Jump to content
janne_h

MPR Sponsor: Allmänna Rörjouren

Recommended Posts

janne_h

Låter kanon bra. Blir det strömavbrott blir man även utan vatten :)

Ja man kan ju alltid  be montören som monterar den. Att göra en bypass med en manuell ventil så är detta problem löst om man är orolig att detta ska inträffa.

• Fint 2

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

janne_h

Jag har nu rullat ut en uppdatering med flera manualer samt webbkataloger. Bland annat instruktionsböcker för ivt finns med samt fmm och Mora webbkataloger.

Sök på Rörjouren så hittar ni appen om den ej är installerad sen tidigare.

• Fint 1

janne_h

Jag har fortsatt att uppdatera. Och nu kan man finna manualer på CTC pannor ända tillbaka till början av 80 talet i appen.

Som vanligt så är google play snabbast på uppdatering. Så det dröjer väl ett tag innan Apple och Windows Phone rullar ut senaste uppdateringen.

Har även lagt till ett gäng Web kataloger.

Edited by janne_h
  • Fint 3

scorpio63

Intallerade den igår för att kolla vad det var, avinstallerade lika fort då det i min mening mest var skräp och inget jag vill ha i en telefon.

Söker jag info om min villapanna så kollar jag på nätet specifikt på den.

Bra försök men inget som någon behöver egentligen.

• Fint 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

janne_h

Intallerade den igår för att kolla vad det var, avinstallerade lika fort då det i min mening mest var skräp och inget jag vill ha i en telefon.

Söker jag info om min villapanna så kollar jag på nätet specifikt på den.

Bra försök men inget som någon behöver egentligen.

Vad kan vara mer specifikt än att ha manualen till din panna lättillgänglig?

Alla har ju olika smak hur man löser saker..

Dock är vitsen att jag försöker göra det enkelt. Då man kanske har en äldre panna eller värmepump som det är svårt att hitta manualen till.

Men man kan naturligtvis ladda hem manual från någonstans på webben och spar den i enheten man använder.

Men det är upp till var och en hur man är. I alla fall t.ex Playbutiken spar data om vilka appar man laddat hem. Och byter man telefon. Så har man ju kvar länken i appen till manualen även fast man byter telefon.

Men alla är vi olika. Och jag har respekt för att du gör på ditt sätt!

• Fint 9

scorpio63

Helt rätt.

Men varför blockera en telefon med det datat då det redan finns på nätet.

Det är bara det jag reagerar mot. ingen vinst bara extra problem.

Försök förstå vad jag menar utan kritik.

Bättre att få telefonen's app att söka ditt problem eller sprängskiss.

Då är det en vinst i att ha det i telefonen.

janne_h

Helt rätt.

Men varför blockera en telefon med det datat då det redan finns på nätet.

Det är bara det jag reagerar mot. ingen vinst bara extra problem.

Försök förstå vad jag menar utan kritik.

Bättre att få telefonen's app att söka ditt problem eller sprängskiss.

Då är det en vinst i att ha det i telefonen.

Just i ditt fall kanske det finns att hitta lätt på nätet. Men mycket av det jag erbjuder har plockats bort på nätet. Och således finns nyttan där ändå.

Men självklart ska du inte ha en app som du aldrig använder i telefonen.

Men med handen på hjärtat. Om du vill läsa en manual. Så är det väl inte till så stor nytta i en dator flera rum bort ifrån där du ska använda den?

Och jag tar det inte som kritik. Möjligen konstruktiv kritik?

Att du ens ladda hem och tittade på den är nog för mig.

Dock har många på till exempel värmepumsforum länkat till mina manualer på webbplatsen under åren. Så det finns ett uppdämt behov av detta har jag sett.

Pappersmanualer förkommer.

Har du Android så bör du titta på dagens uppdatering. Då jag utökat både webbkatalog och ctc kraftigt!

Har inkluderat både vola blandare samt Tappwell som exempel bland en massa andra.

• Fint 7

Tallviking

Har du funderat på att göra appen till Windows 8 ?

Har man en bärbar eller pekplatta kan det ju vara bra att plocka fram manualen när man står vid pannan

Internet och skrivare har man normalt alltid i samma hus pannan står kanske

• Fint 1

janne_h

Fick denna fråga på PM.

Då den kan vara intressant för alla så lägger jag ut den här utan att röja frågeställaren.

"Saken är att vi installerade en genomströmningsvärmare för några år sen och nu är trycket i kommunalledningarna i hembyn alldeles för lågt.

Vad ska frugan kolla efter nu när hon åker hem, vad gäller någon form av "tank"? Sett i något av dina tidigare inlägg att du fixade något liknande. Men jag hittar det inte?

Familjen är för det mesta ensam mamma, men på helger och övrig tid så kan fem-sex vilja utnyttja dusch osv.

Hur stor tank kan tänkas behövas, behövs pump in-pump ut och behövs en tank i luften eller duger en på marknivå?

Ja, du ser, jag har en massa frågor..."

Detta är faktiskt ett ganska vanligt thai problem/lösning. Kommunala eller allmänt nät har ofta i Thailand ganska dåligt tryck. Och därav kan man utifrån detta vara glad om det ens droppar i kranen på övervåningen i ett hus.

Vad man får göra är att man på inkommande ledning placerad på strategiskt ställe. Helt enkelt placerar en buffert tank på 1000 liter eller något (beroend på hur mycket vatten som används). Efter denna så placerar man en tryckstegringspump som finns att köpa i dom flesta välsorterade järnaffärer eller byggmarknader.

Tryckstegringspumpen suger vatten från tanken. Och får upp trycket till normalt tryck efter tanken.

Regleringen från kommunala ledningen regleras med en flottörventil vid inloppet som stänger när tanken är full.

Och på så sätt får man normal drift. Dom flesta pumpar man köper i Thailand. Har inbyggd hydropress. Som är en tank med trycksatt gummiblåsa inuti. Som har till syfte att få trycket jämt. Så det inte pulserar när pumpen startar. Samt minska antal start och stopp som sliter på pumpen i onödan och ökar strömförbrukningen annars.

• Fint 4

janne_h

Appen för windows var ingen höjdare. Då länkarna till manualerna inte fungerade överhuvudtaget.

Fix på gång snart.

För övrigt köpte jag in en Lumia 630 igår. För att kunna ha bättre koll på appen.

Och den känns ungefär som Android ver 2xx eller något. Tror nog att Microsoft har lite att jobba på om dom ska komma ifatt Android och IOS?

Höll inte att komma in på deras app butik. Då jag fick leta som en galning på nätet för detta. Tydligen uppdaterades inte datum och tid automatiskt även fast det var ikryssat? Efter att ha ändrat detta manuellt så gick det att logga in på mitt microsoft konto.

Fantastiskt.

• Fint 1

Soengsang

Ja då var vi i full igång med Rörjouren i Bangkok. Under namnet Prapaexpert med samma logga.

Det har visat sig som en lysande affärside att öppna jour i Bangkok. Då alla firmor som annonserar att dom har jour klarar ej av att skicka personal på icke ordinarie arbetstid.

Var på en resturang igårkväll med min svåger och spolbilen och hade stopp i 6 toaletter där vattnet bokstavligt talat flödade upp på den nedersta toaleten. Som det visade sig vara en svensk som drev.

Hans tjej hade ringt runt alla möjliga firmor som annonserade att dom hade jour utan att ha det i verkligheten innan dom ringde oss.

Det verkar även som vi är ensamma i hela Bangkok att ha en riktig spolbil(25 minut liter 250 bar). Då thailändarna bara förstår sig på sugbilar som det verkar.

Gå in och titta på websidan www.prapaexpert.com och titta på filmen som visar hur effektivt en liknande spolbil som våran är.

Muggstoppet på resturangen tog spolbilen under 2 minuter från att vi doppat ner slangen att lösa upp.

Om man är i Bangkok och vill beställa rörjobb eller rensning/spolning av avlopp är numret 02-1054545 dygnet runt.

Bra jobbat.

Har du även fått tag i kunnigt och framtida självgående folk?

Gissar att det är en av de största utmaningarna.

Kan ju bli en stor sak det som du säger, om ni är ensamma med en spolbil på jouren.

Lycka till!

• Fint 4

kitungmakmak

Kör du 24/7 ensam så kan det bli lite slitigt efter ett tag.

• Fint 3

MaiChai

Ja då var vi i full igång med Rörjouren i Bangkok. Under namnet Prapaexpert med samma logga.

Det har visat sig som en lysande affärside att öppna jour i Bangkok. Då alla firmor som annonserar att dom har jour klarar ej av att skicka personal på icke ordinarie arbetstid.

Var på en resturang igårkväll med min svåger och spolbilen och hade stopp i 6 toaletter där vattnet bokstavligt talat flödade upp på den nedersta toaleten. Som det visade sig vara en svensk som drev.

Hans tjej hade ringt runt alla möjliga firmor som annonserade att dom hade jour utan att ha det i verkligheten innan dom ringde oss.

Det verkar även som vi är ensamma i hela Bangkok att ha en riktig spolbil(25 minut liter 250 bar). Då thailändarna bara förstår sig på sugbilar som det verkar.

Gå in och titta på websidan www.prapaexpert.com och titta på filmen som visar hur effektivt en liknande spolbil som våran är.

Muggstoppet på resturangen tog spolbilen under 2 minuter från att vi doppat ner slangen att lösa upp.

Om man är i Bangkok och vill beställa rörjobb eller rensning/spolning av avlopp är numret 02-1054545 dygnet runt.

Bra att veta, har en del vänner som driver etablissemang där det ibland kan behövas jourtjänster.

Själv tror jag inte jag behöver det, mina största problem med toaletten är vanligtvis dörren...

• Fint 7