Jump to content
IGNORERAD

NOn Immigrant B + Arbetstillstånd


janne_h

Recommended Posts

Jag har en liten fråga. Om någon har erfarenhet av detta.

Jag och min fru har registrerat upp en rörfirma i Bangkok..

Vi kommer enligt planerna att åka ner efter sommaren och skramla igång den på allvar.

Problemet är att jag sitter inne med den tekniska expertisen. Och bör därför kunna leda företaget arbetsmässigt när vi är i Thailand.

Kunna göra vissa kundkontakter och så vidare utan att arbeta illegalt i landet.

Vid samtal idag med ambassaden så säger dom att jag först måste söka ett Non immigrant B (innehar idag ett giltigt non immigrant O Multiple 1 år). När jag kollar på ambassadens hemsida. Så anger dom att ett Non immigrant B (Work) endast finns i single entry 3 månader.

Och att det inte går att få Arbetstillstånd i anknytning till mitt befintliga O visum.

Verkar lite overkill att jag ska söka om visumet efter varje utresa på en ambassad? Då jag behöver pendla mellan Sverige och Thailand för att kunna även sköta mitt svenska företag mm.

 

Har någon erfarenhet hur man löst detta praktiskt? Finns B visum som muliple från Thailand?

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som bör hända med B-visum + arbetstillstånd är att du ansöker om ett Extension of Stay direkt efter 3 månader baserat på att du har arbete och därför ger de längre inte ut ett-års visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som bör hända med B-visum + arbetstillstånd är att du ansöker om ett Extension of Stay direkt efter 3 månader baserat på att du har arbete och därför ger de längre inte ut ett-års visum.

Ok men som för mig som behöver vara i både i Sverige och Thailand och inte kommer att vara kanske mer än 2 månader åt gången i Thailand. Det är det som är problemet.

Jag har således kvar mitt Svenska företag och min svenska anställning med lön i Sverige.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok men som för mig som behöver vara i både i Sverige och Thailand och inte kommer att vara kanske mer än 2 månader åt gången i Thailand. Det är det som är problemet.

Jag har således kvar mitt Svenska företag och min svenska anställning med lön i Sverige.

 

Jag förstår problemet.

Bara förklarade varför de tagit bort multi entry varianten för B-visa.

 

Men nog ska det gå att få arbetstillstånd med Non O visa också?

Möjligen krävs ett Extension of Stay då också, men du kan väl ansöka om Multi Re-entry permit på förlängningen och på så vis slippa ansöka om nytt visum varje gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår problemet.

Bara förklarade varför de tagit bort multi entry varianten för B-visa.

 

Men nog ska det gå att få arbetstillstånd med Non O visa också?

Möjligen krävs ett Extension of Stay då också, men du kan väl ansöka om Multi Re-entry permit på förlängningen och på så vis slippa ansöka om nytt visum varje gång?

Nja enligt han som svarade på Ambassaden så var det endast Non Im B som gällde för arbetstillstånd ska kunnas sökas på Ministry of Labour.

Jag tror jag låter min fru forska i det hela. I värsta fall kan ju hon ringa till Thailands Immigration  för att kolla vad som gäller med dom.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja enligt han som svarade på Ambassaden så var det endast Non Im B som gällde för arbetstillstånd ska kunnas sökas på Ministry of Labour.

Jag tror jag låter min fru forska i det hela. I värsta fall kan ju hon ringa till Thailands Immigration  för att kolla vad som gäller med dom.

 

Ja, då är allt som vanligt.

Olika svar beroende på vem man frågar.

 

Har bekanta med arbetstillstånd och O visum.

Det bör alltså räcka med Non immigrant visum, oavsett typ, för arbetstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då är allt som vanligt.

Olika svar beroende på vem man frågar.

Har bekanta med arbetstillstånd och O visum.

Det bör alltså räcka med Non immigrant visum, oavsett typ, för arbetstillstånd.

Ja är det så är det ju en enkel match.

Bara att åka ner till Thailand och söka arbetstillstånd med alla papper från företaget så löser det sig förmodligen. Då jag redan har ett O visum som är giltigt till mars instämplat i passet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ta kontakt med dessa herrar, dom gör nog ungefär samma som du ska göra.

Svenskar allihop och har bra koll.

 

http://www.eps.co.th/sv/

Konkurrenter, slutar väl med att janne sitter i finkan om han följer deras råd :)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Konkurrenter, slutar väl med att janne sitter i finkan om han följer deras råd :)

Nog inga problem. Då dom jobbar i Pattaya. Och vi är lokaliserade i Bangkok.

Jag tror nog immigration är ett säkrare kort.

Eller att ringa till Ministry of Labour för information om arbetstillstånd.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Nog inga problem. Då dom jobbar i Pattaya. Och vi är lokaliserade i Bangkok.

Jag tror nog immigration är ett säkrare kort.

Eller att ringa till Ministry of Labour för information om arbetstillstånd.

Eps killarna bor i Thailand på heltid ,trevliga grabbar
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag kan nu konfirmera att det går alldeles utmärkt att söka arbetstillstånd med Non-O visum, precis som P3 skrev!

Varav Non-B är överflödigt att ändra till, som Ambassaden i Stockholm påstod.

Min fru hittade svaret bland frågor och svar på Labour departements sida på Thai. Samt att detta verifierades av en tjänsteman idag.

Man behöver dock ha med sig en kopia på ett vigselbevis.

 

Dock hamnade vi idag hos Labour Departement närmast oss. som bara hanterar förlängningar. Skall till Din Deang i morgon och  lämna in papperen på rätt ställe, som tar emot nyansökningar.

Dock blir man lite full i skratt att alla ansökningshandlingar endast är på Thai.

Min fru som får fylla i dessa så går det bra.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nu konfirmera att det går alldeles utmärkt att söka arbetstillstånd med Non-O visum, precis som P3 skrev!

Varav Non-B är överflödigt att ändra till, som Ambassaden i Stockholm påstod.

Min fru hittade svaret bland frågor och svar på Labour departements sida på Thai. Samt att detta verifierades av en tjänsteman idag.

Man behöver dock ha med sig en kopia på ett vigselbevis.

 

Dock hamnade vi idag hos Labour Departement närmast oss. som bara hanterar förlängningar. Skall till Din Deang i morgon och  lämna in papperen på rätt ställe, som tar emot nyansökningar.

Dock blir man lite full i skratt att alla ansökningshandlingar endast är på Thai.

Min fru som får fylla i dessa så går det bra.

Kan du med detta visum resa in och ut ur landet utan att förnya visumet?

Är det 1 ar som gäller för detta visum?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du med detta visum resa in och ut ur landet utan att förnya visumet?

Är det 1 ar som gäller för detta visum?

Mvh. SWED THAI

Non immigrant - O finns i 2 varianter. Single entry på 3 månader.

Eller som jag har 1 årsvisum som i praktiken fungerar så att jag kan åka ut och in i landet som jag vill. Men max 90 dagar på varje inresa.

Kan man få om man är gift med en thai.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har non b med wp och när jag åker till sverige köper jag bara en re entry.

Om jag förstått det hela rätt? Så kommer min multiple O fungera som vanligt efter jag fått arbetstillstånd. Och jag slipper ansöka om reentry?

Förmodligen för ett b visum är utfärdat med syfte på arbetstillstånd?

Det vill säga arbetstillståndet är beroende av visumet men inte tvärtom som med ett b visum.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Då har jag fått den blå boken.

Tjänstekvinnan på Department of employment verifierade att mitt arbetstillstånd och mitt non immigrant O multiple lever helt skilda liv. Jag kan således åka ut och in som jag vill i Thailand. Utan att jag behöver begära reentry som dom som har ett bussiness visa behöver göra.

5a5c398650b5d88b0a0aa56a917d6010.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...