Jump to content
IGNORERAD

Svenskt ID-kort


GammalDansken

Recommended Posts

GammalDansken

Idag fick fru GD sitt svenska personnummer. Grattis fru GD!

Iväg till banken för att få ett ID-kort.

Inga problem om hon är kund i banken, sa gubben bakom disken.

Det är hon inte, inte än, sa jag, men som min fru ska väl det inte vara några problem?

Gör henne till kund, genast. (fortfarande med ett smil på läppen)

Det går inte, sa gubben, för att bli kund måste hon ha ett ID-kort.

Moment 22, jag vet, (sa han med ett osäkert leende)  - du är den andra i dag.

Men vad gör vi då?

Vet ej, sa han, om ni går till polisen kommer dom att skicka hit er.

Ni får nog vänta tills hon blir svensk medborgare.

Men det tar 7 år!

Lägg av nu, jag är ju kund här och har varit det i många år, och jag fick ju ID-kort fast jag inte är svensk.

Ja men du är ju från Danmark, det är inte samma sak, hade han fräckheten att säga.

Leendet försvann snabbt i den efterföljande diskussion om exakt vilken skillnad han avsåg, men fortfarande  verkade det kört med att få ett ID.

Det fixar du, sa jag (kallt), för det förstår du väl att jag inte kan vara kund i en bank som

inte vill ge min fru ett ID kort / ha henne som kund - välj vad du vill...

Vänta, vänta jag ska tala med min chef - din handläggare som känner dig kanske hon kan .

Och vi klagar på Thailändsk byråkrati :-)

Andra som utsatts för denna svenska variant?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    9

  • Herr Chang

    2

  • chiangmaithai

    2

  • Jobbe

    2

Mest aktiva i denna tråd

Märklig Bank du har, accepterar de danskar borde de ju inte vara så kräsna.  :jester:

[move]Preben-Arne Kofoed[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Märklig Bank du har, accepterar de danskar borde de ju inte vara så kräsna.  :jester:

[move]Preben-Arne Kofoed[/move]

Hel fel ban99preben, läs själva - många svenskor försöker t.o.m. lära sig lätet

Danska språket populärt

Svenskarna står på kö för att lära sig danska. Kurserna är fulltecknade både på universitet och på studieförbund.

- Det är främst yngre personer i 30-årsåldern. Det är ju många svenskar som jobbar i Danmark och de behöver kunna språket,

säger Lena Kronberg, utbildningsledare vid Folkuniversitetet i Malmö.

Vid Köpenhamns universitet finns inte svenska med i kurskatalogen. Först på kandidatutbildningen i danska kan man läsa en kurs i svenska.

[move]The real thing[/move]

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

bbbb

Quote

Idag fick fru GD sitt svenska personnummer. Grattis fru GD!

Iväg till banken för att få ett ID-kort.

Inga problem om hon är kund i banken, sa gubben bakom disken.

Det är hon inte, inte än, sa jag, men som min fru ska väl det inte vara några problem?

Gör henne till kund, genast. (fortfarande med ett smil på läppen)

Det går inte, sa gubben, för att bli kund måste hon ha ett ID-kort.

Moment 22, jag vet, (sa han med ett osäkert leende)  - du är den andra i dag.

Men vad gör vi då?

Vet ej, sa han, om ni går till polisen kommer dom att skicka hit er.

Ni får nog vänta tills hon blir svensk medborgare.

Men det tar 7 år!

Lägg av nu, jag är ju kund här och har varit det i många år, och jag fick ju ID-kort fast jag inte är svensk.

Ja men du är ju från Danmark, det är inte samma sak, hade han fräckheten att säga.

Leendet försvann snabbt i den efterföljande diskussion om exakt vilken skillnad han avsåg, men fortfarande  verkade det kört med att få ett ID.

Det fixar du, sa jag (kallt), för det förstår du väl att jag inte kan vara kund i en bank som

inte vill ge min fru ett ID kort / ha henne som kund - välj vad du vill...

Vänta, vänta jag ska tala med min chef - din handläggare som känner dig kanske hon kan .

Och vi klagar på Thailändsk byråkrati :-)

Andra som utsatts för denna svenska variant?

mvh GD

Nej, inga problem. Tog en kvart att fixa ID samt öppna konto och internet bank.  D.v.s. om du själva är kund och känd i banken, du får verifiera hennes identitet.

ps) glöm inte att ta med ett foto för ID handlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

bbbb

Nej, inga problem. Tog en kvart att fixa ID samt öppna konto och internet bank.  D.v.s. om du själva är kund och känd i banken, du får verifiera hennes identitet.

ps) glöm inte att ta med ett foto för ID handlingen.

Snart dax att ordna leg åt min flickvän... Ni som försökt tidigare, vad menas med "Känd i banken"? Jag menar bara... Jag minns inte när jag satte min fot i banken senast. Ingen känner mig där. Menas det att man varit kund länge och skött sina åtaganden? Är man "Känd" då? Nuförtiden sköter man ju allt via nätet, har ingen personlig kontakt med banken.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

bbbb

Nej, inga problem. Tog en kvart att fixa ID samt öppna konto och internet bank.  D.v.s. om du själva är kund och känd i banken, du får verifiera hennes identitet.

ps) glöm inte att ta med ett foto för ID handlingen.

Jo då jag tror det ordnar sig.

Tyvärr har de två handläggare jag haft i banken bägge valt att pensionera sig fr.o.m. 1/1-2009 :-(

och snubben bakom disken hade aldrig sett mig förut. Maksimal otur.

Lite irriterande dock att det krävdes otrevligt snack om bankbyte innan han kom på den strålande idén att någon

annan kanske skulle kunna verifiera mig. Innan dess var hans bäste förslag att vänta 7 år på ett medborgarskap :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

1/6 09 tar skatteverket över ansvaret för att utfärda id-kort till nyanlända invandrare, så då blir det slut på detta problem men det är ju ett tag kvar.

På sätt och vis så kan jag förstå bankerna att dom inte vill utfärda id-kort, varför ska dom ha det ansvaret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min åsikt borde migränverket utfärda ID-kort i samband med att dom beviljar UT. Om dom nu accepterat personens identitet, varför inte också ge dom ett ID-kort? Och ja, migränverket borde ha behörighet att dela ut personnummer.

Fast då får väl beräknad väntetid ändras till ett år...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Enligt min åsikt borde migränverket utfärda ID-kort i samband med att dom beviljar UT. Om dom nu accepterat personens identitet, varför inte också ge dom ett ID-kort? Och ja, migränverket borde ha behörighet att dela ut personnummer.

Fast då får väl beräknad väntetid ändras till ett år...

Herr Chang har talat.

Bra åsikt HC  :great:

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

För fyra år sen gick vi till Swedbank och både öppnade ett konto, samt ordnade ett ID-kort, det tog 20 minuter..

Vet inte om det är andra vilkor idag..

Rock on!

Ps..

Det räcker att hon är sambo med en svensk, så kan hon ansöka om svenskt medborgarskap efter 3-år.

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Inte bara Thailändskor ...

En amerikan som varit här i flera år gått i samma vägg.

Inte ens ansvariga politiker kan / vill göra nåt åt problemet men när blev man sist förvånad av det?

http://www.svd.se/ny...kel_2297949.svd

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag öppnade konto och skaffade ID åt damen i denna veckan. ( På Nordea )

De krävde ett personbevis på henne ( Ett speciellt för Bankärenden som banken bifogar med handlingen )

Detta kollade jag upp i förväg så det var inga som helst problem.

De menade dock att from 1/6 är det Polisen och ingen annan som kommer att utfärda ALLA sorters ID handlingar

för att endast ha en databas..

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

jasså, jag pratade med skatteverket och dom sa att 1/6 tar dom över ansvaret för nyanländ invandrare

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inga problem för oss heller när vi var iväg och fixade bankkonto och id kort på Swedbank.

Hade läst om att de kan bli svårt att hämta ut id kortet när det är klart pga att tjejen måste ha någon som kan garantera hennes identitet, och de ska tydligen vara en nära anhörig

dvs förälder eller syskon..

Så jag frågade om det och tjejen bakom disken kollade på mig o sa att hade inte hört talas om de nån gång, behövde inte ens stå i kö o vänta den dagen kortet kom utan bara säga till i informationen så löste dom de direkt..  :great:

Mvh Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jodå det har mycket att göra med bankens välvilja eller vilken idi*t (eller geni) till bankanställd

man råkar få framför sig.

Så är det ju alltid när godtycke utövas därför att otydliga regler tillåter detta.

Bank, skattekontor, polis, migrationsverk  -  vilken myndighet som helst kan, om inte annat,

så i alla fall lägga ditt ärende nederst i högen.

Det är ett av de tillfällen man blir varse sin oansenliga roll i samhällsmaskineriet och det är

då man återigen får lista ut vad som är mest ändamålsenligt: Att ropa och skrika eller

bita ihop, gå hem (... och klaga här  :wild: )

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Jag öppnade konto och skaffade ID åt damen i denna veckan. ( På Nordea )

De krävde ett personbevis på henne ( Ett speciellt för Bankärenden som banken bifogar med handlingen )

Detta kollade jag upp i förväg så det var inga som helst problem.

De menade dock att from 1/6 är det Polisen och ingen annan som kommer att utfärda ALLA sorters ID handlingar

för att endast ha en databas..

Just det! Ta med PERSONBEVIS också till banken, glömde detta i tidigare inlägget.  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag lämnade in ID-korts papperna åt mig själv i min bank på måndag. Allt var ok!

De ringer upp mig i dag på fredag och sa så här:  :telephone:

Vi har bytt direktiv, vi ger ej några ID-kort mot utländska ID handlingar.  :rules:

Så det blev ingen svensk legitimation för min del!

Mvh

Kimmo som är ej svensk medborgare

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Låter ju helt osannolikt om du läser flertalet av inläggen ovan, Kimmo.

Av olika anledningar har det varit lättare för några att få ID och de anser då att det borde vara lika lätt för alla.

Att tvingas lyssna på en imbecil bankanställd som säger att för att få ID-kort

av banken måste man vara kund - och för att bli det måste man ha ID

utsätts vissa för. Vi blev och uppenbarligen du med, Kimmo.

Kan inte du hota med att byta bank?

Det hjälpte oss. När vi dök upp i banken 2 dagar senare var det iiiinga som helst problem

Självklart kunde frugan bli kund och självklart skulle hon ha ett ID kort - baaara att fylla i här.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jag lämnade in ID-korts papperna åt mig själv i min bank på måndag. Allt var ok!

De ringer upp mig i dag på fredag och sa så här:  :telephone:

Vi har bytt direktiv, vi ger ej några ID-kort mot utländska ID handlingar.  :rules:

Så det blev ingen svensk legitimation för min del!

Mvh

Kimmo som är ej svensk medborgare

Nu ringde de från SEB och sa samma sak till oss

(som har väntat i veckor på att bara hämta ut ID-kortet i banken)

Vi kan inte acceptera "ett Thailändsk pass i botten för en ID-handling".

Jag sa till snubben att jag på samma sätt inte kan acceptera en bank som inte vill ha min fru som kund,

men han envisades med att det ville dom visst och att dom kunde ställa upp både med VISA-kort

och allt möjligt - bara inte ett ID-kort.

Han hade t.o.m fräckheten att fråga "om inte affärerna accepterade det Thailändska passet" när hon skulle använda det.

Man kan undra om en svensk bank verkligen får erbjuda och ta betalt för ett konto trots att det saknar funktionalitet

därför att användaren inte bereds möjlighet att identifiera sig vilket de själva kräver för att

man ska kunna nyttja det. VISA kort och -kod har vi nämligen redan fått och även en burk för att kunna sätta in pengar via nätet.

Jag sa att jag ville ha ett skriftligt avslag på utfärdande av ID från honom eller hans överordnade.

Som underlag för vårt vidare agerande, dvs flytt av konton, lån och annan samröra med SEB.

Han lovade att höra sig ytterligare för (imorrn).

Ska bli interessant. Verkar ju lite underligt att banken trots egna intyg att jag är jag  - och jag är gift med

hon som är hon  - inte kan förmå en tillverkare av plastkort att trycka en ID - handling.

Det är ju fler än oss som är eller kommer att hamna i den här sitsen, så borde inte vi

här på forum'et  kunna göra nåt gemensamt för att påtala problemet och påverka bankerna?

Det sägs att folkbokföringen ska ta över utfärdandet av ID till nyanlända men det är bara på förslag.

Enligt dom själva är det inte alls säkert att det blir så.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GD,

Det verkar vara samma problem hos alla banker. Konstigt att ingen anmält Sverige till Europadomstolen för det här.

Det är snart 1 år sedan Svensk Kassaservice upphörde med sin verksamhet och fortfarande ingen ändring i sikte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni lite fakta

Skatteverket tar fram nytt id-kort

http://www.regeringe.../10044/a/112185

Personbevis

http://www.skattever...bc80003671.html

Svårt få id-kort för utländska medborgare

http://www.sr.se/cgi...artikel=2146002

Men efter all kollapser och kriser dom har ställt till med och staten får gå in och rädda dom

Så ser dom bara att staten ska hjälpa dom men dom ska inte hjälpa folket.

Vart fan är Sverige på väg

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

En liten slamkrypare...

Oftast är problemet att den drabbade inte ens kan öppna ett konto.

Efter jag ställde till en mindre scen i banken ordnade dom skyndsamt ett konto åt fru GD.

Med plastkort (VISA) och allt. Samt avgift för samma - givetvis.

Nu vägrar dom att ge henne möjlighet att identifiera sig samtidigt som det är ett krav enligt kontobestämmelserna.

Undrar om man kan hålla det mot dom.

Är ju lite annorlunda än normalfallet där den sökande får varken eller.

Är väl medveten om den egna obetydlighet i sammanhanget men det måste ju vara

köparens marknad i dessa bankkristider.  Det borde finnas en vilja att hålla fast i de stabila

riskfria kunder man har :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fixade ett id-kort åt min fru och samtidigt öppnade ett konto på SHB i maj förra året och det var inga som helst problem, bifoga bara ett p-bevis sa hon bakom kassan. Sagt och gjort, inga problem alls. 1/6 är det iår eller var det förra året? Men å andra sidan tycker jag att de ska få sina id-kort, och alla som krånglar  :kort:

Nybbe

Klart jag är ute efter sex.....men det händer att jag är ute efter midnatt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jodå banken har fått alla bevis som går att uppdriva och allt var grönt.

Dom har ju direktkontakt in i folkbokföringen och så med egna ögon när det

svenska personnumret tilldelades. Annars hade det inte blivit något konto alls.

Men att i efterhand komma och påstå att det trots personligt möte och alla tänkbara

papper inte blir ett ID-kort - att det får vi fixa bäst fan vi vill - det är diskvalificerande.

Ändrar dom sig inte på den punkten går det alldeles utmärkt bra att ta besväret med ett bankbyte.

Har SHB som granne om dom nu skulle få för sig att komma hem å kolla på fru GD :-)

Skulle kännas bra om det på nåt sätt gick att uppmärksamma någon på att just min bank SEB

beter sig som dom gör alldeles oavsedd om det finns andra banker som gör likadant.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Swedbank är tydligen väldigt bra att ha att göra med i idkortsfrågor, jag och min

tgf hade inga problem att få idkort när hon kom till Sverige i september , 14 dagar efter vi lämnat personbevis och kort på henne hade hon idkortet i handen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...