Jump to content
IGNORERAD

Nån som vet något om denna skorpion?


arelius76

Recommended Posts

Tjejen blev biten av denna igår, hon säger att det är ingen fara.

 

Själv känner jag att det kanske är bättre att åka till doktorn för att vara säker.

 

Så om nån har tips på vilken sort det kan vara så vore jag ytterst tacksam.

post-10668-0-57685400-1403684519_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Jag har själv blivit stungen av en skorpion för två år sedan när vi flyttade en brädhög och visst gör det ont, smärtan var på både brännande och pulserande, men man dör nog bara om man är allergisk på något vis.

 

Dom vanligaste hos oss är helt svarta.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kärringen vart stungen av en för några år sedan å då svällde fingret upp rejält

Link to comment
Dela på andra sajter

Kärringen vart stungen av en för några år sedan å då svällde fingret upp rejält

 

Hennes eller ditt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen blev biten av denna igår, hon säger att det är ingen fara.

 

Själv känner jag att det kanske är bättre att åka till doktorn för att vara säker.

 

Så om nån har tips på vilken sort det kan vara så vore jag ytterst tacksam.

Hej,vet tyvärr inte art,Thailändska skorpioner är inte särskilt giftiga,har själv blivit stucken 3 ggr,väldigt smärtsamt, pulserande smärta i mina fall ca.24 tim, ingen svullnad, ingen klåda efteråt, om man inte är överkänslig och allergisk finns det ingen anledning att uppsöka sjukhus.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Ju mindre en skorpionart är desto farligare har jag lärt mig, men som sagt allergi mm kan orsaka större skada.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Här fann jag lite information, tydligen finns det inga giftiga (dödligt giftiga) varianter. Ungefär som getingstick, om man inte är allergisk.

http://www.siam-info.com/english/scorpions.html

 

 

The scorpions in Thailand do have venomous, however it is so mild that it is comparable to the sting of a bee or a wasp. The sting is painful but harmless, however some people might develop an allergic reaction. The sting should therefore be immediately disinfected.

 

Fanns ganska bra med information på den svenska netdoktor sidan, men blir man krasslig så är det nog säkrast att dra till sjukan i alla fall.

 

http://www.netdoktor.se/resemedicin/artiklar/spindlar-och-skorpioner/

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Krasslighet, svettning, hjärtklappning, förhöjt blodtryck, yrsel, dreglande, illamående, uppkastningar och diarré. De här symptomen ska behandlas som vid ormbett, och man bör snarast söka läkare.

 

 

Det låter mer som gula febern

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Krasslighet, svettning, hjärtklappning, förhöjt blodtryck, yrsel, dreglande, illamående, uppkastningar och diarré. De här symptomen ska behandlas som vid ormbett, och man bör snarast söka läkare.

 

 

Det låter mer som gula febern

 

Och ofta får man uppsöka (gyn)läkaren åxå. :)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...