Jump to content
IGNORERAD

Kan min dotter bli thailändsk medborgare?


plastic

Recommended Posts

Har googlat o sökt ,  min fråga är kan min fru (vi ska skiljas)  göra vår dotter till Thailändsk medborgare utan mitt medgivande?

 

Vår dotter är född i Sverige och åkte alltså till Thailand som svensk.  Nu säger min fru att hon har fixat Thailändskt medborgarskap och att de ska stanna i Thailand.  Kan det verklig gå att göra det???     Jag vill ju ha tillbaka henne till Sverige.  Min fru har PUT i Sverige och jag befinner mig i Sverige.

 

Hoppas verkligen att det inte är möjligt.  Hoppas att det finns någon här på forumet som kan/vet något om detta. Är verkligen orolig.

 

Mvh Patric

Link to comment
Dela på andra sajter

Tung situation!

 

För en gångs skull rekommenderar jag Thaikonsult, han är verksam bland annat här på MPR

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de är i Thailand nu så kan hon bli kvar där ett tag oavsett om din dotter är svensk eller Thai.

Ud kan hjälpa dig med information kanske inte mycket mer.

Skicka ett PM om du vill. Jag har lite erfarenhet av detta.

Among

Among

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, känns inte alls bra. Among hur skickar jag dig ett pm ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här står det vad som krävs http://www.thaiembassy.se/en/consular-affairs/for-thai-people/45  Har hon verkligen tagit med sig alla de dokumenten till Thailand?

 

Hur som så hoppas jag att det slutar bra för dig.

För att ansöka om Thailändskt medborgarskap för barn krävs följande 

 

1. Foto (färg, storlek 1.5 – 2 tum)

2.Barnets personbevis (Ändamål: Utdrag om folkbokföringsuppgifter ) 

3.Föräldrars personbevis ( Ändamål: Utdrag om folkbokföringsuppgifter)

4.Vidimerade kopior av föräldrarnas pass (1 kopia/1 barn)

5.Kopior av förlossningsjournalen (del FV1 och FV2)

6.Vidimerade kopior av moderns thailändska ID och husregistreringsbevis (1 kopia/1 barn)

7.Vidimerade kopior av faderns svenska ID kort/kärkort (1 kopia/1 barn)

8.Vidimerad kopia av vigselbeviset (om föräldrarna är gifta)

9.Intyg av faderskap bekräftelse från Socialstyrelsen / Kommunen familjerätten. Ej från skatteverket (om föräldrarna inte var gifta innan barnet var född)

10.Ifylld blankett för födelseanmälan (antalet barn på blanketten gäller endast gemensamma barn. ej barn med andra förälder)

11.Ifylld blankett för intyg av icke registrerat äktenskap (om föräldrarna inte var gifta när barnet var född)

12.Ifylld blankett för registrering av efternamnsanvändning (om föräldrarna inte var gifta när barnet var född)

13.Om ni har fler barn vars födelse tidigare har registrerats hos ambassad, var vänlig bifoga också fördelsattest.

14.Ett returkuvert (A4 storlek) med 98 kr.frimärke  för rekommenderat brev.

15.Efter att ha fått thailändskt födelsesattest, kan ni bestämma tid hos oss för att vidare göra ett thailändskt för barnet.

Skicka in alla handlingar till konsulära avdelningen via post eller personlig inlämning på ambassaden.

Ändrades av Trident
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det tror jag verkligen inte men jag var också i Thailand länge, men jag tvivlar på att hon kan ha fixat alla dessa saker utan min vetskap

 

Patric

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Min son bor i Thailand men han fick inte ens Thailändskt pass utan min namn underskrift då jag inte fanns på plats så det borde vara ännu hårdare 

med medborgarskap om hon är minderårig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju bra det, det mest positiva svaret hittills.  Kanske finns hopp trots allt.    Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr tror jag inte polisen i hembyn bryr sig speciellt mycket om barnet är medborgare eller inte...

Tråkig sits att vara i... Lider med dig.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hembyn" är Bangkok, men om hon inte har blivit thai så måste det väl nästan räknas som kidnappning, eller tänker jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du och mamman inte kommer överens är det en rättsprocess för att fastställa hur ni skall ha umgänge med barnet.

 

Among

Among

Link to comment
Dela på andra sajter

I nedanstående länkar kan du läsa hur du skall förfara.

Thailand har liksom Sverige undertecknat Haagkonventionen till skydd av bortförda barn.

Tyvärr är Thailand ändå ett at de länder där det undanhålls svenska barn.

 

Se till att göra allt på rätt sätt.

 

http://www.saknadebarn.org/hjalp-nu/om-barnet-ar-borta/

 

http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/38/35/b3ed3ea7.pdf

 

http://www.saknadebarn.org/fakta/internationella-avtal/haagkonventionen/haag-anslutna-lander/

 

http://www.regeringen.se/sb/d/2555/a/13835

 

http://www.regeringen.se/sb/d/2555

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för mycket bra info på pm och här på övriga forumet. Hoppet finns att "hon" ska inse att det blir så mycket bättre både för henne o barnen här i Sverige just nu. Älskar fortfarande Thailand men har sett mera av baksidan denna gång än under mina många resor dit.    Patric

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför PM? Är det inte av intresse för fler?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo självklart. Är inte den förste och säkert inte den siste tyvärr som kommer att få ett sånt här helvete.       Patric

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför PM? Är det inte av intresse för fler?

 

Private Message är av en anledning,,,,eller hur??

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar på av rätt kvinna på UD ska komma tillbaks efter sin lunch. Så förhoppningsvis vet jag mera snart.   Patric

Link to comment
Dela på andra sajter

Har pratat med UD, angående medborgarskap och det var inget de kunde svara på, men min dotter blir inte per automatik thailändsk medborgare när hon föds i Sverige, vilket jag har hört någonstans.

 

Det kan häller tyvärr inte vara bortförande av barn, jag gav ju mitt medgivande att åka till Thailand sedan att min fru inte  vill åka tillbaka är UD inget de kan göra något åt.

De skickade dock en lista på advokater, men innan jag kontaktar ska jag kolla om jag har någon chans till rättshjälp, eller om jag måste betala själv.

 

Angående medborgarskap tyckte hon att jag skulle kontakta Thailändska ambassaden, vilket jag nu gjort 5 gånger utan att få prata med någon utom en telefonsvarare. Men ska fortsätta att ringa.      Verkar  dock som att jag sitter i en riktigt dålig sits just nu.         Patric

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu fått tag på Thailändska ambassaden.  För att vår svenskfödda dotter ska bli Thailändsk medborgare  MÅSTE det ansökas via Thailändska ambassaden går ej att göra i Thailand.

 

Måste bland annat ha kopia på mitt pass något jag hoppas att hon inte har samt personbevis, det kan hon ju fixa så att det skickas till Thailand.  Men jag kunde inte idag få reda på om det fanns en ansökan om medborgarskap, men det verkade som att det var möjligt att få reda på detta.

 

Men som UD sa att det inte är bortförande av barn så kanske det inte hjälper mig så mycket ändå,  men känns bra att det inte går att fixa medborgarskapet i Thailand.

 

Patric

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

hur gick detta? vad blev resultatet?  hoppas det löste sej,, 

 

 jag gjorde vår( mitt ex å jag) dotter till thai medborgare, och det var mkt papper som skulle till , med översättning till thai och via legalisation, osv, innan alla dokument var klara för inskrivning i hembyns husbok.

 

Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan !

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...