Jump to content
IGNORERAD

Dyrt att gifta sig med en thailändsk medelklasskvinna?


magnbol

Recommended Posts

Hej, någon som har erfarenhet av eller kunskap om, vad som gäller när man funderar på att "slå ihop sina påsar"?

Hade tidigare en Thailänds flickvän som tillsammans med sina morföräldrar berättade att om jag ville gifta mig med henne så ska man ge pengar till familjen (i det fallet 50 000 thb) samt ge guld till familjen, samt betala för festen. Det blir ju otroligt dyrt, är det så att pengar och räknas högre än riktig kärlek? Vad är "normalt" i den Thailändska traditionen ang detta?

Jag har för ett år sedan träffat en underbar kvinna, 29 år, som bor i Bkk men med familj som bor kvar i norra Thailand. Hon är universitets utbildad och familjen kan väl beskrivas som Thai-medelklass tror jag. Båda föräldrarna jobbar i statlig tjänst, Mamman som lärare och Pappan som Polis på Poliskontor, ej utetjänst eller patrullerande.

Har nu, efter mkt tjat på min flickvän, fått reda på vad jag förväntas "betala" för henne. Något som hon inte velat prata om.

Men till slut "drog" jag det ur henne. 500 000 thb var priset + guld för ca 140 000 thb (10 bath guld). Samt att jag antar att jag ska stå för mer eller mindre hela kostnad för bröllop och fest.. Hur kan jag veta om detta är normalt eller om man "tar i" för att man tror att jag är rik? Vilket jag talat om för flickvän och föräldrar, att jag inte är men de har ofta svårt att tro att en Farang inte är rik utan att man bara försöker dra ned förväntningarna.

Tillägas ska att jag verkligen älskar mina kommande svärföräldrar, de är underbara och det känns verkligen inte som de är några "lycksökare".

Men skulle verkligen uppskatta att höra hur mkt ni andra har betalat och hur det har gått till.

Ska väl även säga att jag inte är helt blåögd, har varit i Thailand ca 6 veckor varje år i 10 år nu. Ocha har tidigare blivit blåst av en tjej men hon var en fd(?) bartjej,går inte att jämföra med kvinnan jag har nu. Vet att hon älkar mig och hon vet att jag inte är särskilt rik.

Mvh Magnus

Vad är det Thailändarna vill ha egentligen? Löss eller lögner?

"I'm hungry, give me lajs"!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    16

  • GammalDansken

    11

  • ban99arne

    9

  • mancon

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inte en bath vi är sambo här i Sverige!! :wai:

Sedan 2004 03 18. :wai:

Hon har varit Välsignad sambo i Thailand tidigare och har 2 barn 19år o 11år.

båda bor här, stora grabben utfluden.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej pigge skulle behöva litte hjälp av dej när jag ska ta hit flickan de saknas ett papper från domstolen om att min fru är ensamm om vårdnaden om henne kan jag ringa dej eller jag sänder mitt tel nr till din E-post MVH Lappen 1

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår ditt dilemma... men frågan är väl vad som blir dyrast i längden, en tjej från hyfsade förhållanden där föräldrarna har försörjning, fri sjukvård och pension att vänta, alternativt från fattiga förhållanden där det finns desperat behov av i princip allt från obefintliga skedar/tallrikar, obetalda spelskulder till husbyggen etc.

Gifter du in dig i en arbetsam och självgående familj så lär sinsod (hemgiften) vara högre men det årliga behovet av underhåll från dottern betydligt mindre.

Thailand har ju inget socialt skyddsnät som Sverige utan skyddsnätet står familjen för. Är du del av en fattig familj så lär din/er börda bli betydligt tyngre än om du är del av en rikare medelklassfamilj. Fast då får du istället räkna med en högre hemgift (sinsod).

Sinsod är dock förhandlingsbar och viktigast av allt är vad som syns på bordet under själva cermonin. Så varför inte försöka förhandla ner den reella hemgiften rejält, samt erbjuda dig att låna ut en stor del av dessa "ansiktslyftande" pengar under själva cermonin, men få tillbaka dom efteråt.

Det är inte meningen att ens blivande svärföräldrar ska begära mer än den blivande svärsonen klarar av, gör dom det så är det av ren och skär girighet. Så förhandla på du... via din flickvän, vilket är lite knepigt eftersom det egentligen skulle vara dina föräldrar som förhandlade med hennes.

Hur som helst, lycka till! :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ska bli kul att läsa medlemmarnas svar på detta.

När fru GD giftade sig första gången tror jag hon betingade ett pris av 200.000 baht.

Det plus diamanter och guld och även festivitas förstås.

Tror f.n det om man är 19 och oskuld :-)

Jag undrade nyligen vad jag ev... (men det finns inga förälder att betala till :whistle: )

- för några 200000 för en 47-årig 2 barnsmamma tycker jag borde innebära prutmån och mitt slutbud

formulerades följdaktligen som "what about 2000".

Det är tydligen inget problem att skoja om saken.

Tänk på att några föräldrar anser priset som ett sätt att skydda dottern ekonomiskt.

Som jag antyder ovan så betyder ett kortare sidospring med dig att hon faller betydligt i "värde"

- ev kan hon få bekymmer med att överhuvudtaget hitta en annan.

Den dagen ni anses som en stabil relation kan din investering mycket väl komma tillbaka.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej pigge skulle behöva litte hjälp av dej när jag ska ta hit flickan de saknas ett papper från domstolen om att min fru är ensamm om vårdnaden om henne kan jag ringa dej eller jag sänder mitt tel nr till din E-post MVH Lappen 1

Ja Lappen1

jag har svårt att sätta mig in i de nya regler som gäller nu!

Jag har inget behov av detta vi ansökte i ferbruari 2003 och det var för alla tre!

Fick vänta i 13m. på svaret från Malmö.

Läs in och fråga runt det finnes par som kan detta mina kunskaper ar 5år gamla.

lycka till!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinsoden är ett sett att visa byn, familjen anhöriga att man klarar av att försörja en ny familj samtidigt som det är en försäkring för tjejens familj och tjejen. Ifall ni mot förmodan skulle gå skilda vägar så har hon ett kapital att leva vidare på.

Dock är det som Kim skriver att familjen (mamman) inte ska begära mer än vad som är möjligt och rimligt. Guldet får ni troligtvis behålla, festen bör familjen (mamma) betala och av själva pengarna i sinsoden är det rätt så vanligt att en del av pengarna går tillbaka till mannen. Det är som sagt mer av en show i dag. Får familjen för lite pengar sjunker tjejens och familjens anseende i byn om man inte har någon rimlig förklaring på det.

Snacka med din tjej och förklara läget. Varje giftermål är unikt så det går inte säga en summa eller om sinsod skall betalas över huvudtaget. Det är en förhandling mellan familjen (mamma) och mannen vanligtvis med tjejen som förmedlare för att tolka mellan mannen och mamma.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lappen1,

Min sambo kom hit 2003 och vi är sambos sedan dess.

Hon var tidigare gift med en thai-kille och de har en son

tillsammans. Sonen bor nu med oss, sedan 2006 och blev

svensk medborgare samtidigt som mamman blev det slutet

2006. Fadern skrev på papper, i Thailand, om att modern

har ansvar för vårdnaden.

Nu har aldrig någon sinsod varit aktuellt i vårat fall, men

sambon skickar lite pengar till modern och syskon, varje

månad, men det är en annan sak.

Vi har pratat om att gifta oss i framtiden, mer för sambons

framtida trygghet, då hon är 20 år yngre än jag. Inte ens

då har sinsoden kommit på tal.

Varför skriver jag detta?

Jo, jag tror inte att jag är ensam i detta land som träffat

en tjej från Thailand och där inte sinsoden kommit på tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland sinsod, ibland inte. Min försäljningschef (thaikille) skulle med en miljon på bordet närhan skulle gifta sig med sin tjej...Låter mycket men hon hade bra efternamn...

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magnbol och lycka till.

En sak som ocksa ar bra att veta att pe en brollopsfest for dottern till en polis ar det brukligt med ganska stora fester, dock skall det namnas att i inbjudningskuverten som aterlamnas vid sjalva festen stoppas det ansenliga summor, de mindre lyckligt lottade maste nog klamma till med en 500 och kollegor och andra MINST en, kanske fler tusenlappar, sa sjalva festen bor inte ga back, kan nog forvantas att den gar plus for alla vill ligga bra till hos poliser.

Spm sagt Lycka till.

BAA

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans syster har en jobbarkompis som gifte sig igar, med en tysk. 500000 B och 4 Baht guld samt kalas med 1000 gaster oklart vem som betalade detta.

Bruden har inga foraldrar i livet, hon ar uppvaxt med sin morforaldrar och bestamde summan sjalv. Pengarna ska morforaldrna fa som pension.

Hon har inga syskon och morforaldrna har en del mark i Krabi. Universitetutbildad och jobbar pa ett battre hotell i Phuket, 25 ar och enligt alla tillgangliga uppgifter oskuld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är sambo sedan 1,5 år tillbaka och sambon har en son sedan tidigare trots att hon inte har varit gift. Äktenskap får vänta några år och någon sinsod skulle aldrig falla mig in att betala. Vi tar däremot hand om familjen ekonomisk men det känns som att hjälpa till. Sinsod känns mer som att köpa sig en fru och det är inget som känns ok för mig. Dubbelmoral...? ja kanske men så känns bäst för mig och det är ok för sambon och hennes mamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinsod är dock förhandlingsbar och viktigast av allt är vad som syns på bordet under själva cermonin. Så varför inte försöka förhandla ner den reella hemgiften rejält, samt erbjuda dig att låna ut en stor del av dessa "ansiktslyftande" pengar under själva cermonin, men få tillbaka dom efteråt.

Precis som Kim säger där.Har hon egna pengar på kontot så räcker det ofta att bara visa upp dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Sinsod är dock förhandlingsbar och viktigast av allt är vad som syns på bordet under själva cermonin. Så varför inte försöka förhandla ner den reella hemgiften rejält, samt erbjuda dig att låna ut en stor del av dessa "ansiktslyftande" pengar under själva cermonin, men få tillbaka dom efteråt.

Precis som Kim säger där.Har hon egna pengar på kontot så räcker det ofta att bara visa upp dom.

Jo, man kan ju se det som ett tillfälligt "lån" då oftast vid giftermål man får gemensam kassa.

Så hennes stolta Baht dlir dina och din svenska skämtpengar blir hennes. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vet att hon älkar mig och hon vet att jag inte är särskilt rik.

Då är det väl inget problem, de 500 000 är väl "show" money som ni får tillbaka när bröllopsgästerna sett dem, minus kostnaden för bröllopet men det normala är väl att det till stor del täcks av gåvor som gästerna ger, borde bli rätt stora i ert fall..

Sen får ni väl stanna hemma ett år sen om du inte har sparade pengar till ett bröllop, ett svenskt bröllop är normalt inte gratis heller..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, enligt min flickvän ska guldet tillbaka till oss men vad jag förstår behåller familjen pengarna. Uppfattade det som att pengarna ska finnas för vår trygghet. Ifall vi kommer att behöva pengar senare. Men det är ju detsamma som att he bort dem eftersom jag ju knappast väntar mig några ekonomiska problem där. Vi ska alltså bo tillsammans i Thailand, inte i sverige. Hade tänkt starta import firma där. Men en stor del av investeringskapitalet går ju bort i Sin Sod. Men som sagt, vill veta vad ni andra har betalat i sin sod mm. Mvh Magnus

Vad är det Thailändarna vill ha egentligen? Löss eller lögner?

"I'm hungry, give me lajs"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus!

Ta det varligt!!!!!

Får lite ont i magen när jag ser att du tänker starta en "importfirma", då din erfarenhet av Thailand tycks vara rätt så begränsad.

Sinsod kan alltid diskuteras och om dina kommande svärföräldrar är så bra som du säger så kan du ju tala om att du behöver dessa pengar som startkapital i en firma som du tänker starta och som skall försörja er i framtiden. Fårstår de detta och bryr sig så kan du ge dem sinsod på giftasdagen och få tillbaka den dagen efter, vanligt värre i medelklassfamiljer.

Lycka till.

(nästan så jag får lite trollkänsla här)

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Nej, enligt min flickvän ska guldet tillbaka till oss men vad jag förstår behåller familjen pengarna. Uppfattade det som att pengarna ska finnas för vår trygghet. Ifall vi kommer att behöva pengar senare. Men det är ju detsamma som att he bort dem eftersom jag ju knappast väntar mig några ekonomiska problem där. Vi ska alltså bo tillsammans i Thailand, inte i sverige. Hade tänkt starta import firma där. Men en stor del av investeringskapitalet går ju bort i Sin Sod. Men som sagt, vill veta vad ni andra har betalat i sin sod mm. Mvh Magnus

Jag kommer att ge 2 mille (baht) i sinsod, låter mycket men Damen är förmögen så det jämnar ut sig i slutändan.

Att flytta till och försörja sig i Thailand är inte helt enkelt. Så testa först i sverige och jobba fram nån affärside som kan bära sig innan flytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl olika vad som betalas i Sinsod, tror inte det finns nån direkt tariff. För mig nämndes aldrig ens en sinsod. Men det är ju som sagt olika och man får väl se till sig själv vad som är rimligt.

Men två miljoner? Ja du, hoppas det går bra.  :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det är väl olika vad som betalas i Sinsod, tror inte det finns nån direkt tariff. För mig nämndes aldrig ens en sinsod. Men det är ju som sagt olika och man får väl se till sig själv vad som är rimligt.

Men två miljoner? Ja du, hoppas det går bra.  :)

... för om det går åt h. veckan efter - då är 2 mille "down the drain"

Finns ingen ångervecka där inte :-)

En kompis, som gifte sig i Isaan (tror det är mest där sinsod praktiseras enligt traditionerna) hade stora problem att förklara

flickans föräldrar fördelarna med en fast inkomst (typ sjukpension). En holländsk sådan värt indexerade 2500€ / månad under

resten av hans (!) liv var tänkt som kompensation för bristande tillgångar på bankkontot.

Det gick, och det är ganska många i familjen som i dag lever på hans inkomst.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens limerick

Tjena tjena - ville bara kolla,

Hur lite ska jag ge för att slippa vara fjolla,

När är botten nådd,

för frugans sinsod,

och vad menar ni med att "trolla"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dagens limerick

Tjena tjena - ville bara kolla,

Hur lite ska jag ge för att slippa vara fjolla,

När är botten nådd,

för frugans sinsod,

och vad menar ni med att "trolla"?

typ 6000 baht eller?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...