Jump to content
IGNORERAD

Borlänge lika Chiang Mai!


Guest lars60

Recommended Posts

Vi har idag +3 grader nu på söndag morron..i övrigt tror jag att likheten

mellan städerna inte är jämförbar..vad jag vet iaf..hehe.    ;)

http://www.nationmul...on-Doi-Inthanon

Tourists treated with frozen dew on Doi Inthanon

Chiang Mai - Tourists visiting the popular Doin Inthanon Mount woke up Sunday morning to see it was white with frozen dew.

Pensiri Trisat, a weather forecast official of the Northern Meteorological Office, said the temperature on Doi Inthanon dropped to 3 decree Sunday morning.

The Nation

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt igår och förundrade över samma sak. Såg på en väder karta att det var ca 5 grader i Chiang Mai.

Det kallaste jag upplevt i Thailand är ca 8 grader och då var det KALLT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Satt igår och förundrade över samma sak. Såg på en väder karta att det var ca 5 grader i Chiang Mai.

Det kallaste jag upplevt i Thailand är ca 8 grader och då var det KALLT.

Jag undrar om +3 grader är någon form av "bottenrekord"..för Chiang Mai-regionen?

Kanske någon medlem som vet?

+10 har jag varit med om på morron i Roi Et för ca 5 år sedan.

Det var kallt det.hehe.eller svalt kanske det heter!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jag undrar om +3 grader är någon form av "bottenrekord"..för Chiang Mai-regionen?

Kanske någon medlem som vet?

+10 har jag varit med om på morron i Roi Et för ca 5 år sedan.

Det var kallt det.hehe.eller svalt kanske det heter!

Hittade följande om temperaturer i Thailand

Lägsta uppmätta temperatur i Thailand (Sverige -52.6 grader)

Thailands lägsta är hela minus -1.4 grader är uppmätt i provinsen Sakon Nakhon 2 Jan 1974,

Sakon Nakhon ligger i nord östra Thailand Isaan.

Så det är en liten bit kvar till rekordet. Iaf det Thailändska. Ska leta efter statistik för CM men det blir nog svårt att hitta.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina Thailändska "rötter" finns i Loei, i nordvästra Issan där öst/västliga gränsen mot Laos vinklar av rätt norrut. Detta anses vara Thailands varmaste provins (sommar) och kallaste (vinter). Ungefär en natt vart 20:e år så kryper kvicksivret under 0. Många växter dör, t.ex alla bananträd. En katastrofnatt för fattiga odalmän.

Link to comment
Dela på andra sajter

Temperatures will continue to fall tomorrow and the day after, the Thai Meteorological Department said yesterday.

Nu är det frostvarning lokalt!

Baby, it's cold outside!

http://www.nationmul...al_30093049.php

The department's statement said the mercury would drop 1 to 3 degrees Celsius and warned of strong winds and high waves in the Gulf of Thailand.

The temperature in Bangkok fell to 14 degrees on Sunday night.

Chiang Mai weather bureau forecaster Pensiri Trisat predicted the North's cold snap would get colder, with the mercury falling 1 to 3 degrees by Thursday. That would bring the temperature in the hills down to between 1 and 7 degrees, and the plains hovering between 8 and 14 degrees Celsius, she said.

Loei province has been suffering an even deeper freeze: residents have been waking up to frost after the temperature crept below zero in some areas. Loei weather bureau chief Khampahn Butrarat said that the chill - caused by an area of high pressure from China - would deepen by 1 or 2 degrees in the next couple of days.

In Phetchabun, tourists are still pouring into Nam Nao National Park, braving frosts and temperatures of one degree Celsius, the lowest there in eight years.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade en sajt från thailändska "SMHI" som kanske intresserar någon.

Där kan man bl a utläsa genomnittstemp och regn per månad under en 30 års tid, 1961-1990, självklart också 7-day Forecast.

http://www.tmd.go.th...ionNumber=48327  

30 year Average (1961-1990) - CHIANG MAI som ett exempel.

namnls-6.jpg

Month  Minimum Temperature (°C)  Maximum Temperature (°C)  Amout of Rainfall (mm)  Rainy day (day)  

January  13.7                              28.9                                         6.9                          1 

February  14.9                             32.2                                         4.6                          1

March  18.2                                 34.9                                       13.0                          2 

April  21.8                                   36.1                                       50.1                           6 

May  23.4                                   34.1                                       158.4                        15 

June  23.7                                   32.3                                       131.6                        17 

July  23.6                                    31.7                                       160.8                        19 

August  23.4                                31.1                                       236.0                        21 

September  23.0                           31.3                                       227.6                        17 

October  21.8                               31.1                                       121.9                        11 

November  19.0                             29.8                                        52.8                          6 

December  15.0                             28.3                                        19.8                          2 

Sen kan du välja din ort i söder eller norr, väster eller öster.  http://www.tmd.go.th/en/index.php

Om du klickar på väderstrecken, som nedan:

Weather 

Northern 

Northeastern 

Central 

Eastern 

Southern(East Coast)  

Southern(West Coast)  

Tyvärr, tyvärr blev det en enda röra med siffrorna när jag kopierade in dom här, bättre om du går

in på sajten själv och tittar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det sägs att de globala klimatförändringar är "positiva" för Sverige.

Det är förbannat kallt här - jag skulle inte klaga om det blev ett par grader varmare i snitt.

Om det är så att det kalla vädret vi ser nu i Thailand är ett resultat av samma

klimatförändringar är det då bra eller dåligt?

Skulle det inte vara lite bra med lite kallare väder där?

Vi har inte aircon i huset och iaf för mig är det oftare ron ron än det motsatta.

GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

I söndags morse vid 5-tiden hade jag 7,8 grader,  bor 6 mil norr om Nakhon Phanom

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara varit i Borlänge några gånger under min aktiva idrottsperiod+2 ggr.på besök i Nordichallen(tror jag den hette)och ett bestående minne är att det var kallt och blåsigt där.Här hemma i Örebro är det +6 och blåser som f-n just nu och det känns långt till 19 mars vilket är avresedatum till LOS.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har bara varit i Borlänge några gånger under min aktiva idrottsperiod+2 ggr.på besök i Nordichallen(tror jag den hette)och ett bestående minne är att det var kallt och blåsigt där.Här hemma i Örebro är det +6 och blåser som f-n just nu och det känns långt till 19 mars vilket är avresedatum till LOS.Mvh Måne

Hej Måne!

Du är välkommen igen/tillbaka.när det passar!

Hehe.Maserhallen kanske du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt bott i Borlänge, men jag bodde inte där länge, dessutom bodde jag där för länge sen. Det är faktiskt sant! Hurvida det var kallt minns jag inte...

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Lars60 men numera när jag reser någonstans försöker jag komma mot varmare breddgrader  :heat: Mvh Måne PS Maserhallen var det nog DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har faktiskt bott i Borlänge, men jag bodde inte där länge, dessutom bodde jag där för länge sen. Det är faktiskt sant! Hurvida det var kallt minns jag inte...

Hej MG!

Jaha.var bodde du då?

De flesta brukar bo länge i Borlänge...även om det var länge sen.hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det var kanske 34 år sedan och bara i någon månad, så jag har absolut ingen aning var det var någonstans. Jag har ännu inte fyllt 35 nämligen...

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lars60

Nar jag laste ingressen blev jag lite fundersam pa om det var mojligt att grava en vallgrav runt innerstan och Bolange, men sen sag jag till min lattnad att sa icke var fallet. Kan utan att overdriva pasta att jag varit oftare i Borlange an i ChiangMai, fast om sanningen ska fram hade nog det omvanda varit att foredra. En sak ska dock hallas till Ditt kara Borlanges favor, Ni har ett tempelberg och i mitt tycke en av de battre Thaishopparna i regionen sa for min del, satt igang och grav sa ska jag garna kalla Borlange for Sveriges ChiangMai.

Betr temperaturen sa har vi i Udon de senaste 2 morgonarna haft 7,2 resp 9,1 pa min fran Claes Olsson medhavda termometer.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Lars60

Nar jag laste ingressen blev jag lite fundersam pa om det var mojligt att grava en vallgrav runt innerstan och Bolange, men sen sag jag till min lattnad att sa icke var fallet. Kan utan att overdriva pasta att jag varit oftare i Borlange an i ChiangMai, fast om sanningen ska fram hade nog det omvanda varit att foredra. En sak ska dock hallas till Ditt kara Borlanges favor, Ni har ett tempelberg och i mitt tycke en av de battre Thaishopparna i regionen sa for min del, satt igang och grav sa ska jag garna kalla Borlange for Sveriges ChiangMai.

Betr temperaturen sa har vi i Udon de senaste 2 morgonarna haft 7,2 resp 9,1 pa min fran Claes Olsson medhavda termometer.

MVH

Baa

Hej Baa!

Som jag skrev i ingressen Vi har idag +3 grader nu på söndag morron..i övrigt tror jag att likheten

mellan städerna inte är jämförbar..vad jag vet iaf..hehe. 

Kul att du gillar thai-butikerna i regionen och Clas Ohlson var en stor entreprenör från det vackra Dalarna.

Fryser du nu när tempen sjunker så förhållandevis lågt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodu Lars, har fryses det rejalt, kanske klarar sig en viking (jag alltsa) battre an Thailandarna men nar det for 5:e dagen i rad undertiger 10 gr pa morgonen, i dag 7,9, sa borjar de eljest sa leende Thai se bistra ut och klaga, dom har ju inga mer klader i garderoben.

Det ar ett huttrande skara motorcyklister som tar sig in mot staden varje morgon iforda allt mojligt fran dubbla jackor till invirade i tacken och filtar, en fordel, dom kor inte sa satans fort i den kalla vinden.

Snackade med en kompis i det riktiga ChiangMai igar, han fick faktiskt frost pa grasmattan haromdan, deDu.

Baa fran ett kylslaget men soligt UdonThani i just nu 12 gradigt vintervader.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...