Jump to content
IGNORERAD

Opposite/different


Jive

Recommended Posts

Jag tänkte att vi i den här tråden skulle ge lite kul exempel på vad vi upplever "opposite/different/ - Thailand vs Sverige.

Jag börjar.

- När man låser dörren till huset i Thailand, så vrider man nyckeln motsols.

- När man låser det skjutbara aluminiumfönstret, så för man låskläppen uppåt.

- När man lämnar in bilen för tvätt och vaxning, så får man även rutorna vaxade.

- När man lämnar ett varuhus med kassar i båda nävarna och kommer till utgången

  med en thai framför sej, så får man dörren i pannan.

Välkomna med fler exempel!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kör bil i Thailand så gör man det på fel sida av vägen.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

När man kör bil i Thailand så gör man det på fel sida av vägen.

Räknas det, för man sitter ju i fel sida av bilen?

Om man kommer från ICA i Sverige och låter fru GD låsa upp dörren för att man uppfostrats att inte låta damerna bära tunga grejor

(den ena liter mjölk vi gick dit för att inhandla men som i slutändan krävde två bärkassor)

måste man se upp med dörren oxå att den inte stängs rätt i nyllet.

En gång fick jag ta mej fan sätta ifrån mig bärkassorna och ringa på :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

När man kör bil i Thailand så gör man det på fel sida av vägen.

Hehe..du kör på rätt sida hoppas jag.men vä i LOS

och hö i Svedala.  ;)

Ha en bra dag!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Ja, att inte hålla upp dörren för andra är ju irriterande. Många svenskar som har slutat med det också.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaitjejer är smartare än sina svenska systrar. dom klarar av att släppa ned toasitsen när dom vill gå på dass, utan att klaga på att den var uppfälld  :taunt:

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Thaitjejer är smartare än sina svenska systrar. dom klarar av att släppa ned toasitsen när dom vill gå på dass, utan att klaga på att den var uppfälld  :taunt:

C;D

Men vilken skillnad det e på toan i Europa och Asien! Här har vi höga djupa toaletter, och i Asien har man låga-breda så snorreprutt nästan når till skiten när man sitter där!!!! Även i Rio var det sånna! :spiteful:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Men vilken skillnad det e på toan i Europa och Asien! Här har vi höga djupa toaletter, och i Asien har man låga-breda så snorreprutt nästan når till skiten när man sitter där!!!! Även i Rio var det sånna! :spiteful:

... och svårt att träffa eländet när man kissar ståendes.

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tågen i Thailand är av det vingliga och ljudliga slaget, medans i Sverige så är det tyst och stabilt.

Gillar båda pga sina fördelar som t.ex. att man somnar lättare i Thailand för att det gungar så skönt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om kunderna sviker i Sverige så överväger man åtminstone att sänka priserna.

I Thailand ses det som normalt att istället höja priserna så att man får samma intäkter...

Vad som är smartast har jag ingen åsikt om.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man glömt att tända halvljuset på dagen i Sverige så blinkar folk som galna.

Även så i Thailand om man satt på de under dagen.

Om man stannat för att släppa över någon vid övergångställe i Thailand så tutas det som bara den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Kul tråd!

Bidrar med köer för Bahttaxi, alltså flaktaxibilar som inväntar kunder:

Man kliver på den taxin som står längst bak i kön.

När taxin kört iväg får alla bilar i kön backa.

Ibland hinner den fyllda taxin inte att backa och svänga ut igen innan kön backat så mycket att den får backa en gång till...

Har ni sett hur en thaitjej med handen vinkar "kom"?

Hon vinkar med fingrarna nedåt och knogarna uppåt.

Telefonsamtal: När flickvännen talat färdigt i telefonen slutar hon prata helt plötsligt.

Jag hör inget avslutande tonläge utan pratet bara upphör och samtalet är slut.

I ett svenskt telefonsamtal hörs det på tonläge och röstväxling att samtalet börjar ta slut även om man inte hör vad de säger.

Hmm kommer inte på något mer nu...

Mvh /oldThaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

oldThaimer, jag noterade detsamma i början av vårt förhållande, numera bryr jag mig inte. Men när min dam i början "vinkade" in mig på detta sätt svarade jag lite irriterat "ja, mamma", vilket fick henne att surna till  :mdr:

När hon också "avslutat" våra telefonsamtal genom att helt enkelt lägga på, så vart jag också lite irriterad och förklarade för henne att jag uppskattade ett "hej då" eller liknande så att jag visste att samtalet var slut, hon tittade konstigt på mig och sa att "hon pratat färdigt", att jag hade mer att säga var visst ointressant  :nono:

Numera fungerar det hela bättre, men vinkningen har hon inte slutat med, men inga kommentarer mer från mig  :wai:

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Att ge är en förmån.

I Thailand är man medveten om att den dan man står framför pärleporten kommer man att

behöva den karma det ger "att betala notan" (om det görs med glädje vill säga :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige äter vi mat 3 gånger per dag och fikar kanske tre gånger. I Thailand äter man mat (kin kao) 6-8 gånger per dag och ingen fika.

När man beställer mat i Thailand beställer man in minst lika många olika maträtter som personer och sedan äter alla av alla maträtter. I Sverige beställer man max så många maträtter som det är personer och ingen får äta av den andres maträtt.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand fungerar en backningsmanöver med bil endast i kombination med en hysteriskt ljudande visselpipa.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...hon tittade konstigt på mig och sa att "hon pratat färdigt", att jag hade mer att säga var visst ointressant...  :rofl:
Fint med ömsesidigt intresse  ;) Det är väl kvinnofolk i en liten ask, "...bla, bla, bla, jag, jag, jag... Vad sa du? -Nej, nu har jag inte tid längre."

Jag är övertygad om att kvinnor har en viss ord-kvot som måste fyllas varje dag och när den är fylld, tja, då kan de göra något annat  ;)

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...