Jump to content
IGNORERAD

Isaan Pools - Designar och bygger swimmingpooler


Isaan Pools

Recommended Posts

Uteplats 65 m2 men under tak räknas väl som hus.. :) Tomten var nästan gratis. [size=4]Pris på allt,putsa väggarna gjorde grannen [/size][size=4]för 10000baht tex,jag hade nog gett mer själv..:) Måla allt gjorde frugans bror för 3000baht. Taket restes med hjälp av mat,dryck o vänner gratis. Sk el och belysning drogs av byns elmontör alltså svärfar gratis,eller nu äter han hos oss då och då. Mur tillkom senare 450baht[/size][size=4]2 m +material. La mig aldrig i bygget och standarden är vad det är men funkar..[/size] :)

Tja,

Imponerande!

Även fast du har fått jobbet gratis är det bra gjort med aluminiumfönster, dörrar och innertak.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Isaan Pools

    11

  • janne_h

    8

  • Soengsang

    8

  • Moipenyang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja,

Imponerande!

Även fast du har fått jobbet gratis är det bra gjort med aluminiumfönster, dörrar och innertak.

Erkki

Nja, 8 fönster a'2500baht 20,000baht och dörrpartiet för 20,000baht monterat var billigt tyckte jag,fast inget vidare kvalitet.Takstommen gick på 30,000baht och samma för för innertaksskivor med jobb, kommer inte ihåg vad takplåten kosta.. Trädörrar inomhus 3500baht styck.

Vad har du för dyra fönster, dörrar o innertak..:)

Äsch då, måste nog köpa en pool då jag håller på o förstör tråden..sorry!'

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt räknar man med 10.000 baht per kvadratmeter för modern thai-standard och 12-15000 för farangstandard

Stämmer väldigt bra.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, 8 fönster a'2500baht 20,000baht och dörrpartiet för 20,000baht monterat var billigt tyckte jag,fast inget vidare kvalitet.Takstommen gick på 30,000baht och samma för för innertaksskivor med jobb, kommer inte ihåg vad takplåten kosta.. Trädörrar inomhus 3500baht styck.

Vad har du för dyra fönster, dörrar o innertak.. :)

Grattis till ditt hus. Det viktiga i alla affärer är att det man får för pengarna motsvarar förväntningarna. I ditt fall är du ju nöjd med vad du fått för verkligen lite pengar.

 

Tänkte svara på din fråga då jag bygger nu. Mitt hus är 142m2 bostadsyta med svensk mätning :-), byggytan är 292 m2 (inräknat uterum, thaikök, biltak, terrasser mm.

Aluminiumfönster o dörrar kostar 228.000:-. Innedörrar 90 cm i hårdträ 4.500:-   Innertak 100.000:- (fuktskyddad gips med M-bar system). Eftersom du nämnde takstommen kan jag tillägga att den kostar 192.000:- plus betongpannor med folie under, montagesystem (totalt 340 m2) 150.000:-  Detta är materialpriset.

 

 

Jag hoppas att jag också blir nöjd med vad jag får för pengarna ;-)..

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till ditt hus. Det viktiga i alla affärer är att det man får för pengarna motsvarar förväntningarna. I ditt fall är du ju nöjd med vad du fått för verkligen lite pengar.

Tänkte svara på din fråga då jag bygger nu. Mitt hus är 142m2 bostadsyta med svensk mätning :-), byggytan är 292 m2 (inräknat uterum, thaikök, biltak, terrasser mm.

Aluminiumfönster o dörrar kostar 228.000:-. Innedörrar 90 cm i hårdträ 4.500:- Innertak 100.000:- (fuktskyddad gips med M-bar system). Eftersom du nämnde takstommen kan jag tillägga att den kostar 192.000:- plus betongpannor med folie under, montagesystem (totalt 340 m2) 150.000:- Detta är materialpriset.

Jag hoppas att jag också blir nöjd med vad jag får för pengarna ;-)..

Ja det lär du bli..:)Kul med husbygge.
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till ditt hus. Det viktiga i alla affärer är att det man får för pengarna motsvarar förväntningarna. I ditt fall är du ju nöjd med vad du fått för verkligen lite pengar.

Tänkte svara på din fråga då jag bygger nu. Mitt hus är 142m2 bostadsyta med svensk mätning :-), byggytan är 292 m2 (inräknat uterum, thaikök, biltak, terrasser mm.

Aluminiumfönster o dörrar kostar 228.000:-. Innedörrar 90 cm i hårdträ 4.500:- Innertak 100.000:- (fuktskyddad gips med M-bar system). Eftersom du nämnde takstommen kan jag tillägga att den kostar 192.000:- plus betongpannor med folie under, montagesystem (totalt 340 m2) 150.000:- Detta är materialpriset.

Jag hoppas att jag också blir nöjd med vad jag får för pengarna ;-)..

Också priser jag kan verifiera, jag bet 135 för innertak, något mindre för takstomme även något mindre för alu fönster o dörrar, 8mm.

Men i princip samma, 165kvm.

Rätt av ganska precis 10k/kvm.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan pool kan du i Sverige endast bygga inomhus.

I Sverige på utomhuspooler så används duk istället för betong och kakel. Alternativt glasfiber. Detta för att dessa material är mer rörliga. Och skulle man bygga i betong och kakel som tar mycket längre tid så skulle poolen vara sönderspräckt på våren efter vinterns is.

Så en svensk pool står sig således inte i jämförelse med en betong pool. Då den sistnämnda är mycket dyrare att bygga tidsmässigt jämförd med en svensk pool som kommer från fabrik och mer eller mindre bara grävs ner färdig, med vissa modifikationer.

Det finns en firma som jag inte kommer ihåg namnet på som finns runtom i Thailand som säljer liknande fabrikspooler som i Sverige. Men priserna på dessa är nästan lika dyra på grund av att poolerna importeras från Frankrike. Och enda fördelen med en sådan pool är således byggtiden är markant kortare. Men i övrigt så är den mycket sämre kvalité på.

Farsan byggde betongpooler i svedala utomhus, under tidigt 70 tal. Jag hängde med på jobben när jag väl blev byxmyndig. Redan då på den tiden var det för jävla dyrt och få förunnat. Jag kan tänka mig att det kostar säkert en mille 2014 beroende på ytskikt.

 

 Det krävs stor kunskap att bygga en sådan pool i Sverige tack vare vårt klimat. I Thailand, är det nog helt annan femma. Pris vet ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och hälsade på en granne idag och han har  haft otroliga problem med sin pool och grannens hans också.

Bättre lägga till en peng för kvalite.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...