Jump to content
IGNORERAD

Hyra och köra bil i Thailand


kenneth073

Recommended Posts

Nu är det så här att min fru besitter dubbla medborgarskap men innehar enbart ett svenskt körkort för bil.

Med ditt resonemang så får hon då köra på ett internationellt kk om hon reser in på sitt svenska pass med visa On arrival, medan hon i inte får det om hon reser in på det thailändska passet.

Jag litar inte på att du har rätt i det här fallet.

 

Det blir väl på samma sätt som när en svensk bosatt i Thailand och utskriven från Sverige reser in i Sverige ett tag som "turist" (mindre än 6 månader)

 

Han man inget svenskt körkort alls får man köra upp till ett år från det att man kommit hit på sitt thailändska körkort

 

Dock gäller inte detta om du har en svenskt körkort som av någon anledning är tillfälligt indraget

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dannep4

    18

  • Tallviking

    15

  • leifen

    13

  • janne_h

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

TV har rätt, åker hon in på svensk pass, så är den "Thailendska personen" inte i Thailand hon är

"utcheckat " från hemlandet och finns inte där. Reser hon in med Thaipass får hon tex ingen hjälp av

Svensk ambassad vid problem.

Men som jag skrev förut du verkar inte gilla svaren du får när dom inte överensstämmer med din överbevisning.

Så kontakta Thai myndighet

Nu betvivlar ju jag att inresestämpeln beroende vilket pass den sitter i är avgörande för hjälpen av ambassaden. Däremot så är det så att är man dubbelmedborgare svensk och thai. Så Betraktar Sverige alltid personen som thailändare om man är i Thailand.

Då Sverige inte har jurisdiktion över medborgare i det land man befinner sig. Men man kan i alla fall göra ärenden på ambassaden som gäller det svenska medborgarskapet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ditt resonemang så är en thailändsk kvinna bosat i Sverige med dubbla medborgarskap och innehavare av svenskt körkort turist i Thailand?

Menar du att det gör någon skillnad om hon rest in på svenskt eller thailändskt pass?

 

Tillåt mig tvivla på att det är så enkelt.

Jag vidhåller mitt tidigare påstående i inlägg 48 tills någon visar en trovärdig källa som säger något annat.

 

Enligt Thailand så är hon bosatt i Thailand.

 

En thailändsk kvinna som reser in på svensk pass får visum i 30 dagar precis som jag

och åker på overstay om hon stannar längre. Hon ses i det fallet som svensk turist.

 

Kan tyckas konstigt men det är det å andra sidan mycket i Thailand som är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu betvivlar ju jag att inresestämpeln beroende vilket pass den sitter i är avgörande för hjälpen av ambassaden

 

Enligt brev som följde med frugans Svenska medborgarskap är det så. Och om jag

 

inte skall ta brev från Svenska myndigheter som lagenliga  så ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan vad krångligt det blev att köra bil i Thailand...

Själv har jag hyrt / lånat bil under nästan varje resa, under snart 30 års tid...

Alltid sett till att man åtminstone har kopior på försäkringen, alltid haft ett svenskt körkort med, och ganska ofta haft ett internationellt...

2 gånger har jag fått betala ett par hundra, ( mest för att jag inte orkat bråka ),men de flesta gånger har det aldrig varit några problem... :thumbsup:

 

Vänstertrafiken kommer man in i fortare än man tror...kan kännas lite ovant att växla med vänsterhanden, så en automat kan vara bra första gången...att vindrutetorkarna åker på, istället för blinkers, ibland, är ju petitesser...

Men se till att skaffa en gps! Det bästa jag gjort, så man slipper alla thai i bilen som "vet vägen", och gestikulerar åt alla håll, efter man passerat korsningarna...!

 

Kör bil i Thailand, det ger en större upplevelse av landet...!

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här. Har alltid själv kört bil i Thailand alla år och har inga som helst problem med det. Oftast hyrd bil från någon av de större biluthyrningarna men ibland har jag lånat bil inom familjen

 

Automat kan rekommenderas, inte minst för att man då kan koncentrera sig mer på själva körningen

 

Och GPS är ett måste tycker jag. Kör alltid numera med min Garmin med uppdaterade kartor

 

Bangkok är väldigt lugnt att köra i eftersom det går så sakta

 

Men jag vet också att det är väldigt personligt

 

Svågern skulle aldrig sätta sig bakom ratten i Thailand. Han skulle bli totalstressad och krocka efter bara några mil

Han är livrädd för att köra i Stockholm och håller sig bara på de stora genomfartslederna och åker hellre lång omväg än kör genom stan

Här i Thailand hyr han moppe och en med sidovagn när familjen är med

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väl på samma sätt som när en svensk bosatt i Thailand och utskriven från Sverige reser in i Sverige ett tag som "turist" (mindre än 6 månader)

 

Han man inget svenskt körkort alls får man köra upp till ett år från det att man kommit hit på sitt thailändska körkort

 

Dock gäller inte detta om du har en svenskt körkort som av någon anledning är tillfälligt indraget

 

En svensk som är utskriven från Sverige får köra på sitt Thailändska körkort i Sverige. Det är vi helt överens om.

Men min fru som är bosatt i Sverige är inte utskriven från Thailand på samma vis utan fortfarande folkbokförd I Thailand precis som alla andra thai.

Om hon hade varit utskriven från Thailand hade jag köpt ditt resonemang.

 

Du skriver som om du vore helt säker på din sak. Men jag tror du gissar liksom jag gör om vilka regler som egentligen gäller i dessa fall.

 

Frågan är inte vad polisen säger vid vägkanten utan vad som händer vid en alvarlig olycka.

Det är då skillnaden mellan ett giltigt och ett ogiltigt körkort kan vara helt avgörande.

Link to comment
Dela på andra sajter

En svensk som är utskriven från Sverige får köra på sitt Thailändska körkort i Sverige. Det är vi helt överens om.

Men min fru som är bosatt i Sverige är inte utskriven från Thailand på samma vis utan fortfarande folkbokförd I Thailand precis som alla andra thai.

Om hon hade varit utskriven från Thailand hade jag köpt ditt resonemang.

Du skriver som om du vore helt säker på din sak. Men jag tror du gissar liksom jag gör om vilka regler som egentligen gäller i dessa fall.

Frågan är inte vad polisen säger vid vägkanten utan vad som händer vid en alvarlig olycka.

Det är då skillnaden mellan ett giltigt och ett ogiltigt körkort kan vara helt avgörande.

Thailand har inget system med "utskriven" och åker din fru till Thailand med ett svenskt pass och ett giltigt svenskt körkort och ett IKK med sig har jag väldigt svårt att se hur hon enligt gällande regler inte skulle följa reglerna och hennes körkort inte skulle vara giltigt de flrsta 90 dagarna

Det är ju dessutom extremt lätt att få ett thailändskt körkort ned dom premisserna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det avgörs nog inte i husboken utan avgörs vilket typ av visa du har

 

Du kan knappast kallas "bofast" om du är här på 30-dagars turistvisum

Hej

 

Rätt ett 30 dagars visum ska normalt inte räcka för att få ett Thailändskt körkort.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

det är jag rätt säker på .hur ska dom annars kunna bistå turister/besökare .tror nog dom kan förklara för sin by kollega vad som gäller

om det skulle uppstå problem ..

Hej

 

Själv tycker jag att Turistpolisen verkar vara lite underordnad den vanliga polisen och jag tvivlar starkt på att en bypolis i Sakohn Somewere skulle bry sig om vad en Turistpolis 100 mil därifrån tycker.

 

Men skulle man driva det tillräckligt långt skulle man förmodligen få rätt, men det skulle nog ändå orsaka en del besvär, leda till några dagars arbete och vissa kostnader,

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tycker jag att Turistpolisen verkar vara lite underordnad den vanliga polisen och jag tvivlar starkt på att en bypolis i Sakohn Somewere skulle bry sig om vad en Turistpolis 100 mil därifrån tycker.

Men skulle man driva det tillräckligt långt skulle man förmodligen få rätt, men det skulle nog ändå orsaka en del besvär, leda till några dagars arbete och vissa kostnader,

Mvh isan lover

Sakohn Somewhere 555555, även en blind höna. . . .

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv tycker jag att Turistpolisen verkar vara lite underordnad den vanliga polisen och jag tvivlar starkt på att en bypolis i Sakohn Somewere skulle bry sig om vad en Turistpolis 100 mil därifrån tycker.

 

Men skulle man driva det tillräckligt långt skulle man förmodligen få rätt, men det skulle nog ändå orsaka en del besvär, leda till några dagars arbete och vissa kostnader,

 

Mvh isan lover

 

det kan kanske vara så, skulle själv bara kontakta turistpolis vid allvarligare/dyrare situationer .annars skulle jag nog föda bypolisen med lite svarta pengar, egentligen för jävligt

men bekvämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Rätt ett 30 dagars visum ska normalt inte räcka för att få ett Thailändskt körkort.

Mvh isan lover

Det var inte det jag skrev en så hur kan jag då ha "rätt"

Läser du aldrig vad folk skriver utan att förvanska det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade när jag var 19 Amerikanskt körkort från Florida. När jag kom hem till Sverige fick jag inte köra på det efter som jag är Svensk medborgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det underligt att en enkel fråga om lång tid det kan ta att köra från A till B drar igång stenbordsexperter, begåvningsreserver och landbaroner som alla TROR och TROR och TROR

hur det är eller hur det kanske kan vara här i Thailand. De vettiga svaren, med länkar till vetandet, blundar de helt för och fortsätter att sprida sin TRO som en påtänd frikyrkopredikant.

 

 

 

Oscar,som vet och kört bil i Thailand sen 1987.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att du har koll på läget Oscar, och att du kört bil sen 87 i Thailand betyder faktiskt inte ett skit!

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att du har koll på läget Oscar, och att du kört bil sen 87 i Thailand betyder faktiskt inte ett skit!

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

 

Fortfarande har ingen presterat en länk till vart man kan läsa sig till vad som gäller.

Vi får nog fortsätta tro och göra våra egna tolkningar precis som bypolisen gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har inget system med "utskriven" och åker din fru till Thailand med ett svenskt pass och ett giltigt svenskt körkort och ett IKK med sig har jag väldigt svårt att se hur hon enligt gällande regler inte skulle följa reglerna och hennes körkort inte skulle vara giltigt de flrsta 90 dagarna

Det är ju dessutom extremt lätt att få ett thailändskt körkort ned dom premisserna

Man kan lätt jämföra det med upphovet till dom svenska reglerna. Tidigare kunde svenskar som hade indraget körkort åka till Gibraltar och skaffa sig ett nytt körkort. Och på så sätt kunna fortsätta att köra lagligt i Sverige.

Thailändska reglerna är liknande våra gamla regler då det inte finns spärrar mot dubbla körkort eller utländska körkort för medborgare oavsett vad dom är skrivna.

Med andra ord kunde man även göra det tricket i Sverige tidigare med ett thailändsk internationellt körkort i Sverige. På samma premisser som thailändare som är turister kunde /kan köra i Sverige på internationellt körkort.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan lätt jämföra det med upphovet till dom svenska reglerna. Tidigare kunde svenskar som hade indraget körkort åka till Gibraltar och skaffa sig ett nytt körkort. Och på så sätt kunna fortsätta att köra lagligt i Sverige.

Thailändska reglerna är liknande våra gamla regler då det inte finns spärrar mot dubbla körkort eller utländska körkort för medborgare oavsett vad dom är skrivna.

Med andra ord kunde man även göra det tricket i Sverige tidigare med ett thailändsk internationellt körkort i Sverige. På samma premisser som thailändare som är turister kunde /kan köra i Sverige på internationellt körkort.

 

Vet du vart detta finns att läsa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du vart detta finns att läsa?

Det går säkert om du söker på det.

Om inte jag minns fel? Så var det nån gång under 90 talet som dom svenska reglerna för att det vart populärt att åka till Gibraltar och skaffa körkort. För att gå runt en körkortsindragning ändrades.

Tidigare så kunde man som svensk. Åka på vilket körkort som helst som Sverige godkände normalt.

Och sen EU medlemskapet så vart det extremt lätt att skaffa körkort i annat EU land. Och först då vart det ett problem som uppmärksammades och vart korrigerat av riksdagen genom lagändring.

Där har du orsaken till den svenska begränsningen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går säkert om du söker på det.

Om inte jag minns fel? Så var det nån gång under 90 talet som dom svenska reglerna för att det vart populärt att åka till Gibraltar och skaffa körkort. För att gå runt en körkortsindragning ändrades.

Tidigare så kunde man som svensk. Åka på vilket körkort som helst som Sverige godkände normalt.

Och sen EU medlemskapet så vart det extremt lätt att skaffa körkort i annat EU land. Och först då vart det ett problem som uppmärksammades och vart korrigerat av riksdagen genom lagändring.

Där har du orsaken till den svenska begränsningen.

 

Dom svenska reglerna känner jag till. Jag menade naturligtvis var jag kan hitta dom thailändska reglerna.

Det verkar råda en hel del olika uppfattningar om vad som gäller i Thailand bland forumets medlemmar.

Troligen gäller lika många olika uppfattningar bland bypoliserna.

 

Men om du som utlänning råkar ut för en allvarlig trafikolycka i Thailand och det visar sig att ditt internationella körkort inte var giltigt för att du var registrerad i en husbok och följaktligen "bosatt" i landet. Då är det kanske inte lika kul.

 

Därför skulle jag uppskatt om man kan läsa om dessa regler någonstans. Eftersom du säger att du vet hur det är måste du ju fått uppgiften från någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med länkar och citat ang regler, är att de inte hjälper att visa upp när man behöver dom.

 

Det vill till ett rejält papper på Thailändska med mycket stämplar för att övertyga en bypolis

(som kanske egentligen ångrar att det var en farang han stoppade men inte kan ta sig därifrån utan att tappa ansikte).

Det går prestige i många (mindre) ärenden, tror jag.

 

Det mest effektiva var när frugan ringde telefonsamtal till någon polishöjdare i Bangkok som hon hade turen att känna..

Det funkade brutalt, trots att brottet: körning mot enkelriktat var uppenbart :-)

 

Så ska det naturligtvis inte behöva vara men i Thailand kan vadsomhelst hända.

Det kan det iofs också i Sverige: Domstolar dömer ibland så man häpnar, men där är det åtminstone transparens.

 

Vilket körkort som funkar bäst kan låta som en enkel fråga men det finns tyvärr många svar, som kan vara riktiga eller fel.

99% har förstås, som tur är, inte behövd testa om de gjorde rätt, för det blev ingen olycka som du säger.

 

 

mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

internationella körkortets sista sida är numera på thailändska så by polisen kan läsa där

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Hej

 

Själv tycker jag att Turistpolisen verkar vara lite underordnad den vanliga polisen och jag tvivlar starkt på att en bypolis i Sakohn Somewere skulle bry sig om vad en Turistpolis 100 mil därifrån tycker.

 

Men skulle man driva det tillräckligt långt skulle man förmodligen få rätt, men det skulle nog ändå orsaka en del besvär, leda till några dagars arbete och vissa kostnader,

 

Mvh isan lover

 

 

precis ett ikk är en översättning av ditt befintliga körkort och kan by polisen läsa så är det inga problem :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom svenska reglerna känner jag till. Jag menade naturligtvis var jag kan hitta dom thailändska reglerna.

Det verkar råda en hel del olika uppfattningar om vad som gäller i Thailand bland forumets medlemmar.

Troligen gäller lika många olika uppfattningar bland bypoliserna.

 

Men om du som utlänning råkar ut för en allvarlig trafikolycka i Thailand och det visar sig att ditt internationella körkort inte var giltigt för att du var registrerad i en husbok och följaktligen "bosatt" i landet. Då är det kanske inte lika kul.

 

Därför skulle jag uppskatt om man kan läsa om dessa regler någonstans. Eftersom du säger att du vet hur det är måste du ju fått uppgiften från någonstans.

 

Då tar vi det från början. Du får köra 90 dagar på IKK efter varje inresa. Ska du stanna längre i landet så MÅSTE du skaffa dig ett Thailändskt körkort.

Detta går naturligtvis att kolla med körkortsmyndigheten vad som gäller i Thailand.

Vad gäller Utlandsboende Thailändare. Så är dom en ickefråga i regelverket. Då dom flesta thailändare med utländska körkort även innehar ett Thailändskt dito.

Men om det skulle hända att en thailändare blir stoppad med ett IKK och ej har thailändskt dito. Så gäller naturligtvis samma regel för denne. Som för faranger i den frågan. Om hon kan åvisa att hon bott längre tid utomlands. Och ej detta tillfälle vistats i landet längre än 90 dagar.

Jag skulle däremot vilja påstå att det är mera regel än undantag att detta problem aldrig uppstår. I.o.m att den Thailändska personen kan byta in sitt utländska körkort precis som en farang.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...