Jump to content
IGNORERAD

Hantverkarna börjar bli dyra i Pattaya


Bananen

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Brukar det vara så att kunden betalar materialet i förväg???

Hej

 

Absolut inte enligt mina erfarenheter.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    10

  • Bananen

    10

  • Maloon

    6

  • FANTASY

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag betalade nyss 16.000 Baht för 1,5 timmes jobb inkl. material.

5 personer jobbade samt en liten kranbil och det enda jag fick var fyra stolpar i marken.

 

post-3076-0-84673900-1398144572_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalade nyss 16.000 Baht för 1,5 timmes jobb inkl. material.

5 personer jobbade samt en liten kranbil och det enda jag fick var fyra stolpar i marken.

 

attachicon.gifIMG_0918.jpg

Material samt transport 15700 baht, arbetskostnad 300 baht? ???

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Material samt transport 15700 baht, arbetskostnad 300 baht? ???

 

Nja, material 16.000 Baht och jobbet gratis är vad de sade. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalade nyss 16.000 Baht för 1,5 timmes jobb inkl. material.

5 personer jobbade samt en liten kranbil och det enda jag fick var fyra stolpar i marken.

 

attachicon.gifIMG_0918.jpg

Hur långt var du tvungen att dra egen kabel?

Är du säker på att du klarar dig utan spänningsfall, räknat på area?

Jag har problem med det, väntar idogt på att kommunen ska utöka sitt elnät som lovat, så jag kan koppla in mig på närmare håll.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, material 16.000 Baht och jobbet gratis är vad de sade. :D

 

Cement är tydligen dyrt nuförtiden.         :ahh:

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt var du tvungen att dra egen kabel?

Är du säker på att du klarar dig utan spänningsfall, räknat på area?

Jag har problem med det, väntar idogt på att kommunen ska utöka sitt elnät som lovat, så jag kan koppla in mig på närmare håll.

Ca 150 meter egen kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cement är tydligen dyrt nuförtiden. :ahh:

Ja. Stolparna är dyra.

Fanns 6 meters för 2800 st.

Men valde 8 meter för skojs skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ca 150 meter egen kabel.

Ok, jag har 3-4 gr så mycket, snålade lite på arean, men det spelar nog ingen roll då vi också är "sist" på linan, har problem då många brukar el, tex på kvällen 20-22.00, så mycket spänningsfall då så inte ens hydroforpumpar fungerar hemma.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en bra firma till arbetsplatsen i Bangkok, de ger fasta priser på större jobb och tar bara 300 baht i timmen för småjobb och 500 battingar för akututryckningar.

 

De låter även oss inhandla materialet i den mängd som vi anser behövs (Så att inget material försvinner i så kallade sidoprojekt) vi har tillgång till svenskt byggfolk att rådfråga om det skulle knipa.

 

Byggfirman renoverade kontoret på Ramkhamhaeng mycket bra för en klart överkomlig summa. Så nu får de mer jobb..

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det brukar ta lite tid att hitta hantverkare som man är nöjd med..

Fick pris på myggnät för några veckor sen, 11 000 bath han gick ner till 10 000 bath och ville att jag skulle betala handpenning direkt och var väldigt oförstående när jag sa att jag ville jämföra med andra firmor också.

Fick pris från en annan firma på 5200 bath, såg ingen skillnad i kvalite på grejorna, och valde därför det billigare alternativet, går man och tror att dom dyrare hantverkarna per automatik är bättre just därför att dom är dyra, ja då lurar man nog sig själv många gånger.

Den firman du tog exempel på skiner ju lång väg att den är mer benägen att ta bra betalt än att göra bra jobb.

Men jag hävdar i alla fall att man ofta får det man betalar för. Dom billigare daglönarna har ju även en förmåga att sticka mitt i projektet. Och det är även så att anlitar man ett företag som har en någorlunda duktig arbetsledare så kostar det. Företaget ska ju även ha en vinst. Annars lönar det sig knappast att driva företag. Och anlitar man dom billigare firmorna. Så får man ju även sitta där och kolla så att man får enligt vad man kommit överens om. Annars tar thailändska hantverkare gärna genvägar som ofta blir mindre lyckade, på grund av deras kunskapsluckor.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en bra firma till arbetsplatsen i Bangkok, de ger fasta priser på större jobb och tar bara 300 baht i timmen för småjobb och 500 battingar för akututryckningar.

 

De låter även oss inhandla materialet i den mängd som vi anser behövs (Så att inget material försvinner i så kallade sidoprojekt) vi har tillgång till svenskt byggfolk att rådfråga om det skulle knipa.

 

Byggfirman renoverade kontoret på Ramkhamhaeng mycket bra för en klart överkomlig summa. Så nu får de mer jobb..

Där ser man, "bara" 300 bath i timmen, är det den ungefärliga nivån det ligger på för hantverkare i Bangkok?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

"Våra" hantverkare gör en shoppinglista på mtr eller följer med till byggvaruhuset så det blir inga mellanhänder där

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar 1000 bath per dag för mina 2 arbetare som gör alla möjliga arbeten med gott resultat, har haft billigare folk men ej varit nöjd, vet att 500 bath/dag är i högsta laget men tycker dom är värda det.

 

Om någon är intresserad så är reklambladet nedan :crazy:

 

attachicon.gifIMG_1232.JPG

Du betalar 1000 bath/dag för 2 gubbar ? Men det står ju att de tar 390/timmen,hur går det ihop,läser/fattar jag fel?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Du betalar 1000 bath/dag för 2 gubbar ? Men det står ju att de tar 390/timmen,hur går det ihop,läser/fattar jag fel?

Ja, du läser/fattar fel, det var ett reklamblad jag fick i brevlådan som jag postade här, alltså inga jag anlitar...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom billigare daglönarna har ju även en förmåga att sticka mitt i projektet.

 

Mja, det låter precis som en svensk hantverkare. Di kommer första dagen och markerar sitt revir sedan ser man inte röken av dem .

Link to comment
Dela på andra sajter

Den firman du tog exempel på skiner ju lång väg att den är mer benägen att ta bra betalt än att göra bra jobb.

Men jag hävdar i alla fall att man ofta får det man betalar för.

 

Dom billigare daglönarna har ju även en förmåga att sticka mitt i projektet. Och det är även så att anlitar man ett företag som har en någorlunda duktig arbetsledare så kostar det. Företaget ska ju även ha en vinst. Annars lönar det sig knappast att driva företag. Och anlitar man dom billigare firmorna. Så får man ju även sitta där och kolla så att man får enligt vad man kommit överens om. Annars tar thailändska hantverkare gärna genvägar som ofta blir mindre lyckade, på grund av deras kunskapsluckor.

På vilket sätt då tycker du?

 

Det stämmer nog ofta men långt ifrån alltid.

 

Det där stämmer nog bra in på svenska företag också, i sverige har vi ju tex rejta där man kan gå in och kontrollera omdömen från kunderna, och således välja hantverkare med bra omdömen från sina kunder, precis som man gör på tex tradera och ebay, vore kanske bra om det även fanns motsvarande i Thailand.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt då tycker du?

Det stämmer nog ofta men långt ifrån alltid.

Det där stämmer nog bra in på svenska företag också, i sverige har vi ju tex rejta där man kan gå in och kontrollera omdömen från kunderna, och således välja hantverkare med bra omdömen från sina kunder, precis som man gör på tex tradera och ebay, vore kanske bra om det även fanns motsvarande i Thailand.

På det sätt som du beskriver så ville han ha handpenning och vart irriterad över att du ville kolla andra.

Till och börja med ett ganska bra sätt att skrämma iväg en kund på.

Då han signalerar att han inte håller måttet prismässigt, och vet dessutom om det. Sen i Sverige finns det ju även reco.se där kan man jämföra olika firmor vad folk tycker.

Dock ger ofta dessa jämfötelsesiter en lite väl svart vit bild. Och talar ofta inte om företagens kvalitet. Då det speglas av dom som är väldigt missnöjda. Och dom som är jätte nöjda. Och dom däremellan försvinner på vägen.

I vårat fall så handlar det ofta om folk som inte förstår att det kan vara ganska dyrt att beställa en rörmokare en lördag.

När dom flesta rörisar normalt är lediga. Sen finns det dom som förstår att uppskatta det och ger oss bra kritik.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, det låter precis som en svensk hantverkare. Di kommer första dagen och markerar sitt revir sedan ser man inte röken av dem .

Precis och ofta är detta dom billiga svenska hantverkarna som har mycket jobb så dom är tvungen att korsa mellan jobben för att hålla kunderna varma.

Som sagt. Man får vad man betalar för.

Vi sysslar inte med detta.

Montörer har handdatorer med bokningssystem som styrs från kontoret.

Och det är sällan mina Montörer missar att komma när det är överenskommet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

På det sätt som du beskriver så ville han ha handpenning och vart irriterad över att du ville kolla andra.

Till och börja med ett ganska bra sätt att skrämma iväg en kund på.

Då han signalerar att han inte håller måttet prismässigt, och vet dessutom om det.

 

 

Sen i Sverige finns det ju även reco.se där kan man jämföra olika firmor vad folk tycker.

Dock ger ofta dessa jämfötelsesiter en lite väl svart vit bild. Och talar ofta inte om företagens kvalitet. Då det speglas av dom som är väldigt missnöjda. Och dom som är jätte nöjda. Och dom däremellan försvinner på vägen.

I vårat fall så handlar det ofta om folk som inte förstår att det kan vara ganska dyrt att beställa en rörmokare en lördag.

När dom flesta rörisar normalt är lediga. Sen finns det dom som förstår att uppskatta det och ger oss bra kritik.

Jaha, firman på reklambladet har inget med myggnätet att göra, det var en annan firma som jag kontaktade, dom på reklambladet lär jag inte kontakta då jag anser att 390 bath i timman är rent åt helvete för en hantverkare i Thailand, var väl kanske lite otydlig.

 

 

Nja, det är väl just företagets kvalitet som speglas, i positiva och negativa omdömen, om ett företag i stort sett bara har positiva omdömen så är ju folk nöjda med deras tjänster, ungefär samma sak som med tex agoda där folk kommenterar hotell, bemötande, kvalite, priser mm.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, firman på reklambladet har inget med myggnätet att göra, det var en annan firma som jag kontaktade, dom på reklambladet lär jag inte kontakta då jag anser att 390 bath i timman är rent åt helvete för en hantverkare i Thailand, var väl kanske lite otydlig.

Nja, det är väl just företagets kvalitet som speglas, i positiva och negativa omdömen, om ett företag i stort sett bara har positiva omdömen så är ju folk nöjda med deras tjänster, ungefär samma sak som med tex agoda där folk kommenterar hotell, bemötande, kvalite, priser mm.

Vad jag menar är att om vi tar ditt exempel agoda så är det lättare till hands att folk som reser gärna talar om hur servicen och hur rent rummet var.

När det gäller hantverktjänster så är dom inte lika jämförbara med varandra. Således nöjer sig genomsnittskunden med att ringa företaget och tala om hur nöjd man är. Ett hotellrum kan jämföras med ett annat för dom är mer eller mindre standardiserade. Lika. Med bilar och telefoner. Därav så kan ofta folks uppfattning om vad dom förväntar sig av hantverkaren skilja sig ganska brett. I och med att i princip varje hem ser olika ut och har olika förutsättningar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

I Khao lak är det nästan omöjligt att få fatt i hantverkare, på grund av att det byggs precis överallt.

Och Burmeser vill jag inte ha.  Hellre då Isaan folk som en del byggbolag har. Sega gubbar och gummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis och ofta är detta dom billiga svenska hantverkarna som har mycket jobb så dom är tvungen att korsa mellan jobben för att hålla kunderna varma.

Som sagt. Man får vad man betalar för.

Vi sysslar inte med detta.

Montörer har handdatorer med bokningssystem som styrs från kontoret.

Och det är sällan mina Montörer missar att komma när det är överenskommet.

 

Mja, några billiga svenska hantverkare har jag inte hört talas om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, några billiga svenska hantverkare har jag inte hört talas om.

Allting är relativt...

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med prisläget bland hantverkarna på Soi Honey Inn, nån som vet ? ;)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...