Jump to content
janne_h

MPR Sponsor: Allmänna Rörjouren

Recommended Posts

jlh66

I sverige kan man använda en dusch som man kopplar på handfatet och heter handy. Finns bland annat på Jula för 279 kronor. Och är enkel att montera.

Det är den enklaste och bästa lösningen.

Då det inte fungerar att koppla den direkt på ledningen bland annat för tryck och temperatur.

Exakt,jag har en sånhär https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/handy-dusch-och-bide-vit och det funkar ju helt okej om man har handfat nära toastolen.

• Fint 2

Fredman

Ska prova att koppla en i sommarstugan, där kommer vattnet från borrad brunn och brukar inte vara iskallt.

Jag kommer ihåg min fasters badrum där de hade blått porslin och bidé, det var lyx det. :) Hur kunde en så underbar idé som bidé försvinna eller finns det de som sätter in dem än idag?

• Fint 2

husse

Mora Armatur tillverkade tidigare en termostatblandare speciellt för dessa duschar, kallades för asienblandaren, vet inte om den finns fortfarande

• Fint 1

husse

Jodå, bideer tillv2rkas fortfarande, men är ingen stor artikel längre

• Fint 2

Benriach

Jodå, bideer tillv2rkas fortfarande, men är ingen stor artikel längre

Den har väl alltid varit liten och låg...

• Fint 3

husse

Den har väl alltid varit liten och låg...

Fanns även som hög och stor i dom äldre upplagorna, för dom äldre och lytta
  • Fint 3

islander

Hår satt sådana här under mina tvättställ, ger behagliga 38 grader...

post-3236-0-41123900-1423346815_thumb.jp

Bilden borde varit stående, då duschen går ut på höger sida på skåpet under tvättstället..

• Fint 6

janne_h

Mora Armatur tillverkade tidigare en termostatblandare speciellt för dessa duschar, kallades för asienblandaren, vet inte om den finns fortfarande

I princip fungerar det väl att sätta en vanlig termostatblandare.

Dock i förhållande till en handy så anser jag det vara lite överkurs.

FMM har ju för övrigt tvättställsblandare med samma funktion som handy inbyggd. Medelst att istället för att koppla slangen på prelatorn. Så kopplas slangen på ett 3e rör som kommer ut under blandaren.

• Fint 1

Wanchai

I sverige kan man använda en dusch som man kopplar på handfatet och heter handy. Finns bland annat på Jula för 279 kronor. Och är enkel att montera.

Det är den enklaste och bästa lösningen.

Då det inte fungerar att koppla den direkt på ledningen bland annat för tryck och temperatur.

Jag har en rövdusch som är inkopplad på vattenröret till toan via en t-koppling och en avstängningskran.

Den installerades av firman som gjorde stambyte i huset och fungerar utmärkt. Jag tycker inte att det blir för kallt och ingen annan har klagat på att det är för kallt vatten.

Odin

Hur kostsamt blir det att koppla in en blandventil om man har vvc? Borde ju vara ganska lätt jobb. För fan om man får iskallt vatten i ändalykten efter morgon-bestyren, det blir inte roligt att vara nästa person man träffar..

• Fint 1

janne_h

Jag har en rövdusch som är inkopplad på vattenröret till toan via en t-koppling och en avstängningskran.

Den installerades av firman som gjorde stambyte i huset och fungerar utmärkt. Jag tycker inte att det blir för kallt och ingen annan har klagat på att det är för kallt vatten.

Om du tycker det är ok att sätta på och av en avstängningskaran varje gång så är ju detta ok.

Dock är ju kallt vatten i Sverige garanterat kallt. Och passar inte alla.

Lösningen som lellexp visade är samma princip som Handy. Det vill säga den tar vattnet efetr man öppnat blandaren och fått rätt temperatur i pipen.

Wanchai

Om du tycker det är ok att sätta på och av en avstängningskaran varje gång så är ju detta ok.

Dock är ju kallt vatten i Sverige garanterat kallt. Och passar inte alla.

Lösningen som lellexp visade är samma princip som Handy. Det vill säga den tar vattnet efetr man öppnat blandaren och fått rätt temperatur i pipen.

Stänger bara av kranen när vi är borta en längre tid.

janne_h

Stänger bara av kranen när vi är borta en längre tid.

Trots att du inte är medveten om det. Så är med största sannolikhet ventilen i ditt duschmunstycke inte godkänt för det trycket du har i din vattenledning. Och närsomhelst kan den börja läcka. Du kan nog tänka dig själv vad som kan hända på 2 timmar som du inte är hemma och munstycket går sönder.

Därav bör du ALLTID stänga av kranen när du inte använder den!

Edited by janne_h
  • Fint 2