Jump to content
IGNORERAD

Phuket Gazette: Help sought for tourism sector


Guest lars60

Recommended Posts

Läste i Phuket Gazette från 15/1 2009 om hjälp till att främja turismen.

Thursday, January 15, 2009

Help sought for tourism sector

http://www.phuketgaz...ynews/index.asp

En Googleöversättning blir som följer, kanske lägre biljettpriser med Thai framledes mm mm.

bull1152009-7012-1.jpg

Trots att januari är i mitten av den traditionella "högsäsong" för turismen, det finns fortfarande gott om tomma stranden stolar på Nai Harn Beach dessa dagar.

Bangkok (The Nation): Den turism och idrott Ministeriet har lämnat 13 turismen återhämtningsåtgärder för regeringens godkännande som inkluderar avstående viseringsavgifter, styckning passagerarpriser och minska flygplatsavgifterna.

Minister Chumpol Silapa-Archa sa de åtgärder, som hämtas från den privata sektorn förslag lämnades till regeringens ekonomiska team igår.

Turistindustrin har drabbats av den globala ekonomiska krisen och efterverkningarna av de åtta dagars stängning av Bangkok två kommersiella flygplatser i slutet av förra året.

Ministeriet kommer att uppmana Thai Airways International och andra flygbolag att sänka biljettpriser 50% för att öka förväg bokningar.

Det kommer också att försöka avstå från viseringsavgifter för turister från alla länder i sex månader, med en möjlig förlängning med ytterligare sex månader.

Ministeriet har också bett regeringen att sänka mervärdesskatten på hotellrummet priser för ett år, och flygplatser i Thailand för att minska landning och parkeringsavgifter vid landets internationella flygplatser i ett försök att övertyga fler flygbolag att återställa sina thailändska verksamheten .

Andra åtgärder skulle kräva statliga organisationer att anpassa sina budgetar för externa möten och seminarier för att öka inhemsk turism, plus ett förslag att fördubbla skatteåterbäring för möten och konferenser som anordnas av privata företag.

Dessutom hotelloperatörer har bett om ett undantag från den årliga avgiften på 80 Baht per rum att de måste betala till Revenue Department.

Baanker, tiden kommer att uppmuntras att utvidga skuldökande återbetalningsperioder för aktörer inom turistnäringen i tre år.

Ministeriet planerar också att främja Phuket, Krabi och Phang Nga för lokal turism genom att minska flygplatsskatterna och tilläggsavgifter. Dessutom måste alla nationalparker bör ta sitt ansvar genom att avstå från inträdesavgifter till tre år.

Regeringen har också uppmanas att hjälpa arbetstagare inom turistnäringen, som står inför en stor risk för ökade förluster av arbetstillfällen.

Kansliet på tisdagen godkänt 1 miljard baht för att hjälpa turismen och närstående företag, men mer pengar behövs för att stödja återhämtningen ansträngning, herr Chumpol sagt.

Prakit Chinamourphong, ordförande för Thai Hotels Association, sa tre-och fyrstjärniga hotell planeras rabatterade rumspriser med 50% för personer som besöker landet i februari och mars.

Bland de främsta marknader är Kina, Indien, Mellanöstern, Singapore, Hongkong, Sydkorea och Japan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratat med en kompis på koh phang nang idag han säger att det är näst intill folktomt och att hotell och barfolket börjar få panik.Det är ju nu som dom stora turistpengarna ska skördas så det vill till att regeringen gör något drastiskt.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands turistmyndighet och politiker är på rätt spår. Man måste sänka avgifterna som man tokhöjt de senaste två åren.

Ex, innan jul hade Odenresor/Thai ett erbjudande om billiga biljetter till BKK.

Kostade 3200:- + avgifter. Och avgifterna var oxo på 3200:-  :kort: trodde först jag läste fel men icke...

Jag tycker ändå vi svenskar drar vårt strå till stacken. I princip alla man känner ska, är eller har precis varit i Thailand.

Över jul var jag på Phuket, Krabi och Hua Hin och där var det 30%, 75% respektive 85% med svenskar. :victory:

Vill man träffa svenskar ska man åka till Thailand och inte gå på Jysk i kungens kurva där alla talar roliga och exotiska språk...

Det vi nu tyvärr har emot oss för att åka ännu mer är att våran valuta sjunker som en sten. Börjar likna en riktig bananrepublik. Snart får väl vi oxo gå med "skottkärror fulla med värdelösa sedlar i stora packet" för att köpa flygbiljetter till Thailand!

/Kulli

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Svenska kronan har fallit grymt i förhållande till dollar och THB, men under samma period endast 1,50 mot Euron.

Kan inte bara vara svenska kronans "fel" - något måste ju bero på bahtens styrka eller koppling tilll andra valutor

(Tror jag som inte vet något om valutaförhållanden :-) ).

Minst lika intressant åtgärd i paketet är den om 6+6 månaders visum. Det nuvarande 30 / 15 system är ju att håna

bl.a. oss som trots allt drar in en del valuta i landet. Obegripligt dessutom. Det måste ju vara grannländerna som vinner

mest på det systemet.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Quote

Minst lika intressant åtgärd i paketet är den om 6+6 månaders visum. Det nuvarande 30 / 15 system är ju att håna

bl.a. oss som trots allt drar in en del valuta i landet. Obegripligt dessutom. Det måste ju vara grannländerna som vinner

mest på det systemet.

mvh GD

Vad menar du med 6+6 månaders visum? Nytt för mig och jag blir nyfniken.

Jag läste i Bkk post om åtgärderna och det stora beloppet som avsatts för att få tillbaka turisterna.Lite småkul att ströläsa eftersom det är sådan 180gradare mot deras tidigare hantering av turister.Nu skall det bli billigare att transporteras till Thailand,visum är gratis from 20 Jan(inte många år sedan förlängning av vistelse i landet höjdes med 300% över natten) dessutom ska turister få gratis inträde till nationalparker som innan var 900% dyrare att besöka än vad en Thailändare betalade.

En annan lite rolig detalj var en speciell hotelskatt på 80 baht per rum och år som skall frysas. Tjohoo vad hotellen kan gå ner i pris pga av denna detalj.(men staten förlorar xx(x) miljoner på denna akademiska ekvation).

Global finanskris,soldater,stridsvagnar,röda och gula demonstranter,stark baht,Thailands mobbning av långliggare(Och det var många många personer!! Även om de "bara" spenderade 20-40K/Mån) men nu är de i andra länder,generella girigheten i Thailand samt att många turister som besökt landet,kanske flertalet gånger nu vill prova andra destinationer.En god mix av dessa omständigheter tror jag är orsaken till att Thailands turistindustri dog ut på endast ett (1) år.

Mvh Mr Lamai

 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

I artikeln här står bl.a.

Among the measures proposed to revive sector, the ministry will urge Thai Airways International and other carriers to cut fares by 50 per cent to encourage more advanced bookings.

It is also urging the government to waive visa fees for tourists from all countries for six months, with a possible extension of a further six months.

Kan ju hända att det förslaget i den fortsatta behandling har fallit bort, fast så sent som i dag frågade min kompis i norra Thailand

om jag hade möjlighet att ångra bokningen av flygbiljetter till Thailand i mars - för nu verkade det som om att det skulle bli

mycket billigare tack vara paketet ovan. 50% trodde han.

Själv skulle han avvakta med sin egen visumansökan (holländare - fastboende i Thailand sedan ett par år tillbaka

och ganska hårt drabbad av den nya 15/30 dagars regel)

mvh GD 

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Barfinen ska fördubblas omgående om man inte lovar att ta samma tjej tre dagar,om så blir ska man få 20% rabatt på frukosten  :crazy: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...