Jump to content
IGNORERAD

Körkortsprov på Thai


pust

Recommended Posts

Oregistrerad

Vid mackarna står bilarna på även helt tomma.

Folk på dass,  inne i macken,  på restaurang / fiket etc etc

Det var så skönt när jag bodde i Haparanda och hade en diesel VW Passat, som jag körde på

mökäöljy (brännolja) tankat i Torneå, kunde starta bilen i november och stänga av i slutet av mars.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    12

  • jrk

    8

  • diskus

    7

  • andrejsdenruskige

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai

Nja, flygbolagen står för både maskin och förvaring.

Skjuts till flygplats sker medelst egen bil, andras bil eller taxi. Parkeras dessa bilar utomhus när det är kallt så använder man med fördel motor- och kupévärmare.

Motor- och kupévärmare kan finnas i olika varianter, bensin/ diesel driven sådan eller via två hål i väggen. Fjärrkontroll finns även till dessa saker.

Det finns även en variant med fjärrstart till bilen, men ur miljösynpunkt är det bättre ved gammal klassisk motor- och kupévärmare.

Själv tar jag taxi så slipper jag dessa dumheter. :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det var så skönt när jag bodde i Haparanda och hade en diesel VW Passat, som jag körde på

mökäöljy (brännolja) tankat i Torneå, kunde starta bilen i november och stänga av i slutet av mars.

 

Vafan! En Happisbo.

Stammis på Ponde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vafan! En Happisbo.

Stammis på Ponde?

Det var länge sen, flyttade tillbaka ner redan 1998

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det var länge sen, flyttade tillbaka ner redan 1998

 

Men då fanns ju Ponde.

Eller var du stammis på Tullin Pub eller Nelson?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Men då fanns ju Ponde.

Eller var du stammis på Tullin Pub eller Nelson?

Tullin pub och Borderline. Fast jag höll mig hemma.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Alfredsson

Såg att från den 16 juni kan man boka och genomföra kunskapsprovet för körkortsbehörighet B på thailändska,men vet någon om det går att få tag i teoriböcker eller om man kan träna teorin på datorn på thai? 

 

Med vänlig hälsning

Alfredsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att från den 16 juni kan man boka och genomföra kunskapsprovet för körkortsbehörighet B på thailändska,men vet någon om det går att få tag i teoriböcker eller om man kan träna teorin på datorn på thai? 

 

Med vänlig hälsning

Alfredsson

Körkortsbok på thailändska
HÄFTAD. Ontira språk & kultur, 2009-07-19

Den mest kompletta körkortsboken på thailändska på marknaden. Innehållet är baserat på kursplanens teoridel. Boken är ett komplement till körkortsböcker på svenska. Nyhet! Uppdaterad 2013 - övningsfrågor med facit - ordlista med ca 400 ord. - fler...

 

Om den är bra vet jag inte.

jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att från den 16 juni kan man boka och genomföra kunskapsprovet för körkortsbehörighet B på thailändska,men vet någon om det går att få tag i teoriböcker eller om man kan träna teorin på datorn på thai? 

 

Med vänlig hälsning

Alfredsson

Kolla på swedish4thai.com.Hon har översatt övningsfrågor till thai.Det finns inte så många men bättre än inget.Kostar ca 110 sek,frun har köpt och tyckte det var bra.Hon har dock inte gjort teoriprovet än så vi får väl se.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Godmorgon.

Jag ringde till Trafikverket och frågade när körkortsprovet ska komma på Thai.

Fick svar i Juni,Juli ska det vara klart,låter bra

 

Då kan våra thaitjejer skriva provet på Thailändska.

 

Ha en bra dag alla önskar Pust.

Är det någon som gjort eller har fru/flickvän som gjort teoriprovet på thailändska?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Min fru tog körkortet. Och gjorde provet på svenska för några år sedan. Det var ingen lek. Man kan ju undra om dom är ute efter att djävlas med dom som ska ta körkort.

Inkonsekvensen i ord gör det till ett rent helvete för någon som inte är född i landet.

I körkortsboken står det kanske uppförslut. Men på provet använder man backe, och så vidare.

Ibland undrar man inte om trafikverket praktiserar svenska prov istället för körkortsprov?

Så prov på det egna språket behövs.

Och att göra provet i Thailand på engelska kan ju vem som helst klara. Och klarar man det inte så är det ju bara att skriva om direkt varvid man även får hjälp.

Så den jämförelsen är nog ganska orimlig.

 

Att det skiljer mellan böckerna och provet ska du inte skylla Trafikverket för, de ansvarar bara för proven böckerna görs av bla STR.

När min fru tog sitt körkort så regerade jag på en del konstigheter som tex "stopplykta" på bilen alltså-Vad F-N är det?

Jag har inga stopplyktor på mina bilar bara bromsljus!!

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra att lära sig diverse trafiktermer och svåra ord på svenska, men faktum är ju att man inte behöver speciellt mycket av svenskan när man kör bil. Kan man trafikreglerna och förstår internationella trafiksymboler så ska man kunna köra i vilket land som helst, oavsett man kan landets språk eller inte.

 

Nu har ju min fru redan tagit körkortet på svenska för några år sen, men hade alternativet thailändska funnits då så hade jag definitivt ansett att frugan både skulle ha pluggat och skrivit provet på thai. Hade varit både enklare, gått fortare och blivit billigare. Och då har frugan ändå läst in både högstadie- och gymnasiesvenska samt klarat av 3,5 års universitetsstudier på vårt språk.

För thailändska tjejer som bara läst svenska på SFI så blir språket ett i princip nästan helt oöverkomligt hinder för att klara av körkortsteorin. Så det är jättebra att möjligheten öppnas att genomföra den på sitt eget språk. Finns väl inget som är så bra att ha, vilken yrkeskarriär man än väljer, som ett körkort. Finns betydligt fler jobb att välja på med ett giltigt körkort på fickan.

 

Trafiktermer på svenska tycker jag din bror kan plugga med sin tjej på egen hand, parallellt eller senare. För precis som han säger så är de ju bra att kunna ändå.

 

Snick.snack!

Det gäller att ha vilja att göra det, tillsammans med en partner som ställer upp till 100%!!

Inget annat!

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Körkortsbok på thailändska
HÄFTAD. Ontira språk & kultur, 2009-07-19

Den mest kompletta körkortsboken på thailändska på marknaden. Innehållet är baserat på kursplanens teoridel. Boken är ett komplement till körkortsböcker på svenska. Nyhet! Uppdaterad 2013 - övningsfrågor med facit - ordlista med ca 400 ord. - fler...

 

Om den är bra vet jag inte.

jrk

 

 

Enligt min fru så var den inget vidare,(hon körde bara med teoriboken från körskolan) i dagsläget så är den nog föråldrad om den inte är uppdaterad sedan 2013.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Är det någon som gjort eller har fru/flickvän som gjort teoriprovet på thailändska?

En gammal tråd men jag svarar ändå. Min fru gjorde teoriprovet på thai idag. Tyvär gick det inget vidare. Hon sa att frågorna är väldigt konstigt översatta,ungefär som det blir när man översätter med google translate. Hon mena på att vissa var helt obegripliga.mvh jocke

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...