Jump to content
IGNORERAD

Dyrt att gifta sig med en thailändsk medelklasskvinna?


magnbol

Recommended Posts

Quote

Sinsod har alltid varit en fråga som väcker känslor. Men låt det vara, var och ens sak att utreda, om och hur mycket man ska bidraga med. Vidare om sinsoden bara skall ligga framme för syns skull. Sinsod har väl ingenting med Thailändsk  kultur att göra. Kultur är någonting helt annat. Men varför inte ställa sig frågan om sinsod inte är en gamal kvarleva som har överlvt sig själv. Det kanske är dags att Thailand blickar frsmåt och blir med modernt i sitt tänkande. Vill inte för allt i världen använda ordet "bli med civilicerat". Men ska vi anamma allting i Thailand bara för att vi gift oss med en Thailändska ? Ge och ta säger säkert någon.

Jag har bott i Thailand i 10 år och följt den infekterade frågan om sinsod. Gräv ner den, det finns andra sätt att visa sin respekt för fru och svärföräldrar.

Jo jag är gift sedan 5 år med en Thailändska. Att man törs sticka fram hakan så här tidigt på morgonen.

Det är väl helt ok att strunta i sinsod och tycka att det är förlegat etc om ens tillkommande med familj tycker likadant. Inga problem, varför ens diskutera frågan?

Men om ens tillkommande med familj tycker annorlunda och det känns viktigt för dom så tycker jag man gör rätt i att överväga att faktiskt ge en sinsod av rimlig storlek. Själv tyckte jag t ex att det var helt ointressant och förlegat med giftermål överhuvudtaget när jag träffande min blivande, men pga giftermålets oerhörda betydelse för min partner och dennes hela livsomgivning så valde jag ändå att rucka på min princip. Så jävla viktig var den inte att jag var beredd att börja med att förstöra relationen till hela min blivande thailändska familj/fru för att försvara den.

Kompromiss kallas det visst med ett finare ord och åtminstone i mitt fall funkar den ännu fint så här sju år efteråt.

Har dock tyvärr sett fler än en kaxig, kompromisslös och därtill totalförvånad kille bli lämnad av sin fru så snart PUT finns i handen efter 2 år. Själv har man underligt nog inte känt någon förvåning alls över deras brytning. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    16

  • GammalDansken

    11

  • ban99arne

    9

  • mancon

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Det är väl helt ok att strunta i sinsod och tycka att det är förlegat etc om ens tillkommande med familj tycker likadant. Inga problem, varför ens diskutera frågan?

Men om ens tillkommande med familj tycker annorlunda och det känns viktigt för dom så tycker jag man gör rätt i att överväga att faktiskt ge en sinsod av rimlig storlek. Själv tyckte jag t ex att det var helt ointressant och förlegat med giftermål överhuvudtaget när jag träffande min blivande, men pga giftermålets oerhörda betydelse för min partner och dennes hela livsomgivning så valde jag ändå att rucka på min princip. Så jävla viktig var den inte att jag var beredd att börja med att förstöra relationen till hela min blivande thailändska familj/fru för att försvara den.

Kompromiss kallas det visst med ett finare ord och åtminstone i mitt fall funkar den ännu fint så här sju år efteråt.

Har dock tyvärr sett fler än en kaxig, kompromisslös och därtill totalförvånad kille bli lämnad av sin fru så snart PUT finns i handen efter 2 år. Själv har man underligt nog inte känt någon förvåning alls över deras brytning. ;)

Bra inlägg!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är väl helt ok att strunta i sinsod och tycka att det är förlegat etc om ens tillkommande med familj tycker likadant. Inga problem, varför ens diskutera frågan?

Men om ens tillkommande med familj tycker annorlunda och det känns viktigt för dom så tycker jag man gör rätt i att överväga att faktiskt ge en sinsod av rimlig storlek. Själv tyckte jag t ex att det var helt ointressant och förlegat med giftermål överhuvudtaget när jag träffande min blivande, men pga giftermålets oerhörda betydelse för min partner och dennes hela livsomgivning så valde jag ändå att rucka på min princip. Så jävla viktig var den inte att jag var beredd att börja med att förstöra relationen till hela min blivande thailändska familj/fru för att försvara den.

Kompromiss kallas det visst med ett finare ord och åtminstone i mitt fall funkar den ännu fint så här sju år efteråt.

Har dock tyvärr sett fler än en kaxig, kompromisslös och därtill totalförvånad kille bli lämnad av sin fru så snart PUT finns i handen efter 2 år. Själv har man underligt nog inte känt någon förvåning alls över deras brytning. ;)

Kim

Du är riktigt på det idag och vad du tycker är mycket tydligt. Jag håller med dig till 100% om att det är oerhört viktigt att försöka lära och förstå sin partners "tänk" och kultur.

Sinsodfrågan är ju en del av detta och de som helt sonika säger nej till denna utan att blinka kan säkert många gånger såra både sin partner och hennes familj.

Du skriver att du sett en del män bli lämnade när PUT är klart och det har faktiskt jag också. Dessa män som jag känner till betalade dock rätt så regäl sinsod.

Problemet i dessa fall bestod i att dessa män i stort sett tyckte att de köpt kvinnan och behandlade henne som sin ägodel istället för som en jämnbördig partner.

Min erfarenhet av brutna förhållande mellan farang och thai är faktiskt i stort sett uteslutande detta att farangen inte kan sluta se thaipartnern som sin ägodel.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim

Du är riktigt på det idag och vad du tycker är mycket tydligt. Jag håller med dig till 100% om att det är oerhört viktigt att försöka lära och förstå sin partners "tänk" och kultur.

Sinsodfrågan är ju en del av detta och de som helt sonika säger nej till denna utan att blinka kan säkert många gånger såra både sin partner och hennes familj.

Du skriver att du sett en del män bli lämnade när PUT är klart och det har faktiskt jag också. Dessa män som jag känner till betalade dock rätt så regäl sinsod.

Problemet i dessa fall bestod i att dessa män i stort sett tyckte att de köpt kvinnan och behandlade henne som sin ägodel istället för som en jämnbördig partner.

Min erfarenhet av brutna förhållande mellan farang och thai är faktiskt i stort sett uteslutande detta att farangen inte kan sluta se thaipartnern som sin ägodel.

Jo, självklart menade jag inte att det beror på om man erlagt sinsod eller inte om ett förhållande misslyckas eller lyckas utan mera på en generell kompromissvilja från båda sidor. Känner till mer än ett förhållande där ingen sinsod givits men där paret trots det lever ett till synes gott och lyckligt liv med ömsesidig respekt och förståelse.

Det är dock inte ovanligt att ett förhållande som kännetecknas av kompromisslöshet börjar med just käbbel om sinsod.

Ps Tror nog det är lika vanligt med kompromissovilja från thaidamers sida som från svenska herrars men resultatet blir väl i regel det samma. att förhållandet så småningom spricker. Man kan självfallet inte skylla allt på männen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, sin sod är en förhandling. Självklart tar thaidamen alternativt hennes familj i ordentligt vad gäller första budet. Det är ju förvisso lite otrevligt att hålla på och pruta om beloppet, men det måste göras.

För mig som insisterade på traditionell thailändsk ceremoni i fru Changs hemby var det aldrig någon tvekan om att jag skulle betala sin sod. Men hur mycket? Till slut kom vi överens om THB 100000 plus nio baht guld. Pengarna gick till att rusta upp föräldrarnas hus inför bröllopet, och guldet har fru Chang kvar. En gemensam tillgång i eventuellt svåra tider enligt henne ;-)

Jag fattar inte varför DrRambone klandras. Vad jag förstår så kommer han att gifta in sig i en välbeställd familj. Visst, en miljon baht är mycket, men utan tvivel kan familjen hjälpa till med det ena och det andra om DrRambone med fru väljer att stanna i Thailand. Sannolikt ovärderlig hjälp...

Sin sod beloppet i sig är ointressant. Varje individ får begrunda vad man har råd med och vilka fördelar giftemålet eventuellt kan medföra.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim & Dr Rambobe m.fl.

Jag har aldrig uttryckt något genuint intresse för Thailand eller thailändare eller den Thailändska kulturen mera än andra länder. Varför skulle jag då sätta mig ned och läsa på om de thailändska traditionerna?? Jag har bara haft intresse av att åka dit någon gång som turist.

Min sedemera fru träffade jag i Sverige av en slump och det var aldrig tänkt, från min sida, att det skulle bli någonting. Det var hon som tog kontakt och var sedan som ett tuggummi under skon. Jag berättade tidigt att jag inte var intresserad vilket hon inte ville förstå.

Varför skall jag betala massa pengar till någon okänd kvinnas föräldrar, någon jag inte är intresserad att gifta mig med??  Jag har inte på något sätt försökt tvinga henne till någonting. Hon hade bara en önskan att kunna få stanna i Sverige. Genom att få det mera trovärdigt som förhållande så övertalades jag mer eller mindre att gifta mig. Hutlöst dumt påhopp av dig. Alla har inte det intresse av Thailand som du har.

Man kan verkligen fråga sig varför du gifte dig om det nu är en okänd kvinna som du skriver.

Behövde du en hushållerska eller?

Man bara baxnar för den trångsynthet som vissa besitter  :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Magnbol,

Nu har ju summan 500,000 for sinsod redan namnts och det ar ju olyckligt. Generellt sett tycker jag det verkar som faranger som tankt gifta sig med en thailandska har alldeles for brattom. Hur lange har de flesta svenskar kannt sin svenska flickvan innan de normalt sett flyttar ihop och borjar prata om att gifta sig? Minst ett ar av dagliga kontakter skulle jag gissa pa. Lagger man da till skillnader i Sveriges och Thailands sociala och ekonomiska utveckling, andra kulturella och inte minst sprakliga skillnader sa borde man kannt sin thailandska tilltankta i minst ett par ar innan man tanker den tanken. Sjalvklart sa finns det en massa praktiska hinder som gor att man, jag sjalv inraknad, tar det beslutet pa kortare tid men far man problem redan vid sinsod-fragan sa tyder det pa att man formodligen inte kanner varandra tillrackligt val for att gifta sig. I Sverige gifter sig, oftast och nufortiden, en man med en kvinna. I Thailand gifter sig tva familjer. Har man inte traffat sina blivande svarforaldrar tillrackligt ofta och/eller inte lyckats fa dem att forsta ens situation, sa ar det en uppenbar risk att man redan forlorat. Ger foraldrarna ett "sinsod-bud" som inte ar rimligt sa:

a) har de helt missforstatt hur mycket pengar du har/kommer att ha.

B) vill de inte ha dig som svarson.

c) forsoker de blasa dig

Jag tror, baserat som sa ofta pa mina egna begransade erfarenheter, att de flesta thailandska foraldrar vill att deras dottrar ska fa ett bra liv. I ett land nastan helt utan sociala skyddsnat och med gigantiska klasskillnader sa raknas makens ekonomiska status darfor mycket hogt. 500,000 baht for en medelklassfamilj ar inte sarskilt mycket, ungefar en arslon, och ar val tamligen rimligt. En larare och en polis, "up-country", kan dock knappast raknas till medelklass och jag har svart att tanka mig att de tillsammans tjanar mer an 200,000 per ar ifall de inte ar larare i privatskolor och/eller poliser med lite rang. Bara du, Magnbol, kan dock avgora om det ar a, b eller c enligt ovan som galler eller om det kanske ar du som ar fel ute. Jag tror andock att situationen kunde ha undvikits om du traffat foraldrarna och diskuterat oftare men det kanske inte fanns mojlighet till det.

Lycka till och se for allt i varlden till att du far med blivande frugan pa ditt resonemang. Valdigt fa thailandska tjejer ar beredda att gora sina foraldrar, framforallt modrar, besvikna. Har du tankt att bo i Thailand ar det annu viktigare att ni loser det pa ett snyggt satt; som farang star man sig ofta ganska slatt (och det blir jakligt trakigt) om man inte har support av den thailandska sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forstar inte riktigt, har man inte rad att gifta sig sa far man val avsta? Ett klassiskt svensk giftermal kostar minst 100.000 SEK, for den som valjer en thaidam sa blir det 4-500.000 baht att spendera pa mat, klader, guld, festlokal, musik och sinsod. Borde racka langt, fast det kanske ar skillnad om man gifter sig med en thailandsk kvinna? Hon borde ju vara nojd med PUT och en etta med kokvra i Svedmyra...

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

SIN SOD.mina tankar var ju delade ifrån början,men efter 4,5 års äktenskap o vännskap med familj i Thailand,börjar bitarna falla på plats...nu tycker jag helt klart att seden ,kulturen är okey.svärfar har ju betalat skoler high school o universitet..och vad kostar svenskt bröllop?nä gör rätt ifrån början då bygger man en stabil framtid med sin Fru o hennes Familj (viktigt)sen behövs det aldrig tjata om mån skick till Thailand.o man bär huvodet högt när man lever hos mamma ,pappa i Thailand...se det som ...svenskt bröllop (svin dyrt) sen är allt sabay sabay...ta easy med en singha o njut av Thai stile kram alla  :air_kiss:

hej alla glada.Thai är bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Som vanligt så blir det svårt att urskilja de seriösa svaren på grund av alla lallares "roliga inpass" på din seriösa fråga, tyvärr beror detta på att det alltid finns vissa personer på varje sajt som måste visa hur "kul" dom är istället för att svara på den ställda frågan.

... cut...

hmm, mancon, Om jag inte minns fel så hade trådskaparen två frågor:

1) Hur mycket har ni andra betalat och 2) Hur gick det till.

Det är väl ungefär de två enda frågor du inte svarar på  :he:

Men all respekt iövrigt för ditt inlägg. Seriöst. Ska nu klicka på den gröna pilen :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mitt svar till Rospigg grundar sig nog egentligen på hans tidigare inställning i alla dom svar han producerat på mpr, där han alltid uttrycker motvilja mot allt thailändskt tänkande över huvud taget. Att det finns killar som inte betalt sinsod vid sitt giftermål är inget jag personligen jag har något emot, tvärtom. I Thailand ges det i första hand sinsod till dom som kallas "sao", som är väldigt unga och ännu orörda av män, inte några andra. En 40-årig trebarnsmor som varit gift tidigare kan inte förvänta sig någon sinsod i Thailand om dom gifter om sig med en ny man, men dom förekommer ju likväl i diskussionerna här på MPR. Så det blir lite som att folk här på MPR jämför äpplen med päron.

Jag har alltså inget emot dom giftermål som inte innebär någon sinsod, allt beror på den personliga uppgörelsen, men blir förbannad på folk som fördömmer dom som ger eller gett utan att ta hänsyn till dom totalt olika förutsättningar som gäller från fall till fall.

I mitt eget fall så hade det antagligen inte blivit något förhållande om jag vägrat sinsod som många här förespråkar. Prova på sex, åka till Sverige och känna sig för med förhållandet osv fanns inte ens på världskartan med den unga traditionellt uppfostrade välutbildade och vackra oskuld jag träffat som varken provat alkohol, tobak, killar eller ens provsuttit en barstol tidigare i sitt liv.

Men men, trots att jag alltså gav sinsod vid vårt giftermål så håller vårt förhållande än nu 7 år senare och vårt andra barn föds om ca 2 månader, allt fungerar bara perfekt och vi har inga som helst krav på oss att skicka något månatligt underhåll till Thailand what so ever.

Sinsod eller inte avgörs från fall till fall av dom berörda själva och inga andra. Inget som båda parter känner sig tillfreds med kan anses vara fel att göra, oavsett om det innebär sinsod eller ej.

Mitt eget exempel kan man läsa mer om här om man önskar det och själva summan jag gav i sinsod finns säkert med i texten någonstans.

http://www.maipenrai...affade-min-fru/

Mycket bra inlägg Kim, som du påpekar varierar det givetvis från fall till fall men man skall definitivt inte föringa hur viktigt många Thai anser det är med Sinsod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim & Dr Rambobe m.fl.

Jag har aldrig uttryckt något genuint intresse för Thailand eller thailändare eller den Thailändska kulturen mera än andra länder. Varför skulle jag då sätta mig ned och läsa på om de thailändska traditionerna?? Jag har bara haft intresse av att åka dit någon gång som turist.

Min sedemera fru träffade jag i Sverige av en slump och det var aldrig tänkt, från min sida, att det skulle bli någonting. Det var hon som tog kontakt och var sedan som ett tuggummi under skon. Jag berättade tidigt att jag inte var intresserad vilket hon inte ville förstå.

Varför skall jag betala massa pengar till någon okänd kvinnas föräldrar, någon jag inte är intresserad att gifta mig med??  Jag har inte på något sätt försökt tvinga henne till någonting. Hon hade bara en önskan att kunna få stanna i Sverige. Genom att få det mera trovärdigt som förhållande så övertalades jag mer eller mindre att gifta mig. Hutlöst dumt påhopp av dig. Alla har inte det intresse av Thailand som du har.

TROLL! :spiteful:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hmm, mancon, Om jag inte minns fel så hade trådskaparen två frågor:

1) Hur mycket har ni andra betalat och 2) Hur gick det till.

Det är väl ungefär de två enda frågor du inte svarar på  :he:

Men all respekt iövrigt för ditt inlägg. Seriöst. Ska nu klicka på den gröna pilen :-)

mvh GD

Konstigt, jag tyckte att jag svarade att det generellt inte går att säga någon bestämd summa utan att detta varierar från fall till fall samt att jag sedan räknade upp de olika kriterierna som Sinsod baseras på och att jag avslutade med att påpeka att detta trots allt är förhandlingsbart. Vad var det som var oklart GammalDansken att det inte var skrivet på Danska?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Konstigt, jag tyckte att jag svarade att det generellt inte går att säga någon bestämd summa utan att detta varierar från fall till fall samt att jag sedan räknade upp de olika kriterierna som Sinsod baseras på och att jag avslutade med att påpeka att detta trots allt är förhandlingsbart. Vad var det som var oklart GammalDansken att det inte var skrivet på Danska?

hmm igen  :he:

Ska inte haka på din nationalistiska vinkling - åtminstone inte efter att ha läst ditt förra inlägg i denna tråd enligt vilket det finns risk att inlägget kategoriseras som ett av "alla lallares roliga inpass" på en i övrigt seriös fråga.

Ska inte heller förneka att mina begränsade kunskaper uti det svenska språket kan ha förledd mig att anta att trådskaparen var mera intresserad av precis hur mycket jag och andra betalat samt varför.

Samma språkliga begränsning kan vara anledningen till att jag inte ens efter en andra genomläsning av det citerade inlägget ser hur mycket du betalade och hur det gick till.

Om jag hade varit i trådskaparens situation, dvs vara i begrepp med att betala flera miljoner skulle jag antagligen också vara tacksam för konkreta exempel på varför och hur mycket andra hade betalat. Som i mitt fall: 0 baht och ingen att förhandla med om värdet på en inte helt ung kvinna :-)

Att det inte går att säga nått generellt om beloppets storlek är nog uppenbart för de flesta vilket egentligen är synd.

Hade annars varit fint att kunna hänvisa till "dagens kurs på thaitanter" på nätet (joke, sorry).

Har absolut inget emot att få veta mera om bakgrunden till sinsoden vilken också belysas i flera inlägg än ditt.

Inlägget från Tick05 t.ex är ett lysande exempel på detta.

Förövrigt tycker inte jag det är helt fel med en humoristisk krydda i inläggen även om jag håller med dig om att det inte bör vara huvudsaken.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Att gifta sig är aldrig billigt varken i Sverige eller Thailand, själv fick jag lägga ut 100,000 bath i sinsod till hennes föräldrar samt 10 bath guld till min älskade gumma. Sinsoden var samma summa som hennes systers man fick lägga ut. Varför jag valde att betala 100,000 bath trots att hon har ett barn tidigare är jag ville visa henne vördnad och respekt inför hennes familj och vänner. Man kan alltid diskutera varför man ska betala sinsod, men Thailand är Thailand med sin kultur och seder, men vill man leva där, så får man acceptera deras seder och bruk

Thairobban

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

100,000 bath i sinsod till hennes föräldrar samt 10 bath guld till min älskade gumma.

Följer det här med intresse för det kommer att bli aktuellt för mig vad det lider :-)

Jag har förstått att man kan förhandla om sinsodens storlek, men hur är det med guld till flickvännen? Ingår det i samma förhandling med föräldrarna, eller är det nåt som man gör upp med flickvännen?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Följer det här med intresse för det kommer att bli aktuellt för mig vad det lider :-)

Jag har förstått att man kan förhandla om sinsodens storlek, men hur är det med guld till flickvännen? Ingår det i samma förhandling med föräldrarna, eller är det nåt som man gör upp med flickvännen?

// Jobbe

Det är en del av förhandlingen. Du kan även förhandla dig till att en del av guldet skall gå till dig om du nu vill ha guld.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, själv är jag ogift och detta är förmodligen en kombination av tur och skicklighet.

[move]Lycklige Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente, själv är jag ogift och detta är förmodligen en kombination av tur och skicklighet.

Lycklige Arne

Arbetade inte din fru som raketforskare och visste allt??

m.v.h. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera fd, raketen behåller jag men hon vet fortfarande precis allting.

[move]Raketägaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hmm igen  :he:

Ska inte haka på din nationalistiska vinkling - åtminstone inte efter att ha läst ditt förra inlägg i denna tråd enligt vilket det finns risk att inlägget kategoriseras som ett av "alla lallares roliga inpass" på en i övrigt seriös fråga.

Ska inte heller förneka att mina begränsade kunskaper uti det svenska språket kan ha förledd mig att anta att trådskaparen var mera intresserad av precis hur mycket jag och andra betalat samt varför.

Samma språkliga begränsning kan vara anledningen till att jag inte ens efter en andra genomläsning av det citerade inlägget ser hur mycket du betalade och hur det gick till.

Om jag hade varit i trådskaparens situation, dvs vara i begrepp med att betala flera miljoner skulle jag antagligen också vara tacksam för konkreta exempel på varför och hur mycket andra hade betalat. Som i mitt fall: 0 baht och ingen att förhandla med om värdet på en inte helt ung kvinna :-)

Att det inte går att säga nått generellt om beloppets storlek är nog uppenbart för de flesta vilket egentligen är synd.

Hade annars varit fint att kunna hänvisa till "dagens kurs på thaitanter" på nätet (joke, sorry).

Har absolut inget emot att få veta mera om bakgrunden till sinsoden vilken också belysas i flera inlägg än ditt.

Inlägget från Tick05 t.ex är ett lysande exempel på detta.

Förövrigt tycker inte jag det är helt fel med en humoristisk krydda i inläggen även om jag håller med dig om att det inte bör vara huvudsaken.

mvh GD

Håller helt med dig att inlägget från Tick05 t.ex är ett lysande exempel på detta. Om du kollar tidskoden på hennes och mitt inlägg så ser du att vi tyvärr satt och skrev samtidigt. Om jag hade haft möjlighet till att läsa hennes utomordentliga inlägg först så hade mitt varit mycket mindre.

Konkret så kan jag berätta att när min före detta flickväns sons (som är 17 år från mindre små förhållanden i Isaan) Sinsod nyligen förhandlades fram så var den på 100 000 bath och 5 K i guld. Av detta tog familjen merparten av pengarna.

När en god vän gifte sig för ett par år sedan så var hans Sinsod på 1,5 miljoner bath och 100 000 i guld, men föräldrarna behöll bara 250 000 bath som investerades i en gemensam pick up och ett par motorbikes och resten gick till ett nytt hus till de unga tu tillsammans med 80% av guldet, men detta skedde i det tysta efter brölloppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fragan angaende Sin Sods vara eller icke vara ar onekligen vardeladdad och alla mojliga argument dyker upp. Vissa provoceras av sjalva penningtransaktionen och babblar om att "kopa sig en fru" medan andra pratar om att anpassa sig till den "thailandska kulturen". Sjalv har jag inga starkare asikter i amnet utan forsokte vara pragmatisk nar fragan dok upp efter mitt frieri till min fru. Vi hade mojligheten att ha en helt obehindrad och arlig diskussion mellan oss forst. Detta var mycket nyttig eftersom vi loste fragan tillsammans. Nar vi var eniga sa pratade vi forst med hennes mor och enades. Efter detta sa bearbetade modern fadern i nagra veckor innan vi alla gick ut pa middag och loste fragan. Visst var det diverse "farbroder" osv. som hade massa synpunkter men till sist sa var alla eniga om vad som var viktigt. Vi enades om:

- Att Alisa skulle fa en storre summa guld som forsakring mot samre tider. Detta ovandlades dock till en pensionsforsakring med en rejal forsta insattning + en mindre summa guld.

- Att jag skulle sta for hela kostnaden for brollopsfesten.

- Att Alisas familj skulle sta for hela kostnaden for sjalva cermonin m.m

- Att Alisas familj stod for kostnaden for en veckas "brollopsresa" till Jomtien for hela hennes och min familj (ca 23 personer)

- Att en mycket stor summa skulle overlamnas i Sin Sod under cermonin men sedan direkt ges tillbaka till brudparet (vilket aven skedde).

- Att brudparet skulle behalla pengagavorna som lamnades av gasterna.

- Att mina foraldrar skulle sta for en fest i Sverige for att fira giftemalet.

Slutnotan for egen del hamnade till slut pa plus trots att jag hade hunnit bli rejalt svettig under forberedelserna och kallt raknade med att ligga back 100-150,00 sKr. For inte sa lange sedan diskuterade jag saken med svarmor och hon fnissade fornojsamt och sa att det handlar om att bjuda "ratt" personer till festen.

Det stod klart att Sin Sod inte hade nagon storre ekonomisk betydelse for min svarfamilj men andock var en viktig fraga. Det behovdes en rejal summa att visa upp under cermonin. Eftersom det var viktigt for dem sa var det viktigt for min fru. Med samma sjalvklarthet blev det da viktigt for mig och jag stoppade undan eventuella betankligheter och gladdes over att kunna bidra till en minnesvard cermoni som gjorde mina svarforaldrar bade stolta och lyckliga. Det de var stenharda pa var brudgavan till Alisa. Hennes far forklarade att hon och eventuella framtida barn behovde en trygghetsforsakring om jag frivilligt eller ofrivilligt overgav skeppet. Det ar ur mina ogon fullt rimligt och nagot jag gjorde med varmt hjarta.

Jag maste medge att innan jag hade hunnit diskutera fragan rejalt med saval Alisa, hennes bror, mor och far samt en hel radda polare i Thailand sa var jag rejalt forvirrad och var osaker pa hur jag skulle hantera fragan. Det hela loste sig genom att snacka igenom saken ordentligt med Alisa. Hon var den som hade bast forstaelse av dels mina eventuella betankligheter och hennes familjs onskemal. Sedan fixade hon en losning som alla kande sig mycket nojda med. Detta bygger dock pa att man kanner ett orubbligt fortroende for sin blivande fru. 

Sedan brollopet har jag gang pa gang forundrats over min svarfamiljs generositet pa alla plan. Visst har de lite andra forvantningar pa hur jag och Alisa bor hjalpa dem vid framtida behov men med samma sjalvklarhet vet jag att om det nagon gang behovs sa kommer de sjalvklart gora vad de kan for att hjalpa oss.

/wille som med noje lamnar Sverige imorgon efter 2 ganska gra och kalla veckor och aker hem till varmen

Link to comment
Dela på andra sajter

Pragmatiske Wille,

Om jag förstått det rätt så är din fru muslim. Är det din uppfattning att sin sod är lika vanlig bland thailands muslimer som övriga befolkningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Magnbol

Jag har varit på många thailändska bröllopp genom åren.

Så även på den senaste resan där en tjej från byn gifte sig, hon arbetar på en fabrik i Chonburi och träffade mannen där.

Priset varierar i olika klasser t.e.x dom fattigaste daglönarna brukar betala ca, 50 000 baht,

lite mer välbeställda ca 100 000 - 500 000 baht,

och dom rika ca 1 000 000 - uppåt.

Guldgåvor förekommer nästan alltid både bland fattiga och rika.

Men varierar i storlek efter status och ekonomi.

Priset varierar också med tjejens ålder, utbildning, familjens status, gift tidigare eller ej, m.m.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent generellt så kan man konstatera att det blir i dyraste laget om man gifter sig med en kvinna.

[move]

Äktenskapsekonomen Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...