Jump to content
IGNORERAD

Militärrekrytering ?


Rospigg

Recommended Posts

Jag blev under de politiska oroligheterna i november påmind om att frugans bröder inte har gjort värnplikten, d.v.s. inte mönstrat och varit militär. Orsaken hade visst varit att när militären skulle rekrytera nya unga män så hade de haft något slags lotteri. Om man drog/ fick fel färg så slapp man mönstra. Vet inte hur det går till nu eller om det var andra regler för en 15 - 20 år sedan. Kanske någon är mera insatt i detta än jag och kan berätta.  :suicide:

Hur vet militären vilka som kan vara aktuella för inmönstring då det inte finns något folkbokförings-register att tala om, inte enligt Svensk modell vad jag vet.

Någon som vet vad de lägre befälsgraderna kallas?

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gick i skola i Thailand för 20 år sedan gällde följande, men mycket kan ha förändrats.

Allmän värnplikt gällde, men alla kallades inte in. Ett lotteri genomfördes för de som hade åldern inne men hade man gått Ror Dor (militärutbildning) i gymnasiet slapp man vara med i lotteriet.

Det är ju ett tag sedan man gjorde lumpen så minnet sviker kring den inbördes hackordningen mellan svenska generalstermer. En grov jämförelse mellan thailändska grader och svenska följer nedan - rätta mig gärna om någon har bättre koll.

Phon Ek - general

Phon Thå - generalmajor

Phon Trii - generallöjtnant

Phan Ek - Övereste

Phan Tåå - Överste löjtnant

Phan Trii - Major

Roy Ek - Kapten

Roy Tåå - Löjtnant

Roy Trii - Fänrik

Sip Ek - Sergant

Sip Tåå - Furir

Sip Tri - Korpral.

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Lotteri gääller fortfarande, frugans kusin drog "nitlotten" och och blev intagen..bara några vecor senare var det nära att han skickades ner till oroligheterna i Bangkok och på flygplatsen.

Nog har de koll alltid.flera år efter våran sons död så kom de och kollade läget så fort vi var hemma i byn, inte vet jag för att kanske kolla att han inte uppstått från de döda.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med militärutbildning parallellt med vanligt gymnasium stämmer. Fru Changs son 19 år genomgår nu en sådan, och kommer att slippa mönstring.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...