Jump to content
IGNORERAD

Körkortsprov på Thai


pust

Recommended Posts

Nu vet jag att du är dum.

 

Möjligt, men jag har ett körkort.      laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    12

  • jrk

    8

  • diskus

    7

  • andrejsdenruskige

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Möjligt, men jag har ett körkort.      laugh.gif

 

Det är bara att beklaga.......

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om utbildning. Det är en medfödd talang som en del har. Kan du använda en symaskin till exempel, eller behövs det en ut bildning till detta också.

Åhhhh visst fan symaskin/säker bilkörning sama same.

Men .......det värsta olycka som kan hända med en symaskin är att man syr sig själv...men med bil

.... visst fan same same.

Tack Edisson

Link to comment
Dela på andra sajter

Svägerskan håller nu på att övningsköra och jag har nämt för brorsan att det är bättre hon väntar till hon kan göra teorin på Thai.

Han tyckte inte det, han tyckte att ska hon ta körkort så är det bättre det tar den tid det tar och dom ska bo här i Sverige då är det bättre att hon lär sig allt på svenska direkt.

 

Visst är det bra att lära sig diverse trafiktermer och svåra ord på svenska, men faktum är ju att man inte behöver speciellt mycket av svenskan när man kör bil. Kan man trafikreglerna och förstår internationella trafiksymboler så ska man kunna köra i vilket land som helst, oavsett man kan landets språk eller inte.

 

Nu har ju min fru redan tagit körkortet på svenska för några år sen, men hade alternativet thailändska funnits då så hade jag definitivt ansett att frugan både skulle ha pluggat och skrivit provet på thai. Hade varit både enklare, gått fortare och blivit billigare. Och då har frugan ändå läst in både högstadie- och gymnasiesvenska samt klarat av 3,5 års universitetsstudier på vårt språk.

För thailändska tjejer som bara läst svenska på SFI så blir språket ett i princip nästan helt oöverkomligt hinder för att klara av körkortsteorin. Så det är jättebra att möjligheten öppnas att genomföra den på sitt eget språk. Finns väl inget som är så bra att ha, vilken yrkeskarriär man än väljer, som ett körkort. Finns betydligt fler jobb att välja på med ett giltigt körkort på fickan.

 

Trafiktermer på svenska tycker jag din bror kan plugga med sin tjej på egen hand, parallellt eller senare. För precis som han säger så är de ju bra att kunna ändå.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhhhh visst fan symaskin/säker bilkörning sama same.

Men ....det värsta olycka som kan hända med en symaskin är att man syr sig själv...men med bil

. visst fan same same.

Tack Edisson

 

Va f*n har Edison med symaskiner att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra att lära sig en diverse trafiktermer och svåra ord på svenska, men faktum är ju att man inte behöver speciellt mycket av svenskan när man kör bil

Men några är bra tex planera din körplanering,mobilförbud,backspegel.

Mvh jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra att lära sig en diverse trafiktermer och svåra ord på svenska, men faktum är ju att man inte behöver speciellt mycket av svenskan när man kör bil. Kan man trafikreglerna och förstår internationella trafiksymboler så ska man kunna köra i vilket land som helst, oavsett man kan landets språk eller inte.

 

Nu har ju min fru redan tagit körkortet på svenska för några år sen, men hade alternativet thailändska funnits då så hade jag definitivt ansett att frugan både skulle ha pluggat och skrivit provet på thai. Hade varit både enklare, gått fortare och blivit billigare. Och då har frugan ändå läst in både högstadie- och gymnasiesvenska samt klarat av 3,5 års universitetsstudier på vårt språk.

För thailändska tjejer som bara läst svenska på SFI så blir språket ett i princip nästan helt oöverkomligt hinder för att klara av körkortsteorin. Så det är jättebra att möjligheten öppnas att genomföra den på sitt eget språk. Finns väl inget som är så bra att ha, vilken yrkeskarriär man än väljer, som ett körkort. Finns betydligt fler jobb att välja på med ett giltigt körkort på fickan.

 

Trafiktermer på svenska tycker jag din bror kan plugga med sin tjej på egen hand, parallellt eller senare. För precis som han säger så är de ju bra att kunna ändå.

Det underliga är ju att ett EU-körkort fungerar bra och då är iallafall inte jag lika säker på att den t.ex. lettiska eller Rumänska utbildningen ställer de krav vi har i Sverige och du behöver inte kunna synonymerna på uppförslut eller färdrikting eller att fart och hastighet kan vara samma.

Vari ligger logiken att andra måste kunna en väldigt bra svenska för att få köra ett fordon i Sverige. Det är lika svårt med mopedprovet, nära samma frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhhhh visst fan symaskin/säker bilkörning sama same.

Men ....det värsta olycka som kan hända med en symaskin är att man syr sig själv...men med bil

. visst fan same same.

Tack Edisson

 

Det är ju det jag försöker att säga. Bara för att du har fått ett körkort, betyder det ju inte att du kan köra ett motorfordon i allmän trafik. Nu är jag ju fullt medveten om att ekonomin i (Sverige i det här fallet) handlar ju om att man själv skall kunna köra till sitt jobb.

 

Men, det betyder ju inte att man kan hantera en bil/mc i trafiken bara för att man har ett körkort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kycklingen

Visst är det bra att lära sig diverse trafiktermer och svåra ord på svenska, men faktum är ju att man inte behöver speciellt mycket av svenskan när man kör bil. Kan man trafikreglerna och förstår internationella trafiksymboler så ska man kunna köra i vilket land som helst, oavsett man kan landets språk eller inte.

 

Nu har ju min fru redan tagit körkortet på svenska för några år sen, men hade alternativet thailändska funnits då så hade jag definitivt ansett att frugan både skulle ha pluggat och skrivit provet på thai. Hade varit både enklare, gått fortare och blivit billigare. Och då har frugan ändå läst in både högstadie- och gymnasiesvenska samt klarat av 3,5 års universitetsstudier på vårt språk.

För thailändska tjejer som bara läst svenska på SFI så blir språket ett i princip nästan helt oöverkomligt hinder för att klara av körkortsteorin. Så det är jättebra att möjligheten öppnas att genomföra den på sitt eget språk. Finns väl inget som är så bra att ha, vilken yrkeskarriär man än väljer, som ett körkort. Finns betydligt fler jobb att välja på med ett giltigt körkort på fickan.

 

Trafiktermer på svenska tycker jag din bror kan plugga med sin tjej på egen hand, parallellt eller senare. För precis som han säger så är de ju bra att kunna ändå.

Svägerskan har studerat både i Bangkok och här i Sverige så med ett jäklar anamma så klarar hon det men självklart behöver hon hjälp med en del svåra obegripliga ord utav brorsan.

Hon frågade mig om ett ord som jag aldrig hade hört talas om, jag var tvungen att titta i boken själv för att förstå vad som menades.

Så jag erkänner att teorin är svår för en svensk så givetvis är den ännu svårare för en inflyttad.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag anser att samtliga med nytaget körkort är en trafikfara som minskar i en femårsperiod.

Visst bör det väl vara lite skillnad på Svensk utbildning och Thai men jag tror att den är

marginell.

Man lär sig inte köra bil genom att läsa en bok på 300 sidor varav hälften är nonsens.

Jag tror också att samtliga här kan hålla med om att vi inte blev bilförare utan endast

körkortsinnehavare genom teori och praktikprov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att samtliga med nytaget körkort är en trafikfara som minskar i en femårsperiod.

Visst bör det väl vara lite skillnad på Svensk utbildning och Thai men jag tror att den är

marginell.

Man lär sig inte köra bil genom att läsa en bok på 300 sidor varav hälften är nonsens.

Jag tror också att samtliga här kan hålla med om att vi inte blev bilförare utan endast

körkortsinnehavare genom teori och praktikprov.

 

Det finns även de som blir sämre efterhand som de glömmer, eller struntar i, det som de lärde på trafikskolan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Naturligtvis och jag själv är väl farligt nära nu vid 58.

Jag tycker jag märker att en del kompisar är lite snurriga

men jag själv klar som korvspad.Men det ingår väl i sjukdomsbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar när de kommer att kolla om man har tagit simborgarmärket, innan man tillåts att bada i havet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Detta låter ju bra,men då återstår den andra delen av det hela.Hur ska jag få frugan att våga sätta sig bakom ratten?Hon kan inte ens köra automatmopparna i Thailand,cykel är det enda fordon som hon ger sig på.Men man får väl börja på nån stor parkering tidig morgon eller helgdag när alla andra sover ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter ju bra,men då återstår den andra delen av det hela.Hur ska jag få frugan att våga sätta sig bakom ratten?Hon kan inte ens köra automatmopparna i Thailand,cykel är det enda fordon som hon ger sig på.Men man får väl börja på nån stor parkering tidig morgon eller helgdag när alla andra sover ???

 

Varför måste hon lära sig att köra bil, du har ju redan klargjort att hon är totalt olämplig som förare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Varför måste hon lära sig att köra bil, du har ju redan klargjort att hon är totalt olämplig som förare?

Och varför måste du sitta och skicka kommentarer på alla inlägg som kommer in på detta forum? Givetvis så skulle det vara till min frus fördel om hon skulle kunna lära sig att köra bil,men kanske är det bäst att fråga dig först om detta överhuvudtaget kan tänkas lämpligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter ju bra,men då återstår den andra delen av det hela.Hur ska jag få frugan att våga sätta sig bakom ratten?Hon kan inte ens köra automatmopparna i Thailand,cykel är det enda fordon som hon ger sig på.Men man får väl börja på nån stor parkering tidig morgon eller helgdag när alla andra sover ???

 

Det tycker jag låter som en bra idé. Vi gav oss ut och provade utan att hon någonsin suttit bakom ratten och körde runt-runt på parkeringen utanför SCA. Tog inte lång tid innan jag vågade släppa handbromsen :)

Någon gång är ju alltid den första, för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Det tycker jag låter som en bra idé. Vi gav oss ut och provade utan att hon någonsin suttit bakom ratten och körde runt-runt på parkeringen utanför SCA. Tog inte lång tid innan jag vågade släppa handbromsen :)

Någon gång är ju alltid den första, för alla.

Ja visst är det så,man måste ju våga försöka,eller hon måste våga försöka.Tänk hur världen skulle se ut om det bara var en massa bakåtsträvare som inte ville att nån ska få föröka sig på lite framsteg och prova på att utveckla sig vidga sina vyer lite :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar när de kommer att kolla om man har tagit simborgarmärket, innan man tillåts att bada i havet?

 

Vilka de?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ska vi ha skyltar på thai och alla andra språk också :crazy: för fan livsfarligt och ha folk i trafiken som inte kan läsa skyltar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi ha skyltar på thai och alla andra språk också :crazy: för fan livsfarligt och ha folk i trafiken som inte kan läsa skyltar

Är du lika rädd för alla EU-medborgare som inte kan svenska?

Nu använder ju skyltarna ett symbolspråk som man får lära sig under utbildningen. Denna utbildning får inte övriga EU-medborgare som kan köra lugnt på sitt gamla körkort.

Sedan vilket språk du svarar vad symbolen innebär har väl mindre betydelse?

 

Enda skylt du behöver lära dig är stopskyletn men det är ju på engelska och inte svenska. Det ska de nog klara av om vi kan lära oss 4 färger för att få det Thailändska kyrkortet :)

 

En annan sak jag inte förstår är att man får köra ett år på sitt thailändska körkort. D.v.s. det år man kan minst om det nya landet, dess trafikregler och att vi kör på höger sida. Då är det fritt fram att vingla ut i trafiken men sedan ska det ta tvärstopp om man inte kan alla svenska ord med dess synonymer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Är du lika rädd för alla EU-medborgare som inte kan svenska?

Nu använder ju skyltarna ett symbolspråk som man får lära sig under utbildningen. Denna utbildning får inte övriga EU-medborgare som kan köra lugnt på sitt gamla körkort.

Sedan vilket språk du svarar vad symbolen innebär har väl mindre betydelse?

 

Enda skylt du behöver lära dig är stopskyletn men det är ju på engelska och inte svenska. Det ska de nog klara av om vi kan lära oss 4 färger för att få det Thailändska kyrkortet :)

 

En annan sak jag inte förstår är att man får köra ett år på sitt thailändska körkort. D.v.s. det år man kan minst om det nya landet, dess trafikregler och att vi kör på höger sida. Då är det fritt fram att vingla ut i trafiken men sedan ska det ta tvärstopp om man inte kan alla svenska ord med dess synonymer.

vem har sagt att jag är rädd ?

Link to comment
Dela på andra sajter

vem har sagt att jag är rädd ?

Nja om man känner en livsfara så tolkar jag det som en rädsla.

 

Där ser du hur svårt det kan vara med synonymerna som våra Thaifruar måste kunna för att få köra bil i vårt land :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Nja om man känner en livsfara så tolkar jag det som en rädsla.

 

Där ser du hur svårt det kan vara med synonymerna som våra Thaifruar måste kunna för att få köra bil i vårt land :)

Den största livsfaran är nog för dom själva när dom inte kan språket

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...