Jump to content
IGNORERAD

Dyrt att gifta sig med en thailändsk medelklasskvinna?


magnbol

Recommended Posts

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    16

  • GammalDansken

    11

  • ban99arne

    9

  • mancon

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Hehe.. betyder det att jag är bäst? :)

Njae, bra är du, det vet du, men lägst, ja antagligen. :im_so_happy:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittils ja... undrar om det någonsin kommer att slås.

Kanske skulle kontakta Guinness. Kanske kan få några spänn i retur. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

... för om det går åt h. veckan efter - då är 2 mille "down the drain"

Finns ingen ångervecka där inte :-)

En kompis, som gifte sig i Isaan (tror det är mest där sinsod praktiseras enligt traditionerna) hade stora problem att förklara

flickans föräldrar fördelarna med en fast inkomst (typ sjukpension). En holländsk sådan värt indexerade 2500€ / månad under

resten av hans (!) liv var tänkt som kompensation för bristande tillgångar på bankkontot.

Det gick, och det är ganska många i familjen som i dag lever på hans inkomst.

mvh GD

Tja, allt kan ske, men tror att framtiden ser ljus ut. Då spelar summan mindre roll

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Den billigaste varianten är ju att hitta en thaitjej som inte har några släktingar överhuvudtaget och är pank och fågelfri.

Sedan får man ju övertyga henne om att framtiden är ljus och vacker i Sverge angående inkomstmöjligheter för framtiden.

Gå med henne nån månad i Thailand och fäst fast henne ordentligt först, sen kan man ju ta henne till Sverige på provperiod en tid och se så att inga skor klämmer.

Fördelen med att hon inte har några släktingar är ju ochså att man slipper några dyra penningtransaktioner till diverse "personer" i Thailand.

Enligt min uppfattning är en sådan tjej en oslipad diamant som ju faktiskt inte behöver kosta en förmögenhet att försörja om man har lite tur och flyt i det hela.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Bäste Bror, fast allra billigast är det att skaffa en uppblåsbar, tom billigare än hund.

[move]Uppblåste Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Exactemente Bäste Bror, fast allra billigast är det att skaffa en uppblåsbar, tom billigare än hund.

[move]Uppblåste Arne[/move]

Sån du du har?

Hoppas du är lycklig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Den billigaste varianten är ju att hitta en thaitjej som inte har några släktingar överhuvudtaget och är pank och fågelfri.

Sedan får man ju övertyga henne om att framtiden är ljus och vacker i Sverge angående inkomstmöjligheter för framtiden.

Gå med henne nån månad i Thailand och fäst fast henne ordentligt först, sen kan man ju ta henne till Sverige på provperiod en tid och se så att inga skor klämmer.

Fördelen med att hon inte har några släktingar är ju ochså att man slipper några dyra penningtransaktioner till diverse "personer" i Thailand.

Enligt min uppfattning är en sådan tjej en oslipad diamant som ju faktiskt inte behöver kosta en förmögenhet att försörja om man har lite tur och flyt i det hela.

BTT

Grattis! :great:

Med den inställningen är det helt omöjligt att behålla en tjej någon längre tid så du är torsk oavsett vem du hittar.

Galantii! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Den billigaste varianten är ju att hitta en thaitjej som inte har några släktingar överhuvudtaget och är pank och fågelfri.

Sedan får man ju övertyga henne om att framtiden är ljus och vacker i Sverge angående inkomstmöjligheter för framtiden.

Gå med henne nån månad i Thailand och fäst fast henne ordentligt först, sen kan man ju ta henne till Sverige på provperiod en tid och se så att inga skor klämmer.

Fördelen med att hon inte har några släktingar är ju ochså att man slipper några dyra penningtransaktioner till diverse "personer" i Thailand.

Enligt min uppfattning är en sådan tjej en oslipad diamant som ju faktiskt inte behöver kosta en förmögenhet att försörja om man har lite tur och flyt i det hela.

BTT

he he - ingen familj, inga barn ... träffade själv en sådan "oslipad diamant", men efter ett tag dök de upp,

mostrar och bröder som spöken från det förgångna.

Inte hållbart om detaljer av den karat "glömmas" i början :-)

Fru GD, däremot ... håller fortfarande på å förhandlar (med henne själv och mest på skoj) för det finns inga föräldrar.

2000 baht var mitt senaste bud, fast om man betänker den verkliga kostnaden att hitta varandra och få hit henne är beloppet

som ett piss i havet

mvh GD

 

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Gifta sig i Thailand kostar varför inte gifta sig i sverige skippa Thailand.

Om nu du är man i huset så är det väl dinna regler och kultur som gäller om du är i Thailand.

Har själv i vissa svaga stunder med god ekonomi övervägt att gifta mig i Thailand för skoj skulle men har tyvär inte råd.

Den delen av sinsoden som handlar om trygghet för vad som skulle kunna komma att hända är väl löst om tjejen får blir svensk medborgare.

För din del vet jag inte var du hittar trygghet med sinsod eller fördelar.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinsod kom aldrig riktigt på tal eftersom min fru inte kunde engelska och jag inte tillräckligt med thailändska. Det är väl egentligen bara intressant om man skall gifta sig i Thailand. Det var aldrig aktuellt för min del eftersom jag inte ens önskade ett giftermål i Sverige.

Att ge Sinsod är som att köpa sig en hustru, så desperat har jag aldrig varit. Håller med Nobody #13. Hjälpa föräldrarna tycker jag däremot att man måste ställa upp på när det är något riktigt och viktigt, men inte sådan där tamboon att ge till grannen för att deras son har blivit munk i tonåren.

Jag/ vi umgås med ett tiotal familjer och jag har inte hört att någon har betalat Sinsod. Detta tycks i första hand vara ett fenomen som lever kvar i Isaan och de som kommer därifrån.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Sinsod kom aldrig riktigt på tal eftersom min fru inte kunde engelska och jag inte tillräckligt med thailändska. Det är väl egentligen bara intressant om man skall gifta sig i Thailand. Det var aldrig aktuellt för min del eftersom jag inte ens önskade ett giftermål i Sverige.

Att ge Sinsod är som att köpa sig en hustru, så desperat har jag aldrig varit. Håller med Nobody #13. Hjälpa föräldrarna tycker jag däremot att man måste ställa upp på när det är något riktigt och viktigt, men inte sådan där tamboon att ge till grannen för att deras son har blivit munk i tonåren.

Jag/ vi umgås med ett tiotal familjer och jag har inte hört att någon har betalat Sinsod. Detta tycks i första hand vara ett fenomen som lever kvar i Isaan och de som kommer därifrån.

Den inställningen visar bara på okunnigheten om thailändska kulturen och samhället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sinsod kom aldrig riktigt på tal eftersom min fru inte kunde engelska och jag inte tillräckligt med thailändska. Det är väl egentligen bara intressant om man skall gifta sig i Thailand. Det var aldrig aktuellt för min del eftersom jag inte ens önskade ett giftermål i Sverige.

Att ge Sinsod är som att köpa sig en hustru, så desperat har jag aldrig varit. Håller med Nobody #13. Hjälpa föräldrarna tycker jag däremot att man måste ställa upp på när det är något riktigt och viktigt, men inte sådan där tamboon att ge till grannen för att deras son har blivit munk i tonåren.

Jag/ vi umgås med ett tiotal familjer och jag har inte hört att någon har betalat Sinsod. Detta tycks i första hand vara ett fenomen som lever kvar i Isaan och de som kommer därifrån.

Ja alla för göra som dom vill men jag får också negativa vibbar av ditt inlägg om dom thailändska sederna.

Om jag förväntar mig att min fru ska förstå och respektera våra seder och bruk så är det inte mer än rätt att jag gör samma sak.

Tycker det är ganska så intressant att många är emot sinsod och argumentet är att köpa sig en fru.

Undra hur många som är emot sinsod har betalt för en bartjej egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa vore ju ändå om man kunde kompromissa.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker det är ganska så intressant att många är emot sinsod och argumentet är att köpa sig en fru.

Undra hur många som är emot sinsod har betalt för en bartjej egentligen?

Så om man är för Sinsod så har man aldrig betalat för bartjej..  :jester:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för många år sedan skrivit artikeln om hemgift. Det verkar som ämnet fortfarande är aktuellt.

Hemgift (สินสอด = Sinsod)

Har du någon gång tänkt på hemgift? Tänker din partner på detta?

Hemgiften spelar mycket stor roll i de thailändska giftermålen. Men det finns sällan någon som verkligen

förstår betydelse av hemgiften. Därför förvandlas hemgiften till besvikelse i ämne för många. Giftemål i

Thailand görs helt enkelt inte ensamt, åtminstonde så ingår båda sidors familjer. Det händer sällan att

par gifter sig ensam, utan familjens medverkan. Det finns en mycket stor risk för missförståelse när det

gäller hemgiften. För att undvika missförstånd så bör båda parterna prata och komma överens med varandra.

Vad är hemgift till för?

Om du fråga människor runt omkring dig, så får du massor med olika svar om hemgift t.ex. vissa svarar ”

kostnad av moderns mjölk som har tagit hand om barnen”, ”Sätt att visa respekt för föräldrar”, och

” Jag vet inte. Jag har sett andra göra så, då gör jag också enligt tradition” osv.

Loang Vijidvathakarn en klok och mycket högt uppsatt författare från Thailand som är död sedan länge

har skrivit en bok ”Vichakarn krong ruen, วิชาการครองเรือน” (Äktenskapslära). Enligt följande :

" Förlovningsgåvor och hemgift begärdes av kvinnans föräldrar, ofta i form av värdefulla saker t.ex. guld,

ringar etc. Syfte med hemgift är att förhindra att mannen inte ska ändra sig då han redan fått börja umgås

med kvinnan. I den thailändska kulturen, om männen ändrar sin vilja och inte längre vill gifta sig då blir det

skandal, vilket gör att kvinnan och hennes föräldrar tappar ansiktet.

Drar mannen sig tillbaka så tillfaller hemgiften och gåvorna kvinnans familj. Den riktiga thai traditionen är att

kvinnans föräldrar begär hemgift bara som en formalitet, som kallas ”kostnad för moderns mjölk”

Loang Vijid Vathakarn skrev också att i hemgiften skall inte begäras mer än 40 baht (boken skrevs för länge sedan).

Om någon begär mer då kallas det att ”sälja sin dotter” När tiden gick så glömde många bort ursprunget och blandar

ihop detta med ”startkapital” (เงินกองทุน) ”

Startkapital (เงินกองทุน) symboliserar status hos föräldrarna. Om familjerna är rika kommer begäran på startkapitalet

att vara högre. Startkapital visar inte bara status utan också kärleken som föräldrar har för sin dottern och är

även en garanti för att svärsonen tar hand om dottern i framtiden, inte sämre än hon blivit omhändertagen av föräldrarna.

Bådas familjer ska ge lika mycket. Som exempel, begär kvinnans föräldrar 200.000 så ska de själva kunna ge det

som startkapital. Det är därför det är så viktigt att summorna, ofta inlindade i tyg eller behållare, öppnas samtidigt

i närvaro av alla vittnen vid bröllopet.

Brudens föräldrar arrangerar och lägger ut för bröllopet och det runt omkring. Gästerna förväntas även ge pengar i kuvert

vilka går till brudens föräldrar som ersättning för deras utlägg. När allting är betalat lämnas eventuellt överskott till brudparet.

Startkapitalet (400.000 +) får brudparet för att starta sin framtid tillsammans med varandra.

Förr i tiden gifte man sig ofta i liknade status nivå. Men nu är det risk för missförståelse alternativt utnyttjande.

T.ex. en rik man blir kär i en kvinna och hennes mor begär 6-8 siffror för hemgift, vilket leder till att mannen ger sig av.

Ibland händer också att kvinnan är orolig för att mannen inte ska komma med lämplig summa i hemgift, så att hon tappar ansikten.

Är kvinnans föräldrar fattiga ska det vara en lägre hemgift från mannen som ska täcka bröllopskostnaderna, tills pengar

kommit in från gäster. Kan de inte lägga ut för bröllop men mannen kan så anses han ha bättre förmåga att ta hand om

dottern på än vad föräldrarna har. Detta är inget som kvinnans föräldrar ska tjäna pengar på, vilket tyvärr vissa verkar tro.

Hemgift är orsaken för oroligheter för brudpar för att det ingår inte bara de två utan också den andres föräldrar och släktingar.

Man måste kunna diskutera med föräldrar om saken. Man måste kunna prata öppet och lyssna vad har de för förväntningar

och försöka komma överens med varandra på bästa sätt, istället för att avsluta med missförståelse och gå separata vägar.

Man måste kunna förhandla och diskutera öppet med med kvinnans föräldrar om sin ekonomiska situationen. I många fall låtsas

kvinnors familjer att de får mycket stor summan för hemgift inför gäster men i verkligheten är bara bluff för att de ska inte

tappa ansiktet och efter ceremonin pengar lämnas tillbaka till brudparet. Men detta bör diskutera innan. Om man kommer

mycket överens med föräldrar så är lättare att diskutera och förhandla sig fram.

I vissa fall så begär kvinnansföräldrar omöjligt stor summan för att stoppa giftemål, för de tycker att mannen är olämlig

partner till sin dottern. Sådan situation ofta avslutar med att paret flyr tillsamman. När kvinnan har förlorat sin oskuld

och att det ska ska inte bli skandal så går föräldar med giftemål utan att begära någon hemgift.

Konstig nog så har bland annat kvinnors oskuld, utbildning familjebakgrund och annan goda egenskaper, mycket stor

betydelse när det gäller förhandling av hemgiften. Stolek av hemgift sjunger mycket kraftig om kvinnan är inte oskuld lägre,

låg utbildade och kanske är redan gift och har barn.

Om medelklass kvinnan som har bra familj bakgrund, bra utbildning och oskuld, kan får hemgift från thaimän mellan

50 000-100 000, varför ska västerländning betalar olämpligt stor summan och mycket mer?  Så lär er tricket och blir

en tuff förhandlare.

Denna uttrycket fungerar alltid : Varför köper man mjölk när man har redan en ko?

Glöm inte att man kan gifta sig borglig i Thailand också, betydligt billigare.

Tick

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hittils ja... undrar om det någonsin kommer att slås.

Kanske skulle kontakta Guinness. Kanske kan få några spänn i retur. :)

Tyvärr, jag känner en som gav 1500 baht i sinsod så du är inte aktuell för rekordboken. För övrigt känner jag flera som inte gett något alls vilket väl måste anses vara ännu mindre. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt så blir det svårt att urskilja de seriösa svaren på grund av alla lallares "roliga inpass" på din seriösa fråga, tyvärr beror detta på att det alltid finns vissa personer på varje sajt som måste visa hur "kul" dom är istället för att svara på den ställda frågan.

Sinsod är en gammal kulturell tradition i hela Sydost Asien och förekommer under många olika namn i de olika länderna. Den ger status till föräldrarna och familjen och visar omgivningen att familjen har gjort ett gott jobb med uppfostran och utbildning, (kan vara allt från att laga bra mat, plantera ris på ett bra sätt till att ha en jurist utbildning). Då "saving face/lose face" är en viktig del av det Thailänska samhället, så är även Sinsod fortfarande viktigt framför allt i de regioner som är mest och starkast traditions bundna, (Isaan och bland medelklassen och de fattiga).

Sinsod är alltid förhandlingsbar och baseras på brudens ålder, (ju yngre desto dyrare), skönhet, kunskap/utbildning, familjens status/släkt tillhörighet, om bruden är oskuld eller har varit gift/sambo förut samt om hon har barn sedan tidigare. Brudens värde sjunker snabbt i värde enligt Thailänska traditioner ju äldre hon blir, ju fler barn hon har eller relationer hon haft.

Även om man träffar en smart kvinna med utbildning som aldrig ens nämner giftemål eller Sinsod så skall man inte tro att det inte spelar någon roll eller inte har kommit på tal inom familjen. Många moderna Thailändare vet att vi farranger inte tycker att traditionen med Sinsod är helt okay och pratar därför inte om det, i vissa fall så skäms man nästan för det.

Då Thailändarna är stora pragmatiker och har svårt att planera eller ens tänka längre än ett halv år/år framåt i tiden så väljer de flesta föräldrar hellre en ordentlig Sinsod än ett löfte om månatlig ekonomisk hjälp, oavsett hur seriöst detta är. För de flesta Thailänska familjer så är att ge Sinsod inte som att köpa sig en hustru, utan att försäkra sig om att man har något till familjen och bruden om maken bestämmer sig för att gå ifrån äktenskapet.

Att betala Sinsod är att visa respekt för din frus seder och kultur samt hennes familj och därmed även vinna respekt från familjen, grannarna i byn och bland de andra närstående familjerna. Som någon kunnig mycket intelligent tidigare skrev, "Om jag förväntar mig att min fru ska förstå och respektera våra seder och bruk så är det inte mer än rätt att jag gör samma sak".

Genom att betala en bra Sinsod så får din blivande fru även mycket bra status som hon har med sig länge i framtiden.

Vad du behöver är en i första hand en Thailänsk vän eller näst bäst en Svensk som pratar bra Thai, som kan förhandla fram en rimlig Sinsod för din räkning, kompromisser är hemskt vanliga även om man inte pratar om detta utåt. Du kan till exempel ge 500 000 bath i Sinsod som sedan används för att bygga ert hus för eller köpa en bil som ni sedan "lånar" av familjen, kryphålen är lika många som ideérna.

Slutligen så är det generellt brudens familj som skall stå för brölloppet men med en viss hjälp från dig. Försök att prata med din kvinna och förklara att du förstår att detta är viktigt för henne och hennes familj men att du har gränser för hur mycket det får kosta. Försök resonera fram vad hon själv (inte hennes familj), anser är rimligt och gör klart för henne att ju större Sinsod som ni inte får tillbaka ju mindre pengar till er två och er framtid, (det borde ta skruv, dom är ju som sagt pragmatiker).

Lycka till och om du inte känner någon som kan förhandla för din räkning så kan du ju alltid fråga om någon "board member" eller någons fru kan hjälpa dig.

   

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sinsod kom aldrig riktigt på tal eftersom min fru inte kunde engelska och jag inte tillräckligt med thailändska. Det är väl egentligen bara intressant om man skall gifta sig i Thailand. Det var aldrig aktuellt för min del eftersom jag inte ens önskade ett giftermål i Sverige.

Att ge Sinsod är som att köpa sig en hustru, så desperat har jag aldrig varit. Håller med Nobody #13. Hjälpa föräldrarna tycker jag däremot att man måste ställa upp på när det är något riktigt och viktigt, men inte sådan där tamboon att ge till grannen för att deras son har blivit munk i tonåren.

Jag/ vi umgås med ett tiotal familjer och jag har inte hört att någon har betalat Sinsod. Detta tycks i första hand vara ett fenomen som lever kvar i Isaan och de som kommer därifrån.

Kan väl sammanfatta ditt svar med att du har ruskigt dålig koll på thailändska traditioner samt är avogt inställd till att ens försöka förstå. Bullshit från första till sista bokstav är tyvärr vad ditt meddelande innehåller. :)

Stackars, stackars din partner!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan Kim

Alla har vi olika satt att uttrycka oss, tycker kanske att Du overagerade lite i Ditt svar till Rospigg.

Du har min allra storsta respekt och jag gillar skarpt Ditt dubbelliv som svensk med Thaifamilj sa darfor ingen som helst kritik till Dig eller nagon anna heller som givit sig in pa aktenskapsmarknaden med oppna ogon, nagot som manga tyvarr inte gjort utan vaknat till nar andra patalat det orimliga i sinsodbetalnig bade vad som kan anses vettigt for status som rena lurendrejerier. Alla borde, innan man betalar sinsod fa atminstanne 100 svar fran olika par och darigenim fa en nagot sanar uppfattning, dessvarre ar ju inte detta genomforbart, men det skulle definitivt undanroja en massa missforstand.

Personligen har jag inte givit nagon sinsod, anledningen ar att jag inte tror pa aktenskapet som ar av Gud instiftat, utan min overtygelse ar att partner kan man vara utan en massa byrakrati, dessvarre kanse vi maste ta till en nodlosning och inga ett borgerligt brollop just p.g.av byrokratin.

Utan att ha betalt en enda bath i sinsod kan jag forsakra att familjen absolut inte tappat i anseende, har har bjudits pa stora fester for hela byn och saval sambo som hennes mor har guld nog att visa om det skulle vara nat bevis for karleken, vi bor ju har halvarsvis och jag kan forsakra att ingen annan falang i vart naromrade hyser storre hos de bofasta aven om dessa betalat nagra hundratusen i sinsod, sa, allt ar inte svart o vitt, det finns graskalor avan i Thailand.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra inlägg, Mancon!

Har skrivit om sinsod på TT och gett allt där. Luften gick ur mig inom det här ämnet i och med det känslomässiga inlägget.  :suicide:

Även om man träffar en smart kvinna med utbildning som aldrig ens nämner giftemål eller Sinsod så skall man inte tro att det inte spelar någon roll eller inte har kommit på tal inom familjen. Många moderna Thailändare vet att vi farranger inte tycker att traditionen med Sinsod är helt okay och pratar därför inte om det, i vissa fall så skäms man nästan för det.

--- Håller med där! Det gäller inte alla förstås. Men för många är Sinsod en viktig sak, även om det löses genom "för syns skull pengar" bara.

Att betala Sinsod är att visa respekt för din frus seder och kultur samt hennes familj och därmed även vinna respekt från familjen, grannarna i byn och bland de andra närstående familjerna. Som någon kunnig mycket intelligent tidigare skrev, "Om jag förväntar mig att min fru ska förstå och respektera våra seder och bruk så är det inte mer än rätt att jag gör samma sak".

---Man kan i och för sig visa respekt för varandras seder i andra saker än Sinsod också. Men eftersom Sinsod är väldigt viktig för de flesta thailändska tjejer så är det ganska klokt att tänka på det två gånger. Annars kan det bli som att ge en hungrig person vatten eller godis, den blir inte mätt. Men bananer och mättande saker går däremot ganska bra.

Försök att prata med din kvinna och förklara att du förstår att detta är viktigt för henne och hennes familj men att du har gränser för hur mycket det får kosta.

--- Att visa förståelse för varandra är a till o. Även om man inte kan göra allt åt saken, men bara vetskapen om att den andra förstår en och tar ens känslor på allvar är rätt så avgörande i många avseenden.

Lycka till!

Magrood

---i bananperioden nu---

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hoppsan Kim

Alla har vi olika satt att uttrycka oss, tycker kanske att Du overagerade lite i Ditt svar till Rospigg.

Du har min allra storsta respekt och jag gillar skarpt Ditt dubbelliv som svensk med Thaifamilj sa darfor ingen som helst kritik till Dig eller nagon anna heller som givit sig in pa aktenskapsmarknaden med oppna ogon, nagot som manga tyvarr inte gjort utan vaknat till nar andra patalat det orimliga i sinsodbetalnig bade vad som kan anses vettigt for status som rena lurendrejerier. Alla borde, innan man betalar sinsod fa atminstanne 100 svar fran olika par och darigenim fa en nagot sanar uppfattning, dessvarre ar ju inte detta genomforbart, men det skulle definitivt undanroja en massa missforstand.

Personligen har jag inte givit nagon sinsod, anledningen ar att jag inte tror pa aktenskapet som ar av Gud instiftat, utan min overtygelse ar att partner kan man vara utan en massa byrakrati, dessvarre kanse vi maste ta till en nodlosning och inga ett borgerligt brollop just p.g.av byrokratin.

Utan att ha betalt en enda bath i sinsod kan jag forsakra att familjen absolut inte tappat i anseende, har har bjudits pa stora fester for hela byn och saval sambo som hennes mor har guld nog att visa om det skulle vara nat bevis for karleken, vi bor ju har halvarsvis och jag kan forsakra att ingen annan falang i vart naromrade hyser storre hos de bofasta aven om dessa betalat nagra hundratusen i sinsod, sa, allt ar inte svart o vitt, det finns graskalor avan i Thailand.

MVH

Baa

Mitt svar till Rospigg grundar sig nog egentligen på hans tidigare inställning i alla dom svar han producerat på mpr, där han alltid uttrycker motvilja mot allt thailändskt tänkande över huvud taget. Att det finns killar som inte betalt sinsod vid sitt giftermål är inget jag personligen jag har något emot, tvärtom. I Thailand ges det i första hand sinsod till dom som kallas "sao", som är väldigt unga och ännu orörda av män, inte några andra. En 40-årig trebarnsmor som varit gift tidigare kan inte förvänta sig någon sinsod i Thailand om dom gifter om sig med en ny man, men dom förekommer ju likväl i diskussionerna här på MPR. Så det blir lite som att folk här på MPR jämför äpplen med päron.

Jag har alltså inget emot dom giftermål som inte innebär någon sinsod, allt beror på den personliga uppgörelsen, men blir förbannad på folk som fördömmer dom som ger eller gett utan att ta hänsyn till dom totalt olika förutsättningar som gäller från fall till fall.

I mitt eget fall så hade det antagligen inte blivit något förhållande om jag vägrat sinsod som många här förespråkar. Prova på sex, åka till Sverige och känna sig för med förhållandet osv fanns inte ens på världskartan med den unga traditionellt uppfostrade välutbildade och vackra oskuld jag träffat som varken provat alkohol, tobak, killar eller ens provsuttit en barstol tidigare i sitt liv.

Men men, trots att jag alltså gav sinsod vid vårt giftermål så håller vårt förhållande än nu 7 år senare och vårt andra barn föds om ca 2 månader, allt fungerar bara perfekt och vi har inga som helst krav på oss att skicka något månatligt underhåll till Thailand what so ever.

Sinsod eller inte avgörs från fall till fall av dom berörda själva och inga andra. Inget som båda parter känner sig tillfreds med kan anses vara fel att göra, oavsett om det innebär sinsod eller ej.

Mitt eget exempel kan man läsa mer om här om man önskar det och själva summan jag gav i sinsod finns säkert med i texten någonstans.

http://www.maipenrai...affade-min-fru/

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim & Dr Rambobe m.fl.

Jag har aldrig uttryckt något genuint intresse för Thailand eller thailändare eller den Thailändska kulturen mera än andra länder. Varför skulle jag då sätta mig ned och läsa på om de thailändska traditionerna?? Jag har bara haft intresse av att åka dit någon gång som turist.

Min sedemera fru träffade jag i Sverige av en slump och det var aldrig tänkt, från min sida, att det skulle bli någonting. Det var hon som tog kontakt och var sedan som ett tuggummi under skon. Jag berättade tidigt att jag inte var intresserad vilket hon inte ville förstå.

Varför skall jag betala massa pengar till någon okänd kvinnas föräldrar, någon jag inte är intresserad att gifta mig med??  Jag har inte på något sätt försökt tvinga henne till någonting. Hon hade bara en önskan att kunna få stanna i Sverige. Genom att få det mera trovärdigt som förhållande så övertalades jag mer eller mindre att gifta mig. Hutlöst dumt påhopp av dig. Alla har inte det intresse av Thailand som du har.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim & Dr Rambobe m.fl.

Jag har aldrig uttryckt något genuint intresse för Thailand eller thailändare eller den Thailändska kulturen mera än andra länder. Varför skulle jag då sätta mig ned och läsa på om de thailändska traditionerna?? Jag har bara haft intresse av att åka dit någon gång som turist.

Min sedemera fru träffade jag i Sverige av en slump och det var aldrig tänkt, från min sida, att det skulle bli någonting. Det var hon som tog kontakt och var sedan som ett tuggummi under skon. Jag berättade tidigt att jag inte var intresserad vilket hon inte ville förstå.

Varför skall jag betala massa pengar till någon okänd kvinnas föräldrar, någon jag inte är intresserad att gifta mig med??  Jag har inte på något sätt försökt tvinga henne till någonting. Hon hade bara en önskan att kunna få stanna i Sverige. Genom att få det mera trovärdigt som förhållande så övertalades jag mer eller mindre att gifta mig. Hutlöst dumt påhopp av dig. Alla har inte det intresse av Thailand som du har.

Om man gifter sig med en kvinna från ett annat land så borde man väl försöka sätta sig in i åtminstone lite grann av hur dom tänker och tycker i det landet. Respektlöst utav helvete kallar jag det om man vägrar göra detta.

Hoppas din fru skiter totalt i vad du och dina föräldrar/släktingar tycker om olika saker och ting och konstant skämmer ut er inför derna omgivning genom att göra allt på thaivis. För varför ska man bry sig om vad ens partner tycker och tänker om saker och ting eller dennes traditioner och anseende bland sin egen släkt?

Stor suck för sådana som du Rospigg!

Sinsod eller inte har inget med saken att göra, det bryr jag mig överhuvudtaget inte om om du betalt eller inte. är ju inte ens säkert din fru eller hennes familj ville ha någon? Men ditt sätt att totalt respektlöst såga allt vad thailändska traditioner heter trots att du har en fru därifrån gör att jag tycker väldigt, väldigt synd om din fru.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinsod har alltid varit en fråga som väcker känslor. Men låt det vara, var och ens sak att utreda, om och hur mycket man ska bidraga med. Vidare om sinsoden bara skall ligga framme för syns skull. Sinsod har väl ingenting med Thailändsk  kultur att göra. Kultur är någonting helt annat. Men varför inte ställa sig frågan om sinsod inte är en gamal kvarleva som har överlvt sig själv. Det kanske är dags att Thailand blickar frsmåt och blir med modernt i sitt tänkande. Vill inte för allt i världen använda ordet "bli med civilicerat". Men ska vi anamma allting i Thailand bara för att vi gift oss med en Thailändska ? Ge och ta säger säkert någon.

Jag har bott i Thailand i 10 år och följt den infekterade frågan om sinsod. Gräv ner den, det finns andra sätt att visa sin respekt för fru och svärföräldrar.

Jo jag är gift sedan 5 år med en Thailändska. Att man törs sticka fram hakan så här tidigt på morgonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...