Jump to content
IGNORERAD

Se upp för falska 1000 bath sedlar


Kenneth4618

Recommended Posts

Se upp för falska sedlar i Thailand

I Thailand har man haft problem med falska sedlar, speciellt av valören 1 000 baht. Därför kan det vara lite skeptiska miner om du betalar med en sådan sedel och det kan ta en stund innan den accepteras. Här finns lite fakta om hur man ser om det är en falsk eller äkta sedel:

http://www.bot.or.th...s/identify.aspx

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Förr i tiden så brukade vi ibland skoja med thailändare som vi kände och

i största förtroende visade vi dem ett uppskattat trick hur de själva lätt

kan skilja en falsk thailändsk sedel mot en äkta.

Så här går det till:

(Det går bra med vilken sedelvalör som helst.)

Man lägger sedeln på ett plant och hårt underlag ex bardisken eller något liknande bord med kungaporträttet vänt uppåt.

Sedan viker man sedeln på mitten så att kungaporträttet viks inåt, och sedan fortsätter man att vika ihop sedeln några gånger tills man har ett litet paket på ca 3 x 3 cm.

Därefter tar man något hårt (flaskbotten eller liknande) och knackar hårt och bestämt tre gånger uppe på sedelpaketet som ligger på bordet.

Man viker sedan sakta upp sedeln igen inför de förväntansfulla åskådarna och synar den noga,

för att sedan hålla upp sedeln triumferande och säga ”This is a real one!”

Hur vet du det – Hur kan du se att sedeln är äkta ? ? ?

Tell me, ..please, please ..

”Ok , look here” säger man och pekar på kungen och säger,

”Look at his eyeglasses - they didn’t break when I hit the note”

Vissa skrattar gott åt skämtet och andra bara nickar instämmande - för detta bevisar ju varför man ska ha kungen på alla sedlar.

Fånigt skämt?

-Ja antagligen, men vem har inte blivit lite fånig efter ett antal singha i magen i Thailand?

Men dra inte skämtet med vem som helst - för vissa känsliga personer utan humor kan ju kanske missuppfatta det som att man vill slå Kungen med något hårt i skallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får en falsk 1000 bahtare i ATM´n, får jag en ny sedel om jag går in på banken?

  :diablo: gubben  :diablo:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Quote

Om jag får en falsk 1000 bahtare i ATM´n, får jag en ny sedel om jag går in på banken?

  :diablo: gubben  :diablo:

Nej! Det har varit uppe i media och inte spottar ATM`n ut falska sedlar.Än så länge finns det inga förfalskningar som kommer igenom bankprocessen. Tror det krävs lite för mycket samarbete för att det skulle fungera att ladda pengakassetter till bankomaterna med lite "ströförfalskningar"

Jag kollade inte på länken men jag vet att huvudmännen i härvan blev arresterade för ca 1 vecka sedan.

Mr Lamai

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Nej! Det har varit uppe i media och inte spottar ATM`n ut falska sedlar.Än så länge finns det inga förfalskningar som kommer igenom bankprocessen. Tror det krävs lite för mycket samarbete för att det skulle fungera att ladda pengakassetter till bankomaterna med lite "ströförfalskningar"

Jag kollade inte på länken men jag vet att huvudmännen i härvan blev arresterade för ca 1 vecka sedan.

Mr Lamai

Länken från Lenne säger följande.

Apisak Tantivorawong, chairman of the Thai Bankers’ Association (TBA), states that money withdrawn from ATM machines or bank counters is safe, as banknotes are thoroughly checked before being placed in ATMs, which should neither give out nor accept any false bills as they are equipped with electronic verification devices. Should a user have proof of receiving a fake bill from an ATM, the bank should exchange it for a valid one.

Rätt svar: Ja

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej! Det har varit uppe i media och inte spottar ATM`n ut falska sedlar.Än så länge finns det inga förfalskningar som kommer igenom bankprocessen. Tror det krävs lite för mycket samarbete för att det skulle fungera att ladda pengakassetter till bankomaterna med lite "ströförfalskningar"

Jag kollade inte på länken men jag vet att huvudmännen i härvan blev arresterade för ca 1 vecka sedan.

Mr Lamai

När jag jobbade på Östermalm i slutet på 90-talet så gick jag till Posten på Engelbrektsgatan och hämtade ut lite pengar, däribland en 500 kronorssedel. När jag kom till SEB i korsningen Sturegatan/Karlavägen och skulle betala en räkning över disk så sa damen att sedeln var falsk. Det roliga var att hon lämnade tillbaks den till mig när jag berättade var jag hade fått den ifrån. Jag gick tillbaks till Posten och sa vad bankkassörskan hade sagt, postchefen kom fram och tittade på sedeln och frågade postkassörskan om hon hade gett mig en 500 kronorssedel, ja, svarade hon och jag fick en ny 500 kr. Postchefen sa till mig att bankpersonal är utbildade att se falska sedlar men inte postpersonal.

Usch, det här blev ett långt svar  :crazy:

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Quote

Länken från Lenne säger följande.

Apisak Tantivorawong, chairman of the Thai Bankers’ Association (TBA), states that money withdrawn from ATM machines or bank counters is safe, as banknotes are thoroughly checked before being placed in ATMs, which should neither give out nor accept any false bills as they are equipped with electronic verification devices. Should a user have proof of receiving a fake bill from an ATM, the bank should exchange it for a valid one.

Rätt svar: Ja

mvh GD

:bag: Jaaa du är inte lite godtrogen du! Du kan ju försöka fantisera lite om vad som egentligen skulle hända med din närmsta tillvaro om du gick till banken i Thailand och hävdade att du fått falska sedlar i deras bankomat när ordföranden i bankföreningen redan talat om att säkerhetssystemen känner av förfalskningar :nono::nono:

Medans du-lycka till-bevisar uttaget så äter du grönt ris och sover i tillsammans med 25 andra häktade.Polisen kommer klippa sönder varenda söm i din 14 dagars turistpackning och du kommer bistert ångra att du ens tjuvkikade på bifogade länkar på MPR. :bag:

Mvh Mr Lamai

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är benägen att hålla med Mr Lamai.

En thailändsk bank lär inte medge att dom gjort fel, inte mot en thailändare och än mindre mot en farang.

Få ut en falsk sedel från en ATM? Vilken thailändsk bank skulle då tänkas medge att dom gjort fel? Driver ni med mig?

Om det finns en falsk sedel i ATM så har en bankanställd gjort något fel. Eller så har en bankanställd bytt äkta mot falsk. Hur som helst kommer denna bankanställde ALDRIG erkänna vad han/hon gjort. Och thailändska myndigheter nöjer sig med det. Speciellt om det är en farang som är drabbad.

Cyniker Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

:bag: Jaaa du är inte lite godtrogen du! Du kan ju försöka fantisera lite om vad som egentligen skulle hända med din närmsta tillvaro om du gick till banken i Thailand och hävdade att du fått falska sedlar i deras bankomat när ordföranden i bankföreningen redan talat om att säkerhetssystemen känner av förfalskningar :nono::nono:

Medans du-lycka till-bevisar uttaget så äter du grönt ris och sover i tillsammans med 25 andra häktade.Polisen kommer klippa sönder varenda söm i din 14 dagars turistpackning och du kommer bistert ångra att du ens tjuvkikade på bifogade länkar på MPR. :bag:

Mvh Mr Lamai

Tror egentligen ingenting, utan citerar vad den däringar Apisak Tantivorawong säger. Uppenbarligen en kapacitet på området.

Kanske borde tidningen frågat den kända svenska backpackern och badgästen lama I innan dom lät Apisak Tantivorawong

uttala sig så tvärsäkert.  :shout:

Förresten kan väl min gissning vara lika bra som din. Åtminstone jag har inte försökt lösa in en falsk sedel någonstans i Thailand

och läser man vad snubben säger så är chansen att du kommit över én extremt liten.

Men jag har åtminstone lite text att stödja min gissning på.

Har aldrig varit turist i landet eller haft kontakt med polisen så jag ska inte säga mot din teori att man klipper sönder 14 dagars packninger.

Att det skulle kunna finnas poliser som inte gör det är säkert naivt. Du låter skrämmande (tvär-)säker så alla är nog som du säger :-)

Har bara haft kontakt med security, (de som haffar och utvisar såk. illegala från grannländerna, främst Burma)

men vet inte hur de är jämfört med den vanliga polisen.

Värt en egen tråd om erfarenheter med den Thailändska polis eller såkallade -rättvisa.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en affär skulle få in en falsk sedel i Sverige så ska de inte ge tillbaka sedeln till den som försökte handla med den. Samma sak med sprängda sedlar. Sen ska man kontakta polisen.

Att sprida falska sedlar är ett allvarligt brott.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Quote

Tror egentligen ingenting, utan citerar vad den däringar Apisak Tantivorawong säger. Uppenbarligen en kapacitet på området.

Kanske borde tidningen frågat den kända svenska backpackern och badgästen lama I innan dom lät Apisak Tantivorawong

uttala sig så tvärsäkert.  :shout:

Förresten kan väl min gissning vara lika bra som din. Åtminstone jag har inte försökt lösa in en falsk sedel någonstans i Thailand

och läser man vad snubben säger så är chansen att du kommit över én extremt liten.

Men jag har åtminstone lite text att stödja min gissning på.

Har aldrig varit turist i landet eller haft kontakt med polisen så jag ska inte säga mot din teori att man klipper sönder 14 dagars packninger.

Att det skulle kunna finnas poliser som inte gör det är säkert naivt. Du låter skrämmande (tvär-)säker så alla är nog som du säger :-)

Har bara haft kontakt med security, (de som haffar och utvisar såk. illegala från grannländerna, främst Burma)

men vet inte hur de är jämfört med den vanliga polisen.

Värt en egen tråd om erfarenheter med den Thailändska polis eller såkallade -rättvisa.

mvh GD

Ledsen :D att behöva säga men du är faktiskt ganska rolig.Inte mycket av dina gissningar stämmer.Men go on :D:D

Jobbar du med avvisningar? Har eller har du inte besökt Thailand? Du gissar,det gör inte jag! Tack för komplimangen för visst är det många som vet vem Mr Lamai är.Vem är du???

Nu blev detta en pajastråd men den kan du vara värd.Nu kommer jag till skillnad från iförrgår komma ihåg o verkligen ta en nypa salt innan jag smälter vad du satt på pränt.

Mvh Mr Lamai

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Undrar om det redan finns en tråd om goda eller dåliga erfarenheter av polis och rättsväsende i Thailand.

Kan berätta att Security inte är att leka med. Verkar vara militära snarare än polisiära.

Men även de mjuknar inför synen av 5000  baht. (Standard beloppet numera för att få loss en burmes)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

5000 bath börjar bli stora pengar för oss faranger nu,4.15 på Kasikorn för en krona,vad händer??Mvh Måne  :diablo:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...