Jump to content
IGNORERAD

Baksidan: Uteliggare i Borlänge......och Bangkok


Guest lars60

Recommended Posts

Tyvärr, tyvärr så finns dom överallt, i så väl som i Borlänge som i Bangkok...som på andra platser.

I Bangkok är det säkert mycket varmare än i Borlänge, på vintern, men det sociala skyddsnätet är helt olika.

En berättelse från Borlänge: http://www.dalademok...&epslanguage=sv

och en från Bangkok: http://translate.goo...3Dsv%26pwst%3D1

Som sagt:

"Vi har det ganska bra"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SatanG

    5

  • silom

    4

  • noBuzz

    3

  • Marlon

    3

Mest aktiva i denna tråd

Enis.

Otrevlig attetyd till människor som hamnar snett verkar du ha. Det finns många olika orsaker till varför folk kommer snett.

Jag skäms som Svensk ofta idag med den rådande attetyd samhället har mot folk och behandlar utsatta grupper. Tyvär röstar många personer och vill ha detta samhälle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvär så finns det många över hela landet, men det som gör mig arg är alla dessa så kallde hjälporgi.. som går med sina bössor.

Dom vill att man ska skänka en slant för krigsoffer i somalia eller vad det nu är för land, eller kolla bara på tv reklamen bli en fadder hjälp en i ett land som man aldrig kommer att besöka eller träffa nån ifrån.

Men inte en ända gång har jag sett en sådan person gå och samla in pengar till våra hemlösa, utan det är dom hemlösa som får stå och sälja tidning.

Och visst det är bra att dom får nåt att göra samt att det kommer in lite pengar till dom, men skulle nån så kallad hjälporgi.. komme en skramelbössa med syfte att hjälpa hemlösa då skulle jag skänka en slant men aldrig för nån orgi.. som samlar pengar sån nån kan åka dit för att få betald semester för att göra så kallad insast för det landet som personen i regel inte kan ett dyft om.

Frälsis har gjort några cd för dom hemlösa en gång med några kändisar, dom har jag köpt för att dom hjälper hemlösa.

För att inte tala om den dumma carola som hade en insamling till hemlösa, och dela ut DVD-spelare som julklapp till dom hemlösa.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

"tyvärr röstar många människor".Vi har väl röstat för det samhälle vi vill ha,är det inte det demokrati går ut på.Att det sedan finns uteliggare runt hela världen finns det många olika orsaker till,det är ingen drömtillvaro att inte ha tak över huvudet.Mvh Måne   :whistle:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

I många fall tror jag att det är andra som "bäddat" där man får ligga !

... och kanske just därför borde man skämmas över att problemet finns och har den omfattning det har.

Har iofs hört att det inte alltid är så lätt att hjälpa - inte alla kan eller vill bo "fast"

Den såkallade psykiatri-reformen som bl.a. syftade till att läga ner institutioner skickade många

från de samma direkt ut i hemlöshet.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Får nog hålla med Enis lite att som man bäddar får man ligga.

Jag skulle inte vilja ha ett gäng festande alkisar boende där jag bor. De flesta vräkningar bottnar nog inte bara i obetalda hyresavier utan en ansenlig mängd beror säkert på olika störande inslag.

Att vissa personer skiter i att följa regler och förordningar och hamnar på sniskan på grund av det är väl ingen annans fel?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT    Att vissa skiter i att följa vissa förordningar och regler kan göra att jag kan få sova på "skrynkliga lakan"så att säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tyvär så finns det många över hela landet, men det som gör mig arg är alla dessa så kallde hjälporgi.. som går med sina bössor.

Dom vill att man ska skänka en slant för krigsoffer i somalia eller vad det nu är för land, eller kolla bara på tv reklamen bli en fadder hjälp en i ett land som man aldrig kommer att besöka eller träffa nån ifrån.

Exactemente, tycker ej heller om att hjälpa människor som jag ej känner!

[move]Ohjälplige Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hemma, är det oftast frugan, som bäddar, där jag ska ligga.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Jag skäms som Svensk ofta idag med den rådande attetyd samhället har mot folk och behandlar utsatta grupper. Tyvär röstar många personer och vill ha detta samhälle

Och vad har det med att vara svensk att göra. Är vi värre än alla andra länders medborgare eller vad menar du?

Fan vad tramsigt med alla som "ska skämmas för att vara svenskar"

Får man fråga vad Du själv gör för alla bostadslösa?

Skulle du mot förmodan göra något utöver ingenting kan du väl vara stolt över att vara svensk, annars kan du skämmas och

då över dig själv.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur många bostadslösa det finns i Sverige i nådens år 2009? Skulle vara intressant att veta hur mycket det skulle kosta samhället att hjälpa dessa människor med bostad, drog och spritavvänjning,praktikjobb, etc. Jag tror det handlar om skitsummor och vi har råd. F_n, egentligen borde jag inte ens skriva något om pengar eller att "vi har råd". Borde bara vara att agera (hallå, hallåååååå alla politiker) och hjälpa dem som vill ha hjälp. Se till att hjälpa dem att bli drogfria, få ett jobb och hjälp med att få en bostad. Är jag naiv när jag säger: Hur svårt kan det vara att fixa detta problem om det bara finns vilja?

Ha det gött!

Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara i Stockholm enligt detta finns det en hel del.

Kort om hemlöshet

* Stockholms stad uppskattar att 3 370 människor i Stockholm saknar ett eget hem med allt vad det innebär.

* Ungefär 25 procent av dem är kvinnor.

* Enligt Socialstyrelsens räkning från 2006 finns det 3 863 människor i Stockholm som är hemlösa.

* Frivilligorganisationer som arbetar med hemlösa människor i Stockholm bedömer att antalet hemlösa människor är närmare 5 000.

* De flesta hemlösa människor har haft ordnade liv med bostad, jobb och familj. En skilsmässa, uppsägning eller annan kris i livet kanske så småningom ledde till vräkning. Gamla vänner och kontaktnät försvann.

Det är lätt att komma dit men svårt att ta sig därifrån. :unsure:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, om det finns 5.000 i Stockholm så antar jag (grovt) att det finns 5.000 i Göteborg och Malmö tillsammans. Anta sen igen att det finns 5.000 till i övriga landet. Totalt kanske 15.000 människor i hela Sverige. Kan vi verkligen inte hjälpa dessa? Som Jojje skrev, många kommer från ordnade förhållande och sen slås benen undan av någon anledning. Någon som vet varför det inte förekommer någon debatt i Sverige om detta? Eller gör det de i storstäderna? Bor själv i en mindre stad och här diskuteras detta tyvärr inte alls.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Visst skäms man över att någon ska behöva ligga ute och sova i ett land som Sverige.

Och inte minst att antalet ökar, och det är något att tänka på när det är val.

Att dom fattiga blir fattigare och dom rika blir rikare beror på att en majoritet av det svenska folket vill ha en sån utveckling.

Det var ingen hemlighet vad "det nya arbetar partiet" skulle genomföra om dom fick folkets stöd.

Vi måste välja mellan välfärd åt alla, eller sänkta skatter, slopad förmögenhets skatt och sänkt fastighets skatt som gynnar enskilda.

Jag har själv en klasskamrat ifrån grundskolan som blev bostads lös och dog utanför komunhuset för ungefär 15 år sedan.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

det är nog lättare än vad många tror att hamna utanför

du har en betalningsanmärkning

det blir skilsmässa/flytta ifrån sambon

arbetslös

SEN är du lurad..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

det är nog lättare än vad många tror att hamna utanför

du har en betalningsanmärkning

det blir skilsmässa/flytta ifrån sambon

arbetslös

SEN är du lurad..

Hej

Visst är det lite som skiljer ibland och vem som helst kan väl i princip drabbas av en personlig kris.

Men då måste vi ha ett skyddsnät som gör att folk ändå får mat och husrum, det är väl det minsta man kan begära.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvär så finns det många över hela landet, men det som gör mig arg är alla dessa så kallde hjälporgi.. som går med sina bössor.

Dom vill att man ska skänka en slant för krigsoffer i somalia eller vad det nu är för land, eller kolla bara på tv reklamen bli en fadder hjälp en i ett land som man aldrig kommer att besöka eller träffa nån ifrån.

Men inte en ända gång har jag sett en sådan person gå och samla in pengar till våra hemlösa, utan det är dom hemlösa som får stå och sälja tidning.

Och visst det är bra att dom får nåt att göra samt att det kommer in lite pengar till dom, men skulle nån så kallad hjälporgi.. komme en skramelbössa med syfte att hjälpa hemlösa då skulle jag skänka en slant men aldrig för nån orgi.. som samlar pengar sån nån kan åka dit för att få betald semester för att göra så kallad insast för det landet som personen i regel inte kan ett dyft om.

Frälsis har gjort några cd för dom hemlösa en gång med några kändisar, dom har jag köpt för att dom hjälper hemlösa.

För att inte tala om den dumma carola som hade en insamling till hemlösa, och dela ut DVD-spelare som julklapp till dom hemlösa.

Mvh

Nerike

Stadsmissionen http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_Stadsmission är en organisation som bla ägnar sig åt att hjälpa hemlösa,. För några år sen blev det en riktig skandal när det avslöjades att styrelsepersoner, i detta fall i Stockholm bett sig hutlöst skamligt åt. Det hade testamenterats ett antal attraktiva lägenheter till Stadsmissionen men i stället för att sälja dom på öppna marknaden så såldes dom till nära anhöriga till rena vrakpriserna.

Så kan det gå när man utgår från det kristna kärleksbudskapet som man påstår sig göra.

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...