Jump to content
IGNORERAD

Dyrt att gifta sig med en thailändsk medelklasskvinna?


magnbol

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej igen Stefan5300

Var någonstans i Isaan är det som du trivs så bra.

Är du där nästa vinter kanske vi kan ses.

Är du i en stad eller by?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    16

  • GammalDansken

    11

  • ban99arne

    9

  • mancon

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

stefan5300

Hejsan IsanLover,  Jag håller till i en liten by som heter Ban Sieo och byn ligger 6 mil norr om

Nakhon Phanom.  Du kan gå in på medlemskartan och kolla,  så ser du ett rödbrunt tak

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju just för att man får leva lite "hedenhös" som det är så intressant och berikande att få vistas i Isaan. I många stycken kliver man ju tillbaka till min egen morfars liv och barndom i Sverige för 100 år sen. Men det gör man förstås på landsbygden överallt i Thailand,inte bara i Isaan. Och i än större grad om man åker till någon av grannländerna.

Att sinsod skulle vara ett isaanskt fenomen håller jag däremot inte med om. Det förekommer över hela landet enligt min erfarenhet, däremot är nog själva summorna generellt lägst i just Isaan. Högst är sinsoden nog bland grädden i Bangkok. Ju mer grädde i familjen desto högre sinsod gäller dock över hela landet. Rika respektive fattiga familjer hittar man i alla landets provinser.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tillsammans med en Thai tjej från överklassen vars mamma begär 1 mil.B som sin sod. Min flickvän var nyligen på en väninnas bröllop där sin soden var 100 mil B, man/kvinna var Thai. (Man får vara tacksam att min flickvän har haft modet att gå emot sin mamma som önskade mer pengar. Vår förlovningsring som får tjänstgöra som bröllopsring kostade  nära 700 000B.

Har väl efter den första upprörda tiden fallit till föga och mer eller mindre accepterat deras kultur  :grrrrrr:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är tillsammans med en Thai tjej från överklassen vars mamma begär 1 mil.B som sin sod. Min flickvän var nyligen på en väninnas bröllop där sin soden var 100 mil B, man/kvinna var Thai. (Man får vara tacksam att min flickvän har haft modet att gå emot sin mamma som önskade mer pengar. Vår förlovningsring som får tjänstgöra som bröllopsring kostade  nära 700 000B.

Har väl efter den första upprörda tiden fallit till föga och mer eller mindre accepterat deras kultur  :grrrrrr:

Att begära flera miljoner i sinsod är antagligen ett sätt för föräldrarna att försäkra sig om att man inte får en svärson som sitter och snåldricker sangsom framför seveneleven var och varannan kväll. ;)

Gissar att din svärfamilj redan har gott om den varan som kallas pengar och antar att dom därför inte begär sinsod av girighet.

Lycka till med dom fortsatta bröllopsplanerna! :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Stefan5300

Det var inte så långt ifrån oss, jag håller ju till nord ost om dig nära Fao Rai.

Hej Kjell

Lycka till, ja är man rik så är sinsoden hög, men jag skulle tro att ni får igen en hel del av pengarna i gåvor.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Att begära flera miljoner i sinsod är antagligen ett sätt för föräldrarna att försäkra sig om att man inte får en svärson som sitter och snåldricker sangsom framför seveneleven var och varannan kväll. ;)

Det finns ju andra och mera civiliserade sätt att ta reda på sin kommande svärsons financiella status.

Om man som i ditt fall, Kim,  lägger fram en "sken-sinsod" i ett spel för galleriet (grannarna)

säger det en del om både dina svärföräldrar och om dig - och inte är det om din betalningsförmåga i alla fall.

Jag ser ingen skillnad på att betala sinsod i Thailand eller ett antal kameler eller bufflar för en

flicka i  mindre "civiliserade" delar av världen och fattar inte hur någon här kan komma på

tanken att försvara ett system som säkrar föräldrarnas makt över flickan/kvinnans val.

Det skulle möjligen vara att ni själv tvingats hänga med på detta oskick och därför finner det nödvändigt att försvara

arrangerade äktenskap  - ett oskick som inte platsar i det moderna samhälle som Thailand trots allt är.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns ju andra och mera civiliserade sätt att ta reda på sin kommande svärsons financiella status.

Om man som i ditt fall, Kim,  lägger fram en "sken-sinsod" i ett spel för galleriet (grannarna)

säger det en del om både dina svärföräldrar och om dig - och inte är det om din betalningsförmåga i alla fall.

Jag ser ingen skillnad på att betala sinsod i Thailand eller ett antal kameler eller bufflar för en

flicka i  mindre "civiliserade" delar av världen och fattar inte hur någon här kan komma på

tanken att försvara ett system som säkrar föräldrarnas makt över flickan/kvinnans val.

Det skulle möjligen vara att ni själv tvingats hänga med på detta oskick och därför finner det nödvändigt att försvara

arrangerade äktenskap  - ett oskick som inte platsar i det moderna samhälle som Thailand trots allt är.

mvh GD

Du har nog missförstått mig GD, jag har aldrig hyllat systemet med sinsod, bara accepterat att det finns och är en viktig del av thailändsk bröllopstradition.

Jag har heller aldrig lagt upp någon "skensinsod" som du hävdar, var har du egentligen fått det ifrån?  Den sinsod jag gav, gav jag till 100% på riktigt, dock var det en struntsumma jag kan avvara vilken dag som helst på året men ungefär lika viktig i ett thailändsk bröllop som ringarna är i ett svenskt.

Om du betalar sinsod eller inte till din svärfamilj skiter jag blanka fan i, din principiella inställning och exempel om kameler, flickor osv får du väl ta upp med dom. Men kom inte och säg att jag inte vet vad jag gör vs min egen svärfamilj och fru.

Lycka till!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Hejsan Isan Lover,  Det måste väl vara cirka 20 mil mellan Fao Rai och Ban Sieo.  Sen måste du väl bo nordväst om där jag håller till,  för jag bor ju nästan så långt ut i nordöstra isaan man kan komma

              MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Du har nog missförstått mig GD, jag har aldrig hyllat systemet med sinsod, bara accepterat att det finns och är en viktig del av thailändsk bröllopstradition.

Jag har heller aldrig lagt upp någon "skensinsod" som du hävdar, var har du egentligen fått det ifrån?

Den sinsod jag gav, gav jag till 100% på riktigt, dock var det en struntsumma jag kan avvara vilken dag som helst på året men ungefär lika viktig i ett thailändsk bröllop som ringarna är i ett svenskt.

Om du betalar sinsod eller inte till din svärfamilj skiter jag blanka fan i, din principiella inställning och exempel om kameler, flickor osv får du väl ta upp med dom. Men kom inte och säg att jag inte vet vad jag gör vs min egen svärfamilj och fru.

Lycka till!

Eftersom det var du som lanserade idén i ett tidigare inlägg i denna tråd...

Tycker som du att ni ska gifta er i Thailand, är nämligen skitkul. 

Det är väl bara att säga åt blivande fru och hennes föräldrar att ni lägger upp en "skensinsod" som ni får tillbaka dagen efter så är ju kostnaden för den borttrollad. För i övrigt så blir det förstås mycket billigare att anordna bröllop i Thailand än att göra det samma i Sverige. Dvs om man jämför en ungefär lika stor fest eller samma skara gäster.

... tog jag för givet att du pratade av egen erfarenhet. Har inte sett nån annan framkomma med

detta briljanta förslag här, men har å andra sidan inte läst allt.

Jag har inte betalat sinsod själv, som det också framgår av mina inlägg, jag accepterar inte denna

form av människohandel :-)

Som det har sagts många ggr förr när sinsod diskuterats så handlar det om att ge

och ta i ett "kulturellt blandäktenskap" och hade frågan nånsin varit aktuell hade det

varit en punkt där den andra halvan i vårt förhållande hade fått "ge".

Nu råkar herr och fru GD ha samma uppfattning i frågan, men den har aktualiserats för oss i det rent thailändska

förhållandet mellan den ena av hennes söner och hans flickvän och sambo.

Ingen av dom önsker att varken ge eller ta sinsod (inte heller flickans pappa) men moderns naggande tjat

om vad grannarna i hembyn säger om henne eller inte har varit en stor källa till oro för ungdomarna.

Vistt handlar det om en struntsumma i min ekonomiska verklighet men det är ju helt ovidkommande hur länge jag

kan avvara beloppet. Att flickan är "billig", skulle det göra det mera acceptabelt?

Vi har mycket att lära av Thailänderna i många viktiga frågor, men månggifte och sinsod är inte bland dom.

tycker GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi har mycket att lära av Thailänderna i många viktiga frågor, men månggifte och sinsod är inte bland dom.

tycker GD

Är det någon här på MPR som har förespråkat att importera seden till Sverige eller sagt att den är toppen?

Tror det mer handlar om att respektera andra kulturers traditioner och sätt att leva. Att komma till Thailand och svänga sig med svenska moralbegrepp är sällan speciellt lyckat.

Tycker dessutom du är oförskämd när du insinuerar att jag skulle ha köpt min fru som enligt ditt sätt att se det på tydligen var till salu till högstbjudande. Tror du det så har du nog missat något när din fru förklarade sedens bruk för dig.

Ps Att du tydligen också missat att det är väldigt vanligt med sk "skensinsoder" i Thailand ska du inte beskylla mig för.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Eftersom det var du som lanserade idén i ett tidigare inlägg i denna tråd...

Tycker som du att ni ska gifta er i Thailand, är nämligen skitkul. 

Det är väl bara att säga åt blivande fru och hennes föräldrar att ni lägger upp en "skensinsod" som ni får tillbaka dagen efter så är ju kostnaden för den borttrollad. För i övrigt så blir det förstås mycket billigare att anordna bröllop i Thailand än att göra det samma i Sverige. Dvs om man jämför en ungefär lika stor fest eller samma skara gäster.

... tog jag för givet att du pratade av egen erfarenhet. Har inte sett nån annan framkomma med

detta briljanta förslag här, men har å andra sidan inte läst allt.

Jag har inte betalat sinsod själv, som det också framgår av mina inlägg, jag accepterar inte denna

form av människohandel :-)

Som det har sagts många ggr förr när sinsod diskuterats så handlar det om att ge

och ta i ett "kulturellt blandäktenskap" och hade frågan nånsin varit aktuell hade det

varit en punkt där den andra halvan i vårt förhållande hade fått "ge".

Nu råkar herr och fru GD ha samma uppfattning i frågan, men den har aktualiserats för oss i det rent thailändska

förhållandet mellan den ena av hennes söner och hans flickvän och sambo.

Ingen av dom önsker att varken ge eller ta sinsod (inte heller flickans pappa) men moderns naggande tjat

om vad grannarna i hembyn säger om henne eller inte har varit en stor källa till oro för ungdomarna.

Vistt handlar det om en struntsumma i min ekonomiska verklighet men det är ju helt ovidkommande hur länge jag

kan avvara beloppet. Att flickan är "billig", skulle det göra det mera acceptabelt?

Vi har mycket att lära av Thailänderna i många viktiga frågor, men månggifte och sinsod är inte bland dom.

tycker GD

Kanns lite som du fokuserar sa mkt pa det enskilda tradet att du missar hela skogen. Visst har Sin sod moraliska aspekter. Dock ar ju dessa beroende pa motiven bakom och inte handligen i sig sjalvt. Visst gor man ibland saker for att andra i familjen skall vara nojda. Kan vara att man gifter sig aven om man inte riktig tror pa aktenskap som institution eller att man later dopa barnen sa farmor blir glad osv.

Jag hade sjalv sken Sin Sod pa mitt brollop. Alternativet var..inget dvs da hade vi inte kunnat gifta oss (om vi ite gjort det bakom ryggen pa min frus familj och darmed slagit split i deras relation).

En sken sid sod hade sakerligen ocksa lost situationen i byn.

Att du resonerar i "billig" eller "dyr" om kvinnorna sager ocksa en hel del om dig och dina moraliska betankligheter blir genast ganska genomskinliga.  Du fattar kanske inte att ditt satt att resonera blir langt mer nervarderande och krankande en att tex. forespraka en sken Sin Sod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

the dowry is symbolic and will normally be returned to the couple after the wedding.

http://www.marrythai...iland-dowry.php

Så ni som inte har fått tillbaka sinsod efter giftermålet har köpt eran fru.

Eriksson, det är EN person som skrivit det du länkar till, det finns dryga 60 miljoner människor i Thailand. Finns väl inget som det finns så mycket åsikter om som varför man har sinsod.

Kan du t ex förklara för mig varför svenskarna firar jul?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kanns lite som du fokuserar sa mkt pa det enskilda tradet att du missar hela skogen. Visst har Sin sod moraliska aspekter. Dock ar ju dessa beroende pa motiven bakom och inte handligen i sig sjalvt. Visst gor man ibland saker for att andra i familjen skall vara nojda. Kan vara att man gifter sig aven om man inte riktig tror pa aktenskap som institution eller att man later dopa barnen sa farmor blir glad osv.

Bra sagt där wille!  :great:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Kanns lite som du fokuserar sa mkt pa det enskilda tradet att du missar hela skogen. Visst har Sin sod moraliska aspekter. Dock ar ju dessa beroende pa motiven bakom och inte handligen i sig sjalvt. Visst gor man ibland saker for att andra i familjen skall vara nojda. Kan vara att man gifter sig aven om man inte riktig tror pa aktenskap som institution eller att man later dopa barnen sa farmor blir glad osv.

Jag hade sjalv sken Sin Sod pa mitt brollop. Alternativet var..inget dvs da hade vi inte kunnat gifta oss (om vi ite gjort det bakom ryggen pa min frus familj och darmed slagit split i deras relation).

En sken sid sod hade sakerligen ocksa lost situationen i byn.

Att du resonerar i "billig" eller "dyr" om kvinnorna sager ocksa en hel del om dig och dina moraliska betankligheter blir genast ganska genomskinliga.  Du fattar kanske inte att ditt satt att resonera blir langt mer nervarderande och krankande en att tex. forespraka en sken Sin Sod.

Resonnerar absolut inte i "billig" eller "dyr" utan reagerar precis som du - på att Kim kaller det "en struntsumma han kunde avvara".

Därav citationstecknen i meningen Att flickan är "billig", skulle det göra det mera acceptabelt?

Och ja, vad gör man inte för att få saker och ting att glida... I dag har det varit förlovning och upplägg av sinsod med många vittnen från bägge familjer.

Och gissa vems pengar det var som låg på bordet :-)

Seansen var rörande om man bortser från den monetära biten men förspelet var motbjudande.

För fru GD, för ungdomerna och för mig. Och jag skriver av mig här.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och gissa vems pengar det var som låg på bordet :-)

GD nice att det löste sig!  ;)

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim

Finns hur många sidor som helst att läsa på nätet

http://www.watdee.com/sinsod.html

Att köpa sig en fru likställer jag med att ta ut en takeaway girl ur en bar

Jo det finns hur många sidor som helst på internet som förklarar fenomenet sinsod, men du väljer väl bara dom som passar din egen åsikt?

Skulle antagligen på ca 2 sek kunna googla fram ett tiotal sidor som förklarar sinsod som motsäger det dina länkar beskriver men till vilken nytta?

Du får tycka som du vill om sinsod så tycker jag som jag vill. Men enligt ditt sätt att se det på så blir onekligen den helt övervägande majoriteten thailändskor "take awy girls".

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jo det finns hur många sidor som helst på internet som förklarar fenomenet sinsod, men du väljer väl bara dom som passar din egen åsikt?

Skulle antagligen på ca 2 sek kunna googla fram ett tiotal sidor som förklarar sinsod som motsäger det dina länkar beskriver men till vilken nytta?

Du får tycka som du vill om sinsod så tycker jag som jag vill. Men enligt ditt sätt att se det på så blir onekligen den helt övervägande majoriteten thailändskor "take awy girls".

Tycker som du, Kim, men när man råkar ut för en mamma som ska ha sinsod för att köpa en ny

traktor eller vad det nu är, så kan tankerna gå åt det håll eriks-son pekar.

Om mamman dessutom hotar med att ta hem dottern till obygden och därmed avbryta hennes

utbildning för att hon ska tvångsgiftas med en lokal förmåga som dottern inte ens känner, det

är då man börjar ifrågasätta.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Resonnerar absolut inte i "billig" eller "dyr" utan reagerar precis som du - på att Kim kaller det "en struntsumma han kunde avvara".

Därav citationstecknen i meningen Att flickan är "billig", skulle det göra det mera acceptabelt?

Du läser det jag skriver som fan läser bibeln tydligen. Vad jag menar med "struntsumma" är att den var symbolisk. Gör att man kan följa seden utan att det ekonomiskt påverkar det dagliga livet. Kan jag inte satsa en månadslön på en "bröllopsgåva" till den familj vars dotter jag tänkt leva resten av livet med så vore det väl tusan. En familj som jag nu, 7 år senare fortfarande har ett mycket bra förhållande till. Eftersom vi bor hos dom flera månader per år så tror jag inte det varit en så bra idé att börja med att kräva svensk moral och tradition på ruta ett.

Mitt exempel kan du för övrigt läsa mer om på nedstående länk. Där står hur det gick till när vi träffades och gifte oss.

http://www.maipenrai...affade-min-fru/

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om mamman dessutom hotar med att ta hem dottern till obygden och därmed avbryta hennes

utbildning för att hon ska tvångsgiftas med en lokal förmåga som dottern inte ens känner, det

är då man börjar ifrågasätta.

mvh GD

Har ingen personlig erfarenhet av thailändska flickor som blivit tvingad till giftermål med någon föräldrarna sett ut som lämplig. Tror inte att det är speciellt vanligt förekommande. Men det är klart, finns det dom som säljer sina döttrar till bordeller så finns det säkert dom som säljer till äkta män. Psykopater till föräldrar finns antagligen i Thailand också, likväl som dom kan hittas i Sverige.

Jag har däremot erfarenhet av väldigt många 100% frivilliga äktenskap där sinsod har förekommit trots att paret träffats och lärt sig tycka om varandra helt utan föräldrarnas medverkan.

Har faktiskt ännu inte varit på ett enda thailändskt bröllop där sinsod i någon form (sken eller äkta) inte funnits med som en stor och viktig del av själva cermonin.

Som Wille skrev, vissa saker gör man för att det är viktigt för diverse släktingar, inte för en själv(dop, konfirmation osv). Själv är jag t ex principiellt emot att gifta sig överhuvudtaget, vad förändrar ett papper, ett par ringar och ett löfte i kyrkan för något egentligen?  Men trots mitt principiella motstånd så gifte jag mig ändå därför att det var mycket viktigt för min fru och hennes anseende i hemmaomgivningen. Det samma med sinsod, det var för min blivande frus och hennes föräldrars anseendes skull jag gav den. Ungefär som när du klär dig i kostym och slips när du går på en väns bröllop i Sverige, komma i skitiga jeans och linné vore jäkligt respektlöst. Speciellt om du var best man och skulle handa över ringarna till brudparet framme vid kyrkoaltaret.

Som sagt, jag försvarar inte sinsod, tycker traditionen är förlegad och tror att den kommer att försvinna med amerikaniseringen av Thailand. Men så länge den är en realitet, och det är den idag, så kommer jag att acceptera traditionen och dessutom försöka förklara för thailandsrookies varför sedvänjan känns viktig för thailändare. Tycker dock inte du ska förväxla förklara med försvara.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag inte stött på TT och blivet medlem där för ett antal år sedan hade nog aldrig Fru vax föräldrar fått någon sinsod.

Det nämndes inte ett ljud om detta med sinsod inför vårt bröllop i Thailand och det var jag själv som frågade Fru vax om jag inte skulle betala sinsod. Kommer ihåg att hon storögd frågade hur jag kände till detta. Har läst på TT att man skall göra det sa jag.

De ville inte ha någon sinsod, men jag kände att jag verkligen ville följa den Thailändska traditionen som jag uppfattade den. Och det var viktigt för mig att visa min blivande fru och andra i omgivningen respekt.

Sinsod blev det, inte så stor, men så här efteråt har jag förstått att detta mitt egna initiativ var mycket uppskattat. Tror man och uppskattar traditioner så gör man på ett sätt, tror man inte på traditioner gör man på sitt sätt.

För övrigt så var Fru vax enligt denna tråds värderingar då alltså "billig" vid vårt giftemål, vill då för hennes skull påpeka att det har gått över med åren.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen Stefan5300

Du har naturligtvis rätt nordväst om ska det ju vara.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Vaxet

Jag ber om ursäkt. Men jag skrattade hjärtligt åt din sista rad.  Om hur Obillig frun blivit. Härligt skrivet och förlåt. Men håller såklart med till hundra och ska snart ge mig in i samma. Dags nu.

ps brukar alltid vara i jomtien. Ser att du skriver mycket om det stället. jag gillar det. :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...