Jump to content
IGNORERAD

Hyra och köra bil i Thailand


kenneth073

Recommended Posts

Funderar på att hyra bil nästa gång vi åker till Thailand.Uppe i norra thai fixar alltid hotellen en förare med bil till en låg  kostnad,men det verkar vara svårare i bkk regionen. 

Har kört lite förut när vi åkt på tur med damens bror så jag

tror nog jag ska fixa att köra utan "lärare" också.

Är det bäst att hyra på suvan (har ingen lust att ge mig in i centrala bkk)?

Brukar försäkring vara med i priset och gäller den enbart för bilen eller är passagerarna försäkrade också?

Ni får gärna komma med tips ni som kan och vet.

Klarar man av bkk- Chiang rai på 2 dagar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dannep4

    18

  • Tallviking

    15

  • leifen

    13

  • janne_h

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag brukade hyra av Avis. De finns både ute på flygplattsen och inne i Bangkok, det går att promenera från Phlen chit BTS. Har även hyrt av dem i Pattaya, där finns på Dunsit hotel.

Några gånger har jag snålat och hyrt av mindre lokala bolag men det känns bättre med Avis. De har riktig försäkring och du får hjälp om det blir problem med bilen.

 

Att köra inne i Bangkok är inte så svårt. Det brukar inte gå så fort där. Men man måste såklart veta var man ska och planera filbyte i tid.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill rekommendera dig att skaffa thaikörkort om du ska köra.

Det är inga problem men kräver kopia på ditt kk,läkarintyg och

en adress.

Jag har en svåger som är polis i nakhon si thammarath och han

ringde mig speciellt att jag måste fixa kk då dom hade haft en

olycka med en farang som jag dock inte vet några detaljer om.

Men det kostar inget och jag hade fixat det.

Du gör det dessutom på en dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill rekommendera dig att skaffa thaikörkort om du ska köra.

Det är inga problem men kräver kopia på ditt kk,läkarintyg och

en adress.

Jag har en svåger som är polis i nakhon si thammarath och han

ringde mig speciellt att jag måste fixa kk då dom hade haft en

olycka med en farang som jag dock inte vet några detaljer om.

Men det kostar inget och jag hade fixat det.

Du gör det dessutom på en dag.

Jag behövde översätta kk på ambassaden samt ha intyg från img.på adressen 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart fixar man det och är det bara att skriva min frus bror adress?

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är väl internationellt körkort 250:- motormännen , OK mm fixar det, gäller i tre månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är man i Bangkok så är det en kopia på kk från amtbassaden.

Ett läkarintyg för 20-100 bath och ett adressintyg från

ambassaden eller närmsta polismyndighet.

Att få körkortet är helt utan problem,ett koll på att du kan

skilja på grönt och rött och ett reaktionstest och klarar man

inte det testet så ska man inte ha nåt körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart fixar man det och är det bara att skriva min frus bror adress?

Kopia på husbok som är signerad, samt kopia på brors ID också signerad.

 

Ett besök på Immigrations för 300 - 1000bath (vilket visa man har) för intyget som behövs för körkortet.

 

Kopia på det svenska körkortet, kopia på Internationella körkortet med sidan med thaispråket synligt, signaturer igen. 

 

Läkarintyget förstås, reaktionstest, färgseende på plats.

 

post-7697-0-83639600-1403615662.jpg

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade hyra av Avis. De finns både ute på flygplattsen och inne i Bangkok, det går att promenera från Phlen chit BTS. Har även hyrt av dem i Pattaya, där finns på Dunsit hotel.

Några gånger har jag snålat och hyrt av mindre lokala bolag men det känns bättre med Avis. De har riktig försäkring och du får hjälp om det blir problem med bilen.

 

Att köra inne i Bangkok är inte så svårt. Det brukar inte gå så fort där. Men man måste såklart veta var man ska och planera filbyte i tid.

 

Innan detta blir en "skaffa" körkorts tråd. Så vill jag även nämna att för att hyra från Avis krävs det ett kreditkort, altså ett kort med kredit från banken. Det duger inte med ett vanligt betalkort. Dessutom reserveras 20-30 000 bath på kontot tills bilen är återlämnad.

 

Ska vi ändå prata körkort så är det som berlitz säger. Ett internationellt körkort från motormännen räcker och är giltigt för turister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan detta blir en "skaffa" körkorts tråd. Så vill jag även nämna att för att hyra från Avis krävs det ett kreditkort, altså ett kort med kredit från banken. Det duger inte med ett vanligt betalkort. Dessutom reserveras 20-30 000 bath på kontot tills bilen är återlämnad.

 

Ska vi ändå prata körkort så är det som berlitz säger. Ett internationellt körkort från motormännen räcker och är giltigt för turister.

Det Internationella körkortet gäller i 90 dagar endast.

 

För den som reser ofta till Thailand så kan det vara klurigt om de 90 dagarna redan är förbrukade vid tidigare inresa/inresor.

 

Det enskilde tjänstemannen eller polisen avgör.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill rekommendera dig att skaffa thaikörkort om du ska köra.

Det är inga problem men kräver kopia på ditt kk,läkarintyg och

en adress.

Jag har en svåger som är polis i nakhon si thammarath och han

ringde mig speciellt att jag måste fixa kk då dom hade haft en

olycka med en farang som jag dock inte vet några detaljer om.

Men det kostar inget och jag hade fixat det.

Du gör det dessutom på en dag.

 

Nä, inte om man hittar det i ett Cornflakes paket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa även en GPS. Det underlättar.

 

Det går att köra från Chiang Mai till Bangkok på en dag, men 700 km är en bra bit även om det är motorväg mest hela tiden.

Vi gjorde det förra veckan.

Det är väl ungefär samma sträcka från Chiang Rai.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att hyra bil nästa gång vi åker till Thailand.Uppe i norra thai fixar alltid hotellen en förare med bil till en låg  kostnad,men det verkar vara svårare i bkk regionen. 

Har kört lite förut när vi åkt på tur med damens bror så jag

tror nog jag ska fixa att köra utan "lärare" också.

Är det bäst att hyra på suvan (har ingen lust att ge mig in i centrala bkk)?

Brukar försäkring vara med i priset och gäller den enbart för bilen eller är passagerarna försäkrade också?

Ni får gärna komma med tips ni som kan och vet.

Klarar man av bkk- Chiang rai på 2 dagar?

 

Efter strul med mindre hyrbilsbolag hyr vi numera alltid av Avis eller Hertz som har egna diskar med personal på flygplatsen. Enkelt och snabbt att både komma iväg samt lämna bilen när man är på väg hem igen. Vi har alltid kompletterat med hyrbilsbolagens extraförsäkring som ger en extra trygghet - men kolla också vad som ingår när du betalar med ditt kort.

 

Bangkok Chiang Rai borde ni klara på två dagar även om du får räkna med att det kan bli jobbigt om du är ovan med trafiken i Thailand. Sist körde vi Saraburi till Lamphun på en dag (drygt 70 mil tror jag) men det var en lång dag och inget jag rekommenderar för någon som är ovan. Även om vägarna är bra måste man hela tiden vara 100% uppmärksam och ett tips är att undvika att köra i mörker.

 

En bekväm och säker bil är att rekommendera och mitt tips är senaste modellen av Honda CR-V. Avsevärt mycket bekvämare och tystare än t ex Pajero Sport och Toyota Fortuner. Enda nackdelen är att den "saknar" extrasäten som Pajeron och Toyotan har.

 

Lycka till!

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar det att hyra?

Vi brukar betala någon i släkten ca 15000 och har då bilen - en nyare Mitsubishi pickup med plats till 5 i en månad.

 

Jag kör helst inte här i Thailand.

Jobbigt att hålla reda på vilken spak som är blinkers och vilken som startar torkarna.

Dessutom tror jag man måste vara Thai för att kunna förutse vad de andra trafikanterna kan tänkas hitta på vartenda ögonblick.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också rekommendera en GPS då det underlättar mycket. Eller rättare sagt skulle jag aldrig ge mig ut på någon längre bilresa i Thailand utan  :)

 

Vi har kört med GPS-appar som Tom Tom och gratisappen Waze och jag tycker att Waze är full tillräcklig även i Thailand.

 

Angående körkort kostar ett internationellt körkort 250 kr och kräver bara några minuters arbete så jag ser ingen anledning att lägga tid på att ordna ett thailändskt om man bara är på semester i Thailand.

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar det att hyra?

Vi brukar betala någon i släkten ca 15000 och har då bilen - en nyare Mitsubishi pickup med plats till 5 i en månad.

Kollade åt en kompis för 2 veckor sen Ok - lågäsong  toy.vios 1100- bht /dygn 5500/vecka 18 000 /mån

Större pic up 4 dörr 3.0 lit autom ca 50 % upp på priserna  1.a klass (högsta) försäkring inkluderat-självrisk 5000 bht vid olycka eller skada.

Priserna går nog å kohandla om det rör sig om längre tid 3-4 veckor eller mer,så sas det iaf mellan raderna..

Har hyrt där flera ggr så INGA problem med att tex hiita små repor etc vid återlämningen   

Tror nog det finns 100 tals olika uppgifter å svar - lycka till  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör men inte oftare än nödvändigt,oftast kör min sambo.m

Men eftersom jag är förtidig pensionär i Thailand så har jag

inte bråttom utan jag kör lugnt och försöker tänka alla tokerier

som mina medtrafikanter kan tänkas hitta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Har inte kört i Thailand (dock på Cypern som åxå kör på fel sida av vägen) och det blir ju jäkligt märkligt.

Rondellkörning tex blir ju bara helt fel känns det som...

 

Sen har väl Thailand högerregeln åxå, trots vänstertrafik samt (vad jag hört) att vid en olycka så är det alltid farangens fel...

för om han inte varit där så hade den olyckan inte inträffat enligt Thai logik.

 

Att dom sen hade variabelt antal filer och att traktorer, moppar och annat körde mot trafiken på motorväg var ju åxå nåt jag såg dagligen i mahasharakam.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar det att hyra?

Vi brukar betala någon i släkten ca 15000 och har då bilen - en nyare Mitsubishi pickup med plats till 5 i en månad.

 

Jag kör helst inte här i Thailand.

Jobbigt att hålla reda på vilken spak som är blinkers och vilken som startar torkarna.

Dessutom tror jag man måste vara Thai för att kunna förutse vad de andra trafikanterna kan tänkas hitta på vartenda ögonblick.

Tidigare brukade jag betala 500b per dag med förare inom bekantskapen, bränsle tillkom förstås. 

Det ger ju 15.000b för 30 dagar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare brukade jag betala 500b per dag med förare inom bekantskapen, bränsle tillkom förstås. 

Det ger ju 15.000b för 30 dagar.

 

Inte helt orimlig ersättning då - inte minst då de säger sig inte vill ha något alls.

Denna bilen kör på LPG, så den är billig att åka i även om den är stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar det att hyra?

Vi brukar betala någon i släkten ca 15000 och har då bilen - en nyare Mitsubishi pickup med plats till 5 i en månad.

 

Jag kör helst inte här i Thailand.

Jobbigt att hålla reda på vilken spak som är blinkers och vilken som startar torkarna.

Dessutom tror jag man måste vara Thai för att kunna förutse vad de andra trafikanterna kan tänkas hitta på vartenda ögonblick.

 

Hyr du en bil av större modell hos ett större företag får du nog räkna med 35-45 k för en månad.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte helt orimlig ersättning då - inte minst då de säger sig inte vill ha något alls.

Denna bilen kör på LPG, så den är billig att åka i även om den är stor.

LPG och stadstrafik eller tung last går inte så bra ihop, då tar automatiken över till den kraftigare bensin 91 eller E 20 och då blir det dyrare.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

LPG och stadstrafik eller tung last går inte så bra ihop, då tar automatiken över till den kraftigare bensin 91 eller E 20 och då blir det dyrare.

 

Det har vi aldrig märkt - vi har iaf aldrig behövt fylla på bensin.

Vi har förstås inget på flaket heller även om bergen i väst och norr kan vara sega.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...