inställnings möjligheter. Men som avancerad raw konverterare är den inte bra. Men att titta på bilderna exportera dem till JPG och som bild bibliotek fungerar det perfekt.

Sök bara på Picasa och ladda ner. Annars får du hm köpa en raw konverterare eller det man inte får egentligen ladda ner. hehe

DJ

P.s kolla Minoltas hemsida för nedladdning av raw konv. uppdaterad för VISTA

Fotobloggen www.djingen.blogspot.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Djingen för goda råd och tips...

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...