Jump to content
IGNORERAD

1,5 år kvar för kvinnomördaren!


Kulli

Recommended Posts

Tiden går snabbt. Nu har han "bara" 1,5 år kvar på sitt straff. om man nu kan kalla det straff.

Är han kvar i Thailand eller han han kommit hem till ett "hotell" i Sverige?

http://www.expressen.se/1.477969

"Kenneth Eriksson, 42, dömdes i dag till fem års fängelse för dråp i Thailand.

Han är lättad att han inte dömdes för mord - och längtar hem till Sverige"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    8

  • ban99arne

    5

  • MaiChai

    5

  • Kim

    4

Mest aktiva i denna tråd

Expressen 6 mars 2005

Uppdaterad 6 mars 2005

"Första natten efter förflyttningen till fängelset Nhongplalay blev en mardröm för Kenneth – han misshandlades svårt av medfångarna.

Misshandlad av medfångar

Hit till det fruktade fängelset Nhongplalay i Pattaya har den misstänkte mördaren Kenneth Eriksson, 40, förts i väntan på rättegång.

Han har misshandlats svårt av sina medfångar, sover direkt på cementgolvet och är kedjad med fotbojor dygnet runt.

Han är fullständigt knäckt, han har det riktigt jävligt, säger Niclas Sör, 34, som under några dygn delat cell med Kenneth Eriksson. I fredags släpptes han fri mot borgen och vill nu försöka hjälpa den före detta elitsoldaten Kenneth Eriksson. Det är svårt att få kontakt med honom, han bara gråter och pratar om att ta livet av sig. Niclas Sör beskriver förhållandena i Nhongplalay som näst intill outhärdliga och Kenneth har placerats i den värsta delen av fängelset. Han sitter i en stor cell, som är mer som en jättelik bur med järngaller, med över tusen andra fångar.

Stinker av avföring

Cellen är uppdelad i olika sektioner. Vakter beväpnade med automatvapen ser till att fångarna håller sig i rätt del av cellen. I Kenneth avdelning bevakas omkring 150 personer dygnet runt där tillbringar han dygnets alla timmar. Det stinker av avföring. 150 människor har två toaletter, som är två hål i golvet, att dela på. Två gånger om dagen finns det tillgång till vatten i ett gemensamt tvättställ, det är den enda möjligheten de har att tvätta sig. Första natten i cellen blev en mardröm för Kenneth Eriksson.

Har erkänt.

Han fick rejält med stryk. Kvinnan han slog ihjäl hade vänner som sitter på samma ställe. Ett stort gäng piskade på honom, och tog det enda han hade med sig en påse med tvål och schampoo. Trots att Kenneth Eriksson har ett förflutet som elitsoldat, och fortfarande är vältränad, hade han inte en chans. Nej nej, han kunde säkert ha klarat av några av killarna. Men då hade de väntat på att han skulle somna, och tagit hand om honom då. Han går aldrig säker.

Bevakas av fem vakter

Säkerheten i fängelset är rigorös. När Kenneth Eriksson förlyttas till besökrummet för att träffa sin advokat bevakas han av fem vakter beväpnade med pumphagelgevär och automatvapen. Runt anklarna har han fotbojor av järn, som är sammanbundna med en tjugo centimeter lång kätting. Bojorna, som han bär dygnet runt, väger omkring fem kilo. Dessutom har såret han fick i foten när han slogs med kvinnan blivit riktigt infekterat och äckligt. Fängelsekomplexet omgärdas av dubbla höga taggtrådsstängsel, en mur med skarpslipat stål på toppen och vaktkurer med beväpnade vakter. På utsidan ser det modernt ut, men på insidan är det som att komma till helvetet. Det är inte rent någonstans, fångarna sover direkt på det skitiga cementgolvet, vissa har filtar, men Kenneth har bara en vattenflaska som kudde."

Det känns lite svårt att tycka synd om honom ändå.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista livstecknet verkar vara från 6 juni 2008

"Kenneth kan inte överflyttas till Sverige så länge det inte finns en slutdom. Och han kan inte flyttas till ett bättre fängelse i Thailand heller, säger pappan som är missnöjd med hur UD och den svenska ambassaden i Thailand hanterar ärendet."

http://www.expressen...-skrackcellerna


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Om det nu va så att Kenneth var speedad när han av "misstag" slog ihjäl thaitjejen kan man nog trots allt tycka synd om honom.

Tänk själv ni är fulla och råkar trycka till en tjej så hon ramlar olyckligt och avlider.

Det händer säkert ofta.

Kenneth hade maximal otur.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

kentagent66igen

"Kenneth Eriksson, 42, dömdes i dag till fem års fängelse för dråp i Thailand.

Han är lättad att han inte dömdes för mord - och längtar hem till Sverige"

Den här killen och 21:åringen som överföll den 6.åriga tjejen, borde bli av med sina svenska-medborgarskap.

+livstids inreseförbud till EU/Sverige. Saudarabien gillar Pedofiler(Michael Jackson) & andra konstiga typer, skicka dem dit!!

:diablo:

det är inte lätt att vara tung?

KAgent

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Narkotikalagstiftningen i Thailand torde väl vara känt av de flesta, och renderar inte sällan i livstids fängelse.

Detta kände säkert den  nu dömde svensken till.

Att sedan mörda en människa gör ju inte saken mindre allvarlig.

Denne man lär ju också fått millitär utbildning i främlingslegionen, så han kan ju knappast åberopa nödvärn:

Speciellt inte som offret var: vad man kan förmoda: en späd thailänsk flicka.

Fem år för att ha tagit en ung kvinnas liv. Kanske hon hade barn också? Vad vet jag!?

Tycker det "vänder sig" i magen när dessa brottslingar ömkas i media, medan offren helt glöms bort.

Det kunde varit din eller min dotter. :grrrrrr:

mvh

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En katoey var det väl?

Det spekulerades länge om det för Pattayapeople nämnde det i nyheterna på TV

strax efter mordet.

Men enligt Howard på Pattayacitynews som jag frågade efter rättegången var det en kvinna.

Tyvärr vet fortfarande ingen vem hon var men troligtvis illegal immigrant från Kambodja

främst för hennes tatueringar med solar och månar.

//K

.


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu var så att det inte var mord utan en olyckshändelse.

Tycker ni att man skall sitta i fängelse för detta.

Jag är inte insatt ifallet över huvudtaget men kan känna med honom som sitter där om det nu var så att det var en olycka.

Vi alla kan hamna i denna sitution även ni som tycker att han bord straffas hårdare därför några fråge ställningar.

Säg att du kör bil i Thailand och får hjärtstillestånd eller något annat kör in i en folksamling någon dör hur många års fängelse tycker du att du skulle ha?

Du råkar var i samma rum som någon skadar sig så illa att denna dör hur många år skall du ha?

Kan förstå att hitta en skyldig skulle kännas skönt för om världen. Men om det nu är så att man är oskyldig hur många år tycker du att du skall sitta där?

Såg föresten att det var någon som satt i Thailand för urkundsförfalskning 22 år. Är detta möjligt att man får så långt straff för detta där?

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om det nu var så att det inte var mord utan en olyckshändelse.

Tycker ni att man skall sitta i fängelse för detta.

Jag är inte insatt ifallet över huvudtaget men kan känna med honom som sitter där om det nu var så att det var en olycka.

Vi alla kan hamna i denna sitution även ni som tycker att han bord straffas hårdare därför några fråge ställningar.

Säg att du kör bil i Thailand och får hjärtstillestånd eller något annat kör in i en folksamling någon dör hur många års fängelse tycker du att du skulle ha?

Phodee

I Thailand är tyvärr svaret inget straff alls bara du är rik och inte fattig som Kenneth...se bara på Kanpitak Pachimsawas. son till ex Miss Thailand Savinee Pachimsawas, 42, och Kan-anek Pachimsawas. Kan-anek's äldsta bror är General Ukrit Pachimsawas, en gammald ledamot av Royal Thai Police

han körde ihjäl och skadade 2 med berått mod för drygt 1½ år sedan i Bangkok och har fortfarande inte fått och kommer med största sannolikhet inte få något straff.

Men i Thailand är det skillnad på folk och folk

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Inte fan är han oskyldig. Han var väl legoknekt och även om han är påtänd eller berusad så är det ingen ursäkt att kvinnan ska behöva sätta livet till.

Ska inte han kunna freda sig? Han vägde säkert dubbelt mot henne och tränad i närstrid. Men kvinna var pro så då verkar det inte som att det är så

noga med straffmätningen. Och just det där med kändisar och straff i Thailand så var inte hans far någon höjdare som kunde utöva påtryckning (muta)?

Han kom för lindrigt undan, om han sparkat ihjäl en hund så hade straffet varit rimligt som det är nu. Men att mörda och skända det borde nog ge mer. Mycket mer.

g2p

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Säg att du kör bil i Thailand och får hjärtstillestånd eller något annat kör in i en folksamling någon dör hur många års fängelse tycker du att du skulle ha?

Kanske man dör på kuppen då om man får hjärtstillestånd? Ska de sätta en döing i fängelset?  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det praktiskt märkligaste i hela historien är att det gick ett antal dagar mellan dådet och det att han blev efterlyst!

Detta innebär att han hade flera dagar på sig för att ta sig hem till tryggheten i Sverige! Ändå stannade han kvar i Thailand som om ingenting hade hänt. Han agerade nästan som om han ville bli infångad!

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Läste någonstans att han "städat undan bevis" efter dådet:

Detta tyder ju på att han i första hand tänkte på att klara sig undan straff.

Om man förespråkar förståelse, för denna typ av "olyckor"tror jag att man är fel ute.

Finnen som dräpte en hel familj i Åmsele, för som han själv sa "hade en dålig dag"

Tomas Qvick som hör röster, och dräper på löpande band.  Tony  Olsson och grabbarna!

Ja. Listan kan göras hur lång som helst, och alltid kan man hitta förmildrande omständigheter

om man bara letar. Utan att känna till fakta i just detta fallet, skulle det inte förvåna mig om

den fängslade svensken förekommer i kriminalvårdens papper sedan tidigare.

Det viktigaste är ju inte straffet i sig, utan att isolera dessa människor,så dom inte kan skada

eller dräpa fler.

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en viss skillnad mellan en olyckshändelse och ett mord, eller?

In i skamvrån   ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Om man som militär i Främlingslegionen, fysiskt ger sig på en kvinna bör man nog kallt räkna med den möjligheten att konsekvenserna

kan bli allvarliga. Dom faktiska omständigheterna kanske du känner till bättre än jag.

Mvh

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att han styckade henne oxå,det är väl att skymfa en kropp på ett hemskt sätt.Fem år är för "billigt"enligt mig Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hade jag det tvivelaktiga nöjet att träffa denna Kenneth ett par veckor före dråpet i hotellobbyn på hans hotell (där det samlades svenskar varje dag) i Pattaya. Då hade han just varit ut på motionsrunda och satt fortfarande med träningskläder på och åt frukost. Hade även innan vid ett par tillfällen bott på just det rum där dådet utfördes. Var själv ganska smärt och vältränad på den tiden, ungkarl, och gissar att receptionspersonalen gärna placerade sådana som såg ut att orka gå i trappor just där, på femte våningen, längts in (dvs på översta våningen, hiss fanns ej). Kenneth var ju fd främlingslegionär och fem trappor var nog inte mycket för honom, dessutom gick hon antagligen upp själv. Det var ju bara ner han bar henne... så småningom... brrr!

Kommer inte ihåg några direkta detaljer om dådet, men har hört ryktesvägen att kvinnan hade halva huvudet krossat pga upprepade dunkningar i badrumsklinkern... så inte vet jag hur en del tydligen kan räkna det hela som en olyckshändelse?

Kvinnans föräldrar, eventuella barn, syskon osv saknar fortfarande henne och hoppas att hon ska stiga in genom dörren en dag och personligen tycker jag inte det minsta synd om Kenneth. Har man i vredesmod bragt en annan (försvarslös) människa om livet, vilket är helt omöjligt att ta tillbaka, så anser jag att man inte förtjänar någon förlåtelse.

Visst, han har säkert ett helvete där han sitter... men han har förtjänat det själv... tyvärr.

Känner personligen att 5 års helvete inte räcker för att betala den skuld han har till kvinnans ännu okända familj.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag följde rättegången på plats och kan säga så mycket som att i Sverige hade han aldrig kunnat dömas då det helat saknas bevis utöver hans eget erkännande. Man han stod fast vid sitt erkännande under rättegången och fick därför sitt straff.

Sen när det gäller kvinnan så är hon fortfarande inte identifierad trots att hennes bild skickats runt till alla polisstationer i Thailand. Hon var troligtvis en illegal flykting från Kambodja eller Laos och då blev straffet klart mildare än om det varit en identifierbar Thai som dödats. Det är som sagt skillnad på folk och folk i Thailändska domstolar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest 113BOM

Quote

Själv hade jag det tvivelaktiga nöjet att träffa denna Kenneth ett par veckor före dråpet i hotellobbyn på hans hotell (där det samlades svenskar varje dag) i Pattaya. Då hade han just varit ut på motionsrunda och satt fortfarande med träningskläder på och åt frukost. Hade även innan vid ett par tillfällen bott på just det rum där dådet utfördes. Var själv ganska smärt och vältränad på den tiden, ungkarl, och gissar att receptionspersonalen gärna placerade sådana som såg ut att orka gå i trappor just där, på femte våningen, längts in (dvs på översta våningen, hiss fanns ej). Kenneth var ju fd främlingslegionär och fem trappor var nog inte mycket för honom, dessutom gick hon antagligen upp själv. Det var ju bara ner han bar henne... så småningom... brrr!

Kommer inte ihåg några direkta detaljer om dådet, men har hört ryktesvägen att kvinnan hade halva huvudet krossat pga upprepade dunkningar i badrumsklinkern... så inte vet jag hur en del tydligen kan räkna det hela som en olyckshändelse?

Kvinnans föräldrar, eventuella barn, syskon osv saknar fortfarande henne och hoppas att hon ska stiga in genom dörren en dag och personligen tycker jag inte det minsta synd om Kenneth. Har man i vredesmod bragt en annan (försvarslös) människa om livet, vilket är helt omöjligt att ta tillbaka, så anser jag att man inte förtjänar någon förlåtelse.

Visst, han har säkert ett helvete där han sitter... men han har förtjänat det själv... tyvärr.

Känner personligen att 5 års helvete inte räcker för att betala den skuld han har till kvinnans ännu okända familj.

jasså var du ungkarl då undrar vad OA säger om det

Från: Kim-คิม Skickat: 2005-01-14 13:06

Hejsan!

Tackar valdeliga for svaren angaende valutabryderier i Kambodja. Da vet jag nu att jag kommer ha svart att anvanda mig av visakortet och maste forse mig ekonomiskt innan vi aker in i landet.

Har som vanligt 500 Euro i resecheckar med mig som reserv for dom dgr atm-maskinerna inte funkar, och det verkar ju enligt tipsen som om jag kan vaxla in dom i Siam Reap.

Dollar har jag bara 16 av for tillfallet och dom har  sedan lange legat som en liten reserv i den stora ryggsacken, allt sedan jag besokte Vietnam for nagra ar sedan och jag fick dom over (kan vara guld varda att ha kvar om jag blir ranad pa mina vardehandlingar som jag bar pa mig).

Sa jag nog kopa pa mig lite dollar innan vi aker over gransen.

Tack aterigen for tipsen!

Kim - som avslutningsvis bjuder pa en 1 tim gammal bild fran beachen har pa Koh Chang (som jag tog med frugans lur medan hon var och duschade)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

jasså var du ungkarl då undrar vad OA säger om det

Från: Kim-คิม Skickat: 2005-01-14 13:06

Hejsan!

Tackar valdeliga for svaren angaende valutabryderier i Kambodja. Da vet jag nu att jag kommer ha svart att anvanda mig av visakortet och maste forse mig ekonomiskt innan vi aker in i landet.

Har som vanligt 500 Euro i resecheckar med mig som reserv for dom dgr atm-maskinerna inte funkar, och det verkar ju enligt tipsen som om jag kan vaxla in dom i Siam Reap.

Dollar har jag bara 16 av for tillfallet och dom har  sedan lange legat som en liten reserv i den stora ryggsacken, allt sedan jag besokte Vietnam for nagra ar sedan och jag fick dom over (kan vara guld varda att ha kvar om jag blir ranad pa mina vardehandlingar som jag bar pa mig).

Sa jag nog kopa pa mig lite dollar innan vi aker over gransen.

Tack aterigen for tipsen!

Kim - som avslutningsvis bjuder pa en 1 tim gammal bild fran beachen har pa Koh Chang (som jag tog med frugans lur medan hon var och duschade)

Ähum, menade förstås inte att jag var ungkarl när själva dråpet inträffade, Oa var faktiskt med den gång jag/vi träffade Kenneth. Nej, vad jag menade var att jag var ungkarl dom ggr jag bodde på det rum Kenneth tog ihjäl tjejen på. vilket alltså var ett par, tre år innan han tog ihjäl henne, när det nu var det inträffade.

Rum 501 var det om jag inte missminner mig totalt nu så här många år efteråt.

Framgick kanske inte med exakt tydlighet i min text men tänkte att det inte spelade någon roll. Men dig lurar man inte Ronny, du har koll. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Var precis som Ronny lite fundersam där :crazy:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet en person om att han har ett hetsigt humör och ändå tar droger då är man skyldig till mord och ska ha livstid. Är han utbildad mördare så är han skyldig eftersom hans kunskaper endast får användas i krig eller av Främlingslegionen beordrade uppdrag och ska dömas till livstid.

Sedan håller jag med om att det daltas lite för mycket med våldsbrottslingar, de ska tvingas till att konfronteras med de anhöriga.

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev förut "Det är en viss skillnad mellan en olyckshändelse och ett mord, eller?"

Var nog lite otydlig i mitt svar, jag svarade på detta

"Säg att du kör bil i Thailand och får hjärtstillestånd eller något annat kör in i en folksamling någon dör hur många års fängelse  tycker du att du skulle ha?"

Har man mördat någon så ska man ha ett lååååååååångt straff! Vilket Kenneth borde fått

Hälsningar

Oskyldige Kenneth

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Själv hade jag det tvivelaktiga nöjet att träffa denna Kenneth ett par veckor före dråpet i hotellobbyn på hans hotell (där det samlades svenskar varje dag) i Pattaya. Då hade han just varit ut på motionsrunda och satt fortfarande med träningskläder på och åt frukost. Hade även innan vid ett par tillfällen bott på just det rum där dådet utfördes. Var själv ganska smärt och vältränad på den tiden, ungkarl, och gissar att receptionspersonalen gärna placerade sådana som såg ut att orka gå i trappor just där, på femte våningen, längts in (dvs på översta våningen, hiss fanns ej). Kenneth var ju fd främlingslegionär och fem trappor var nog inte mycket för honom, dessutom gick hon antagligen upp själv. Det var ju bara ner han bar henne... så småningom... brrr!

Kommer inte ihåg några direkta detaljer om dådet, men har hört ryktesvägen att kvinnan hade halva huvudet krossat pga upprepade dunkningar i badrumsklinkern... så inte vet jag hur en del tydligen kan räkna det hela som en olyckshändelse?

Kvinnans föräldrar, eventuella barn, syskon osv saknar fortfarande henne och hoppas att hon ska stiga in genom dörren en dag och personligen tycker jag inte det minsta synd om Kenneth. Har man i vredesmod bragt en annan (försvarslös) människa om livet, vilket är helt omöjligt att ta tillbaka, så anser jag att man inte förtjänar någon förlåtelse.

Visst, han har säkert ett helvete där han sitter... men han har förtjänat det själv... tyvärr.

Känner personligen att 5 års helvete inte räcker för att betala den skuld han har till kvinnans ännu okända familj.

Tyvärr, hade det hänt i Sverige, så hade han varit ute efter 3år..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...