Jump to content
IGNORERAD

Rotel vs Enhet


Magrood

Recommended Posts

Hej

Är Rotel och Enhet precis samma sak och det enda skillnaden är bara att "rotel" används inom polis- och domstolsväsendet?

Och Rotel, Enhet och Avdelning --- vilken är störst, eller är de bara synonymer och olika myndigheter väljer det namn som de tycker bäst om. Eller finns det regler på vilket ord man ska använda?

Enligt NE:

rotel: organisationsenhet i den offentliga förvaltningen, främst inom polisen (våldsrotel, narkotikarotel m.fl.) samt vid åklagarmyndigheter och domstolar, men även i vissa kommuner, t.ex. borgarrådens ansvarsområden i Stockholm (finansroteln, stadsbyggnadsroteln m.fl.).

enhet: del av t.ex. ett departement eller ett ämbetsverk vilken inom ett avgränsat sakområde svarar för såväl planering och beredning av ärenden som löpande ärenden.

avdelning: huvuddel av ett ämbetsverk, en institution, ett företag e.d. I de centrala ämbetsverken kan en avdelning i sin tur vara indelad i byråer, sektioner och/eller enheter

Tack på förhand för hjälpen!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det känns av födsel och ohejdad vana så är enheten en mindre grupp än både roteln och avdelningen. Rotel och avdelning känns ungefär som samma sak men med den skillnaden att rotel har med lag och ordning att göra. Avdelning och enhet kan ha med lag och ordning att göra men behöver inte ha det.

Hmm, får fundera. Det går automatiskt att välja när man pratar, men så fort man snöar in på ett ord eller uttryck är det kört.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen Matte.

Jag lyfte luren och ringde till Svea hovrätt och fick det förklarat att på Svea hovrätt och vissa domstolar använder de Rotel. Andra domstolar använder Enhet.

Både Rotel och Enhet är underavdelning av Avdelning. Avdelning används på alla domstolar.

---

Tänkte på en annan gång när jag ringde Åklagarmyndigheten och frågade om ett ord som jag inte förstod.

"Jag är inget lexikon" fick jag som svar... typ.  :bag::bag::bag:

"Men om ni inte kan förklara vad det betyder vem annars skulle kunna göra det? Jag har letat på nätet och inte hittat något" försökte jag... he he he

Man har inte alltid turen på sin sida.

---

En annan gång ringde jag polismyndigheten och frågade om ordet Konceptförhör, vad det var för något.

De var mycket hjälpsamma.  :good: Tycker svenska poliser är väldigt trevliga.

---

Tack än en gång för hjälpen!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack för hjälpen Matte.

Jag lyfte luren och ringde till Svea hovrätt och fick det förklarat att på Svea hovrätt och vissa domstolar använder de Rotel. Andra domstolar använder Enhet.

Både Rotel och Enhet är underavdelning av Avdelning. Avdelning används på alla domstolar.

---

Tänkte på en annan gång när jag ringde Åklagarmyndigheten och frågade om ett ord som jag inte förstod.

"Jag är inget lexikon" fick jag som svar... typ.  :bag::bag::bag:

"Men om ni inte kan förklara vad det betyder vem annars skulle kunna göra det? Jag har letat på nätet och inte hittat något" försökte jag... he he he

Man har inte alltid turen på sin sida.

---

En annan gång ringde jag polismyndigheten och frågade om ordet Konceptförhör, vad det var för något.

De var mycket hjälpsamma.  :good: Tycker svenska poliser är väldigt trevliga.

---

Tack än en gång för hjälpen!

Mvh

Magrood

Hej Magrood,

det finns även rotlar inom politiken:

Varje rotel har sina speciella ansvarsområden och varje borgarråd är föredragande i kommunstyrelsen för de frågor som beretts inom hans eller hennes rotel.

Efter valet 2006 finns det åtta rotlar (avdelningar). Chef för respektive rotel är ett borgarråd. Alla rotlar och borggarråd sitter i Stockholms stadshus.

För majoritetens partier (m, fp och kd) är vissa rotlar även partikansli.

Förutom majoritetens åtta borgarråd finns också fyra oppositionsborgarråd. De har inga egna rotlar utan tillhör respektive partikansli.

Rotlar

Finansroteln

Beskrivning

Rotel 1 – finansroteln

Miljö- och trafikroteln

Beskrivning

Rotel 2 – miljö- och trafikroteln

Stadsbyggnads- och fastighetsroteln

Beskrivning

Rotel 3 – Stadsbyggnads- och fastighetsroteln

Skolroteln

Beskrivning

Rotel 4 – skolroteln

Ytterstads och Bostadsbolagsroteln

Rotel 5 - Ytterstads och bostadsbolagsroteln

Äldreroteln

Beskrivning

Rotel 6 – äldreroteln

Social- och arbetsmarknadsroteln

Beskrivning

Rotel 7 – Social- och arbetsmarknadsroteln

Kultur- och idrottsroteln

Beskrivning

Rotel 8 – kultur- och idrottsroteln

Så rotlar finns lite överallt men det finns tydligen bara inom stat, landsting och kommuner

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Gubben!

Vilken kunskapskälla!

Fick möjligheter att besöka Stockholms län och landsting samt Stockholms stadshus i höstas. Imponerande och lärolikt.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...