Jump to content
IGNORERAD

Gatuförsäljare ska bort från Bangkoks trottoarer innan slutet av månaden


MPR Nyheter

Recommended Posts

men likt förbannat så bryter man mot dom .

 

Verkar fortfarande som du fastnat i din tankelapsus?

 

Vi drar det en sista gång.

Om man som vissa på forumet hävdar att demokratiska principer står över allt.

Då har man ju ganska stora problem. Om man accepterar parametrar som är odemokratiska i sig. Huruvida nyttan av dom som i detta är sekundärt.

 

Om man å andra sidan aldrig säger att demokrati måste gå före allt i alla lägen. Då lär man ju heller inte stå i motsats till demokratiska principer.

Då man aldrig hävdat att demokrati går före allt så kan ju inte någon hävda att man bryter mot demokratiska principer man inte haft!

 

Förstår du skillnaden?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 266
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    21

  • Surin P3

    16

  • janne_h

    14

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Peter Hultgren

Blir son Norrkoping da, bare ga gate upp o gate ner o bare glaane i skyltfonsterna! :crazy:

 

Bra trottoirer med utrymme for krimskramsforsaljare och matvagnar, da skulle jag ocksa vara nojd, men inte utan en av dessa kriterier!

Jo hemma i Norrköping är det brist på matvagnar men gott om tiggare, och gatuunderhållet är nerlagt sedan länge. Nu är jag ju endast där ca. 4 veckor/år så inget större problem för mig.

 

//Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar fortfarande som du fastnat i din tankelapsus?

 

Vi drar det en sista gång.

Om man som vissa på forumet hävdar att demokratiska principer står över allt.

Då har man ju ganska stora problem. Om man accepterar parametrar som är odemokratiska i sig. Huruvida nyttan av dom som i detta är sekundärt.

 

Om man å andra sidan aldrig säger att demokrati måste gå före allt i alla lägen. Då lär man ju heller inte stå i motsats till demokratiska principer.

Då man aldrig hävdat att demokrati går före allt så kan ju inte någon hävda att man bryter mot demokratiska principer man inte haft!

 

Förstår du skillnaden?

 

Jo jag förstår och har så gjort hela tiden vilket du ser i mitt svar i #245 där jag håller med men även ställer en motfråga om det omvända.

 

Alltså om man inte skjuter sig i foten också  om man anser att en militärjunta inte bryter mot demokratiska principer .

 

Nu är det demokratiska principer vi diskuterar och dom torde vara dom samma oavsett situation även om man ibland måste ifrångå dom .

Fattar du ?

 

MvH Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du påstår jämt att röstköpen har avgjort valen (de som Thaksinerna vunnit dvs de senaste två).

 

Om du läser klart inlägget och gärna innan du svarar på det, så ser du att det är länkat till just precis en sådan video

där viceöverjävelen för demokraterna erkänner att så ligger det till.

 

Men du hade väl inte tid att researcha innan du skrev.

 

 

Edit:  "Gratis paraboler och liknande".  Var var det jag såg något om det senast.

Nu anspelar du på att militären delar ut digitaldekodrar. Detta beslut är tagit tidigare att Thailand ska gå över till digital TV. Uppköpen av digitaldekodrarna i miljonupplagor lär inte militären klarat av på den korta tid de suttit vid makten. Det är nog så att myndigheterna under tidigare regering varit inne och utfört det jobbet. 

 

Försök att granska mediauppgifter lite kritiskt. Att jämföra detta med de röda satelitmottagarna är ett halmstrå som är ganska tunnt. Thaksin har varit föregångare i mycket när det gäller odemokratiska metoder, han är ganska uppfinningsrik i det fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår och har så gjort hela tiden vilket du ser i mitt svar i #245 där jag håller med men även ställer en motfråga om det omvända.

 

Alltså om man inte skjuter sig i foten också  om man anser att en militärjunta inte bryter mot demokratiska principer .

 

Nu är det demokratiska principer vi diskuterar och dom torde vara dom samma oavsett situation även om man ibland måste ifrångå dom .

Fattar du ?

 

MvH Hobbe

Kan du nämna någon som anser att militären agerar demokratiskt?

De som inte förstår att militären går in med en odemokratisk åtgärd när de tar över makten i landet är nog ganska väck i huvudet och är knappast med i några djupare diskutioner på MPR. Däremot anser ju många att militären går in för att demokratin har havererat och landets innevånare inte lever säkert pga den mängd vapen som finns och korruptionen som rasserar landets ekonomi och tar bort förtroendet för landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår och har så gjort hela tiden vilket du ser i mitt svar i #245 där jag håller med men även ställer en motfråga om det omvända.

 

Alltså om man inte skjuter sig i foten också  om man anser att en militärjunta inte bryter mot demokratiska principer .

 

Nu är det demokratiska principer vi diskuterar och dom torde vara dom samma oavsett situation även om man ibland måste ifrångå dom .

Fattar du ?

 

MvH Hobbe

 

Jag förstår att du skriver så.

Detta till trotts så står din frågeställning i motsats till det du skriver.

Jag kan ju knappast vara tvungen att försvara demokratiska principer jag aldrig uttryckt eller haft?

Märk väl att jag använt den i induviduell form när jag skrivit.

Så demokratiska principer är ju individuellt utifrån vad man tycker och utrycker.

Dock om man hävdar (Vilket jag inte gör) att demokrati står över allt.

Då rimmar det lite konstigt om man sen gör små avsteg ifrån detta bara för att det gynnar den sida man håller på för stunden som är föremål för debatten.

 

Så vad som tydligen gått dig förbi. Vilket jag konstaterar att du knappast kan ha förstått. I och med att du fortsätter att försöka få mig att gå i svaromål för nånting jag aldrig gjort utryck för. Är att principer är individuell för person. Och ingen generell måttmall för demokrati.

Och eftersom jag aldrig gjort utryck för att inte en militärjunta bryter mot Demokrtaiska principer. Så kan jag således inte ha skjutit mig själv i foten!

 

Ganska självklart om man inte försöker läsa med syftningsfel.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du skriver så.

Detta till trotts så står din frågeställning i motsats till det du skriver.

Jag kan ju knappast vara tvungen att försvara demokratiska principer jag aldrig uttryckt eller haft?

Märk väl att jag använt den i induviduell form när jag skrivit.

Så demokratiska principer är ju individuellt utifrån vad man tycker och utrycker.

Dock om man hävdar (Vilket jag inte gör) att demokrati står över allt.

Då rimmar det lite konstigt om man sen gör små avsteg ifrån detta bara för att det gynnar den sida man håller på för stunden som är föremål för debatten.

 

Så vad som tydligen gått dig förbi. Vilket jag konstaterar att du knappast kan ha förstått. I och med att du fortsätter att försöka få mig att gå i svaromål för nånting jag aldrig gjort utryck för. Är att principer är individuell för person. Och ingen generell måttmall för demokrati.

Och eftersom jag aldrig gjort utryck för att inte en militärjunta bryter mot Demokrtaiska principer. Så kan jag således inte ha skjutit mig själv i foten!

 

Ganska självklart om man inte försöker läsa med syftningsfel.

 

 Jag har aldrig påstått att du sagt att militärjuntan är demokratisk ,aldrig sagt att du skjuter dig i foten .

Du skrev något som jag höll med om men eftersom några på detta forum (EJ DU) verkar se allt som juntan gör och säger som demokratiskt

så ställde jag en fråga om det motsatta .Det var allt . Sen verkar du vara på dåligt humör och tolka allt med taggarna utåt.

Detta är/var inte min mening utan bara en diskussion om att alla snackar om demokrati men verkar ha helt skilda principer .

 

Avslutar härmed diskussionen med dig ,ha en bra dag

 

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

 Jag har aldrig påstått att du sagt att militärjuntan är demokratisk ,aldrig sagt att du skjuter dig i foten .

Du skrev något som jag höll med om men eftersom några på detta forum (EJ DU) verkar se allt som juntan gör och säger som demokratiskt

så ställde jag en fråga om det motsatta .Det var allt . Sen verkar du vara på dåligt humör och tolka allt med taggarna utåt.

Detta är/var inte min mening utan bara en diskussion om att alla snackar om demokrati men verkar ha helt skilda principer .

 

Avslutar härmed diskussionen med dig ,ha en bra dag

 

 

Mvh Hobbe

 

Jag är varken sur eller har taggarna utåt. Däremot ska jag erkänna att jag blir lite frustrerad över att du inte vill ta in den ganska enkla information jag delger dig kring detta. Som förklarar varför din fråga vem den än appliceras på blir omöjlig att besvara och föra någon diskussion kring. Då den står i strid med sig själv. Skjuter sig själv i foten gör man om man  säger att en sak är viktig. För att i nästa mening så var inte detta så viktigt av något annat skäl. 

Man kan inte bryta mot demokratiska principer ö.h.t om man förordar militärjuntan som ett bra alternativ eftersom militärjuntan har INGENTING med demokrati att göra. Däremot kan dom utföra åtgärder som kan gagna demokratin i ett senare skede. Men det är en helt annan sak.

Detta gäller inte bara mig. Det gäller naturligtvis alla som utrycker saker liknande som mig.

 

Att man är för demokrati betyder ju inte att man är för all demokrati. Och således kan man utrycka sig att man är för dom åtgärder som juntan gör samtidigt som man är för "riktig demokrati".

Jag kan inte riktigt se vad detta skulle stå i motsats med sig själv så det skulle ses som man skjuter sig i foten?

 

Om man däremot säger sig vara emot juntan beroende på att man under ALLA omständigheter oberoende på vad som skett i parlamentet anser att en regering ENDAST kan röstas bort. Då har man en ganska stark princip om demokrati. Som man per default bryter mot om man anser att röstköp är ok. Då det i alla fall inte påverkar något.

 

Eller jämför det med om en polis bryter mot lagen kontra en vanlig personen. Polisen har ju naturligtvis ett högre krav på sig att följa lagen än en vanlig person.

Således har den som säger sig att alltid värna om demokratin ett högre krav att förhålla sig i just demokratifrågor. Och således skjuter sig den personen i foten om man accepterar saker som är allmänt vedertaget odemokratiskt. Som till exempel röstköp. Har jag varit tydlig nog för att detta inte ska uppfattas som att jag undviker att debattera nånting som jag anser motsäger sig självt?

 

Och för att förtydliga. Jag har aldrig läst att någon överhuvudtaget påstått att något av det som juntan gör är demokratiskt.

Således har du försökt hålla en debatt runt en parameter som bygger på vad du tror att folk uttryckt, Inte vad dom faktiskt skrivit.

I alla fall har du och jag delade meningar på den punkten.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är varken sur eller har taggarna utåt. Däremot ska jag erkänna att jag blir lite frustrerad över att du inte vill ta in den ganska enkla information jag delger dig kring detta. Som förklarar varför din fråga vem den än appliceras på blir omöjlig att besvara och föra någon diskussion kring. Då den står i strid med sig själv. Skjuter sig själv i foten gör man om man  säger att en sak är viktig. För att i nästa mening så var inte detta så viktigt av något annat skäl. 

Man kan inte bryta mot demokratiska principer ö.h.t om man förordar militärjuntan som ett bra alternativ eftersom militärjuntan har INGENTING med demokrati att göra. Däremot kan dom utföra åtgärder som kan gagna demokratin i ett senare skede. Men det är en helt annan sak.

Detta gäller inte bara mig. Det gäller naturligtvis alla som utrycker saker liknande som mig.

 

Att man är för demokrati betyder ju inte att man är för all demokrati. Och således kan man utrycka sig att man är för dom åtgärder som juntan gör samtidigt som man är för "riktig demokrati".

Jag kan inte riktigt se vad detta skulle stå i motsats med sig själv så det skulle ses som man skjuter sig i foten?

 

Om man däremot säger sig vara emot juntan beroende på att man under ALLA omständigheter oberoende på vad som skett i parlamentet anser att en regering ENDAST kan röstas bort. Då har man en ganska stark princip om demokrati. Som man per default bryter mot om man anser att röstköp är ok. Då det i alla fall inte påverkar något.

 

Eller jämför det med om en polis bryter mot lagen kontra en vanlig personen. Polisen har ju naturligtvis ett högre krav på sig att följa lagen än en vanlig person.

Således har den som säger sig att alltid värna om demokratin ett högre krav att förhålla sig i just demokratifrågor. Och således skjuter sig den personen i foten om man accepterar saker som är allmänt vedertaget odemokratiskt. Som till exempel röstköp. Har jag varit tydlig nog för att detta inte ska uppfattas som att jag undviker att debattera nånting som jag anser motsäger sig självt?

 

Och för att förtydliga. Jag har aldrig läst att någon överhuvudtaget påstått att något av det som juntan gör är demokratiskt.

Således har du försökt hålla en debatt runt en parameter som bygger på vad du tror att folk uttryckt, Inte vad dom faktiskt skrivit.

I alla fall har du och jag delade meningar på den punkten.

Bara för att något kallas demokrati, behöver det inte vara demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte tråden byta namn?

Har kollar fyra sidor bakåt och inte ett inlägg om gatuförsäljare på Bangkoks gator!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det uppskattas att valsegern 2011 kostadeThaksin runt 10 000 000 000 bath. 

 

Undrar varför den ökänt snåle Thaksin satsade såna belopp om de inte gjorde någon nytta?

Hej

 

Uppskattas av vem?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte tråden byta namn?

Har kollar fyra sidor bakåt och inte ett inlägg om gatuförsäljare på Bangkoks gator!

Du välkommen att återgå till ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Uppskattas av vem?

Mvh isan lover

Jag uppskattar att media skriver om såna här saker.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Siffran kommer från Bangkok Post.

Hej

 

Du har ingen länk till den artikeln och står det i så fall verkligen att alla dessa pengar har använts till röstköp ?

 

Själv finner jag det otroligt att så mycket skulle ha spenderats just på röstköp eftersom dessa anses förekomma i så liten omfattning att dom inte bedöms påverka utgången i valen.

 

Jag tror att du har blandat ihop detta med andra utgifter än röstköp.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du har ingen länk till den artikeln och står det i så fall verkligen att alla dessa pengar har använts till röstköp ?

 

Själv finner jag det otroligt att så mycket skulle ha spenderats just på röstköp eftersom dessa anses förekomma i så liten omfattning att dom inte bedöms påverka utgången i valen.

 

Jag tror att du har blandat ihop detta med andra utgifter än röstköp.

 

Mvh isan lover

 

Det här var något av det roligaste jag har läst idag, nu är det kanske Poffa som ska svara dig men tills dess kan du välja mellan dessa patenterade floskler:

 

Det har varit uppe på forumet tidigare i många trådar. 

 

Det är allmänt känt att det är så.

 

Du får väl leta upp länken själv, jag har inte tid att backa upp mina påståenden.

 

osv, osv.

 

Självkritik är inte din starka sida?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det här var något av det roligaste jag har läst idag, nu är det kanske Poffa som ska svara dig men tills dess kan du välja mellan dessa patenterade floskler:

 

Det har varit uppe på forumet tidigare i många trådar. 

 

Det är allmänt känt att det är så.

 

Du får väl leta upp länken själv, jag har inte tid att backa upp mina påståenden.

 

osv, osv.

 

Självkritik är inte din starka sida?

Hej

 

Misstänkte att det låg till på detta sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...