Jump to content
IGNORERAD

Prisvärd optiker i Pattaya?


Oregistrerad

Recommended Posts

Jag ahr provat förut med inte alls lika positiva kommentarer

Men ok jag för kanske göra en ´Fritz´- man är ju inte sämre 

än att man ändra sig  :y15:

Ja, en grej är ju att du inte kan putsa plastglasen torrt, då blir det säkert repigt.

Utan först vatten,sedan diskmedel på ett vått rent hushållspapper - riktigt blött.

Slabba runt och därefter skölj.

 

Och självklart inte slänga dem ifrån dig med glassidan ned.

 

Jag köpte mina senaste på Top Charoen för ca 5 år sedan. Cylinderglas (sådana som du skall ha) dubbelsidig härdning + AR + fotokromatiska.

Jag betalade 5500 Baht, funderade inte ens på att pruta. Detta har varit de bästa kvalitetsglasögonen jag haft. S.g.s. repfria fortfarande.

 

Jag är själv optiker, och provat ut, slipat och monterat flera hundra glasögon, så jag har väl hyfsad koll.

 

Ett allmänt råd till er som skall prova ut glasstyrkan, se till att vara helt nykter när ni gör det, annars blir det fel.

Minst två dygn sedan senaste fyllan. Var det en drängfylla, bör det nog gå tre dygn.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Maloon

    8

  • Sakhon

    6

  • berlitz

    5

  • kitungmakmak

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja, en grej är ju att du inte kan putsa plastglasen torrt, då blir det säkert repigt.

Utan först vatten,sedan diskmedel på ett vått rent hushållspapper - riktigt blött.

Slabba runt och därefter skölj.

 

 Var det en drängfylla, bör det nog gå tre dygn.

 

 

Vem F-N har en massa packning med sig för att göra rent brillorna???

 

Jaha det är anledningen att jag inte ser nått med brillorna på,,,,,,med andra ord,,,,,,Köp inga brillor i Thailand då man är drängfull 24/7

Link to comment
Dela på andra sajter

Men frågan var-- vet någon om det finns glas eller inte i pattis ?

Hej Ja det finns bla Varilux, Hoya som har fabrik här i Thailand.Beror nog på okunnighet eller språk.Alla kedjor säljer.Dock dyrare än plast. Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ja, en grej är ju att du inte kan putsa plastglasen torrt, då blir det säkert repigt.

Utan först vatten,sedan diskmedel på ett vått rent hushållspapper - riktigt blött.

Slabba runt och därefter skölj.

 

Och självklart inte slänga dem ifrån dig med glassidan ned.

 

Jag köpte mina senaste på Top Charoen för ca 5 år sedan. Cylinderglas (sådana som du skall ha) dubbelsidig härdning + AR + fotokromatiska.

Jag betalade 5500 Baht, funderade inte ens på att pruta. Detta har varit de bästa kvalitetsglasögonen jag haft. S.g.s. repfria fortfarande.

 

Jag är själv optiker, och provat ut, slipat och monterat flera hundra glasögon, så jag har väl hyfsad koll.

 

Ett allmänt råd till er som skall prova ut glasstyrkan, se till att vara helt nykter när ni gör det, annars blir det fel.

Minst två dygn sedan senaste fyllan. Var det en drängfylla, bör det nog gå tre dygn.

 

Får man fråga vad det är som blir fel?

 

Jag har förvisso blivit nekad av optiker i Jomtien när det framgick att jag inte var helt nykter. Optikern i affären bredvid hade dock inga invändningar, så jag fick mina glasögon. Och de fungerar bra, både när jag är nykter och något berusad.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga vad det är som blir fel?

 

Jag har förvisso blivit nekad av optiker i Jomtien när det framgick att jag inte var helt nykter. Optikern i affären bredvid hade dock inga invändningar, så jag fick mina glasögon. Och de fungerar bra, både när jag är nykter och något berusad.

 

Herr Chang har talat.

Uppriktigt sagt kan jag inte ge någon medicinsk förklaring. (Man kan nog googla detta). Det var också ganska länge sedan jag jobbade med detta.

Men synskärpan och samordningen Hö-Vä styrs av muskler bl.a. av 6st yttre muskler/öga + inre ciliarmuskeln som reglerar accomodationen (närseende).

Dessutom påverkar trycket i ögat.

 

Utöver detta kan man också påstå att man egentligen inte ser med ögonen (som ju "bara" förmedlar ljusstrålarna) till nerverna som omvandlar dessa till elektriska signaler f.v.b. till hjärnan, vilket ju är det organ som man egentligen ser med.

 

Ja, det är ju ett komplicerat system. Hur man mår psykiskt, inser man ju då att det kan påverka också.

 

Och i alla fall jag, de få gånger när jag haft en riktig "drängfylla" så blir inte min kropp riktigt i ordning på tre dar. Då känns det ibland som att man blivit överkörd av nåt fordon, muskelvärk. Fylleångest har man väl också haft nån gång.

Jag känner en tydlig påverkan på synen under mina baksmällor.

Kan ju i.o.f.s. bero på att jag är lite mer observant på detta? Möjligen kan det också påverkas av hur ofta man dricker alkohol?

 

Det är ju bra att dina glas fungerar bra, men de kanske hade funkat ändå bättre om du varit helt nykter när du provade ut dem?

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem F-N har en massa packning med sig för att göra rent brillorna???

 

Jaha det är anledningen att jag inte ser nått med brillorna på,,,,,,med andra ord,,,,,,Köp inga brillor i Thailand då man är drängfull 24/7

De ställen jag bott på har alltid toapapper, tvål och vatten. Jag blöter papperstussen och tar tvål på. Funkar bra för mig.

Så jag har ingen packning alls för detta.

Min ståndpunkt var bara att inte använda den ofta medskickade putsduken, som efter en tid naturligtvis samlar på sig en massa damm.

Och därmed också hårda partiklar som repar glasen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör alltså ha minst tre par glasögon. Ett par utprovade när man är nykter, mest för användning i Sverige då. Ett par i fylleriläge och ett par bakisbrillor.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

De ställen jag bott på har alltid toapapper, tvål och vatten. Jag blöter papperstussen och tar tvål på. Funkar bra för mig.

Så jag har ingen packning alls för detta.

Min ståndpunkt var bara att inte använda den ofta medskickade putsduken, som efter en tid naturligtvis samlar på sig en massa damm.

Och därmed också hårda partiklar som repar glasen.

 

Man har inte papper tvål å vatten med sig hela tiden,,inte jag i allafall

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör alltså ha minst tre par glasögon. Ett par utprovade när man är nykter, mest för användning i Sverige då. Ett par i fylleriläge och ett par bakisbrillor.  :crazy:

Hehe, jag har själv funderat i dessa banor. Men nja, så fiffigt fungerar nog inte människokroppen. Prova skulle man ju kunna göra.

Men njaee, jag är skeptisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har inte papper tvål å vatten med sig hela tiden,,inte jag i allafall

Så billiga budgethotell, där detta inte finns, har jag aldrig bott på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag har själv funderat i dessa banor. Men nja, så fiffigt fungerar nog inte människokroppen. Prova skulle man ju kunna göra.

Men njaee, jag är skeptisk.

Helt klart så förändras synen när man är bakis. Jag har som svetsare i yngre år fått en del brännskador på hornhinnan och dessa fläckar ser jag tydligt när jag är bakis men aldrig någon annan gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Man bör alltså ha minst tre par glasögon. Ett par utprovade när man är nykter, mest för användning i Sverige då. Ett par i fylleriläge och ett par bakisbrillor.  :crazy:

 

Bakisbrillorna bör även vara tonade så att man inte ser ögonvit.. ögonrödorna... :)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Så billiga budgethotell, där detta inte finns, har jag aldrig bott på.

'

Jag pratar inte hotell nu

Om jag är någonstans å behöver göra rent brillorna så gör jag det på plats där jag är,,,,,tar T-Shirten å gör rent dom,,,jag springer inte runt å letar papper tvål å vatten

Jag kan befinna mig på risåkern å dom blir dammiga å inte fan åker jag hem å gör rent dom

Link to comment
Dela på andra sajter

'

Jag pratar inte hotell nu

Om jag är någonstans å behöver göra rent brillorna så gör jag det på plats där jag är,,,,,tar T-Shirten å gör rent dom,,,jag springer inte runt å letar papper tvål å vatten

Jag kan befinna mig på risåkern å dom blir dammiga å inte fan åker jag hem å gör rent dom

Du gör naturligtvis precis hur du själv med dina glasögon.

Jag redovisade bara hur jag gör med mina glasögon, och hoppades att någon skulle tycka att detta var goda råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör naturligtvis precis hur du själv med dina glasögon.

Jag redovisade bara hur jag gör med mina glasögon, och hoppades att någon skulle tycka att detta var goda råd.

 

Alla råd är bra sen så gör man som man vill

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det är bättre att inte ta på sig glasögonen dagen efter

post-3485-0-67609200-1402176661.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...