Jump to content
IGNORERAD

Armén förklarar militärt undantagstillstånd i hela Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Fakta kollen i den blaskan ger jag inte mycket för...

Hur jag än räknar får jag bara ihop 11 militärkupper sedan den 1932. Men det ingår kanske i taktiken att upprepas en lögn tillräckligt många gånger så blir den till slut sanning...

Wolfgang tror det är mellan 11 och 20 st. Annars ett bra inlägg i hans blogg om situationen i Thailand. Men det är vad jag tycker.

 

Demokrati utan framtid i militärkuppernas land 20 maj 2014, kl. 10:34 av Wolfgang Hansson, Aftonbladet

När militären inför undantagstillstånd och regeringen har avsatts är det en kupp i allt utom till namnet.

Risken att det går utför för landet är större än chansen att demokratin gör comeback.

Thailand är ett sorgligt exempel på hur ett land faller sönder inifrån på grund av brist på demokratisk mognad. En process som pågått ända sedan militären genomförde sin förra kupp 2006.

Landets elit och medelklass vill helt enkelt inte acceptera att det är den fattiga majoriteten på landsbygden som hela tiden kan välja vem som ska styra landet.

Thailändarnas demokratiska mognad påminner om den som rådde i USA för över 200 år sedan när elektorssystemet infördes i presidentvalet. Att elektorer skulle utse presidenten var en säkerhetsåtgärd i fall den outbildade massan röstade ”fel”.

Samma inställning har de grupper i Thailand som var vana att bestämma innan landet höll sina första demokratiska val för snart 15 år sedan.

De är trötta på att bönder på landsbygden i kraft av att de är fler indirekt ska kunna utse de som styr. Framförallt är de trötta på att förre premiärministern Thaksin Shinawatra och hans familj styr landet.

Eliten skyr inga medel för att bli av med klanen Shinawatra.

Nyligen avsattes Yingluck Shinawatra av Thailands författningsdomstol för att ha tvångsförflyttat en medarbetare. Ett domslut som för alla utomstående framstår som politiskt motiverat snarare än som en rimlig bestraffning för en eventuell överträdelse.

Brodern Thaksin lever i exil i Dubai. Undantagstillståndet innebär att Thaksin inte längre kan använda sina satellitkanaler för att få ut sitt budskap till befolkningen.

Eliten har kungen, etablissemanget, domstolarna och stora delar av militären på sin sidan.

De vill att landet ska styras av ett upplyst råd av kloka och respekterade thailändare som inte utses av folket.

Man vill med andra ord avskaffa demokratin.

Familjen Thaksin har vunnit landsbygdsbefolkningens hjärtan genom en rad populistiska beslut, bland annat genom att subventionera priset som landets risbönder får för sin gröda. Bönder tänker inte stillatigande se hur eliten försöker skuffa bort dem från köttgrytorna.

Senaste veckorna har busslast efter busslast med bönder klädda i röda t-shirts intagit Bangkoks utkanter. Risken för våldsamma konfrontationer mellan den politiska oppositionen, gulskjortorna, som i månader försökt och delvis lyckats lamslå den politiska processen, och rödskjortorna är uppenbar.

Därav militärens undantagstillstånd/kupp.

Val skulle ha hållits i Thailand den 20 juli. De lär inte bli av. Vilket var precis vad oppositionen ville uppnå.

Det politiska bråken kostar Thailand.

Den ekonomiska tillväxten krympte med 2,1 procent under första kvartalet i år.

Förslag har på allvar framfört om att dela landet i ett försök att komma ur krisen. Blir det våldsamheter kommer turisterna att skrämmas bort.

Militärkupper är det traditionella sättet i Thailand att lösa politiska kriser. De har sedan 1932 varit så många att delade meningar råder om antalet. Minst 11 och upp till 20 om man räknar in dem som misslyckats.

Senaste tiden har ryktena om en ny kupp intensifierats. Inte minst har militären själva varnat för att de måste ingripa. När det nu skett i form av en militärkupp ”light” kan det möjligen dämpa risken för våld men knappast bidra till att lösa krisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 417
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    54

  • Khun Ken

    21

  • MaiChai

    19

  • måne

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Ingen har något emot att fattiga bönder skall kunna välja den regering dom vill ha vad jag sett

 

Däremot är det väldigt många som har mycket emot att den regering som tillsätts i ett val inte tillämpar demokrati, insyn, lag och ordning, bryr sig om hela folkets väl, låter alla komma till tals, tillåter åsiktsfrihet och yttrandefrihet etc etc

 

Det är där problemet ligger och det är där man måste införa reformer som tvingar en vald regering att bete sig på ett demokratiskt sätt eller bli utslängda. Och det oavsett vilket parti som vinner valet

 

Lika spelregler för ALLA skall gälla

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Ingen har något emot att fattiga bönder skall kunna välja den regering dom vill ha vad jag sett

 

Däremot är det väldigt många som har mycket emot att den regering som tillsätts i ett val inte tillämpar demokrati, insyn, lag och ordning, bryr sig om hela folkets väl, låter alla komma till tals, tillåter åsiktsfrihet och yttrandefrihet etc etc

 

Det är där problemet ligger och det är där man måste införa reformer som tvingar en vald regering att bete sig på ett demokratiskt sätt eller bli utslängda. Och det oavsett vilket parti som vinner valet

 

Lika spelregler för ALLA skall gälla

Lika spelregler för alla!

Ungefär som i Sverige då?? :whistle:

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är någon som har undrat vem som styr och ställer i Thailand så borde den frågan vara löst. Det som hänt idag kan man ju kalla vad man vill men när man så hänsynslöst kör över regeringen kallar i alla fall jag det för militärkupp. För två veckor sedan var det Lillasystern och halva regeringen som fick gå och idag försvann yttrandefrihet och pressfrihet. Bit för bit och i sammanhanget ganska långsamt monterar man ner den lilla gnutta demokrati som faktiskt finns.

 

Militärerna har haft ganska lång tid på sig att planera och dra upp riktlinjer för hur demokratin ska kuppas bort men det som skedde idag var väl lite väl genomskinligt. Men det finns säkert några som faktiskt tror och tycker att dessa lösningar är det bästa för Thailand i nuläget. Så ett stort grattis till militären från Joints. Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Ingen har något emot att fattiga bönder skall kunna välja den regering dom vill ha vad jag sett

 

Däremot är det väldigt många som har mycket emot att den regering som tillsätts i ett val inte tillämpar demokrati, insyn, lag och ordning, bryr sig om hela folkets väl, låter alla komma till tals, tillåter åsiktsfrihet och yttrandefrihet etc etc

 

Det är där problemet ligger och det är där man måste införa reformer som tvingar en vald regering att bete sig på ett demokratiskt sätt eller bli utslängda. Och det oavsett vilket parti som vinner valet

 

Lika spelregler för ALLA skall gälla

Säg mig ett land som har en folkvald regering som ALLA är nöjda med..:) Dream on...
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet poem:

Nu är det slut på det roliga

sa den gula stollen Suthep

Dagarna här har varit soliga

Men inte hänger jag läpp

Det blir skönt att vila i finkan

Det är väl där jag nu får bo

Jag får duscha, byta skjorta och hur fin kan

Jag inte bli om jag mig själv ska tro

Det var kul så länge det vara

Bråka, prata och inte sura

Och det som är kvar är väl bara

Att åka hem till mitt kära Surat (thani)

Hälsningar Thaiarran

Titta gärna in på min blogg

thaitompa.wordpress.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg mig ett land som har en folkvald regering som ALLA är nöjda med.. :) Dream on...

Nu var det ju inte det som TV skrev.

Inget land kommer ha en regering som alla är nöjda med.

Men åtminstone regelverket borde ju kunna vara lika för alla.

Och då ser jag det som självklart att INGEN politiker ska komma undan med att skriva lagar som gynnar dom själva eller deras närmaste ekonomiskt eller på annat sätt.

 

Jag läste en bra artikel i dagens afton Pravda där Kent Härstedt uttalar sig.

 

Han menar att det stora problemet i thailändsk politik är oviljan att kompromissa.

Och det har väl gått som en röd tråd genom alla politiska problem som Thailand haft.

Det är förbannat tråkigt att en thailändsk vald regering inte kan stanna vid makten. Det är lika tråkigt att densamma regering inte kan föra reell politik. Utan ska hänge sig åt allehanda skumraskaffärer, istället för att sköta det jobb dom vart valda till.

Politiker på båda sidor är som 5 åringar som minsann har en stor och stark pappa om nånting i sandlådan inte faller dom på läppen.

Och då menar jag båda sidor. Samma skrot o korn där.

 

Men det är väl kanske det som är en anledning till att vi faranger fastnar för Thailand.

Då all denna oro gör landet billigt och bra att semestra i. Men kanske inte lika bra att leva i som Thailändare.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Säg mig ett land som har en folkvald regering som ALLA är nöjda med.. :) Dream on...

 

Vem har pratat om att alla skall vara nöjda ?

 

Det är snarare så att det som behövs nu är reformer som väldigt få är nöjda med men som är nödvändiga för att få ordning och reda på landet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En debatt innefattar argument, motargument och härledning

 

Floskler vi redan hört tiotusen gånger med total avsaknad av ovanstående delar tillför inte något. Det förstör bara möjligheterna till konstruktiv debatt

Hej

 

Inte heller oväntat att du är en av dom som är för censur.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har pratat om att alla skall vara nöjda ?

 

Det är snarare så att det som behövs nu är reformer som väldigt få är nöjda med men som är nödvändiga för att få ordning och reda på landet

 

Jaha, och det är just så alla diktatorer brukar anse. Hur sjutton tror du ett folk som Thailändarna skulle acceptera det? Och vilka ska bestämma över andra vad som är nödvändigt osv. Naturligvtis vet jag vad du anser om det - "kloka gubbar i ett råd". Ja, tänk till lite hur du skulle acceptera det om ett gäng gubbar tycker att du måste göra si eller så för att det ska bli ordning på något.Nej. Det går inte enligt mitt förmenande att göra sådant utan än mer konflikter och drabbningar.

Redan nu ser jag att man även vill dra in yttrandefriheten på sociala medier - kanske det här forat ingår..och jag ser att folk demonstrerar mot militärens undantagslagar.

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om det nu är någon som har undrat vem som styr och ställer i Thailand så borde den frågan vara löst. Det som hänt idag kan man ju kalla vad man vill men när man så hänsynslöst kör över regeringen kallar i alla fall jag det för militärkupp. För två veckor sedan var det Lillasystern och halva regeringen som fick gå och idag försvann yttrandefrihet och pressfrihet. Bit för bit och i sammanhanget ganska långsamt monterar man ner den lilla gnutta demokrati som faktiskt finns.

 

Militärerna har haft ganska lång tid på sig att planera och dra upp riktlinjer för hur demokratin ska kuppas bort men det som skedde idag var väl lite väl genomskinligt. Men det finns säkert några som faktiskt tror och tycker att dessa lösningar är det bästa för Thailand i nuläget. Så ett stort grattis till militären från Joints. Bra jobbat!

Hej

 

Håller med dig om detta, det har varit ganska uppenbart länge vad som har varit målet med Suthep och PDRC,s aktioner, det var ingen slump att domstolen såg till att polisen förbjöds att avväpna dom gula och skydda dom myndigheter som attackerades, att bli av med demokratin genom en juridisk eller militär och dom fria valen har varit målet hela tiden, men visst kan man gratta kuppmakarna för att dom lyckades föra en hel del bakom ljuset, bl.a ett gäng här på forumet.

 

För jag vill inte tro att alla t.ex leifen och Surin P3 verkligen visste att det egentligen var ett avskaffande av Demokratin och rösträtten som var målet för Suthep och PDRC, men ett gult hardcore gäng på forumet har säkert vetat hur det här skulle sluta och önskat sig en ny kupp, så dom lär säkert försvara denna kupp precis som dom 18 tidigare.

 

Värsta scenariot är nu att en gul junta utses och att inga fria val kommer att hållas på upp till 8 år, risken för att en gerilla liknande den i södra Thailand nu kommer att bildas i norr och nordost..

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu har det ju varit 11 kupper i Thailands historia inklusive den 1932 som införde demokrati och avskaffade kungens absoluta makt. Ifall vi ska hålla oss till sanningen...

Hej

 

Inte enligt den Thailändska historien, men ni gula har väl en egen historia där man har minskat antalet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ingen har något emot att fattiga bönder skall kunna välja den regering dom vill ha vad jag sett

 

Däremot är det väldigt många som har mycket emot att den regering som tillsätts i ett val inte tillämpar demokrati, insyn, lag och ordning, bryr sig om hela folkets väl, låter alla komma till tals, tillåter åsiktsfrihet och yttrandefrihet etc etc

 

Det är där problemet ligger och det är där man måste införa reformer som tvingar en vald regering att bete sig på ett demokratiskt sätt eller bli utslängda. Och det oavsett vilket parti som vinner valet

 

Lika spelregler för ALLA skall gälla

Hej

 

Varför inte säga som det är, det Thailändska folket har valt röda regeringar i alla val på 2000 talet och vet vad dom vill ha och vad dom får, problemet är att demokrater och gula inte accepterar valförlusterna samt att Bangkok elit, rojalister, traditionalister och militärledning ogillar den politik som dom röda för.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med dig om detta, det har varit ganska uppenbart länge vad som har varit målet med Suthep och PDRC,s aktioner, det var ingen slump att domstolen såg till att polisen förbjöds att avväpna dom gula och skydda dom myndigheter som attackerades, att bli av med demokratin genom en juridisk eller militär och dom fria valen har varit målet hela tiden, men visst kan man gratta kuppmakarna för att dom lyckades föra en hel del bakom ljuset, bl.a ett gäng här på forumet.

För jag vill inte tro att alla t.ex leifen och Surin P3 verkligen visste att det egentligen var ett avskaffande av Demokratin och rösträtten som var målet för Suthep och PDRC, men ett gult hardcore gäng på forumet har säkert vetat hur det här skulle sluta och önskat sig en ny kupp, så dom lär säkert försvara denna kupp precis som dom 18 tidigare.

Värsta scenariot är nu att en gul junta utses och att inga fria val kommer att hållas på upp till 8 år, risken för att en gerilla liknande den i södra Thailand nu kommer att bildas i norr och nordost..

Med vänlig hälsning isan Lover

Nu får du väl coola ner dig.

Verkar nästan som du vill framhäva att det är MPR som beställt undantagstillstånd.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu får du väl coola ner dig.

Verkar nästan som du vill framhäva att det är MPR som beställt undantagstillstånd.

Hej

 

Det jag menar är att jag inte vill tro att en ny kupp var vad alla dom som faktiskt stödde Suthep och PDRC ville ha, jag tror inte att alla visste vad och vilka dom egentligen stödde när hyllade dom gulas aktioner, så jag tycker precis som Joints att det bara är att gratulera kuppmakarna och militären till ett bra jobb och en väl regisserad plan.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stöder alla som vill ha bort den odemokratiske Thaksin från den politiska arenan.

En person som inte ens var valbar år 2011 men ändå styrt landet till kaos.

 

Som sann västerländsk demokrat ogillar jag att inte valbara personer styr landet ändå och försöker sig på en kupp med amnestiförslaget.

 

Thaksin fanns inte på någon röstsedel år 2011.

 

Privatägda partier får mig också att se "rött" i en demokrati.

 

För de åsikterna är jag inte gul eller demokratimotståndare.

 

 

Bara ogillar Thaksin väldigt mycket.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag stöder alla som vill ha bort den odemokratiske Thaksin från den politiska arenan.

En person som inte ens var valbar år 2011 men ändå styrt landet till kaos.

 

Som sann västerländsk demokrat ogillar jag att inte valbara personer styr landet ändå och försöker sig på en kupp med amnestiförslaget.

 

Thaksin fanns inte på någon röstsedel år 2011.

 

Privatägda partier får mig också att se "rött" i en demokrati.

 

För de åsikterna är jag inte gul eller demokratimotståndare.

 

 

Bara ogillar Thaksin väldigt mycket.

Hej

 

Uppfattar jag dig rätt, stöder du en militärkupp som förmodligen innebär att demokrati och fria val kommer att ersättas med en junta ?

 

I så fall har jag missbedömt dig som person.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Uppfattar jag dig rätt, stöder du en militärkupp som förmodligen innebär att demokrati och fria val kommer att ersättas med en junta ?

 

I så fall har jag missbedömt dig som person.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du uppfattar som vanligt allting väldigt fel.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan tycker det är bra att militären bestämmer ett tag och hon är en bondläpp från Chiang Rai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått ett Skype meddelande om stora vapenbeslag i Thaksin ägda byggnader.

 

Dock bara ett rykte från Thailand.

 

Kanske kommer mer fakta eller bara desinformation i propagandasyfte.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Uppfattar jag dig rätt, stöder du en militärkupp som förmodligen innebär att demokrati och fria val kommer att ersättas med en junta ?

I så fall har jag missbedömt dig som person.

Med vänlig hälsning isan lover

Ja dina missuppfattningar börjar bli en vana.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du uppfattar som vanligt allting väldigt fel.

Hej

 

Jag tycker att det var svårt att tolka den här meningen ifrån dig på annat sätt  "Jag stöder alla som vill ha bort den odemokratiske Thaksin från den politiska arenan."

 

Alla skulle ju kunna innebära att du stödjer Sutheps efterlängtade militärkupp som pågår just nu.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tycker att det var svårt att tolka den här meningen ifrån dig på annat sätt  "Jag stöder alla som vill ha bort den odemokratiske Thaksin från den politiska arenan."

 

Alla skulle ju kunna innebära att du stödjer Sutheps efterlängtade militärkupp som pågår just nu.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Förstår det att du har glömt läkare mot korruption, lärare mot korruption, sköterskor mot korruption som drog igång när Thaksin försökte med amnestin för sig själv och andra politiker som begått allvarliga brott, samt över 2500 korruptionsåtal.

Röda och gula tillsammans 

 

Dom har mitt stöd

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Har fått ett Skype meddelande om stora vapenbeslag i Thaksin ägda byggnader.

Dock bara ett rykte från Thailand.

Kanske kommer mer fakta eller bara desinformation i propagandasyfte.

Tjejen berättade samma för mig imorse

Vet inte källa eller hur mycket sanning det är i det heller

Hon sa också att det hittats en massa vapen hos en rödtrogen kändis som anmält förlust av en dyr diamant. Polisen hittade dom när dom besökte kändisens hem för att utreda diamant-stölden. Vet inte om det är bara rykten där heller

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen som helst kunskap över Thailands politik, vilka som är röda eller gula el blå. 

Lite nyfiken är jag om det inte är polisens jobb att sköta medborgarna hur dom sköter sig.

Att militärens jobb är att skydda landet från andra länders intrång i landet.

Men jag har ju haft fel förut, men det var bara min enda åsikt i detta ämne..

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...