Jump to content
IGNORERAD

Hyra och köra bil i Thailand


kenneth073

Recommended Posts

Det har vi aldrig märkt - vi har iaf aldrig behövt fylla på bensin.

Vi har förstås inget på flaket heller även om bergen i väst och norr kan vara sega.

När vi åkt 7 personer i vår Mitsubishi Triton Plus så drar den bensin istället för LPG stora delar av tiden. 

Med två personer så rörs aldrig bensinmätaren alls.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dannep4

    18

  • Tallviking

    15

  • leifen

    13

  • janne_h

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

När vi åkt 7 personer i vår Mitsubishi Triton Plus så drar den bensin istället för LPG stora delar av tiden. 

Med två personer så rörs aldrig bensinmätaren alls.

 

Vi är bara två för det mesta.

Hade fått för mig att den kunde dra mera eller mindre LPG men att det bara gick åt bensin när gasen var slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är bara två för det mesta.

Hade fått för mig att den kunde dra mera eller mindre LPG men att det bara gick åt bensin när gasen var slut.

Det sker automatiskt med elektronik så man märker det inte.

Smidigt men man skall vara medveten om lägre energiinnehåll i LPG.

 

Startar alltid på bensin och skiftar när motorn är nog varm eller har ork för lasten

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, inte om man hittar det i ett Cornflakes paket.

Ännu ett kvalitetsinlägg från Nerogubben.

Tack för att du bidrar med det du kan. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att hyra bil nästa gång vi åker till Thailand.Uppe i norra thai fixar alltid hotellen en förare med bil till en låg  kostnad,men det verkar vara svårare i bkk regionen. 

Har kört lite förut när vi åkt på tur med damens bror så jag

tror nog jag ska fixa att köra utan "lärare" också.

Är det bäst att hyra på suvan (har ingen lust att ge mig in i centrala bkk)?

Brukar försäkring vara med i priset och gäller den enbart för bilen eller är passagerarna försäkrade också?

Ni får gärna komma med tips ni som kan och vet.

Klarar man av bkk- Chiang rai på 2 dagar?

 

Det borde väl gå att flyga till Chiangmai och hyra bil där?

Om du sen ska till Bangkok så återlämnar du bilen där och flyger ner och hyr en ny på suvvan.

Om du ska köra upp så är vägen upp till CM väldigt bra. Då det är motorväg hela vägen så flyter det på som en dans.

http://www.chiangmaiairportonline.com/node/20

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rullar just nu i en Honda CRv i 20 dagar för ca 1300 baht per dygn från Hertz

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl gå att flyga till Chiangmai och hyra bil där? Om du sen ska till Bangkok så återlämnar du bilen där och flyger ner och hyr en ny på suvvan. Om du ska köra upp så är vägen upp till CM väldigt bra. Då det är motorväg hela vägen så flyter det på som en dans. http://www.chiangmai...ine.com/node/20

 

 

Min plan var att i sakta mak åka bil i  kanske en vecka upp till ch-r.göra avstickare till mae sot och andra alternativa vägar än motorvägen norrut.

Hemresan däremot tänkte vi köra motorvägen nonstop till Bkk via Saraburi,därav min fråga om hur lång tid det tar för en ovan förare.

Vi har ca 2 veckor på oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

500 SEK per dag för en pytteliten bil. Nästan 2500 baht.

Är inte det lite dyrt?

Kollade en vecka i januari 2015 och det blev 1480/vecka för en Toyota Vios inkl försäkringspaket

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rullar just nu i en Honda CRv i 20 dagar för ca 1300 baht per dygn från Hertz

Utan försäkring förmodar jag ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Enklast är väl internationellt körkort 250:- motormännen , OK mm fixar det, gäller i tre månader.

Hej

 

Har hört att Internationella körkort inte gäller i Thailand ?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Har hört att Internationella körkort inte gäller i Thailand ?

 

Mvh isan lover

Ja mycket har man hört.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej

 

Har hört att Internationella körkort inte gäller i Thailand ?

 

Mvh isan lover

Inte enbart det, man ska även ha ett giltig Svenkst körkort att visa vid behov. Man får köra i tre månader med den i Thailand.

Den är giltig i ett år och tar man en sväng utanför Thailand får man igen köra i tre månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Har hört att Internationella körkort inte gäller i Thailand ?

 

Mvh isan lover

 

Det är väl nånting som är allmänt känt vad som gäller... :)

 

Nej det är inte förbjudet att  köra på Internationellt körkort. Dock kan vissa mindre seriösa försäkringsbolag hävda att dom inte behöver betala. Om man inte har Thailändskt körkort. Är man där längre tid SKA man skaffa sig Thailändskt körkort.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter väldigt trovärdigt men som vanligt beror svar i Thailand på vem man frågar..

 

 

To drive or lease a car in Thailand as a tourist or visitor it is necessary to have either a Thai driving licence or a valid foreign driving licence with a photograph.

The foreign licence must either be in English, or be accompanied by an official translation into English or Thai.

 

The licence needs to have been issued by a country that has a treaty with the Thai government allowing the mutual acceptance of driving licences.

Most countries, including Australia, Canada, New Zealand, the UK and the USA have this agreement with Thailand

under the 1949 Geneva Convention on Road Traffic or the 1968 Vienna Convention on Road Traffic.

 

  Those in doubt should contact their embassy for advice

 

An International Driver's License/Permit (IDL/IDP) is also valid in Thailand, and available from a government department

or authorized auto club (Motormännen t.ex.) at a small expense.

 

A foreign driving licence valid under the 1949 or 1968 Conventions qualifies the licence holder to apply for the IDL/IDP,

and its holders may find that it is more often recognised and accepted by police and civil service officials.

Beware of the many IDP/IDL websites that are not legitimate.

 

If the driver is not a tourist or visitor but is a resident with a non-immigrant visa, then it is necessary to have a Thai driver's licence.

 

However, those with a foreign licence as described above or an International Drivers Licence are excused from doing the practical driving test

when applying for a Thai driving license.

 

Note: Although International Driving Licences are valid for up to one year after arrival in Thailand,

after three months many comprehensive insurance policies are made void if still driving on a foreign licence.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan försäkring förmodar jag ?

 

Tror du Hertz hyr ut bilar utan försäkring ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Har hört att Internationella körkort inte gäller i Thailand ?

 

Mvh isan lover

 

Du skall nog sluta "lyssna" så mycket och försöka hålla dig till Fakta istället lite oftare för det blir så otroligt fel så otroligt ofta för dig !

 

IDL fungerar alldeles utmärkt i Thailand. Det är ettårsvarianten som är godkänd i Thailand men du får bara nyttja det 90 dagar efter inresa. Skall du vara här längre är det thailändskt körkort du måste skaffa

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte enbart det, man ska även ha ett giltig Svenkst körkort att visa vid behov. Man får köra i tre månader med den i Thailand.

Den är giltig i ett år och tar man en sväng utanför Thailand får man igen köra i tre månader.

 

 

 

 

 

Ja vad är det som gäller egentligen. Det låter ju rimligt att det att det är från senaste innresan de 90 dagarna gäller.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad är det som gäller igentligen. Det låter ju rimligt att det att det är från senaste innresan de 90 dagarna gäller.

I Thailand så kan olika varianter gälla beroende på var i landet man är.

 

TIT

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand så kan olika varianter gälla beroende på var i landet man är.

 

TIT

Möjligen kan det finnas olika tolkningar om vad som gäller men jag tror nog att det finns en regel som gäller i hela landet när det gäller giltihetstiden för IKK.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att vara helt säker så gissar jag att ett internationellt kk är giltigt i 90 dagar.

Detta förutsatt att du inte bor i landet. Då skall du ha ett thailändskt dito.

Det i sin tur betyder att en Thailändska med svenskt körkort inte får köra på internationellt kk i Thailand eftersom hon ju "bor" i landet.

Om denna tolkning är korrekt så blir det följaktligen så att en utlänning som är registrerad i en husbok också "bor" i landet och behöver ett Thailändskt kk.

 

Anledningen till att jag tror ovanstående är en korrekt tolkning är att 90-dagarsregeln för internationella kk i Thailand är avsedd just för besökare och ej bofasta som skall ha ett thailändskt körkort.

 

Men som sagt så är jag inte helt säker. Kanske finns det någon annan som är det.

En sak är i alla fall klart. Och det är att samma regler gäller i hela landet men att kunskaperna om dom kan variera.

Men vid en eventuell alvarlig olycka så är det dom rätta reglerna som gäller i hela Thailand och dom varierar inte beroende på vart man är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du Hertz hyr ut bilar utan försäkring ??

Ursäkta frågan :not_i:

När det gäller Thailand vet man aldrig ,därav min fråga .

 

 

 

Tack för alla tips ,internationellt körkort verkar ju funka då med tanke att det är giltigt i 3 månader

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta frågan :not_i:

När det gäller Thailand vet man aldrig ,därav min fråga .

Tack för alla tips ,internationellt körkort verkar ju funka då med tanke att det är giltigt i 3 månader

Tror du kan vara ganska säker på att världens största internationella biluthyrning hur ut bilar som är försäkrade

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...