Jump to content
IGNORERAD

Kambodjaner flyr Thailand efter kuppen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Vad önskar du dig som straff då? Vore ju dubbelmoral om du inte tog det själv också.. :)

Det där får du nog förklara så att jag begriper!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 553
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    88

  • turisten

    32

  • MaiChai

    29

  • Tallviking

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vad önskar du dig som straff då? Vore ju dubbelmoral om du inte tog det själv också..:)

Ofta när man anställer olaglig arbetskraft så bötfälls man, tillräckligt mycket eller olagligt så blir det nog rättegång.

Så är det i de flesta demokratiska länder.

Jo men.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där får du nog förklara så att jag begriper!

 

 

Ni har väl medverkat i detta nån gång så det har varit möjligt att utnyttja dessa människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har väl medverkat i detta nån gång så det har varit möjligt att utnyttja dessa människor.

Nej, inte direkt.

Möjligen indirekt utan vetskap?

Jo men.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har väl medverkat i detta nån gång så det har varit möjligt att utnyttja dessa människor.

Det kanske du har, men det betyder inte att andra gör likadant!

Även om jag hade dom möjligheterna, tycker jag att människor har rätt till ett drägligt liv så det skulle aldrig falla mig in att uttnyttja folk olagligt eller oetiskt till egen vinning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske du har, men det betyder inte att andra gör likadant!

Även om jag hade dom möjligheterna, tycker jag att människor har rätt till ett drägligt liv så det skulle aldrig falla mig in att uttnyttja folk olagligt eller oetiskt till egen vinning.

Nej du bara bidrar till det, eller har du verkligen koll på vem du köper dagligtjänster av? Knappast din hycklare..
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har väl medverkat i detta nån gång så det har varit möjligt att utnyttja dessa människor.

Du själv då? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du bara bidrar till det, eller har du verkligen koll på vem du köper dagligtjänster av? Knappast din hycklare..

 

Jag antar att du bara går på restauranger som har mat som är garanterat etisk framställd i sin minsta beståndsdel?

Att du är säker på att fiskrelaterad mat du äter i Thailand. Ej kommer från någon av slavbåtarna som fiskar utanför Thailands kuster?

Att när du köper kläder är säker på att alla kläder och råvaror är etiskt framställda?

Att du i övrigt inte åker bil. Då framställningen av drivmedel eventuellt ej är etiskt framställd? För annars kan vi bara konstatera att du är den största hycklaren.

 som dömer andra

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du själv då?

Detsamma gäller dig som gärna anklagar IL..:) Jag bidrar mer än gärna till deras levebröd om jag råkar befinna mig på turistområden tex. Brukar ge en extra slant vid sidan om så inte ägaren själv tar det typ dricks. Kan bara ana hur svårt det skulle vara om jag själv inte kunde ge mitt barn mat för dagen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer,hårdare tjejer och killar har jag inte sett i Sverige iaf.. :) Försöker hålla tempot med dem så gått det går

men värmen är olidlig och inte får jag betalt av frugan heller.. :)

En kompis försökte hjälpa till och han föll bokstavligt efter några timmar.. :rotfl:

Hjälpte till I en melonfält men de blev oroliga för min hälsa och fick pallra iväg därifrån.

Man svettas ju som en gris.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du bara bidrar till det, eller har du verkligen koll på vem du köper dagligtjänster av? Knappast din hycklare..

Bidrar inte du till något sådant då är du att gratulera!

Jag har varken tid eller kunskap att bedömma vilka som uppfyller alla krav som kan ställas på anställdas förhållanden, etisk och miljöriktighet, och anser heller inte att jag utgett mig för att göra det. Försöker göra rätt för mig och köper ofta miljöriktigt. T.ex ekologisk öl. Men en och annan jätteräka brukar slinka ner. 

 

Fast tråden handlar mera om de verkliga bovarna och inte om att vanliga människor ska ha dåligt samvete för att de blir förda bakom ljuset. När de verkliga bovarna är brottslingar som borde ställas inför rätta.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svart att deltaga i hyllningskoren, det finns fler anledningar till att det ser ut som det gor pa den svarta arbetsmarknaden i Thailand.

Om man ser det fran den huimanitara sidan sa gissar jag att det inte skulle finnas en enda kotte utlandska svartjobbare om det funnits arbetstillfallen i hamlandet, man maste ocksa se det ur den svartjobbandes synvinkel, hur kul ar det att inte kunna ge sin barn mat, att se sina foraldrar bli sa utmarglade att dom inte ens orkar ur sangen pa dagarna, tvingas att salja sitt bohag  eller lana for det dagliga uppehallet, da tror jag man tar chansen till atminstonne overleva eftersom det erbjuds tillfallen till det i grannlandet, visst vore det att foredra att alla ansokte och fick arbetsvisa, men sadan ser inte verkligheten ut for dessa manniskor.

Jag har svart att jubla over dessa manniskors ode!

 

Jag ar dock tacksam att juntan tagit tag i problemet, dock tycker jag att man pa sedvanligt Thaimaner ser sin egen perfektionism och andra som inte vardiga medmanniskor, den Thailandska nationalismen tenderar ibland att ga over styr, men som sagt, bra att det gors nagot, men jag hade hellre sett juntan sla till mot fabrikschfer e.t.c. och tvinga dem att betala minilonen for resp. arbete samt hjalpa svartjobbarna att bli "vita". Det vi nu ser ar tyvarr en massa familjetragedier.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du är komisk i dina antydningar.

 

Jag kommer gärna och besöker dina "slavar", kanske kan vi göra ett reportage om dom, vi har definitivt inga i vårt område. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Du får bege dig söderut i så fall.

Flera detaljer i detta reportaget från SvT och The Guardian:

 

Slaveri bakom billiga räkor

Arbetare tvingas jobba under fruktansvärda förhållanden på fiskebåtar utanför Thailand,

vars fångster används inom räkindustrin för den europeiska marknaden.

Det skriver den brittiska tidningen The Guardian.

 
Publicerat tisdag 10 juni

Den brittiska tidningen The Guardian avslöjade i går hur immigranter utnyttjas som slavarbetare i den thailändska räkindustrin.

 

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,

 

nu är det ju inga problem för folk från ASEAN länderna att få arbetsvisum till Thailand-visst det tar lite tid och det ska fyllas i en del blanketter-som man kanske tidigare varit tvungen att donera en del pengar till tjänstemannen för att de ska fyllas i.

 

Men resultatet blir ju att de kommer att få legala jobb i Thailand framöver och skyddas mot företagarnas nyckfullhet.

 

Jag har svårt satt se det negativa i att gästarbetare skyddas från att utnyttjas av skrupellösa thailändska företagare?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

80 - 100bath per dag för 12 timmars arbete får dessa legala utländska arbetare.

 

Illegala säkert mindre. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

<klipp>

Jag har svart att jubla over dessa manniskors ode!

 

Jag ar dock tacksam att juntan tagit tag i problemet, dock tycker jag att man pa sedvanligt Thaimaner ser sin egen perfektion och andra som inte vardiga medmanniskor, den Thailandska nationalismen tenderar ibland att ga over styr, men som sagt, bra att det gors nagot, men jag hade hellre sett juntan sla till mot fabrikschfer e.t.c. och tvinga dem att betala minilonen for resp. arbete samt hjalpa svartjobbarna att bli "vita". Det vi nu ser ar tyvarr en massa familjetragedier.

 

Jag kan supplera med lite text från en ansökan jag bistod en Burmesisk facklig organisation att skriva för ett tag sedan...

 

 

Migrant workers make huge contributions to Thailand's economy, but receive little protection from abuse and exploitation.

Those from Burma suffer horribly at the hands of corrupt civil servants and police, unscrupulous employers,

who all realize they can abuse migrants with little fear of consequences.

In addition, Burmese migrants often work in occupations that are undesirable to Thai citizens

because they are considered "dangerous, dirty, and degrading”.

 

Thai labor laws stipulate that foreign workers must be compensated with wages and employee benefits comparable to Thai nationals.

 

Unfortunately, however, foreign workers, especially undocumented migrants, do not have the same bargaining power as Thai nationals,

and therefore, are more susceptible to exploitation.

Employers use migrants' illegal immigration status and threaten deportation in order to get them to work in unconscionable conditions

such as having 28-hour shifts in crowded factories with poor ventilation and safety measures.

 

Thus, Thai employers often pay Burmese migrants 60-70% of the wages paid to Thai citizens.

Employers have also been known to pay migrants less than the proscribed Thai minimum wage,

force them to work mandatory overtime, or withhold wages.

Burmese migrant workers very rarely turn to the legal system to claim their rights and compensation.

This is largely due to their distrust of the legal system, fear of government officials, lack of resources and insufficient language skills.

 

Jag tycker det är helt i skogen att skuldbelägga migrantarbetarna som ofta lockas till Thailand av agenter eller av arbetsgivarna direkt.

Fabriksägarna, korrupta poliser ja alla i kedjan medverar till miljoner migrantarbetares olycka.

De samma arbetare många här kan tacka sina billiga drinkar och hotellrum för.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,

 

nu är det ju inga problem för folk från ASEAN länderna att få arbetsvisum till Thailand-visst det tar lite tid och det ska fyllas i en del blanketter-som man kanske tidigare varit tvungen att donera en del pengar till tjänstemannen för att de ska fyllas i.

 

Men resultatet blir ju att de kommer att få legala jobb i Thailand framöver och skyddas mot företagarnas nyckfullhet.

 

Jag har svårt satt se det negativa i att gästarbetare skyddas från att utnyttjas av skrupellösa thailändska företagare?

Tycker du att det ar "skydd" nar man tas ifran sin mojlighet till mat for dagen? Forsok se det fran den andra sidan staketet!

 

Du sagert att NU ar det inga problem, men dessa "svartjobbare kom inte nu, dom kom tidigare an idag..

Har man inga pengar, ar outbilda och i princip stalld pa gatan sa tar man sakert chansen att slippa ge dessa "tjansteman" den slant man sjalv behover mycket mer och som jag skrev, jag tycker det var fel vag att ga, man skulle hjalpt dessa manniskor genom att tvinga utnyttjarna att betala!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,

 

nu är det ju inga problem för folk från ASEAN länderna att få arbetsvisum till Thailand-visst det tar lite tid och det ska fyllas i en del blanketter-som man kanske tidigare varit tvungen att donera en del pengar till tjänstemannen för att de ska fyllas i.

 

Men resultatet blir ju att de kommer att få legala jobb i Thailand framöver och skyddas mot företagarnas nyckfullhet.

 

Jag har svårt satt se det negativa i att gästarbetare skyddas från att utnyttjas av skrupellösa thailändska företagare?

 

 

Beskriv gärna närmare vad du menar med "inga problem" i samband med processen för Burmesar att få arbetsvisum i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detsamma gäller dig som gärna anklagar IL.. :) Jag bidrar mer än gärna till deras levebröd om jag råkar befinna mig på turistområden tex. Brukar ge en extra slant vid sidan om så inte ägaren själv tar det typ dricks. Kan bara ana hur svårt det skulle vara om jag själv inte kunde ge mitt barn mat för dagen.

Vad har detta med saken att göra? Tror du inte IL kan svara för sig? Jag vistas ytterst sällan på någon turistort, jag har inga barn kvar i livet, men jag har fyra fadderbarn som jag betalar för varje månad. Är jag lika godhjärtad som dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

80 - 100bath per dag för 12 timmars arbete får dessa legala utländska arbetare.

 

Illegala säkert mindre. 

Kan det stämma? Vi som lägger mer på en portion mat, och då tycker jag att man måste käka på en plaststol ställe.

Fan vi måste ut i barrikader för att höja deras löner. ut o demonstrera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svart att deltaga i hyllningskoren, det finns fler anledningar till att det ser ut som det gor pa den svarta arbetsmarknaden i Thailand.

Om man ser det fran den huimanitara sidan sa gissar jag att det inte skulle finnas en enda kotte utlandska svartjobbare om det funnits arbetstillfallen i hamlandet, man maste ocksa se det ur den svartjobbandes synvinkel, hur kul ar det att inte kunna ge sin barn mat, att se sina foraldrar bli sa utmarglade att dom inte ens orkar ur sangen pa dagarna, tvingas att salja sitt bohag  eller lana for det dagliga uppehallet, da tror jag man tar chansen till atminstonne overleva eftersom det erbjuds tillfallen till det i grannlandet, visst vore det att foredra att alla ansokte och fick arbetsvisa, men sadan ser inte verkligheten ut for dessa manniskor.

Jag har svart att jubla over dessa manniskors ode!

 

Jag ar dock tacksam att juntan tagit tag i problemet, dock tycker jag att man pa sedvanligt Thaimaner ser sin egen perfektion och andra som inte vardiga medmanniskor, den Thailandska nationalismen tenderar ibland att ga over styr, men som sagt, bra att det gors nagot, men jag hade hellre sett juntan sla till mot fabrikschfer e.t.c. och tvinga dem att betala minilonen for resp. arbete samt hjalpa svartjobbarna att bli "vita". Det vi nu ser ar tyvarr en massa familjetragedier.

Verkar som en stor tur att man inte bosatt sig på landet då alla per automatik får hungriga barn och orkeslösa liggande föräldrar...

Mitt råd är väl att inte skaffa mer barn än man kan försörja, man förstår ju också varför Thaksin den Röde söker arbetskraft i Kambodja till sina terrordåd i Thailand för att göra fredliga demonstranter illa...

 

Det andra fetade, låter lite Rött tänk här,

men varför inte klaga på shinawatras släkten istället som ställt till det och sen reagerar jag på att du vill låsa arbetares lönen vid mininivån, inte kul för de som kämpar på och vill ha högre lön pga hårt arbete...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det ar "skydd" nar man tas ifran sin mojlighet till mat for dagen? Forsok se det fran den andra sidan staketet!

 

 

Villkoren i deras hemländer är säkert mycket sämre-annars skulle de säkert inte söka sig utomlands för att jobba. Man kan ju jämföra med de rumänska lastbilschaufförer som kör gods inom Sverige till svältlöner och tvingas bo på lastbilsparkeringar i sverige i månader.

 

Men det är ju bättre betalt än i rumänien-så då ska vi acceptera denna rovdrift på människor?

 

Precis som de rumänska arbetarna ska ha samma löner och villkor som de svenska som gör samma jobb ska ju de kambodjanska ha samma löner och villkor som thailändska arbetare, eller hur?

 

Att motivera och försvara denna rovdrift på arbetare med "Att de har ju mer betalt än hemma" känns jävligt unket tycker jag.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har detta med saken att göra? Tror du inte IL kan svara för sig? Jag vistas ytterst sällan på någon turistort, jag har inga barn kvar i livet, men jag har fyra fadderbarn som jag betalar för varje månad. Är jag lika godhjärtad som dig?

Varför inte ta upp han? Du är väldigt snabb på att nämna han i tredje part själv..:) Om du är godhjärtad ger jag blanka fan i..

Du ska visst ha monopol på allt..:)

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som en stor tur att man inte bosatt sig på landet då alla per automatik får hungriga barn och orkeslösa liggande föräldrar...

Mitt råd är väl att inte skaffa mer barn än man kan försörja, man förstår ju också varför Thaksin den Röde söker arbetskraft i Kambodja till sina terrordåd i Thailand för att göra fredliga demonstranter illa...

 

Det andra fetade, låter lite Rött tänk här,

men varför inte klaga på shinawatras släkten istället som ställt till det och sen reagerar jag på att du vill låsa arbetares lönen vid mininivån, inte kul för de som kämpar på och vill ha högre lön pga hårt arbete...

Du ar tamefan dummare an dum!

Du fattar inte att detta handlar om invandrad arbetskaft, inte nagra valutbildade manniskor, men jag har ju forstatt dina fascisiska tendenser tidigare sa jag blit=r ju inte direkt forvanad over din superegoistiska installning!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ar tamefan dummare an dum!

Du fattar inte att detta handlar om invandrad arbetskaft, inte nagra valutbildade manniskor, men jag har ju forstatt dina fascisiska tendenser tidigare sa jag blit=r ju inte direkt forvanad over din superegoistiska installning!

Ja där är inte alla indianer med i kanoten känns det som. Han spyr ju tamefan ut vad som helst...
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...