Jump to content
IGNORERAD

Expressen skildrar bakgrunden till miltärkuppen i Thailand


Singha711

Recommended Posts

 

Vad ska man då skriva den dan stridsvagnarna rullar in på soi 6 i Pattaya ?

 

Fritz..

 

En utrensning har påbörjats?    :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 561
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    75

  • Soengsang

    33

  • Tallviking

    26

  • Baa

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jomenvisst får man tolka som man vill. Men även om artikelförfattaren menade Bangkok när han i själva verket skrev Thailand så tycker jag fortfarande att uttrycket "despotisk diktatur" är en grov överdrift. Man ska vara försiktig med att använda starka ord.: Om man säger att det är "despotisk diktatur" nu vad ska man då kalla det om det blir tiofalt värre med stridsvagnar och militärer överallt ?

 

Fritz..

 

Varför är det en grov överdrift? Juntan har tagit total kontroll och inga andra lagar än deras egna gäller. Samtidigt har de infört utegångsförbund, censur, mötesförbud och strypt all yttrandefrihet samtidigt som man fört bort kritiker till okänd ort.

Link to comment
Dela på andra sajter

När blev den Thailändska Befolkningen Över 70,miljoner. Och Barn under sex år vad kan dom tycka. Nu överdriver du som Vanligt och sper på som inte är verklighet. Men det är ju din Mörkröda inställning som lyser igenom. Jag är emot Militärkupper, och kan det komma något gott ur det och Thailändska folket kan få det bättre. Så har jag ingeting emot det. Men vi får vänta och se.

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 02 Jun 2014 - 08:58, said:

Hej

 

Det var över 70 miljoner som inte var med och vad dessa tycker kan vi bara gissa.

 

Dom gula och demokraterna utgör ju 20% av befolkningen så att dom mot betalning lyckades få ihop några hundra tusen är väl inte så märkvärdigt tycker jag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Att Suthep lyckas få ihop flera hundratusen fler än Takky någonsin lyckats betala ihop, trots att han värvar betalda demonstranter i alla grannländer säger något om magnituden på folks ilska mot de rödas maktmissbruk, korruption och skamlösa plundring av landet.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det en grov överdrift? Juntan har tagit total kontroll och inga andra lagar än deras egna gäller. Samtidigt har de infört utegångsförbund, censur, mötesförbud och strypt all yttrandefrihet samtidigt som man fört bort kritiker till okänd ort.

 

Låter allvarligt och till och med farligt.

Men eftersom de flesta, alltså vanliga människor inte märker någon skillnad på vardagslivet, känns det aningens överdrivet.

 

Fast du har helt klart rätt i teorin, men håller inte med i praktiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det en grov överdrift? Juntan har tagit total kontroll och inga andra lagar än deras egna gäller. Samtidigt har de infört utegångsförbund, censur, mötesförbud och strypt all yttrandefrihet samtidigt som man fört bort kritiker till okänd ort.

 

Och inga har behövt mista livet pg politiska oroligheter, perfekt!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg flera Hummrar också. Töppfer kanske menar att de är pansarvagnar?

Töppfer har väl aldrig sett en PV.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det var över 70 miljoner som inte var med och vad dessa tycker kan vi bara gissa.

 

Dom gula och demokraterna utgör ju 20% av befolkningen så att dom mot betalning lyckades få ihop några hundra tusen är väl inte så märkvärdigt tycker jag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Man kan ju säga att det var flera miljarder som inte var med om det skulle göra dig gladare. Nu när du har fått rätt på flera punkter kan du väl vara så generös att du faktiskt erkänner att amnestifiaskot, risfiaskot och PT-regeringen under Yingluck var just fiaskon och inget annat. Det skulle förbättra din trovärdighet lite grand, tror jag. Dessutom vet du nog själv innerst inne att de som de hundratusentals som demonstrerade för sex månader sedan inte vara proffsdemonstranter utan genuint förbannade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

När blev den Thailändska Befolkningen Över 70,miljoner. Och Barn under sex år vad kan dom tycka. Nu överdriver du som Vanligt och sper på som inte är verklighet. Men det är ju din Mörkröda inställning som lyser igenom. Jag är emot Militärkupper, och kan det komma något gott ur det och Thailändska folket kan få det bättre. Så har jag ingeting emot det. Men vi får vänta och se.

 

Sakaeo

Hej

 

Glad att höra att du är för demokrati, vi är ju inte så många numera.

 

Men dina förhoppningar om att kupper skulle leda till något gott delar jag inte alls efter att ha sett resultatet av dom 18-19 tidigare.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Glad att höra att du är för demokrati, vi är ju inte så många numera.

 

Men dina förhoppningar om att kupper skulle leda till något gott delar jag inte alls efter att ha sett resultatet av dom 18-19 tidigare.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Enligt Media, så har det bara varit 12 kupper så där överdriver du igen som vanligt.

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Låter allvarligt och till och med farligt.

Men eftersom de flesta, alltså vanliga människor inte märker någon skillnad på vardagslivet, känns det aningens överdrivet.

 

Fast du har helt klart rätt i teorin, men håller inte med i praktiken.

Det är bara att vänta att det börjar hålla i praktiken, de har så "starka vapen" i sina händer nu. Med vapen menar jag

utegångsförbund, censur, mötesförbud och strypt all yttrandefrihet, undantagstillstånd, grundlagen gäller inte.

Vore inte första gången makten stiger i hatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

M.T jag vet att du är inne på MPR ibland, kan du träda fram och förklara din förenklade rapportering om vad som händer i Thailand? Vågar du ta en debatt här på MPR. Ditt sätt att rapportera från Thailand får en att tro att du suttit på en barstol i Bangkok och författat ihop dina storys.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter allvarligt och till och med farligt.

Men eftersom de flesta, alltså vanliga människor inte märker någon skillnad på vardagslivet, känns det aningens överdrivet.

 

Fast du har helt klart rätt i teorin, men håller inte med i praktiken.

 

Håller inte i praktiken. Vad menar du med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man kan ju säga att det var flera miljarder som inte var med om det skulle göra dig gladare. Nu när du har fått rätt på flera punkter kan du väl vara så generös att du faktiskt erkänner att amnestifiaskot, risfiaskot och PT-regeringen under Yingluck var just fiaskon och inget annat. Det skulle förbättra din trovärdighet lite grand, tror jag. Dessutom vet du nog själv innerst inne att de som de hundratusentals som demonstrerade för sex månader sedan inte vara proffsdemonstranter utan genuint förbannade.

Hej

 

Jag anser inte att dessa några hundratusens ilska eller missnöje på något sätt skulle rättfärdiga en kupp, enda sättet att ta reda på vad folk egentligen tycker och vill är att hålla fria och demokratiska val.

 

Självklart kan man vara kritisk mot amnestiplanerna men dom drogs ju tillbaka i ett tidigt skede av protesterna, risstödet har även jag framfört kritik emot och Yinglucks regering hann ju genomföra en sänkning av ersättningen till kommande skörd. 

 

Om Yinglucks regering skulle ha ansetts vara ett fiasko och ha röstats bort eller vunnit nästa val får vi ju aldrig veta tyvärr, men själv tror jag att demokraterna är så impopulära att PT med all sannolikhet hade vunnit även nästa val trots sina misslyckanden och det trodde nog PDRC och kuppmakarna också eftersom kuppen blev ett faktum. 

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det en grov överdrift? Juntan har tagit total kontroll och inga andra lagar än deras egna gäller. Samtidigt har de infört utegångsförbund, censur, mötesförbud och strypt all yttrandefrihet samtidigt som man fört bort kritiker till okänd ort.

Vi har väl olika tolkningar helt enkelt. För mig är en despotisk militärdiktatur ungefär som den som tog kontrollen över Chile 1973 och där är vi inte i Thailand nu, långt därifrån. En militärdiktatur är illa nog men för att vara just en sådan skulle jag vilja kalla det som hänt här för en "mlitärkupp light".

Alltså den kunde varit betydligt betydligt värre än den faktiskt var.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att vänta att det börjar hålla i praktiken, de har så "starka vapen" i sina händer nu. Med vapen menar jag

utegångsförbund, censur, mötesförbud och strypt all yttrandefrihet, undantagstillstånd, grundlagen gäller inte.

Vore inte första gången makten stiger i hatten.

 

Ja, du får tycka och tro vad du vill.

Personligen, så tror jag inte det kommer att påverka gemene man, i deras vardagsliv, nämnvärt denna gång heller.

 

 

 

Menar det jag skrev.

Att jag håller med dig i teorin, men inte i praktiken. 

Jag tror alltså inte att det är så farligt som ni får det att låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har väl olika tolkningar helt enkelt. För mig är en despotisk diktatur ungefär som den som tog kontrollen över Chile 1973 och där är vi inte i Thailand nu, långt därifrån. En militärdiktatur är illa nog men för att vara just en sådan skulle jag vilja kalla det som hänt här för en "mlitärkupp light".

Alltså den kunde varit betydligt betydligt värre än den faktiskt var.

 

Fritz..

Javisst skulle det kunna vara mycket värre. Men despotisk diktatur betyder, om jag förstår det rätt, att diktaturen åsidosätter alla andra tidigare gällande lagar. Och det är ju det vi ser just nu. Sedan kan man ju tycka att det är det bästa som hänt men det ändrar ju inte innebörden i begreppet despotism.

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Enligt Media, så har det bara varit 12 kupper så där överdriver du igen som vanligt.

 

Sakaeo

Hej

 

Enligt media har Thailand haft 18-19 kupper med varierande resultat och 12 av dessa lyckades fullt ut.

 

Men att 6-7 kupper misslyckades är väl knappast militärens förtjänst.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi har väl olika tolkningar helt enkelt. För mig är en despotisk militärdiktatur ungefär som den som tog kontrollen över Chile 1973 och där är vi inte i Thailand nu, långt därifrån. En militärdiktatur är illa nog men för att vara just en sådan skulle jag vilja kalla det som hänt här för en "mlitärkupp light".

Alltså den kunde varit betydligt betydligt värre än den faktiskt var.

 

Fritz..

Hej

 

Själv ser jag tyvärr stora likheter med just Chile och Argentina, man verkar följer exakt samma upplägg.

 

Med vänlig hälsning isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Töpffer…inte så mycket fel i det han skriver, men pga. av det han gärna utelämnar avseende Shinawatra-klanens minst sagt något tvivelaktiga insatser på den thailändska politiska arenan, samt det faktum att de också är en del av eliten,  gör att det blir rätt vinklat.
 
Sen är det väldigt dramatiskt skrivet, sitter ju nästan och blir rädd själv trots att jag varit i Thailand i princip hela tiden sen undantagstillståndet deklarerades (men ”missade” de två första dagarna av själva militärkuppen). Under den tiden har jag (i Pattaya) inte upplevt någon större dramatik förutom det tröttsamma utegångsförbudet. Men efterföljandet av det är ju minst sagt slött, även om de flesta ställen trots allt verkar spika igen runt midnatt, så är det folk i rörelse långt efter det.
 
I större delen av BKK är livet också mest som vanligt, vad jag hört. I ”min” risby i Isaan fortfarande illrött, och i tystnad rätt ilsket, men lugnt. Funkade för övrigt utmärkt för tjejen att resa dit tur och retur med bil under nattetid, utegångsförbud till trots. Tror de blev stoppade en gång (av polisen) vilket är mindre än vanligt.
 
Med det sagt så är det ändå så att vi har att se fram emot minst 15 månader av militär diktatur. Oavsett vad man tyckte om sakernas tillstånd förut så är ju inte det särskilt upplyftande. Arresteringar av politiska skäl, utrensningen av icke-önskvärda, kraftiga inskränkningar i yttrandefriheten etc, etc som redan inletts, kommer med största säkerhet att fortsätta, och Töppfer lyfter fram en del av detta. En jobbig tid för Thailand och thailändarna, särskilt för de politiskt aktiva på den röda sidan.
 
Just nu är jag mest bekymrad över hur eller om diktaturen kommer att klara av ytterligare att begränsa yttradefriheten på internet, /i sociala medier. Tydligen besöker man i dagarna både Line, Facebook och Google i detta syfte. Om de säger nej till frivilliga inskränkningar (vilket man får hoppas) vad händer då?
 
Annars kan man apropå svenska journalister läsa Lintner i SVD. Mer balanserat. T.ex. detta, dock skrivet ett par dagar innan själva kuppen.

 

IL gav karma för detta inlägg trots den kritiska början, såg någonstans att han tyckte att MT´s reportage var, "klockrent igen av M.T." Samt att han var Sveriges svar på Vorani. Märkligt.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja, du får tycka och tro vad du vill.

Det är fint att Du ger mig den möjligheten, hoppet är inte förlorat hos Dig ännu. Jag är så nöjd med detta besked.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Intressant hur olika "thailandskännare" som alla bor och arbetar som journalister i Thailand kan beskriva samma situation på helt olika sätt och ge helt olika bakgrund, helt olika logiska förklaringar och helt olika förutsättningar för framtidens utveckling i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har väl olika tolkningar helt enkelt. För mig är en despotisk militärdiktatur ungefär som den som tog kontrollen över Chile 1973 och där är vi inte i Thailand nu, långt därifrån. En militärdiktatur är illa nog men för att vara just en sådan skulle jag vilja kalla det som hänt här för en "mlitärkupp light".

Alltså den kunde varit betydligt betydligt värre än den faktiskt var.

 

Fritz..

En lågkalori kupp?  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fint att Du ger mig den möjligheten, hoppet är inte förlorat hos Dig ännu. Jag är så nöjd med detta besked.

 

DQ-varning igen. Hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...