Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


saraburi

Recommended Posts

som exempel 20.000 i pension -20% 16.000

20.000- 30% 14.000 gånger 12 24.000 per år 

 

Blir väl 168 000......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    17

  • Fritz

    14

  • Peder

    9

  • Gustav

    8

Mest aktiva i denna tråd

Jag har sökt runt på nätet och hittar inget entydigt svar på nedanstående fråga. Begreppsförvirringen är total verkar det som.

 

Förutsättning: Jag bor i Thailand är utflyttad och har fått SINK skatt beviljad av skatteverket.

 

Vad blir skatten då på:

 

- Privat Pensionsförsäkring

- Tjänstepension från den privata sektorn

- Statlig pension

 

Blir det 20% SINK på alla alternativen? Vissa påstår att Tjänstepensionen skulle bli 0% skatt.

På andra ställen har jag läst att eftersom avdraget vid Privat Pensionsförsäkring är 30% så blir även beskattningen 30% oavsett SINK.

 

Någon som VET?

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sökt runt på nätet och hittar inget entydigt svar på nedanstående fråga. Begreppsförvirringen är total verkar det som.

 

Förutsättning: Jag bor i Thailand är utflyttad och har fått SINK skatt beviljad av skatteverket.

 

Vad blir skatten då på:

 

- Privat Pensionsförsäkring

- Tjänstepension från den privata sektorn

- Statlig pension

 

Blir det 20% SINK på alla alternativen? Vissa påstår att Tjänstepensionen skulle bli 0% skatt.

På andra ställen har jag läst att eftersom avdraget vid Privat Pensionsförsäkring är 30% så blir även beskattningen 30% oavsett SINK.

 

Någon som VET?

 

  / Joe

Försökte sätta mig in i det där förut men.

Om jag minns rätt så blir det 20 på allt när man är skriven i Thailand. Hade du varit skriven i Portugal Hade det varit 0 på tjänstepensionen. Med reservation för att jag minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sökt runt på nätet och hittar inget entydigt svar på nedanstående fråga. Begreppsförvirringen är total verkar det som.

 

Förutsättning: Jag bor i Thailand är utflyttad och har fått SINK skatt beviljad av skatteverket.

 

Vad blir skatten då på:

 

- Privat Pensionsförsäkring

- Tjänstepension från den privata sektorn

- Statlig pension

 

Blir det 20% SINK på alla alternativen? Vissa påstår att Tjänstepensionen skulle bli 0% skatt.

På andra ställen har jag läst att eftersom avdraget vid Privat Pensionsförsäkring är 30% så blir även beskattningen 30% oavsett SINK.

 

Någon som VET?

 

  / Joe

Jag satsar 100 battingar på att allt slås ihop och man sen betalar SINK . Men jag har liksom inga bevis att lägga upp, sätter nån emot ? ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satsar 100 battingar på att allt slås ihop och man sen betalar SINK . Men jag har liksom inga bevis att lägga upp, sätter nån emot ? ;)

 

Fritz..

sätter emot att du har fel, 100 battingar  ;)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

sätter emot att du har fel, 100 battingar  ;)

Okki dokki, vi får väl ta en uppgörelse på Himmelska Fridens Torg I Holmsund i sommar eller nåt annat ställe där vi kan göra upp om vem som har rätt eller fel. :thumbsup:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på att jag läste på min privata pensionsförsäkring att jag måste meddela dom om jag har sink för annars drar dom 30%

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan det kanske finnas info  http://taxzero.se

 

 

 

Taxzero och Sparsamskatt verkar vara samma websajt.

 

Jag har redan läst där, hittar dock inget entydigt svar på mina frågor där heller!

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

koratbengt

Helt fel att man kan klara sig på 800kr dag om man inte är inskriven.Har en bekant som blev sjuk i Sverige,låg på intensiven i 28 dagar till en kostnad av 347000kr,fans ingen högsta kastnad per dag.Som tur var hade han en försäkring från Thailand som täckte kostnaden efter mycket stul med försäkringsbolaget.

Tack för länken till utredningen gjord av Annika Koch, långfärdsseglare som såvitt jag kan läsa på bloggen Sailaround fortfarande är ute på haven.  

Mycket information om detta ämne. Rekommenderar alla intresserade att öppna länken, läsa.

 

Dock drar jag ej samma slutsats som dig. Kammarrättens beslut att upphäva lägre instansers beslut att avregistrera en pensionär som befunnit sig utomlands i 8 månader bygger på speciella omständigheter. Livslångt behov av behandling med dyra läkemedel. Kan inte tillämpas på "oss".

 

Den springande punkten är att man skall inte ha en fast anknytning i annat land, alltså i "vårt" fall Thailand. Är man gift och/eller har/hyr hus så har man fast anknytning enligt min åsikt. 

 

En intressant punkt som framkommer är att som utskriven från Sverige är "värsta tänkbara scenario" om man måste åka till Sverige för sjukvård:

Man får fram tills man är återinskriven i folkbokföringen (uppskattningsvis några dagar) betala 10x högsta vårdavgift/dygn. Kan alltså bli 800 kr/dygn fram tills man igen är inskriven, låt säga att det tar 5 dagar (kan ju råka vara en helg emellan) då betalar man 4000 kr.

 

Naturligtvis är "the bottomline" (ursäkta svengelskan, hittar ingen bra svensk synonym) att man klarar att resa hem. Är man för sjuk för att resa-få gå ombord på ordinarie flyg så kommer man inte till Sverige.  

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Jag är ganska säker på att jag läste på min privata pensionsförsäkring att jag måste meddela dom om jag har sink för annars drar dom 30%

Det stämmer.
Link to comment
Dela på andra sajter

sätter emot att du har fel, 100 battingar  ;)

Jag kan också sätta emot.

 

Privata och statliga pensioner sinkskattas var för sej. 20% på statliga och 20 - "rabatten" på några % på statlig.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

20% på statliga och 20 - "rabatten" på några % på statlig.

Det där blev för avancerat för mig. :ahh:

 

Procentaren Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där blev för avancerat för mig. :ahh:

 

Procentaren Fritz..

Nädå, det är jag som är otydlig.

 

Jag tar det igen.

Pensionen från Pensionsmyndigheten (den statliga) sinkbeskattas med 20% minus den där "rabatten" på några procent, som du så väl känner till och som du t o m så utförligt tidigare har redogjort för här hur det räknas ut.

 

Övriga pensioner sinkbeskattas rakt av med 20%.

 

Övertydlige Jive... :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt fel att man kan klara sig på 800kr dag om man inte är inskriven.Har en bekant som blev sjuk i Sverige,låg på intensiven i 28 dagar till en kostnad av 347000kr,fans ingen högsta kastnad per dag.Som tur var hade han en försäkring från Thailand som täckte kostnaden efter mycket stul med försäkringsbolaget.

Jag grundar mitt påstående på bifogade skrift Vård av personer från andra länder, utgiven av Sveriges Kommuner och Landsting.

Se 5.2, där står angivet klart och tydligt att:

 

Svensk medborgare som är bosatt utanför EU/EES i övriga länder med vilka Sverige saknar konventioner 

Akut sjukvård: Patienten betalar samma avgift som bosatta inom Landstinget.

Planerad sjukvård: Patienten betalar För öppen vård  6x högsta slutenvårdsavgiften.  För sluten vård 10x högsta slutenvårdsavgiften.

 

Är din bekant verkligen svensk medborgare, utskriven från Sverige?

Om det stämmer ber jag dig delge oss mera information, 12.392:- kr/dag för en svensk medborgare låter i mina öron helt orimligt!

 

Vård av utlandssvenskar.pdf

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag grundar mitt påstående på bifogade skrift Vård av personer från andra länder, utgiven av Sveriges Kommuner och Landsting.

Se 5.2, där står angivet klart och tydligt att:

 

Svensk medborgare som är bosatt utanför EU/EES i övriga länder med vilka Sverige saknar konventioner 

Akut sjukvård: Patienten betalar samma avgift som bosatta inom Landstinget.

Planerad sjukvård: Patienten betalar För öppen vård  6x högsta slutenvårdsavgiften.  För sluten vård 10x högsta slutenvårdsavgiften.

 

Är din bekant verkligen svensk medborgare, utskriven från Sverige?

Om det stämmer ber jag dig delge oss mera information, 12.392:- kr/dag för en svensk medborgare låter i mina öron helt orimligt!

 

attachicon.gifVård av utlandssvenskar.pdf

Visst är det så, är man utskriven från sverige och är svensk medborgare och blir akut sjuk i sverige så har man rätt till akut sjukvård men man har inte rätt till planerad sjukvård.

 

Förra sommaren blev jag sjuk i sverige (magont), jag ringde sjukvårdsupplysningen men dom kunde inte ge mig något riktigt svar, en vårdmottagning i stockholm som jag besökte kunde heller inte hjälpa mig, dom sade att det kunde bli riktigt dyrt.

 

Letade till slut upp informationen själv på nätet (samma som i det citerade inlägget ovan), åkte till karolinska, dom skrev ut ett tillfälligt personnummer (ett litet inplastat kort som jag fick) och jag fick vård för 400 kr.

 

Var en inflammation i en tarmficka, så det blev till att vila i en vecka innan man kunde fortsätta jobba.

 

Tycker det är lite dåligt att sjukvårdsupplysningen inte visste hur det fungerar, hon som svarade kollade verkligen upp det och hörde med sina kollegor, men kunde inte ge mig denna information.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nädå, det är jag som är otydlig.

 

Jag tar det igen.

Pensionen från Pensionsmyndigheten (den statliga) sinkbeskattas med 20% minus den där "rabatten" på några procent, som du så väl känner till och som du t o m så utförligt tidigare har redogjort för här hur det räknas ut.

 

Övriga pensioner sinkbeskattas rakt av med 20%.

 

Övertydlige Jive... :)

OK men jag förstår inte skillnaden i så fall. Om rabatten ( har för mig att den ligger på ca: 2700:- men är inte säker) dras från en av dom som skickar dig pengar eller från totalen innan du betalar din SINK på 20% spelar väl ingen roll ? Rabatten är ju en fast summa oberoende på hur mycket pengar du får in och från hur många och inte en procentsats.

Rabattens storlek fastställs med hjälp av nån procentsats av prisbasbeloppet men den kommer jag tyvärr inte ihåg.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK men jag förstår inte skillnaden i så fall. Om rabatten ( har för mig att den ligger på ca: 2700:- men är inte säker) dras från en av dom som skickar dig pengar eller från totalen innan du betalar din SINK på 20% spelar väl ingen roll ? Rabatten är ju en fast summa oberoende på hur mycket pengar du får in och från hur många och inte en procentsats.

Rabattens storlek fastställs med hjälp av nån procentsats av prisbasbeloppet men den kommer jag tyvärr inte ihåg.

 

Fritz..

Jaha ja, så du tänkte på det viset (vilket ju är alldeles riktigt), att när rabatten är dragen från det statliga beloppet, så dras det 20% på resten och i det läget så kan ju detta belopp buntas ihop med alla andra pensioner och sinkskatten blir då 20% på rubbet. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK men jag förstår inte skillnaden i så fall. Om rabatten ( har för mig att den ligger på ca: 2700:- men är inte säker) dras från en av dom som skickar dig pengar eller från totalen innan du betalar din SINK på 20% spelar väl ingen roll ? Rabatten är ju en fast summa oberoende på hur mycket pengar du får in och från hur många och inte en procentsats.

Rabattens storlek fastställs med hjälp av nån procentsats av prisbasbeloppet men den kommer jag tyvärr inte ihåg.

 

Fritz..

 

 

 

OK, då är det klarlagt att det är 20% SINK på ALLA olika pensioner.

 

Rabatten är en ersättning av grundavdraget eftersom man inte får del av grundavdraget om man inte deklarerar, eller hur?

 

Dock så är det ju som så att rabatten endast utgår på den statliga pensionen. Så tar man pension innan 61 års ålder och endast tar ut tjänste/privata pensioner så får man överhuvudtaget inte del av någon rabatt/(grundavdrag). Detta bör man beakta när man gör sina kalkyler.

 

   / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då är det klarlagt att det är 20% SINK på ALLA olika pensioner.

 

Rabatten är en ersättning av grundavdraget eftersom man inte får del av grundavdraget om man inte deklarerar, eller hur?

 

Dock så är det ju som så att rabatten endast utgår på den statliga pensionen. Så tar man pension innan 61 års ålder och endast tar ut tjänste/privata pensioner så får man överhuvudtaget inte del av någon rabatt/(grundavdrag). Detta bör man beakta när man gör sina kalkyler.

 

   / Joe

Står man och faller på 2700:- ska man nog inte fundera på att ta pension.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rabattens storlek fastställs med hjälp av nån procentsats av prisbasbeloppet men den kommer jag tyvärr inte ihåg.

 

Men nu har jag tagit rätt på det. Den är 0,77 x 44.500 /12 = 2.855 SEK/månad detta år.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så är det ju som så att rabatten endast utgår på den statliga pensionen.

 

Säger du det så är det väl så men jag är ändå nyfiken på var du eller Jive hittat uppgifterna om att rabatten endast utgår på pengar man får från staten.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Försäkringskassan skriver gärna ut dig MEN..MEN...Skattemyndigheten vill att du betalar skatt. inte smita ifrån din förpliktelse. Därför måste du ansöka och "storebror godkänna". Det räcker inte att bara flytta utomlands om du vill sänka skatten på din pension (SINK- skatt heter det, så läs mer om detta då det skiljer sig beroende på land - från 2014 är den 20 % i Thailand)). Du måste även se till att följa andra regler och därmed ”klippa alla band” med Sverige. Om du gör detta på rätt sätt kommer du inte längre att ha ""väsentlig anknytning till Sverige"".

Om du som pensionär bosätter dig utomlands och vill undvika den höga svenska skatten på pension måste du även se till att:

•Sälja din svenska bostad (ej villa, hyres- eller bostadsrätt)

•Inte ha make/maka eller minderåriga barn kvar i Sverige

•Inte sitta i styrelser, äga svenska bolag m m

•Måste bo minst 6 månade utomlands

Bank och sommarstuga kan du behålla i Sverige - men sommarstugan vill man granska så den ej är åretruntboende (oavsett lagfaren registrerat som. Å bank så hr du ingen avdragsrätt på gamla lån. Du mister också din garantipension. Läs mer själv om detta på forumet någonstans eller Pensionsmyndigheten.

Lite sammanfattat med reservation att några mer detaljer kan jag glömt

 

 

 

 

 

Man blir uppriktigt glad när man läser sådana här seriösa och förklarande inlägg.

Magiskt!

 

:thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...