Jump to content
IGNORERAD

Hjälp! Obduktionsintyg för människa


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag behöver hjälp med att komma på ett ord.

Jag tycker det borde heta "Obduktionsintyg" på svenska, men när jag kollade så verka det ordet bara användas för döda djur.

Men jag är ute efter ord med samma betydelse fast för en död människa.

Jag har för mig att rättsintyg bara är för levande personer. För döda personer finns det annat ord.

Men jag kanske har fel.

Tack så mycket på förhand!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej Magrood

Tror du letar efter dödsattest, dödsredogörelse eller dödsbevis

Obducenten fyller i en dödsattest inte ett obduktionsintyg

Dödsattest ska omgående lämnas till Lokala skattemyndigheten dock senast första vardagen efter det att dödsfallet konstaterats.

Om läkare är osäker om orsaken till dödsfallet ska initiativ tas till en klinisk obduktion.

Bestämmelser om utfärdande och förfarande av dödsbevis och intyg om dödsorsak finns i 13 – 21 §§ begravningsförordningen, SFS 1990:1147.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Obduktionsprotokoll

"dödsattest, dödsredogörelse eller dödsbevis" behöver inte ha en obduktion som bakgrund, det räcer med de journaler som fördes medanst människan levde.

En läkare kan mycket väl skriva ut dessa dokument ändå, om dödsorsaken kan fastställas utan obduktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

dödsattest är kanske det ord du söker

Tack... Det är inte det ordet kha.

Det är intyg från en läkare som har obducerat en avliden kropp.

Jag tror det blir bra med "obduktionsintyg"... men det känns konstigt att det ordet verkar bara användas i sammanhang med djur, djurförsäkring... Det gör mig osäker om ordet kan användas även för människor.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Tack... Det är inte det ordet kha.

Det är intyg från en läkare som har obducerat en avliden kropp.

Jag tror det blir bra med "obduktionsintyg"... men det känns konstigt att det ordet verkar bara användas i sammanhang med djur, djurförsäkring... Det gör mig osäker om ordet kan användas även för människor.

Mvh

Magrood

Måste vara ett intyg om dödsorsak du menar

Om det är så, så heter det intyg om dödsorsak :he:

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till er snälla själar...

Vi sover på saken och hitta det perfekta ordet imorgon.

Sov så gott!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Intyg om dödsorsak kan mycket väl skrivas ut utan att det ligger en obduktion bakom.

Så är det men Magrood letar uppenbarligen efter en "attest i samband med obduktion".

Exakt så här ser förordningen ut...

Intyg om dödsorsaken m.m.

16 § Den läkare som har utfärdat dödsbeviset skall även ansvara för att intyget om dödsorsaken utfärdas. När denne begär det, är den läkare som har vårdat den avlidne för den sjukdom eller det tillstånd som ledde till dödsfallet skyldig att utfärda intyget. Den läkare som skall utfärda intyget skall, om det behövs, ta initiativ till en klinisk obduktion.

  Intyget skall sändas till Socialstyrelsen inom tre veckor från det att dödsbeviset utfärdades. Denna tidsgräns får överskridas endast om det finns särskilda skäl. Socialstyrelsen skall i sådant fall skriftligen underrättas om förseningen och om skälen för denna.

Mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha sovit på saken och druckit morgonkaffet ger jag mig i kast för att försöka hjälpa Margood att hitta rätt ord.  GD har ju hittat lagtexten så vad had skriver är ju OK. Sedan används ju em massa olika benämningar på samma och delvis olika saker vilket kan förvilla begreppen.

1. Dödsbeviset utfärdar tjänsgörande (jour) läkaren omedelbart. Det är ett papper som i stort sett bara säger att någon är död. Detta går till Skatteverket, Försäkringskassan och andra myndigheter. Vidare till banker, med mera. Detta för att personen skall avregistreras, bankkonton frysas, med mera.

2. Nu kan man få ett "Dödsfallsintyg med släktutredning" som Skatteverket utfärdar, ett papper man kan använda för att få ut försäkringar med mera.

3 Inyg om dösorsaken, dödsorsaksintyg, dödsattest, benämningarna är många, är ett papper som behandlande läkare utfärdar, det är inte lika bråttom. Här står VARFÖR någon dött. Oftast har ju läkaren bilden klar för sig och kan utifrån vad som finns antecknat i journaler utan vidare säga varför. Behöver han hjälp kan han begära obduktion (eller själv genomföra den).

Vissa livförsäkringsbolag vill även ha detta dokument, man kanske vill kolla att den avlidne verkligen var fullt frisk när hälsdeklarationen lämnades en gång i tiden.

4. Ibland så vill de anhöriga veta mera exakt, eller så ligger kanske ett brått bakom dödsfallet. Då genomförs en obduktion,. Resultatet dokumenteras i ett obduktionsprotokoll.

Har själv en nära anhörig som nyligen avled så jag har kommit i kontakt med de flesta av dessa dokument, lyckligtvis ej något obduktionsprotokoll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Efter att ha sovit på saken och druckit morgonkaffet ger jag mig i kast för att försöka hjälpa Margood att hitta rätt ord.  GD har ju hittat lagtexten så vad had skriver är ju OK. Sedan används ju em massa olika benämningar på samma och delvis olika saker vilket kan förvilla begreppen.

1. Dödsbeviset utfärdar tjänsgörande (jour) läkaren omedelbart. Det är ett papper som i stort sett bara säger att någon är död. Detta går till Skatteverket, Försäkringskassan och andra myndigheter. Vidare till banker, med mera. Detta för att personen skall avregistreras, bankkonton frysas, med mera.

2. Nu kan man få ett "Dödsfallsintyg med släktutredning" som Skatteverket utfärdar, ett papper man kan använda för att få ut försäkringar med mera.

3 Inyg om dösorsaken, dödsorsaksintyg, dödsattest, benämningarna är många, är ett papper som behandlande läkare utfärdar, det är inte lika bråttom. Här står VARFÖR någon dött. Oftast har ju läkaren bilden klar för sig och kan utifrån vad som finns antecknat i journaler utan vidare säga varför. Behöver han hjälp kan han begära obduktion (eller själv genomföra den).

Vissa livförsäkringsbolag vill även ha detta dokument, man kanske vill kolla att den avlidne verkligen var fullt frisk när hälsdeklarationen lämnades en gång i tiden.

4. Ibland så vill de anhöriga veta mera exakt, eller så ligger kanske ett brått bakom dödsfallet. Då genomförs en obduktion,. Resultatet dokumenteras i ett obduktionsprotokoll.

Har själv en nära anhörig som nyligen avled så jag har kommit i kontakt med de flesta av dessa dokument, lyckligtvis ej något obduktionsprotokoll.

Tack så mycket till er alla!

:wai::wai::wai:

och...

Tack så mycket Lung Lennart för mycket klar och heltäckande text.

Jag skriver ut den och sparar i min bra-att-kunna-pärm...

Hoppas allt är väl med dig!

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...