Jump to content
IGNORERAD

"Hitta det nya Thailand" enl Expressen


Guest lars60

Recommended Posts

Tidningen Expressen/Håkan Boström har en "kampanj", eller vad vi kallar det, om att  resenärerna

vill ha något nytt resmål i stället för Thailand, enligt vad han skriver.

http://www.expressen...et-nya-Thailand

Ska vi mejlbomba honom om att vi behöver inget nytt resmål?  hakan.bostrom@expressen.se

Här finns alternativen enligt honom, kallat Thailandsutmanare:

http://www.expressen...ailandsutmanare

Burma

Plus:

* Underbara stränder längs den långa kusten från Bangladesh till Thailand.

* Samma välkomnande vänlighet som i Thailand.

* Många sevärdheter inne i landet.

* Något närmare än Thailand.

Minus:

* Militärdiktaturen.

* Bristen på fungerande infrastruktur.

Malaysia

Plus:

* Mycket tryggt.

* Bra shopping i Kuala Lumpur.

* Vackra turistöar som Langkawi, Perhentian och Tioman.

Minus:

* För få riktigt fina stränder på västkusten.

Kambodja

Plus:

* Vänligt som Thailand.

* Billigt.

Minus:

* Den korta kusten kan aldrig klara turism av thailändska mått.

Vietnam

Plus:

* Billigt.

* Vänligt.

* Historien.

Minus:

* Dåligt utbyggd infrastruktur.

* Långa avstånd.

* I vissa delar av landet – vädret.

Indonesien

Plus:

* Fantastiskt land med många kulturer och sevärdheter.

Minus:

* Resan till Bali och Lombok tar för lång tid.

* Osäker politisk framtid.

Filippinena

Plus:

* Örike med vacker natur och fina stränder.

Minus:

* För lång restid.

* Politiskt oroligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore väl utmärkt  :na: om folk valde något annat en Thailand.

Tycker gott den thailänska regeringen kunde få känna av det kanske inte så dumt med falanger i deras land.

Dom försöker på alla sätt förstöra glädjen att besöka los exp. minskar visa 30 dagar till 15 dagar.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har besökt dom flesta andra Sydostasiatiska länderna och visst, dom är alla både intressanta, vackra och trevliga att semestra i. Men tyvärr... att jämföra dessa med Thailand ens samma dag går inte. Thailand kommer därför att fortsätta vara ohotad etta vad gäller svenskars popularitet i mååååånga år till hur mycket det än talas om "nya resealternativ i sydostasien".

Visst, grannländerna har potential, helt klart. Men innan dom är på samma turistvänliga nivå som Thailand dröjer det väldigt länge. I Thailand är allting lätt att ordna, transporter, mat, boende, alla är trevliga, du får vara ifred om du önskar det osv. Det gäller inte i grannländerna där du omges av tiggare var du än befinner dig, dvs där det inte finns folk som jagar bort dom, du har ofta svårt att hitta restauranger, ´mycket svårare att finna transporter/boenden osv. Dessutom är omgivningarna/stränderna oftast inte ens lika vackra som i Thailand, maten inte lika god, människorna inte lika trevligt gästvänliga osv. Thailand har nog minst 30 års försprång mot dom flesta andra vad gäller turistvänlighet. Så visst, år 2039 kan säkert platsen som etta i sydostasien vara hotad, men inte idag.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

"I Thailand är allting lätt att ordna..."

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

I övrigt håller jag med dej dock.  :wai:

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det vore väl utmärkt  :na: om folk valde något annat en Thailand.

Tycker gott den thailänska regeringen kunde få känna av det kanske inte så dumt med falanger i deras land.

Dom försöker på alla sätt förstöra glädjen att besöka los exp. minskar visa 30 dagar till 15 dagar.

Hej Jerker!

Fortfarande gäller ju 30 dgr för oss nordbor. Eller?

"Please note that holders of Swedish, Finnish and Norwegian passports can stay in Thailand as tourists for up to 30 days without visa. But you cannot combine these 30 days with all types of visa issued by the Royal Thai Embassy upon your arrival to Thailand."

Från  http://www.thaiembas...nsular/visa.php

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

hhmm, får typ tyskar, holländare och alla andra länder bara 15 dagar? låter ju lite skumt.

Jag var i malaysia med tjejen för 2 år sen, det var inte i närheten så bra som Thailand.

en gång skulle vi ha taxi till hotellet på kvällen från en turistattraktion, vad hände, jo vi pratar med folk om vart man kan fixa taxi, ingen vet nånting, vi frågar oss fram men efter 1 timme så var jag på väg och ge upp och börjar fråga efter busstationen men ingen vet ens nåt om den, efter 1.5 timme så pratar jag med en privatperson, alltså ingen taxiförare, han är ute och åker med sin fru och han är vänlig nog att köra oss till hotellet.

Inte riktigt som i Thailand om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 dagar utan föregående visa-ansökning "turistvisa" gäller fortfarande

Det som är nytt sedan slutet av 2008 är att när du skall förlänga ett visum med 30 dagar genom att åka över gränsen och vända direkt tillbaka för att erålla ytterligare 30 dagar, s.k "Visa-run" får du numera bara 15 dagar om du åker över en landsgräns

Åker du flyg till ett annat land och tillbaka får du däremot 30 dagar igen

Tror det fortfarande är upp till 90 dagar totalt du kan göra detta men är osäker

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Quote

Hej Jerker!

Fortfarande gäller ju 30 dgr för oss nordbor. Eller?

Från  http://www.thaiembas...nsular/visa.php

Det jag tror Jerker menar är att man numera endast får 15 nya dagar när man gör en visarun jämfört med tidigare då man fick 30 dagar. Jag vet inte när de nya reglerna implementerades.

Någon som har gjort en visarun nyligen och kan bekräfta det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det jag tror Jerker menar är att man numera endast får 15 nya dagar när man gör en visarun jämfört med tidigare då man fick 30 dagar. Jag vet inte när de nya reglerna implementerades.

Någon som har gjort en visarun nyligen och kan bekräfta det?

Jo...så är det säkert han menar!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Angående Håkan Boströms nya resetips,

så vill jag flika in att Vietnam numera ska erbjuda en statlig garanti

för att kärlekskranka utlänningar ska kunna hitta den rätta i Vietnam.

Kanske något för Thailand att ta efter?

Vietnam state to run bride agency 

Overseas marriage is seen by some women as a route out of poverty

Vietnam says it is planning to set up an official matchmaking agency to arrange marriages between Vietnamese women and foreign men.

The authorities say they want to regulate the sector, which they say is currently run by illegal groups.

Police have targeted events in recent years where dozens of women from poor backgrounds, seeking a better life, are paraded before potential suitors.

The men are often on short "marriage holidays" from South Korea and Taiwan.

Correspondents say that overseas marriage is seen by some women in Vietnam as a route out of poverty and the practice is widespread in some rural areas.

But many women fall foul of unscrupulous brokers and are sold into prostitution, while others are forced into marriages they do not want.

Vietnamese officials have now been told to make plans for a state-controlled matchmaking firm based in Ho Chi Minh City.

The government says it hopes the plan will help prevent the abuse of Vietnamese women by criminal organisations, or by their new husbands.

http://news.bbc.co.u...fic/7817818.stm

Vietnam_wedding.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Angående visa run.

Mkt riktigt så får du 30 dagar vid ank med flyg.Vid entry landvägen, 15 dagar om du inte har något annat visum. 90 dagars regeln har helt upphört, således kan du flyga in eller komma landvägen så länge du vill var 30 resp 15 dag.

Är allt grönt nu? Njaaa kanske inte.Eftersom du officiellt ska ha en biljett ut ur Thailand vid inresa så finns det ju en möjlighet att immigrationsofficeraren ställer till det om han ser att systemet utnyttjas.

Mr Lamai

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo...så är det säkert han menar!  :great:

Det var det jag menade  :wai:

Undrar varför dom har ny reglerna kom?

Hoppas dom att vi snabbare spendera pengarna LOS sen kan dom öka turistströmen = mer pengar.

Det är ju inte lätt förstå hur dom tänker  :grrrrrr: .

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har besökt dom flesta andra Sydostasiatiska länderna och visst, dom är alla både intressanta, vackra och trevliga att semestra i. Men tyvärr... att jämföra dessa med Thailand ens samma dag går inte. Thailand kommer därför att fortsätta vara ohotad etta vad gäller svenskars popularitet i mååååånga år till hur mycket det än talas om "nya resealternativ i sydostasien".

Visst, grannländerna har potential, helt klart. Men innan dom är på samma turistvänliga nivå som Thailand dröjer det väldigt länge. I Thailand är allting lätt att ordna, transporter, mat, boende, alla är trevliga, du får vara ifred om du önskar det osv. Det gäller inte i grannländerna där du omges av tiggare var du än befinner dig, dvs där det inte finns folk som jagar bort dom, du har ofta svårt att hitta restauranger, ´mycket svårare att finna transporter/boenden osv. Dessutom är omgivningarna/stränderna oftast inte ens lika vackra som i Thailand, maten inte lika god, människorna inte lika trevligt gästvänliga osv. Thailand har nog minst 30 års försprång mot dom flesta andra vad gäller turistvänlighet. Så visst, år 2039 kan säkert platsen som etta i sydostasien vara hotad, men inte idag.

Jag håller med om det mesta. I snart 20 års tid har jag hört hur Thailands tid är förbi och att de andra länderna kommer att ta över. Det har inte hänt ännu och kommer nog inte hända på många år. När det gäller trevlighet så tycker jag tvärtom. Jag tycker att det på många turistorter i Thailand finns en blandning av cynism och trötthet när det gäller turister, av förklariga orsaker. Trevlighetsfaktorn är mycket högre i tex Laos och Kambodja.

Om det någon gång blir någon ordning på Burma så kommer nog turismen att explodera där. Är det någon som besökt några av alla de öar som ligger norr om Ranong?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...