Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


saraburi

Recommended Posts

Mitt e-leg via Swedbank är enbart mjukvara och kan laddas ner varän i världen jag råkar befinna mig.

Det stämmer Lasse. Swedbank har både mjuk och hård BankID. Som jag förstår är säkerhetsnivån högre med en hård inloggning.

Kopierar stycke om säkerhet från Wikipedia:

 

Det finns olika typer av bärare för e-legitimation:

  • e-legitimation på fil/BankID på fil (så kallat "mjukt certifikat") lokalt lagrad i datorn, samt programvara som behöver installeras i systemet där filen är lagrad.
  • e-legitimation på kort/BankID på kort (så kallat "hårt certifikat") Certifikat på smartkort som läses med en kortläsare som ansluts till datorn.
  • Mobilt BankID, lanserades oktober 2011, där certifikatet lagras i en app (BankID säkerhetsapp)

Då legitimationen lagras i en fil på en dator eller mobiltelefon kan denna fil kopieras av dem som har tillgång till apparaten. Om man lyckas knäcka krypteringenkan man använda legitimationen som den ursprungliga användaren.

Smartkort för id-ändamål är i allmänhet konstruerade så att det skall vara svårt att kopiera kortet eller få fram den lagrade informationen. För att utnyttja legitimationen på ett stulet smartkort kan man vara tvungen att också få reda på användarens lösenord.

Den som lyckas ta kontroll över datorn eller mobiltelefonen, till exempel genom en trojansk häst, kan bryta sambandet mellan vad användaren tror sig godkänna och vad legitimationen används till att godkänna. En kontrollerad dator eller mobiltelefon kan också användas för att läsa av eventuella lösenord, oberoende av om själva legitimationen finns i tryggt förvar på ett smartkort.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    17

  • Fritz

    14

  • Peder

    9

  • Gustav

    8

Mest aktiva i denna tråd

Försäkring behöve inte bli alltför dyrt. Jag betalar nu ca 30 000/år. är 52år. Då täcker den det mesta även olycksfall. Dock täcker den inte läkarbesök om dom är under 4 timmar.:-)

Jag tog i lite så jag ska få en riktig bra sjukvård när/ om det händer något.

Det bolaget jag har, tecknar nya försäkringar upp till 75 år.Är någon intresserad så jag förmedla kontakten.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för information Baa. Varje dag lär man sig något nytt. Jag pröjsar alltid cash. Men då innebär det att - inte bara ICA kortet går att använda utan även mitt LF Bank visakort också. Ingen avgift tillkommer hos de stora affärskedjorna. Men däremot 150 bath om jag skall ta ut cash i ATM automat med ICA-kortet och alla övriga kort 180 bath. OK - då kan man ändra lite i betalningsprocessen och använda korten mera.

 

Beträffande försäkring Gustav. Vilket bolag var det ?- jag håller på att begära offerter från en massa bolag och skall försöka mig på en sammanställning vad det lider.

 

Som nybliven 60 åring kan jag vid första anblick konstatera följande statistiska skillnad mellan åldrarna: Försäkringsbolagen verkar- tala om större sannolikhet för sjukdom när man fyllt 60 år jämfört 58-59 år. Konstaterar att alla bolag verkar begära "friskintyg". Alternativ intyg för att kunna användas för att precisera "undantag individuellt". Man känner sig som en djävla gammal travhäst. Nåja - inget att göra. Jag forskar vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för information Baa. Varje dag lär man sig något nytt. Jag pröjsar alltid cash. Men då innebär det att - inte bara ICA kortet går att använda utan även mitt LF Bank visakort också. Ingen avgift tillkommer hos de stora affärskedjorna. Men däremot 150 bath om jag skall ta ut cash i ATM automat med ICA-kortet och alla övriga kort 180 bath. OK - då kan man ändra lite i betalningsprocessen och använda korten mera.

 

Beträffande försäkring Gustav. Vilket bolag var det ?- jag håller på att begära offerter från en massa bolag och skall försöka mig på en sammanställning vad det lider.

 

Som nybliven 60 åring kan jag vid första anblick konstatera följande statistiska skillnad mellan åldrarna: Försäkringsbolagen verkar- tala om större sannolikhet för sjukdom när man fyllt 60 år jämfört 58-59 år. Konstaterar att alla bolag verkar begära "friskintyg". Alternativ intyg för att kunna användas för att precisera "undantag individuellt". Man känner sig som en djävla gammal travhäst. Nåja - inget att göra. Jag forskar vidare.

Ett litet tips i din forskning.

 

Om du nu hittar en försäkring som verkar bra, så ska du fråga om de kommer att ändra villkoren efter några år, säg runt 65-årsstrecket.

Jag tecknade en BUPA-försäkring strax före fyllda 62 som verkade bra då. Försäkringspremien höjdes för varje år och det var väl väntat, men vad jag inte väntade mej var, att när jag hade fyllt 65 och skulle betala för kommande år, så hade de både höjt premien kraftagt samt exkluderat hjärta/kärl, prostata och stroke. I det läget hoppade jag av och har sedan dess "byggt" mitt eget försäkringskapital på banken.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Jive. När jag kommer hem igen (CM) i september, så skall jag besöka de mest intressanta försäkringsbolagen. Helt klar så tar jag med mig din synpunkt. Sedan har jag en känsla att försäkringsbolagen vill friskriva sig när det gäller Vi, 60 plussare. 

 

Min uppfattning är som din. Det skall vara balans mellan riskpremie och villkoret/avtalet.  Är det bara undantag och förhöjd premie som gäller. Då står jag risken själv. Som du valt att göra. Problemet får man försöka lösa när det uppstår. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips i din forskning.

 

Om du nu hittar en försäkring som verkar bra, så ska du fråga om de kommer att ändra villkoren efter några år, säg runt 65-årsstrecket.

Jag tecknade en BUPA-försäkring strax före fyllda 62 som verkade bra då. Försäkringspremien höjdes för varje år och det var väl väntat, men vad jag inte väntade mej var, att när jag hade fyllt 65 och skulle betala för kommande år, så hade de både höjt premien kraftagt samt exkluderat hjärta/kärl, prostata och stroke. I det läget hoppade jag av och har sedan dess "byggt" mitt eget försäkringskapital på banken.

Bra där Jive, jag hade själv BUPA i några år innan jag hoppade av. Dessutom täckte inte försäkringen sjukdomar som man hade med sig i bagaget när man tecknade den. Jag menar...har man kommit upp i åren och har en släng av diabetes 2 och högt blodtryck så känns det ganska bortkastat att betala full premie för en försäkring som inte täcker det man har behov av. Det borde ju åtminstonde vara rabatt på premien för det som exkluderas kan man tycka men så är det inte.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon långliggare som lyckats med att teckna denna sjukförsäkring ? "Government Insurance Scheme for Expats"

Kostar inte mer än 2800 THB/år har jag för mig så är man inne i 30baths-systemet. Jag har en polare i Buriram som erbjöds att teckna den på sitt Gouvernment hospital och är mer än nöjd. Han har sen dess genomgått en ganska komplicerad operation i Bangkok där han låg i tre dygn. Han fick betala 30 bath för sjukvården och några tusingar för privatrummet. Han får numera även ut sina mediciner för 30 bath/tillfälle.

 

Jag har kollat runt på olika statliga sjukhus här i Pattayaområdet men det blev nobben överallt. Kanske man räknat på det hela och kommit fram till att med det klientel som finns här så skulle det bli en sådan ekonomisk katastrof för staten att den skulle få kostnaden för risstödsprogrammet att framstå som en fjärt på Kebnekajse. :crazy:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej är thailändsk sjuksköterska och därmed tjänstekvinna, anställd och försäkrad av thailändska staten precis som en polis eller annan statstjänsteman.

 

Hon påstår att hon utan vidare och mot en ringa merkostnad kan inkludera mig i sitt (allomfattande) försäkringsskydd utan att vi behöver vara gifta. Det enda som krävs att vi kan påvisa att vi lever tillsammans under äktenskapsliknande former, tex gemensam hyreskontrakt etc.

 

Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter av en liknande konstruktion?

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej är thailändsk sjuksköterska och därmed tjänstekvinna, anställd och försäkrad av thailändska staten precis som en polis eller annan statstjänsteman.

 

Hon påstår att hon utan vidare och mot en ringa merkostnad kan inkludera mig i sitt (allomfattande) försäkringsskydd utan att vi behöver vara gifta. Det enda som krävs att vi kan påvisa att vi lever tillsammans under äktenskapsliknande former, tex gemensam hyreskontrakt etc.

 

Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter av en liknande konstruktion?

 

//Singha711

Hört att det ska stämma.

Mer vet jag inte

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon långliggare som lyckats med att teckna denna sjukförsäkring ? "Government Insurance Scheme for Expats"

Kostar inte mer än 2800 THB/år har jag för mig så är man inne i 30baths-systemet. Jag har en polare i Buriram som erbjöds att teckna den på sitt Gouvernment hospital och är mer än nöjd. Han har sen dess genomgått en ganska komplicerad operation i Bangkok där han låg i tre dygn. Han fick betala 30 bath för sjukvården och några tusingar för privatrummet. Han får numera även ut sina mediciner för 30 bath/tillfälle.

 

Jag har kollat runt på olika statliga sjukhus här i Pattayaområdet men det blev nobben överallt. Kanske man räknat på det hela och kommit fram till att med det klientel som finns här så skulle det bli en sådan ekonomisk katastrof för staten att den skulle få kostnaden för risstödsprogrammet att framstå som en fjärt på Kebnekajse. :crazy:

 

Fritz..

läs denna länken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört från en sk välunderrättad källa att den olycksfallförsäkring som tecknas via bank undantar mopedolycka. Någon som vet? Om så är fallet så friskriver man sig från ca 90 % av olycksfallen...

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej är thailändsk sjuksköterska och därmed tjänstekvinna, anställd och försäkrad av thailändska staten precis som en polis eller annan statstjänsteman.

 

Hon påstår att hon utan vidare och mot en ringa merkostnad kan inkludera mig i sitt (allomfattande) försäkringsskydd utan att vi behöver vara gifta. Det enda som krävs att vi kan påvisa att vi lever tillsammans under äktenskapsliknande former, tex gemensam hyreskontrakt etc.

 

Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter av en liknande konstruktion?

 

//Singha711

Hustrun jobbar statligt, och jag är med på hennes frivilliga gruppolycksfall. Täcker olycksfall upp till 50000 b/skada. Utan självrisk. Blev hundbiten och forsäkringen täckte alla sprutor och behandlingar. Frågade om det gick att uppgradera till sjukdom, men nej det gick inte. Utan då gällde vanlig privat forsäkring

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört från en sk välunderrättad källa att den olycksfallförsäkring som tecknas via bank undantar mopedolycka. Någon som vet? Om så är fallet så friskriver man sig från ca 90 % av olycksfallen...

 

Även BUPA ersätter bara 50% eller ingenting om man har en olycka med "moped", eftersom dessa olyckor tillhör väl 90% av olyckorna med personskador på vägarna. Ett försäkringsbolag är ju ingen välgörenhetsförättning, utan ett vinstdrivande företag som alla andra.

 

Med andra ord så bör man undvika dem så mycket man kan.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett försäkringsbolag är ju ingen välgörenhetsförättning, utan ett vinstdrivande företag som alla andra.

:ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Även BUPA ersätter bara 50% eller ingenting om man har en olycka med "moped", eftersom dessa olyckor tillhör väl 90% av olyckorna med personskador på vägarna. Ett försäkringsbolag är ju ingen välgörenhetsförättning, utan ett vinstdrivande företag som alla andra.

 

Med andra ord så bör man undvika dem så mycket man kan.

Får hoppas att de drar en nitlott på mig då jag tog en livförsäkring med pojken som förmånstagare på 3 mille..:)

Målsnöret var vid 75..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört från en sk välunderrättad källa att den olycksfallförsäkring som tecknas via bank undantar mopedolycka. Någon som vet? Om så är fallet så friskriver man sig från ca 90 % av olycksfallen...

Bangkok Banks s.k. seniorförsäkring utesluter även de MC olyckor.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har koll på hur det funkar med grundavdragen när man är pensionär ? Det höjs ju efter 66, men drar man av i deklarationen eller räknas det av före utbetalning?

Link to comment
Dela på andra sajter

sangsomcoke

Nån som har koll på hur det funkar med grundavdragen när man är pensionär ? Det höjs ju efter 66, men drar man av i deklarationen eller räknas det av före utbetalning?

 

 

Det dras alltid 30% skatt på pensionsinkomster om det är för högt (eller för lågt) kan du jämka. 

 

 

http://secure.pensionsmyndigheten.se/PensionOchSkatt2.html

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/preliminarskatt/jamkning.4.71004e4c133e23bf6db8000110771.html

http://www.skatteverket.se/download/18.8dcbbe4142d38302d71968/1386951533502/grundavdrag_2014_forhojt.pdf

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har koll på hur det funkar med grundavdragen när man är pensionär ? Det höjs ju efter 66, men drar man av i deklarationen eller räknas det av före utbetalning?

 

Här har du en tabell över förhöjd grundavdrag för  personer över 65 år:http://www.skatteverket.se/download/18.2b543913a42158acf800017507/1355138282329/grund_f%C3%B6rh%C3%B6jt.pdf

 

Tabellen avser inkomståret 2013. Om du 2013 erhöll  pensioner på sammanlagd 300 000 SEK får du tex ett grundavdrag på 50 500 SEK.

 

All inkomstskatt i Sverige slutberäknas vid deklarationen året efter inkomståret.

 

De (månatliga) skatteavdrag som görs baserar sig på tabeller (eller jämkningsbesked) där grundavdraget redan är inräknat.

 

Detta betyder att ditt grundavdrag i princip redan är avräknat vid utbetalning, förutom en liten differens som framkommer först vid slutberäkning (deklaration) året efter inkomståret.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Är man skriven i Sverige skall man ha sin huvudsakliga dygnsvila där, alltså övernatta minst 183 nätter.  Precis som TV skriver så gäller resedelen i hemförsäkringen 45 dagar. Därefter måste man köpa till en reseförsäkring. Det är dock möjligt till hyfsad rimlig kostnad, dock långt ifrån billigt. Förutsättningen för ALLA reseförsäkringar du tecknar i Sverige ÄR att du också bor där, så att du alltså omfattas av svensk sjukvård. 

 

Detta betyder konkret att du måste tillbringa minst halva året i Sverige!

 

Vill man däremot bo här i Thailand på heltid, eller nästintill finns inte det alternativet.

 

Till de som "tror" att de genom att vara skrivna i Sverige och befinna sig här i Thailand större delen av året vill jag fråga:

 

Råkar ni ut för allvarlig sjukdom eller olycksfall som på papperet omfattas av reseförsäkringar, vilka förutsätter att ni bor i Sverige, tror ni verkligen att försäkringsbolaget kommer att bara ta kostnad för hemtransport, i värsta fall ambulansflyg?

 

Min teori är att i detta läge kommer försäkringskillarna in som vänder på varje tänkbar sten för att försäkringen skall komma från sitt åtagande. I den situationen vill jag inte hamna efter att bott här kanske 9 månader i sträck. OK, våra pass kanske inte registreras säger någon, jag är inte övertygad om det. Dessutom lämnar vi i dagliga livet digitala spår överallt. Ta ut pengar i ATM, ring mobilsamtal, använd din dator mm.mm. Är inget stort problem att påvisa att du befunnit dig utanför Sverige längre än vad försäkring täcker.

 

Det finns försäkringar som täcker utlandsboende, men då till premier som vanliga privatpersoner inte kan betala.

 

Det som återstår är som räkneexemplet ovan, ta de extra 50.000:- som SINK ger, hålla sig frisk och hoppas undvika större olyckor i låt säga fem år. Då har man sparat 250.000 kr = 1.250.000 bath, förhoppningsvis räcker det. Annars.. 

Har tecknat 3 års fullförsäkring med länsförsäkringar senaste 6 åren iaf dvs 2 ggr- var tredje år

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tecknat 3 års fullförsäkring med länsförsäkringar senaste 6 åren iaf dvs 2 ggr- var tredje år

glömde detta  3 år 14 500 kr 

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Visst kan man ha det, dom begär inte in de gamla om de tagit slut eller gått sönder alternativt försvunnit!

Bra att ha grejor, det är dessutom så att (ICA i alla fall) kortläsarna är neutrala, d.v.s. du kan låna grannens om ditt försvunnit/gått sönder, alternativt som mitt åkt tvättmaskin!

 

 

 

 

Det var någon bank som påstod att det var säkrare på mobilen. Tror det var Handelsbanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv räknar jag kallt med och bara ha råd med olycksfallförsäkring som pensionär och moppen låter jag bli.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

som exempel 20.000 i pension -20% 16.000

20.000- 30% 14.000 gånger 12 24.000 per år 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...