Jump to content
IGNORERAD

Dyrt att gifta sig med en thailändsk medelklasskvinna?


magnbol

Recommended Posts

Quote

Rent generellt så kan man konstatera att det blir i dyraste laget om man gifter sig med en kvinna.

Det är de där jävla handväskorna som kostar.

De slipper man om man gifter sej med en man som har egen pung.

[move]

Äktenskapsekonomen Arne

[/move]

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    16

  • GammalDansken

    11

  • ban99arne

    9

  • mancon

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min tjej har kommer från Khon kean är 35år inga barn och inte gift sen tidigare och har studerat och har examen från Khon kean university i ekonomi, och har flyttat ensam till Bangkok och bott där 15år och jobbat på olika företag som "account" och skötit löner mm på företag

Har läst en del här på forumet och sett att de skiljer sig ganska mycket mellan hur mycket man betalar i sindod och till tjejens familj..

För min del så är inte pengar något direkt samtalsämne, vi skickar inte några pengar till hennes familj pga att dom har ett bra liv som dom har det med odlingar och butiker, mm dom har bra ekonomi ändå..

vi har pratat om giftemål, (vi är förlovade nu) och hennes familj säger att har ni inte så mycket pengar så gift er i Sverige och inte i Thailand för att slippa sinsod och en massa snack i området där dom bor..

Jag vill ju gifta mig i Thailand efter att ha sett så mycket bilder och berättelser här men får se hur de blir, tjejen tycker att de är onödigt att spendera pengar på de när vi kan ha ett billigare giftemål i Sverige..

Vi får se hur det blir, men troligen så blir de att gifta sig i Sverige och inte i Thailand.

Mvh Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min tjej har kommer från Khon kean är 35år inga barn och inte gift sen tidigare och har studerat och har examen från Khon kean university i ekonomi, och har flyttat ensam till Bangkok och bott där 15år och jobbat på olika företag som "account" och skötit löner mm på företag

Har läst en del här på forumet och sett att de skiljer sig ganska mycket mellan hur mycket man betalar i sindod och till tjejens familj..

För min del så är inte pengar något direkt samtalsämne, vi skickar inte några pengar till hennes familj pga att dom har ett bra liv som dom har det med odlingar och butiker, mm dom har bra ekonomi ändå..

vi har pratat om giftemål, (vi är förlovade nu) och hennes familj säger att har ni inte så mycket pengar så gift er i Sverige och inte i Thailand för att slippa sinsod och en massa snack i området där dom bor..

Jag vill ju gifta mig i Thailand efter att ha sett så mycket bilder och berättelser här men får se hur de blir, tjejen tycker att de är onödigt att spendera pengar på de när vi kan ha ett billigare giftemål i Sverige..

Vi får se hur det blir, men troligen så blir de att gifta sig i Sverige och inte i Thailand.

Mvh Tomas

Tycker som du att ni ska gifta er i Thailand, är nämligen skitkul.  :yahoo:

Det är väl bara att säga åt blivande fru och hennes föräldrar att ni lägger upp en "skensinsod" som ni får tillbaka dagen efter så är ju kostnaden för den borttrollad. För i övrigt så blir det förstås mycket billigare att anordna bröllop i Thailand än att göra det samma i Sverige. Dvs om man jämför en ungefär lika stor fest eller samma skara gäster.

Vill nog hävda att bröllopspengar räcker bra mycket längre i Thailand än vad dom gör i Sverige.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

flyttat ensam till Bangkok och bott där 15år och jobbat på olika företag som "account" och skötit löner mm på företag

I bästa välmening vill jag bara påpeka att det heter accountant. Om du presenterar henne som account framstår hon i bästa fall som adelsman men i sämsta fall som något mycket värre.

För övrigt så tycker jag att du ska följa Kims råd.

MVH

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I bästa välmening vill jag bara påpeka att det heter accountant. Om du presenterar henne som account framstår hon i bästa fall som adelsman men i sämsta fall som något mycket värre.  :kort:

För övrigt så tycker jag att du ska följa Kims råd.

MVH

Joints

:D:D:D:D:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Var lite hyggliga nu, och roa er inte för mycket på stackars Tomme77´s bekostnad.  :kort:

Med andra ord så kan väl Magister Träbock lägga band på sin iver att få

svinga sitt tillrättavisande svärd och pekpinne i tid och otid för att mota in felsägande elever i skamvrån.

Detta oberoende om det sker i all älskvärd välvilja...

Det behöver nog inte vara okunskap eller brist på annan briljans hos 77:an, bara för att han fonetiskt i stridens hetta lite olyckligt refererade till sin frus yrkesroll och kallade professionen för "a cunt" eller "a Count".

Snarare var det nog bara en ren tillfällighet, eller möjligen berodde det på att inlägget fick otursnumret 13.

Nej skämt åsido, så är det istället så att thailändare ofta väljer att förenkla och korta ner olika engelska ord efter tycke och smak.

Därav yrkestiteln "Account".

Om nu 77:ans fru jobbade med bokföring och dagligen brottades med att få ihop debit och kredit på olika konton dvs "accounts", så är det väl ganska lätt gjort att de båda väljer att hänvisa till att hon just jobbade som en "account" i Bkk.

Being an "Account" or not  - Just keep up the good work - And don't hesitate getting married if your account contains the right amount.

Try to be kind, it might pay off...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Quote

Forstar inte riktigt, har man inte rad att gifta sig sa far man val avsta? Ett klassiskt svensk giftermal kostar minst 100.000 SEK, for den som valjer en thaidam sa blir det 4-500.000 baht att spendera pa mat, klader, guld, festlokal, musik och sinsod. Borde racka langt, fast det kanske ar skillnad om man gifter sig med en thailandsk kvinna? Hon borde ju vara nojd med PUT och en etta med kokvra i Svedmyra...

Quote

Forstar inte riktigt, har man inte rad att gifta sig sa far man val avsta? Ett klassiskt svensk giftermal kostar minst 100.000 SEK, for den som valjer en thaidam sa blir det 4-500.000 baht att spendera pa mat, klader, guld, festlokal, musik och sinsod. Borde racka langt, fast det kanske ar skillnad om man gifter sig med en thailandsk kvinna? Hon borde ju vara nojd med PUT och en etta med kokvra i Svedmyra...

Jamen det handlar väl inte om det heller! Min fråga kommer utav att jag vill veta om jag verkligen "känner" min nya familj ordentligt. Jag har varit tillsammans med min flickvän i 1 år nu men jag har tidigare blivit blåst av en annan thailändsk kvinna på flera 100 000tals thb och vill bara försöka glömma det förra förhållandet. Men självklart ligger det som en tagg i mitt sinne och jag vill att detta ska fungera. Men när jag fick höra att sinsoden skulle vara så pass hög som 500 000 thb + 10 bath guld (ca 140 000thb) alltså ungefär en totalsumma på runt 700 000thb, om man räknar in kostnad för bröllopsfest, så känner jag mig tvungen att fråga andra om vad de har gett i sinsod.

Tyvärr har inte många skrivit hur mkt det gett i sinsod, synd för det var min fråga.

Jag tror inte att min flickvän är ute efter att luras inte heller hennes familj, möjligen är det så, som någon skrev, att de tror att jag har mer pengar änn jag faktiskt har. Detta till trots att jag verkligen försökt tala om att jag inte är särskilt rik med svenska mått mätt. Men med deras mått mätt blir det ju annorlunda.

Denna familj har förutom heltidsjobb som lärare, mamman, polis, pappan en liten butik med elektonikvaror. Så de är väl inte rika men i mina ögon kanske lägre medelklass.

Önskar att ni kan tala om vad ni själva har haft för sinsod så man kan jämföra bara.

Vore även bra om tjejer med thai ursprung ville ge sin synpunkt på vad som kan anses vara en "normal" sinsod. Min flickvän är snart 30 år, universitetsutb, inga barn och aldrig gift. Jag är 40.

Vad är det Thailändarna vill ha egentligen? Löss eller lögner?

"I'm hungry, give me lajs"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej magnbol.

Jag betalade 50.000 bath i Sinsod 2004, men då var det frugans andra bröllop.

När hon gifte sig första gången fick hennes mor 200.000 bath, och hon fick en del guld, har för mig att det var 1994.

För ett halvår sedan gifte sig frugans kusin, tidigare ogift och utan barn.

Hon är nog vad man kan kalla Bangkok-medelklass.

Hennes familj fick 200.000bath, och hon fick en diamantring och 5 bath guld.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Magnbo

Om du tycker att det är lite dyrt så pruta ned priset lite, säg till 350 000 baht.

Och betala 100 000 kontant och ta resten på avbetalning.

Jag känner till flera som har gjort på detta sätt, och då hinner du se om allt är ok.

Och riskerar inte att bli blåst igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinsoden varierar och oftast slutar med en förhandling.

Jag fick lägga 10.000 Thb 2006, då hade vi gjort upp med modern att 5000 Thb skulle gå till frugan efter ceremonin.

Men ars vad alla blev lurade, ingen hade räknat med att en syster till frugan snodde åt sig 5000 Thb och försvann från festen tillsammans med sin man. De blev tydligen lite sura eftersom jag inte vill köpa en skördemaskin åt dem så där pang på bara.

Kan säga att vi inte är tillsammans längre och har heller inte någon kontakt idag sedan drygt ett år.

/BB

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Blev så sent som i dag involverad i fru GD's yngsta sons ekonomiska bekymmer.

Hans sambos mamma (från Isaan, givetvis) har börjat kräva pengar och löfte om äktenskap.

Det, eller dottern retur till Sisaket, där mamman lär ha hittat en snubbe som enligt henne är beredd

att betala 200000 baht för dottern.

En mycket sorglig historie för dottern vill inte, men är uppfostrat att inte ifrågasätta mamma.

Mamman kräver 50000 baht nu + 2 baht guld + ett löfte om giftermål + 50000 baht när det ska verkställas nästa år.

Jag undrade vilken garanti de unga hade för att få del av åtminstone en del av dessa slantar men inte ens dottern

tror annat om mamman än att dom antagligen ska användas till en ny bil eller dylikt.

24 år är hon förövrigt, vacker som en dag men inte av ädel börd som man möjligen kan ana.

Det föll på fru GDs lott att försöka prata mamman från sina krav - för ingen i familjen har

ens i utsikt att komma över såpass mycket pengar, att det kan få tyst på henne.

Bägge studerar men sonen har ett jobb som kan finansiera både boende och studier för bägge

men absolut inte sinsod av den här kalibern.

Till historien hör att mamman aldrig skickat en baht för att hjälpa dottern med finansieringen av hennes studier i Bangkok

och att hon nu tycker det är en bättre idé att ta hem dottern trots att hon har mindre än ett år kvar till hon får sin

"Master degree" (tror jag det heter).

Vad enkelt det är för en annan att bara säga att hon ska skita fullständigt i sin penningsugna mamma

och det syns tydligt på flickan att det inte är en lösning som finns på kartan.

Hur som helst, så har jag läst här på MPR att sinsod är något som går att pruta på

så jag sa till fru GD att om vi ska hjälpa dom, så inte en baht mer än hälften

OCH att guldet ska gå direkt till dottern.

Det snacket gillade hon och lyckades med dotterns hjälp att få ner beloppet till överkomliga

30000 baht (till mamman) + 1 baht guld (till dottern) + bevittnat löfte om giftermål nästa år.

Helt jävla surrealistisk situation att sitta på en hypermoderna restaurant i Bangkok och förhandla avbetalning av

ett styck dotter på mobiltelefon men en av dagarna (på lördag meddelas det just nu efter ytterligare ett mobilsamtal)

kommer i allafall den omtalade mamman hit för att hämta betalningen.

En annan får då ännu en anledning att gråta över en för jävlig kronkurs :-)

mvh GD

 

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej BB och GammalDansken

Den förhandling ni beskrev är en nästan obehaglig situation för oss utlänningar.

Men det är helt normalt i Thailand, och man ska absolut inte vara rädd att pruta eller avbetala.

Tjejen förväntar sig också att mannen ska pruta och ha pengar över till dom själva.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej BB och GammalDansken

Den förhandling ni beskrev är en nästan obehaglig situation för oss utlänningar.

Men det är helt normalt i Thailand, och man ska absolut inte vara rädd att pruta eller avbetala.

Tjejen förväntar sig också att mannen ska pruta och ha pengar över till dom själva.

Mvh Isan Lover

Den är nog mera normal i Isaan än i resten av landet.

Fru GD varnade Son#2 från början, att det kunde bli problem för att lilla Moi är från just Isaan.

Sinsod är inget som ungdomarna ifråga själva önskar och en sed som, tror jag, är på väg att försvinna.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är aldrig billigt med fruntimmer och oftast är det svårt att få någon lönsamhet i dylika projekt.

Riskkapitalisten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Arne!

Nej lönsamhet och thaitjej rimmar illa ihop. Åtminstone ur falangens synvinkel. Lilla rika 20 åriga Noi gifter sig ju knappast med 55 årige Arne från Flen.

Obs att det troligen finns mer än en Arne i Flen och säkert någon som är just 55.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Bror, nu är ju fruntimmer ett globalt begrepp och finns i di flesta länder.

Rika fruntimmer har oftast en hög underhållskostnad och blir i längden betydligt dyrare.

[move]

Glo balle Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Arne!

Fruntimmer är framförallt ett väldigt omodernt ord och väldigt nedlåtande i många kvinnors öron.

Man kan ju nästan tro att ni ÄR en barröv.

Ulla- Lena BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste herr Arne!

Fruntimmer är framförallt ett väldigt omodernt ord och väldigt nedlåtande i många kvinnors öron.

Man kan ju nästan tro att ni ÄR en barröv.

Ulla- Lena BTT

Barrövar är vi väl allihopa? :crazy:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Bror, vad som är modernt eller omodernt bland kreti och pleti intresserar mig föga.

[move]

Modemissen Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Sinsod = hedenhöstid, tycker jag,  men å andra efter nästan 5 månader här i nordöstra isaan tycker jag väl att det är hedenhöstid förövrigt också,  men tusan vad jag trivs bra.  Men betala sinsod,  aldrig.  Men ska det bara "visas" massa pengar vid ett bröllop så kan man ju ta med sig en påse med monopolpengar

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej GammalDansken

"Den är nog mera normal i Isaan än i resten av landet.

Fru GD varnade Son#2 från början, att det kunde bli problem för att lilla Moi är från just Isaan.Sinsod är inget som ungdomarna ifråga själva önskar och en sed som, tror jag, är på väg att försvinna."

Ja i Isaan är sinsod fortfarande en del av brölloppet, men det är möjligt att det börjar ändra sig i städerna.

Hej Stefan5300

"Sinsod = hedenhöstid, tycker jag,  men å andra efter nästan 5 månader här i nordöstra isaan tycker jag väl att det är hedenhöstid förövrigt också,  men tusan vad jag trivs bra.  Men betala sinsod,  aldrig.  Men ska det bara "visas" massa pengar vid ett bröllop så kan man ju ta med sig en påse med monopolpengar"

Roligt att du trivs i Isaan fast du tycker att det är "hedenhöstid".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Hejsan Isan Lover,  det är väl lika bra att tillägga att jag trivs mycket bra här i Isaan,  så jag bokade om min biljett,  så jag beträder inte svensk mark förrän den 27 maj,  sen är det jobb i 5 månader,  men sen blir det förhoppningsvis flytt och bosättning i "hedenhösladet"

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...