Jump to content
IGNORERAD

jatropha träd


Opulentus

Recommended Posts

Hej jag har läst lite om jatropha träd och de ska kunna odlas nästan vart som helst vilket betyder att det skulle gå bra i isaan. Jag tänkte kolla med er här om det är någon som har koll på inkomster med jatrophaodlingar och om det eventuellt finns någon uppköpare i närheten av Udon thani.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Isan Lover

Hej Kadde

Jag har också hört talas om jatropha träd men vet ännu inte något om det.

Men Forestry Department i Thailand uppmanar folk att plantera olika trädsorter,

och ger bidrag och tilhandahåller plantor.

Men om denna trädsort finns med där vet jag inte.

Själv planterar vi eucalyptus träd på våra marker, och vi har numera 32 rai med "euca".

Men vi ska plantera Mai Sak (teak) och Mai Dou (annan hardwood) med hjälp av Forestry Department nästa resa.

Dessa växer långsammare men är väldigt attraktiva och ger bra betalt.

Men man måste ha tillstånd för planteringen annars är det förbjudet att avverka dessa trädsorter.

Detta pga att dom nästan är utrotade.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har fått lite mer info nu. Något företag var ute i min tjejs by häromdagen och erbjöd folk om de började odla jatropha eller sabo dum på thai att de får plantorna gratis samt en gödning. De sa även att de betalar 5 bath/ kilo osorterat och upp till 20 bath/ kilo för rensade nötter beroende på kvalitet. Men jag har inte lyckats lista ut hur mycket plantorna kan producera / rai jag har läst siffror allt emellan 800 kg/ rai till 4500 kg/ rai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...