Jump to content
IGNORERAD

Thai tv om livet i Sverige...


Magrood

Recommended Posts

En thailändsk kvinnas röst från Sverige på thai tv.

Mycket trevlig tjej och intressant intervju.

Kan vara intressant för tjejen din.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    7

  • swedenfarang

    5

  • Kim

    4

  • ban99arne

    1

Mest aktiva i denna tråd

Guest Siam-Nilsson

Jösses vilken svada denna dam hade, och vad jag förstod så är hon aktiv som Web admin på forumet http://thailandska.se

Ett mycket intressant och välbesvarat inlägg på detta forum var om hur en thai-tjej

ska kunna byta ut sin gamla farangkille här i Sverige till en ännu bättre svensk kille om hon bor här i Sverige på uppehållstillstånd.

Och frågan gällde detta: Om hon först lyckas skaka fram en ny visumgarant till henne här i Sverige - måste hon då vänta med detta kill-byte i två är eller kan hon göra detta redan nu innan hon har bott här i två år.

http://thailandska.s...&showtopic=2514

Det vill till att förbereda sig - om hon nu skulle ha turen att springa på en riktig "Guldtorsk"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och frågan gällde detta: Om hon först lyckas skaka fram en ny visumgarant till henne här i Sverige - måste hon då vänta med detta kill-byte i två är eller kan hon göra detta redan nu innan hon har bott här i två år.

http://thailandska.s...&showtopic=2514

Det vill till att förbereda sig - om hon nu skulle ha turen att springa på en riktig "Guldtorsk"

He he he...

Tack för länken. Det tråden missade jag totalt trots att den var mer än ett år gammal.

Men hade jag sett den så hade jag kanske inte kunnat svara av personliga skäl.

Hoppas du inte jobbar som tolk eller översättare... med tanken på originalet och vad du lyckas återge.

Här finns det fler välbesvarade inlägg

Om visum: http://thailandska.s...hp?showforum=85

Om arbetslivet i Sverige: http://thailandska.s...hp?showforum=82

http://thailandska.s...hp?showforum=63

Om studier och vägen till olika utbildningar: http://thailandska.s...hp?showforum=83

Om liv och levnad, kontakt med olika myndigheter: http://thailandska.s...hp?showforum=14

Om lagar och regler, starta egen verksamhet: http://thailandska.s...hp?showforum=38

Om det svenska språket, översättningshjälp, läxhjälp, tips på språkprogram: http://thailandska.s...hp?showforum=39

Själv är jag mest aktiv på språktavlan.

Om körkort, körkortsfrågor, översättning av vissa övningsfrågor: http://thailandska.s...hp?showforum=55

Tjejen på intervjun är mest aktiv och mycket drivande i den här tavlan. Själv har hon fått körkort... kort efter sin vistelse i Sverige. Men hon driver frågan om det, kontaktar Vägverket för att få de att fixa provet på thailändska. Hon behöver hjälp med namninsamling. Hon översätter vissa övningsfrågor... för ingenting. Bara voluntärsarbete. Helt suverän tjej...

Om skolan: http://thailandska.s...hp?showforum=64

Om CSN: http://thailandska.s...hp?showforum=78

Om graviditet och barnfostran, barnartiklar, föräldrapenning osv: http://thailandska.s...hp?showforum=77

Jag besöker den här tavlan mer och mer nu för tiden.

Om mat, recept på thai mat med svenska ingredienser osv: http://thailandska.s...hp?showforum=18

Och toa-rummet: http://thailandska.s...hp?showforum=21

Här skriver vi av oss.

Finns fler tavlor... Men jag plockar fram de som kan vara mest intressanta för thailändska tjejer här.

Men akta er!

Det är farligt att låta era tjejer umgås med andra thaitjejer...

Det är farligt att låta dem lära sig om det svenska samhället...

Det är farligt att de har kontakt med andra thaitjejer som kan besvara deras frågor.

Det är farligt att de lär sig om sina rättigheter och skyldigheter.

Det är farligt att de i överhuvudtaget har kontakt med andra människor.

Det är farligt, farligt...

All information de får ska bara komma från er... annars finns det risk att de vet för mycket...

Uch uch uch...

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Men akta er!

Det är farligt att låta era tjejer umgås med andra thaitjejer...

Det är farligt att låta dem lära sig om det svenska samhället...

Det är farligt att de har kontakt med andra thaitjejer som kan besvara deras frågor.

Det är farligt att de lär sig om sina rättigheter och skyldigheter.

Det är farligt att de i överhuvudtaget har kontakt med andra människor.

Det är farligt, farligt...

All information de får ska bara komma från er... annars finns det risk att de vet för mycket...

Uch uch uch...

Mvh

Magrood

Hej Magrood,

Tack för länkarna och reportaget, det var intressant.

Men jag förstår inte vad du menar med texten ovan, vad var syftet med den? Jag kanske är dum som inte fattar. Men det kanske bara är helt normal ironi. :)

Tack.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Magrood,

Nej du - jag skulle verkligen inte duga som översättare, ha ha ha

Då får jag nog sätta mig på skolbänken i några år först.

Jag kan bara thai till husbehov.

Jag kan hålla med om att jag gjorde en snabb och ganska brutal översättning.

Men de som vill översätta själva kan ju göra det här nedan.

แม่เค้าฝากถามมานะค่ะ

คือว่าตอนที่แม่มีแฟนคนสวีเดนแล้วแฟนคนนี้ก้อเป็นคนการันตีหรือรับรองให้วีซ่า 2 ปีค่ะ ทั้งแม่ ตัวมิ้นท์ และน้องอีก1คนค่ะ

แล้วพออยุ่ไปแม่เกิดมีปัญหากับแฟนเค้า แล้วก็เลืกกัน คือแม่ มิ้น และน้อง ย้ายออกมาจากบ้านแฟนแม่ แล้วมาอยุ่กับเพื่อนแม่ที่เป็นคนไทยด้วยกัน แล้วเพื่อนแม่ก้อติดต่อผู้ชายคนใหม่ให้แม่ แล้วตอนนี้คืออยุ่ที่บ้านแฟนใหม่แม่แล้วค่ะ ทั้งแม่ มิ้นท์ และน้อง อยากจะถามว่า

1. แฟนเก่าแม่สามารถไปขอยกเลิกวีซ่าพวกเราได้มั้ยค่ะ

2. แล้วถ้าเกิดเค้ายกเลิกวืซ่า แม่จะให้แฟนใหม่แม่การันตีต่อได้มั้ยค่ะ

3. ถ้าเกิดไม่สามารถยกเลิกวีซ่าเราได้ แต่แม่อยากจะเปลี่ยนให้แฟนใหม่แม่มาเป็นคนการันตีจะทำได้มั้ยค่ะ แล้วต้องทำอย่างไรบ้างค่ะ

4. ถ้าจะแจ้งย้ายทะเบียนบ้านจะต้องทำอย่างไรบ้างค่ะ เพราะเคยให้แฟนของเพื่อนแม่ที่เป็นคนสวีเดนย้ายทางอินเตอร์เนตแล้ว แต่พอกลับไปเชคดูอีกทีก็ยังอยู่ที่เดิมอยุ่เลย

ขอความกรุณาด้วยนะค่ะ ขอบคุณมากค่ะ

För övrigt så fanns det en massa annat nyttigt på det forumet som säkert många Thailändare kan ha nytta av.

Hoppas att de går in där och tar del av all info.

Mvh

Siam-Nilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men jag förstår inte vad du menar med texten ovan, vad var syftet med den? Jag kanske är dum som inte fattar. Men det kanske bara är helt normal ironi. :)

Läsaren får tolka det som han vill...

Och vilken tolkning man gör beror nog på vilken inställning man har i ämnet.

Quote

Hej Magrood,

Nej du - jag skulle verkligen inte duga som översättare, ha ha ha

Då får jag nog sätta mig på skolbänken i några år först.

Jag kan bara thai till husbehov.

Jag kan hålla med om att jag gjorde en snabb och ganska brutal översättning.

Men de som vill översätta själva kan ju göra det här nedan.

För övrigt så fanns det en massa annat nyttigt på det forumet som säkert många Thailändare kan ha nytta av.

Hoppas att de går in där och tar del av all info.

Mvh

Siam-Nilsson

Hej Siam-Nilsson

Det är inte språket jag syftade på. Din thailändska är otroligt bra  :good: speciellt med tanken på att du lyckats hitta en jättegammal tråd och läst igenom den och svaren bland tusen andra trådar.

Jag besöker sidan varje dag men har lyckats missa den tråden och många andra trådar.

Å andra sidan är jag inte intresserad av att läsa alla typer av trådar heller...

Är man så bra på språket att man kan läsa vardagligt språk på internetforum - då är man superduktig på språket, tycker jag.

Men jag syftade mest på att som översättare eller tolk kan man inte som du säger "göra en brutal" översättning.

Man kan inte heller vinkla eller bara plocka fram de delar som passar en ... som journalister brukar göra... alltså göra saker och ting saftigare genom att lyfta fram bitar ur en helhet... ใส่ไข่ระบายสี säger vi på thai.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Jaha...inga fler frågor till dig. Ett litet översittarsvar på en ganska berättigad fråga.  Sorry. :no:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jaha...inga fler frågor till dig. Ett litet översittarsvar på en ganska berättigad fråga.  Sorry. :no:

Sorry... Det var inte meningen att framföra det som ett översittarsvar.

Att vara översittare har aldrig varit min åsikt, speciellt inte mot dig.

Om du tolkar det så får jag ber om ursäkt.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att eftersom du verkade ta det som ironi så förstod jag vilken inställning du har. ;)

Men jag tog bort det innan jag skickade upp inlägget... och det kanske var synd.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Okej, det är lugnt, jag läste väl in det hela lite väl negativt... Mitt fel.

Min åsikt gentemot kvinnor är ju som sagt inte i närheten av detta.

Men, blev förvånad när jag läste det. Så jag tänkte: Magrood kan väl inte tänka så om män? Därför frågade jag vad du menade eftersom det var så olikt dig. Därav min fråga. Men ju mer jag har läst det, ett antal gånger, så var det nog snarare en pik mot ett fåtal män som pga sin egen osäkerhet utöver detta mot sina respektive.  :yes:

:wai:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Okej, det är lugnt, jag läste väl in det hela lite väl negativt... Mitt fel.

Min åsikt gentemot kvinnor är ju som sagt inte i närheten av detta.

Men, blev förvånad när jag läste det. Så jag tänkte: Magrood kan väl inte tänka så om män? Därför frågade jag vad du menade eftersom det var så olikt dig. Därav min fråga. Men ju mer jag har läst det, ett antal gånger, så var det nog snarare en pik mot ett fåtal män som pga sin egen osäkerhet utöver detta mot sina respektive.    :yes:

:wai:

He he he

Missförstånd är inget ovanligt speciellt när man inte har samma modersmål.

Ibland när man tar för givet att man känner varandra väl och tror att den andra förstår vad man menar utan att säga det ... kan det blir fel.

Din åsikt om kvinnor tror jag att jag vet det ganska väl, och jag trodde även att du förstår min syn på män rätt så väl... därmed mitt konstiga svar.

Det sista stycket tar jag som komplimang na ka.

08 och 018 ligger bara 1 timme med bil ifrån varandra na.

Har ni vägarna förbi så är ni välkomna... :drinks:

Skulle vara kul att lära känna damen din.

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

Men akta er!

Det är farligt att låta era tjejer umgås med andra thaitjejer...

Det är farligt att låta dem lära sig om det svenska samhället...

Det är farligt att de har kontakt med andra thaitjejer som kan besvara deras frågor.

Det är farligt att de lär sig om sina rättigheter och skyldigheter.

Det är farligt att de i överhuvudtaget har kontakt med andra människor.

Det är farligt, farligt...

All information de får ska bara komma från er... annars finns det risk att de vet för mycket...

Uch uch uch...

Mvh

Magrood

Det finns förstås män som gör som du beskriver. Ett fåtal enligt min uppfattning. Å andra sidan kommer man ju av naturliga skäl kanske inte i kontakt med de thaidamer som har det så.

Quote

Sorry... Det var inte meningen att framföra det som ett översittarsvar.

Att vara översittare har aldrig varit min åsikt, speciellt inte mot dig.

Om du tolkar det så får jag ber om ursäkt.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att eftersom du verkade ta det som ironi så förstod jag vilken inställning du har. ;)

Men jag tog bort det innan jag skickade upp inlägget... och det kanske var synd.

---

Mvh

Magrood

Du skriver utmärkt svenska! Och därför kan jag inte låta bli att rätta detta lilla misstag. Du menar förstås "avsikt", inte "åsikt".

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns förstås män som gör som du beskriver. Ett fåtal enligt min uppfattning. Å andra sidan kommer man ju av naturliga skäl kanske inte i kontakt med de thaidamer som har det så.

Precis ... och det gäller att vara medveten om att det är en "bråkdel" och inte enbart fokuserar på det som om det är hela sanningen.

Du skriver utmärkt svenska! Och därför kan jag inte låta bli att rätta detta lilla misstag. Du menar förstås "avsikt", inte "åsikt".

:wai::wai::wai:

Tackar för hjälpen... Du har rätt. Det var "avsikt" jag menade... he he he

Det är bara bra att du rättar na kha.

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jösses vilken svada denna dam hade, och vad jag förstod så är hon aktiv som Web admin på forumet http://thailandska.se

Ett mycket intressant och välbesvarat inlägg på detta forum var om hur en thai-tjej

ska kunna byta ut sin gamla farangkille här i Sverige till en ännu bättre svensk kille om hon bor här i Sverige på uppehållstillstånd.

Och frågan gällde detta: Om hon först lyckas skaka fram en ny visumgarant till henne här i Sverige - måste hon då vänta med detta kill-byte i två är eller kan hon göra detta redan nu innan hon har bott här i två år.

. 

http://thailandska.s...&showtopic=2514

Det vill till att förbereda sig - om hon nu skulle ha turen att springa på en riktig "Guldtorsk"

Jag förstår att Magrood blev aningen uppretad av att läsa det Siam-Nilssson skriver. Hans inlägg, som jag citerar ovan, andas nämligen tvivel på om forumet thailandska.se egentligen är ett "bra" sådant.

Nu vet jag inte om hans andemening med meddelandet egentligen var annat men i så fall har han varit dålig på att framhäva detta.

thailandska.se är enligt min åsikt ett alldeles utmärkt forum som man bör uppmana sin thaiflickvän att besöka. Kan aldrig vara skadligt att få veta sina rättigheter från dom tjejer som redan vet detta, dvs om det inte som Magrood antyder ironiskt, är så att man vill ha ensamrätt på den "sanning" ens flickvän ska känna till.

Allt det Magrood nämner som "farlig" fakta på sin lista drabbar 1000 tals kvinnor i Sverige genom att deras män förvägrar dom att umgås med vänninor osv. Gäller förstås inte bara thailändskor utan även vanliga svenskor drabbas. Men som thailändsk kvinna har man väl ungefär 10 ggr så svårt att övervinna den tröskel det innebär att lämna ett sådant förhållande, utelämnad som dom är i ett land där dom inte känner någon, inte kan språket, inte vet sina rättigheter osv.

Man läser allt som oftast här på forumet rena idi*tråd som "låt inte dom träffa andra thaitjejer", "sfi innebär bara problem med skitpratande kompisar, bättre att dom lär sig språket själv" osv osv. Ren nonsens, enbart sprunget ur ett kontrollbehov hos mannen ifråga.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Kim, jag är inte så negativt inställd till det Thaispråkiga forumet. Men det var väl inte riktigt meningen att en farang skulle vara inne där och "snoka" ha ha ha.

Om du kollar lite längre upp så lade jag till en sak i debattinlägget nr5:

Jag skrev i slutet:

"För övrigt så fanns det en massa annat nyttigt på det forumet som säkert många Thailändare kan ha nytta av.

Hoppas att de går in där och tar del av all info.

Mvh

Siam-Nilsson"

Sedan väntar jag med spänning på att någon annan kan presentera en mer "rättvis" översättning av det debattinlägg som jag hittade på det thailändskspråkiga forumet.

Det skulle vara intressant att se om jag verkligen har missuppfattat frågeställarens intentioner.

Om så är fallet så är jag böjd att be om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sedan väntar jag med spänning på att någon annan kan presentera en mer "rättvis" översättning av det debattinlägg som jag hittade på det thailändskspråkiga forumet.

Det skulle vara intressant att se om jag verkligen har missuppfattat frågeställarens intentioner.

Om så är fallet så är jag böjd att be om ursäkt.

Frågeställarens eventuella moral vet jag naturligtvis ingenting om och bryr mig inte heller. Jag anser det vara helt riktigt att en thaitjej kan fråga om vad som gäller i regelväg i Sverige om hon anser sitt förhållandet vara omöjligt. Om hon sedan är en golddigger eller inte har ingen betydelse i sammanhanget.

Det är ju inte direkt ovanligt att man ser samma typ av frågor även på detta forum. Men då företrädesvis från tjejens nya kille eller hans/hennes "kompis". Och dom får självklart svar ändå, vi behöver väl inte hålla alla om ryggen bara för att vi råkar vara killar med thaitjej till partner. Finns många skitstövlar i våra led också och med dom önskar jag inte känna någon tillhörighet eller gemenskap med.

Ingen kan äga en annan människa och man kan inte hålla ett förhållande vid liv genom att undanhålla sanningar, kontrollera, lägga sig i och styra. Sånt beteende bara kväver och förstör förhållandet i grunden.

Så visst fan ska man uppmuntra sin partner att gå på sfi, lära sig språket, ha vänninor och egen tid med dom, läsa på forum för gelikar och lära sig vad som gäller i det svenska samhället. Håller förhållandet inte för dom prövningarna så var det antagligen dödsdömt redan innan och av helt andra orsaker.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Bra skrivet, Kim!

Frihet är ett ord som inte är överskattat.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, pss gäller det naturligtvis för farangen att när han besöker LOS med damen att inte hamna i dåligt sällskap.

Därför är det viktigt att han inte umgås med en massa faranger i barmiljön, ty där sitter barstollen och dricker och skrävlar om att han minsann vet precis allting om hur Thailand fungerar.

Hamnar farangen med dessa barstollar så slutar det ofta med dåliga fruntimmer, kortspel och fylla allt ivrigt påhejade av gammel-barstollen.

Då är det bara en tidsfråga innan han lurats av alla pengar, för det vet man ju hur dessa barstollar är.

[move]Relationsrådgivaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Kim,

Jag håller med dig om att det är både bra och självklart att ens tjej ska få ha ett liv med både kompisar och SFI mm.

Klarar inte förhållandet det - så är det bara att bita i det sura äpplet, och ta nya tag.

Frugan har sina egna thai-väninnor här i Göteborg som hon brukar träffa några gånger i månaden. De brukar då samlas hemma hos en god vän till min fru för att käka och umgås och byta erfarenheter. Jag och de andra karlarna håller oss då ur vägen - för det är ju en tjej-middag. Sedan händer det ju att mina polare tittar över till mig på en grogg/öl kväll och då är det vi herrar som byter erfarenheter med varandra. Frugan brukar serva med lite gott tilltugg under dessa kvällar.

Man kan ju inte sitta och fläta fingrar i tv-soffan jämt och ständigt, och därför är det ju skönt att ha lite eget umgänge då och då.

Jag är lite osäker, men jag tycker att den avatarbild som du har här på forumet påminner om en trevlig kille som jag träffade på Midtown Inn Hotel i Pattaya för några år sedan. Du är utseendemässigt mycket lik honom. Jag var där tillsammans med min son på semester.

Kan det ha varit dig som jag träffade på Midtown Inn Hotel?

Mvh

Siam-Nilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man läser allt som oftast här på forumet rena idi*tråd som "låt inte dom träffa andra thaitjejer", "sfi innebär bara problem med skitpratande kompisar, bättre att dom lär sig språket själv" osv osv. Ren nonsens, enbart sprunget ur ett kontrollbehov hos mannen ifråga.

Kim..finnes nog rötägg både bland svenska män och bland thailändska kvinnor..allt är tydligen inte så rosenskimmrande för alla..de idi*tiska frågeställningarna och uppmaningarna i din mening är för andra goda råd skulle jag tro.

Hittade denna historia på annat håll. http://www.thailands...ar-extremt-uppmärksam-när-din-fru-skaffar-nya-bekanta-t3246.html

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim,

Jag håller med dig om att det är både bra och självklart att ens tjej ska få ha ett liv med både kompisar och SFI mm.

Klarar inte förhållandet det - så är det bara att bita i det sura äpplet, och ta nya tag.

Frugan har sina egna thai-väninnor här i Göteborg som hon brukar träffa några gånger i månaden. De brukar då samlas hemma hos en god vän till min fru för att käka och umgås och byta erfarenheter. Jag och de andra karlarna håller oss då ur vägen - för det är ju en tjej-middag. Sedan händer det ju att mina polare tittar över till mig på en grogg/öl kväll och då är det vi herrar som byter erfarenheter med varandra. Frugan brukar serva med lite gott tilltugg under dessa kvällar.

Man kan ju inte sitta och fläta fingrar i tv-soffan jämt och ständigt, och därför är det ju skönt att ha lite eget umgänge då och då.

Jag är lite osäker, men jag tycker att den avatarbild som du har här på forumet påminner om en trevlig kille som jag träffade på Midtown Inn Hotel i Pattaya för några år sedan. Du är utseendemässigt mycket lik honom. Jag var där tillsammans med min son på semester.

Kan det ha varit dig som jag träffade på Midtown Inn Hotel?

Mvh

Siam-Nilsson

Jamen då är vi ju alla överens trots allt. :)

Angående att vi skulle ha träffats så skulle det väl kunna hända men det var nog knappast jag på Midtown Inn. Har aldrig hört det hotellnamnet faktiskt och har ingen aning om var det skulle kunna ligga?

Byter själv hotell som andra byter kalsonger och har säkert bott på ett 40-50 tal olika ställen bara i Pattaya. Men Midtown Inn, näää aldrig.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim..finnes nog rötägg både bland svenska män och bland thailändska kvinnor..allt är tydligen inte så rosenskimmrande för alla..de idi*tiska frågeställningarna och uppmaningarna i din mening är för andra goda råd skulle jag tro.

Hittade denna historia på annat håll. http://www.thailands...ar-extremt-uppmärksam-när-din-fru-skaffar-nya-bekanta-t3246.html

/Enis

Självklart finns det rötägg bland thaitjejer såväl som b la svenska män. Säkert ungefär lika många på båda sidor.

Jag tror dock inte på patentlösningen att inte tillåta sin fru ha vänninor, inte låta hon gå på sfi och lära sig språket, inte få besöka vilka internetsajter hon vill osv.

Skulle jag inte kunna behålla min fru utan att kontrollera och förbjuda henne att ha ett eget liv så tar jag hellre smällen och skiljer mig oavsett vilka kommande vårdandstvister och ekonomiska härdsmältor det innebär. Frihet i ett förhållande innebär eget ansvar att sköta sig, går det inte så går det inte, då finns inget att bygga vidare på anser jag.

Nu har jag inte läst länken du hänvisar till och jag vet att det t ex finns tjejer med okontrollerbart spelmissbruk, som finansierar det missbruket med horeri osv. Och då kan man säkert med den personens uttryckliga medverkan hjälpa till att hålla henne från dom dåliga influenserna. Men måste det gå så långt till att mannen måste förbjuda missbrukaren att gå i skola eller röra sig i samhället på egen hand så skulle åtminstone jag ge upp den tjejen, hur synd jag än tyckte om henne. 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt handlar väl om frihet under ansvar, man ska inte göra något som sårar sin partner.

Det gäller inte bara orohet, utan också spelberoende, spritintag och misstänksamhet i all bemärkelse..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om det nu ändå (trots alla fantastiska råd i denna tråd) - går åt skogen så se till att få ut din del av kakan.

Som den här grabben:

Divorce man wants kidney back

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...